• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Pre-Owned

Ok, så om man vill byta in en populär stål Rolex så ska Nymans och Krons tacka nej? Eller komma med ett bud långt under marknadspris? Super trist med vissa Rolex modeller som går långt över list hos diverse gråhandlare men det säger tyvärr lika mycket om en sjuk marknad som är villig att betala sådana priser.

Är nog inne på din linje också. Det klart att det känns fruktansvärt märkligt och ovärdigt att en AD är med och bidrar till att bibehålla de sjuka priserna på dessa modeller. Samtidigt hade det givetvis inte funnits möjlighet till att erbjuda en inbytestjänst om Nymans hade erbjudit ett inbytesvärde som ligger långt under vad marknaden i stort värderar modellerna till.

Jag frågade Bergströms GBG för ett par månader sedan hur de agerar om/när någon kund kommer in och vill byta in en populär Rolex typ Hulk/Batman med ett begvärde över list och deras svar var att det helt enkelt aldrig hade hänt ... så de kunde ej ge mig ett ordentligt svar

Såg precis att Nymans ur säljer en pre-owned 116610LV för 115 000kr: https://www.nymansur.com/sortiment/pre-owned/pre-owned/116610lv/rolex-submariner-date .

Samtidigt "har" man nya hulkar i sortimentet och dessa säljs för 84 550kr. Jag har förstått att det är lååånga köer för att få en, men känns det inte lite märkligt av handlaren? Vad tycker ni?
Det är nog en del fusk hos vissa AD gällande alla sport-rolex, tror många säljer nya modeller över listpris :/

Såg precis att Nymans ur säljer en pre-owned 116610LV för 115 000kr: https://www.nymansur.com/sortiment/pre-owned/pre-owned/116610lv/rolex-submariner-date .
Samtidigt "har" man nya hulkar i sortimentet och dessa säljs för 84 550kr. Jag har förstått att det är lååånga köer för att få en, men känns det inte lite märkligt av handlaren? Vad tycker ni?

Jag får inte riktigt ihop vad du skriver :confused: Dom säljer en begagnad för över listpris samtidigt som det ligger en sprillans ny på hyllan? Men det är låång kö för att köpa den på hyllan?

Håller med tidigare talare, tycker de gör rätt som sätter marknadspriser som de dessoutom har ok från Rolex att göra.

Ett konkret exempel, jag vill byta in min stål daytona för att finansiera ett köp av en annan klocka. Jag har köpt klockan på Nymans för 110.400kr ska de då tacka nej till att ta den i inbyte? Och sedan sälja den för samma bara för att vara snälla och inte bidra till att marknadens priser går upp? Direkt de tar in klockan så ska den ev servas för att kunna garantera den garanti de lämnar, fota den och annonsera ut den.

Det finns en anledning till att priserna är som de är, det finns färre klockor än köpare och det är enkom Rolex som är skyldiga till det. De bestämmer hur många av någon modell som skall komma ut på marknaden.

Rolex hade ju tydligen sagt att det är ok om de inte sätter det i system. Var den gränsen går kanske är oklar men det snuddar väl där i alla fall?

Håller med tidigare talare, tycker de gör rätt som sätter marknadspriser som de dessoutom har ok från Rolex att göra.

Ett konkret exempel, jag vill byta in min stål daytona för att finansiera ett köp av en annan klocka. Jag har köpt klockan på Nymans för 110.400kr ska de då tacka nej till att ta den i inbyte och sedan sälja den för samma bara för att vara snälla och inte bidra till att marknadens priser går upp.

Det finns en anledning till att priserna är som de är, det finns färre klockor än köpare och det är enkom Rolex som är skyldiga till det. De bestämmer hur många av någon modell som skall komma ut på marknaden.

Ja, det är precis vad de ska göra i och med att de är AD och inte gråhandlare. Och att de har fått ok från Rolex är sanning med modifikation då det är förutsatt att det inte sätts i system.

@galácticon Ja det är teoretiskt fullt möjligt även om jag inte tror det lär bli särskilt vanligt. Vi har hört med Rolex och så länge man som auktoriserad återförsäljare inte sätter detta i system så är det inget de ställer sig emot.

Detta har diskuterats tidigare, men jag tycker att det är ett riktigt grisigt beteende. Skulle alla Rolex AD göra likadant skulle ju ingen få en hypad Rolex till listpris till slut, klart de hellre ”säljer” till sig själv för att trolla fram en högre vinst.

Ska de sälja pre-owned får de helt enkelt neka till att köpa in de modeller som betingar ett högre värde än listpriset eller sälja dessa till listpris till de som redan står i kön.

Borde bestämma sig om de ska vara en AD eller en gråhandlare.

Detta svar lämnade @Nymans Ur 1851 i tidigare nämnda tråd "Vad gäller klockor som det är väntelistor på så var vi kluvna över om vi ens skulle ta in dessa för inbyte men vi landade till slut i att vi behöver separera på nytt och begagnat och att det helt enkelt är okej att om en klocka är värd mer än listpris också prissätta den där efter."

Jag kan inte säga att jag upprörs särskilt mycket. Det handlar om ett fåtal modeller där "problemet" uppstår (några Rolex, ngn PP och ngn AP?). Man ha två alterntiv, avstå från att byta in dem eller byta in och sedan sälja till marknadspris. Om man byter in den och sedan säljer den vidare så har man två nöjda kunder (den första som bytte in och den andra som köper beg från en handlare). Alternativet skulle vara att den ursprungliga ägaren säljer den privat till ngn och då utsätter sig båda för onödiga risker och huvudvärk. Med tanke på att heller inte är så särskilt vanligt så är det för mig bara något jag noterar och går vidare på samma sätt som att jag kan notera att det finns 50 Daytonas till "överprise" på Chrono24.

I mitt tyckte riktigt smidigt att kunna köpa begagnade klockor hos Nymans, priserna är precis som marknadens.

Tycker man det är en dyr hobby kan man börja med Märklin istället för gnälla på nätet.

Edit: Marknaden för Märklin funkar tydligen exakt likadant som marknaden för sport-rollar, yikes.

Senast ändrad:
Är kluven till detta. Klart att alla handlare ska få sätta de priser de själva vill och ha lika stor möjlighet att tjäna pengar som oss andra. Å andra sidan tycker jag att detta beteende väcker en del frågor. Vad är vitsen med listpriser om de själva kan ta in random hypad klocka från Rolex, plasta av den, använda den ett tag och sedan sälja den för bra mycket mer? Det ger ju också incitament till andra AD att "fuska" och på så sätt tjäna mer pengar.

Har svårt att bli upprörd över priserna, eller att Nymans begär marknadspris för inbytesobjekt. Bara de också betalar marknadspris.
Det är ju Rolex pris som är fel, inte priset Nymans begär.

I mitt tyckte riktigt smidigt att kunna köpa begagnade klockor hos Nymans, priserna är precis som marknadens.

Tycker man det är en dyr hobby kan man börja med Märklin istället för gnälla på nätet.
Märklin? Vill man "go bust" är just Märklin eller segling en utmärkt hobby.
MFFF- if it's Märklin or flies, floats, fucks. You're better off renting it.:D

Senast ändrad:
Förstår inte folk som talar illa om Nymans här, de ger ju snarare spekulanter en chans att köpa eftertraktade ur på ett säkert vis. Det är ju inte Nymans som tjänar på att de säljs över list utan det gör den som plockat ut uret från butiken.

Tillbaka
Topp