• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Pre-Owned

Har ingen åsikt om deras affärsidé annat än att jag inte köper begagnade klockor till det pris de tar. Whatever floats their boats.
Ja, det är ju en smaksak vad man vill betala.
Pris är dock inte allt. Alla vill inte plugga in en massa vintagekunnande för att våga köpa något. För många kan det vara värt +20% för att känna att de inte köper en fejk eller franken.

Är det inte väldigt spännande att de nu säljer klockor utan korrekta cert?
https://www.nymansur.com/sortiment/pre-owned/pre-owned/q162843m/jaeger-lecoultre-master-home-time
Känns som att det inte riktigt går ihop med marknadsföringen i övrigt...
Shit, det är ju helt galet? Hade imo. sett bättre ut om de sålt klockan utan cert men med äkthetsintyg istället.

Vi tar emot inbyten på klockor med tillhörande originalcertifikat från de varumärken vi själva saluför. ... Då vi enkom mottager klockor med originalcertifikat, och urmakare från vår egen (Nordens största) serviceverkstad servar dem, kan du som köpare känna dig trygg med din affär.

Lite märkligt också att de plockat bort priset på de flesta sålda Rolex klockorna också men inga andra märken. Ett tag var alla sålda Rolex utan pris men har fyllts på med ett par sen dess. Kanske var det efter ”Batman Gate” här på KS :)

Enligt texten på PreOwned sidan så tar de endast emot klockor av varumärken de säljer själva och som har originalcert. Står inget om att de måste vara ifyllda...

Tack för pingen @Torsten . Jag tänkte att jag reder ut lite av de frågetecken som nämnts här i tråden.

Först vill jag bara passa på att säga att det är kul att det engagerar så många att vi börjat med Pre-Owned och vi känner fortfarande efter drygt ett år att vi är i startskedet med denna satsning. Det kommer att hända mycket med Pre-Owned framöver och vi letar hela tiden efter nya sätt att utvecklas. Om man orkar och tycker det är kul att komma med tips så mottages de gärna på vår dedikerade mailadress för allt som rör Pre-Owned. [email protected]

Om vi börjar med Jaeger-LeCoultre Q162843M så är det certifikatet mycket riktigt inte ifyllt helt. Det som är ifyllt är klockans referens och serienummer vilket jag skulle säga är det absolut nödvändiga för att vi ens skulle ta klockan i inbyte. Sen är så klart inköpsdatum och var klockan är utplockad väldigt intressant också. Jag har dock bett Jaeger-LeCoultre om ett utdrag ur deras arkiv så att vi åtminstone får reda på hur gammal klockan är. Med tanke på att den inte är 100% komplett så har vi också prissatt klockan där efter.

Vad gäller klockor som det är väntelistor på så var vi kluvna över om vi ens skulle ta in dessa för inbyte men vi landade till slut i att vi behöver separera på nytt och begagnat och att det helt enkelt är okej att om en klocka är värd mer än listpris också prissätta den där efter.

Prissättningen och marginalerna på våra Pre-Owned-klockor varierar mycket från klocka till klocka. På klockor som vi anser vara lite knepigare att sälja, det vill säga med lite större risk att bli sittandes med länge så behöver vi ha lite mer spelrum genom högre marginaler. På klockor som vi anser går snabbt att sälja och som är i bra skick och kanske till och med endast upp till ett par år gamla säljer vi i regel med lite lägre marginaler. Men man ska veta att om klockan är 4 år eller äldre eller inte har servats på ca 3-4år eller mer så behöver vi alltid ta höjd för servicekostnader. Servicekostnaderna har flera gånger ätit upp vår marginal och därför behöver vi numera ibland låta våra urmakare se över klockan innan inbytet kan fullbordas.

Grundidén är och kommer alltid att vara att möjliggöra smidigare affärer och etablera bättre relationer med våra nuvarande och framtida kunder.

// Basse

Senast ändrad:
Tack för pingen @Torsten
Vad gäller klockor som det är väntelistor på så var vi kluvna över om vi ens skulle ta in dessa för inbyte men vi landade till slut i att vi behöver separera på nytt och begagnat och att det helt enkelt är okej att om en klocka är värd mer än listpris också prissätta den där efter.
Så om man tar på sig foliehatten innebär det att man skulle kunna resonera kring att någon, efter lång kötid såklart, plockar ut en klocka hos er, säljer tillbaks den relativt snabbt och sedan finns den på pre-owned för över list? Vad säger ex Rolex om det?

Ja. Lite över list är jag beredd att betala för en populär klocka men inte 30-80%.

Även hos AD? Jag tycker nog att man borde avstå att sälja nya klockor som har ett orimligt andrahandsvärde. Det öppnar upp för spekulationer, speciellt i farvattnet av de ständiga diskussionerna om gråhandlare.

Och nej, (innan någon tar ett exempel in absurdum), det betyder inte samma sak som om de skulle sälja riktig vintage över listpris.

Nej, absolut inte för en ny klocka.
Däremot från en gråhandlare.

Menade pre-owned hos AD som exempelvis keramiska Daytona eller nya GMT:n. Det blir verkligen märkligt om AD ska vara med och bidra till en redan skev andrahandsmarknad. Man hjälper till att hålla uppe priserna från de privata säljarna och försvårar att bubblan spräcks.

Det handlar om förtroende för AD. Är det verkligen rimligt att man som kund får veta att det är flera års väntetid på en produkt, extremlång delvis på grund av att folk som vill göra en hacka hämtar ut klockor som de aldrig har tänkt att äga, och samtidigt erbjuder man varan begagnad och till ett pris långt över list.

Menade pre-owned hos AD som exempelvis keramiska Daytona eller nya GMT:n. Det blir verkligen märkligt om AD ska vara med och bidra till en redan skev andrahandsmarknad. Man hjälper till att hålla uppe priserna från de privata säljarna och försvårar att bubblan spräcks.

Det handlar om förtroende för AD. Är det verkligen rimligt att man som kund får veta att det är flera års väntetid på en produkt, extremlång delvis på grund av att folk som vill göra en hacka hämtar ut klockor som de aldrig har tänkt att äga, och samtidigt erbjuder man varan begagnad och till ett pris långt över list.

Det är så jävla konstigt så jag vet inte vart jag ska ta vägen.. :S

Jag tycker pre-owned grejen bara är skum. På hemsidan är sålda och osålda objekt listade huller om buller och de uppenbart överprisade och sålda klockorna har fått sitt pris borttaget. Det finns också flera Omegor i butiken i stockholm men när jag frågade om jag kunde byta in min sa de nej med hänvisning till att de inte säljer Omega samt att de inte tog in fler just då( de har fler beg-klockor ute nu än då).
Men, om man ser mer pragmatiskt på det är det en tjänst för trogna kunder och/eller kunder som köper ädelmetall och inte vill släpa hem sin gamla klocka.

Tycker pre-owned grejen är bra.. men att dom har som "kutym" att inte sälja beggat över list. (ikke vintage då) ..meddela kunden att tyvärr kan vi inte ge dej mer än strax under list då vi inte säljer nyare sportrollar över list här. Sälj den då privat om du vill ha ut mer. ..eller något åt de hållet då.

Går i köptankar kring en eller ett par klockor som Nymans är AD för men det här Pre-Owned-agerandet ger en rätt trist smak i käften. Jag förstår varför man gör det och det är säkerligen ett bra kommersiellt beslut men jag väljer nog att gå någon annanstans. Trist, det är verkligen på vägen hem från jobbet.

Går i köptankar kring en eller ett par klockor som Nymans är AD för men det här Pre-Owned-agerandet ger en rätt trist smak i käften. Jag förstår varför man gör det och det är säkerligen ett bra kommersiellt beslut men jag väljer nog att gå någon annanstans. Trist, det är verkligen på vägen hem från jobbet.

Jag förstår ditt resonemang och tycker att den här tråden har ett förvånansvärt lågt deltagande. Men det är väl mindre obehagligt att kasta skit på forummedlemmar som man tycker har felprisat sina annonser än att ifrågasätta en AD. Gråhandlardiskussionen och orimliga andrahandspriser dominerar många trådar, men när en AD och dessutom forumsponsor beter sig på samma sätt så är det tyst. Ängsligt är bara förnamnet.

Jag förstår ditt resonemang och tycker att den här tråden har ett förvånansvärt lågt deltagande. Men det är väl mindre obehagligt att kasta skit på forummedlemmar som man tycker har felprisat sina annonser än att ifrågasätta en AD. Gråhandlardiskussionen och orimliga andrahandspriser dominerar många trådar, men när en AD och dessutom forumsponsor beter sig på samma sätt så är det tyst. Ängsligt är bara förnamnet.
De flesta kanske inte bryr sig/har något att säga om detta?
Personligen bryr jag mig inte jättemycket, det är ändå inte en tjänst som är riktad till mig som kanske köper en Rolex per livstid eller möjligtvis två. Det tråkiga är egentligen hur man teoretiskt kan gå runt stipulerade listpris genom att tillhandahålla en sån här tjänst. Hur vore det om någon plockade ut ny stålpepsi, vände i dörren och växlade in den mot en i vitguld, vad skulle de säga?

Tillbaka
Topp