• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Pre-Owned

Tycker möjligheten med begagnade klockor via en lokal, fysisk, butik är bra.
Har själv handlat via Nymans/Krons Pre-Owned och har inget att klaga på.
Hade jag tyckt att priserna varit helt off på det objekt jag letat efter, hade jag letat vidare, svårare än så borde det väl inte vara, eller?

Går i köptankar kring en eller ett par klockor som Nymans är AD för men det här Pre-Owned-agerandet ger en rätt trist smak i käften. Jag förstår varför man gör det och det är säkerligen ett bra kommersiellt beslut men jag väljer nog att gå någon annanstans. Trist, det är verkligen på vägen hem från jobbet.
Men köper man inte hellre en begagnad klocka av en AD (kontrollerad och eventuell servad) än av en random gråhandlare där priserna lär vara de samma?
Sen kan jag hålla med om att sälja "begagnad" klocka ( läs Rolex ) över listpris känns sådär, ger lite fadd smak i munnen men då är vi där igen tillgång och efterfrågan är vad som skapar detta. Tycker dock att det är en bra service av Nymans om man tittar "over all", betalar gärna något mer för en klocka som de sett över.

@MJ24 @Mauritz

Varning: Vägg av text!

Det är två helt olika saker, pre-owned som företeelse och att AD agerar gråhandlare.

Jag håller med om att pre-owned är en bra tjänst i ett trygghetsperspektiv och även att det är smidigt om man vill göra en inlämning i samband med nyköp.

Däremot sänder det signaler helt uppåt väggarna att AD för Rolex leker gråhandlare när det är en så pass infekterad företeelse. Nu vet jag naturligtvis inte hur diskussionerna går på Nymans angående gråhandel. Uppenbarligen är våra AD:s med i leken, "Lex Rob", och säkert i större skala än vad gemene man har en aning om.

Oavsett så är det min åsikt att det hade varit mer klädsamt att avstå tveksamma affärer, (moraliskt tveksamma och inget annat), såsom nya GMT och keramiska Daytona. Nu säger Nymans att de har fått ok av Rolex så länge det inte sker i någon större skala, så det ses inte med helt blida ögon från HK även om man lämnar ett visst mån i tyglarna. Det råder heller ingen ekonomisk kris nere på Biblioteksgatan så man tar ingen skada av att stå vid sidan om den bisarra andrahandsmarknaden på stål-Rolex.

Skickar med en glad smiley så att inlägget läses med neutral ton och inte som ett stridsupprop :) Det är en väldigt intressant diskussion och kanske lite synd att det inte var random AD utomlands som prisade pre-owned GMT a'la gråhandlare. Då hade det nog blivit mer liv i tråden.

@MJ24 @Mauritz

Varning: Vägg av text!

Det är två helt olika saker, pre-owned som företeelse och att AD agerar gråhandlare.

Jag håller med om att pre-owned är en bra tjänst i ett trygghetsperspektiv och även att det är smidigt om man vill göra en inlämning i samband med nyköp.

Däremot sänder det signaler helt uppåt väggarna att AD för Rolex leker gråhandlare när det är en så pass infekterad företeelse. Nu vet jag naturligtvis inte hur diskussionerna går på Nymans angående gråhandel. Uppenbarligen är våra AD:s med i leken, "Lex Rob", och säkert i större skala än vad gemene man har en aning om.

Oavsett så är det min åsikt att det hade varit mer klädsamt att avstå tveksamma affärer, (moraliskt tveksamma och inget annat), såsom nya GMT och keramiska Daytona. Nu säger Nymans att de har fått ok av Rolex så länge det inte sker i någon större skala, så det ses inte med helt blida ögon från HK även om man lämnar ett visst mån i tyglarna. Det råder heller ingen ekonomisk kris nere på Biblioteksgatan så man tar ingen skada av att stå vid sidan om den bisarra andrahandsmarknaden på stål-Rolex.

Skickar med en glad smiley så att inlägget läses med neutral ton och inte som ett stridsupprop :) Det är en väldigt intressant diskussion och kanske lite synd att det inte var random AD utomlands som prisade pre-owned GMT a'la gråhandlare. Då hade det nog blivit mer liv i tråden.
Håller med dig i mångt och mycket, vidhåller att som du själv skriver att det är en bra tjänst ur trygghetsperspektiv och för det är jag villig att betala något extra.
Vart lägger man ribban för pre-owned och gråhandlare?
Jag misstänker att det är Sky-Dwelern vi dryftar om och den är av 2017 årmodell så indirekt är den pre-owned, är det att Nymans sålt den samt prissättningen som gör det problematiskt? Att priset är helt skevt är jag med på men en engång kommer det till tillgång och efterfrågan sen kan jag även hålla med om att man kan som du påpekade säga tack men nej tack till att ta in objekt som hamnar så snett i pris.
Blir som sagts tidigar väldigt fel om man kan beställa en ny för 135k och man samtidigt säljer en begagnad för 169k kan iof. vara ett säljargument för att kunna sälja en ny dock med väntetid ( hur lång vet jag ej ), fast samtidigt vill förmodligen inte Nymans bli liggandes med en begagnad heller. Blir lite moment 22 över det hela.
Hävdar fortfarande att det är en bra tjänst Nymans tillhandahåller där man som konsument förmodligen känner sig 100% trygg i köp och att varan är äkta i förhållande till att köpa av random gråhandlare. Behövs det en smiley, nää fast det är iofs. trevligt:):).
P.S Har ingen relation till Nymans;);).

Känner mig utan att anklaga Nymans för ngt tveksam till en affärsmodell som de facto innebär att man köper klockan, efter köande, som kanske iofs kan bli kortvarigt om båda parter kan tjäna på det, går ut ur butiken för att sedan återvända 4 sekunder senare för att sälja tillbaka samma klocka
Nja, ngt luktar ej nyfångad fisk här
Jag gillar annars egentligen idén att den orolige köparen kan köpa pre-owned verifierat äkta och tryggt
Med vänlig hälsning
Ola G

Luktar ej nyfångad fisk :) :)
Man får hoppas att Nymans/Krons har lite mer affärsetik/moral än så, men i teorin skulle det vara möjligt den är ju trots allt pre-owned.
Kanske kan man ha en tidsangivelse på vad som räknas som pre-owned låt säga 12 månader innan säljaren i detta fall Nymans tar på sig ett säljuppdrag på en klocka de sålt alternativt säga tack men nej tack till att ta in objektet. Nu uppstår väl detta enkom på Rolex då det är sjuka leveranstider och tillgången ett skämt.
Kan tycka att Rolex har en del i detta problem då man behöver stå i kö i åratal på en sport Rolex (utan att veta när och om man får en ) detta tvingar i princip en potentiell köpare att handla av en gråhandlare eller som i detta fall en pre-owned av en AD till ett högre pris än list, vilket självklart är helt sjukt.

Luktar ej nyfångad fisk :) :)
Man får hoppas att Nymans/Krons har lite mer affärsetik/moral än så, men i teorin skulle det vara möjligt den är ju trots allt pre-owned.
Kanske kan man ha en tidsangivelse på vad som räknas som pre-owned låt säga 12 månader innan säljaren i detta fall Nymans tar på sig ett säljuppdrag på en klocka de sålt alternativt säga tack men nej tack till att ta in objektet. Nu uppstår väl detta enkom på Rolex då det är sjuka leveranstider och tillgången ett skämt.
Kan tycka att Rolex har en del i detta problem då man behöver stå i kö i åratal på en sport Rolex (utan att veta när och om man får en ) detta tvingar i princip en potentiell köpare att handla av en gråhandlare eller som i detta fall en pre-owned av en AD till ett högre pris än list, vilket självklart är helt sjukt.
Håller med, helt sjukt, det sades tidigare att rolex själva inte hade nåt att invända mot detta, det är ännu sjukare

Funderar starkt på en begagnad klocka, framförallt att försöka få ihop en helguld day-date fast vintage då. Hur kan man se om dessa är äkta? Känns riktigt svårt

Funderar starkt på en begagnad klocka, framförallt att försöka få ihop en helguld day-date fast vintage då. Hur kan man se om dessa är äkta? Känns riktigt svårt
Om du köper via Nymans kan du vara ganska lugn för att det är äkta vara.
Tråden gäller alltså en tjänst som Nymans UR erbjuder, inte begagnade klockor generellt.

Om du vill ha en nyare hulk och köpa den i butik så är det bara att slanta, det är ju flera års vänta tid på en hulk för listpris. Så varför skulle inte nymans dra vinning av det som alla andra?

Jag står på hulk listan och förstår att det kommer ta mellan 2-3 år innan jag får köpa min om den ens är kvar i produktion då

Man kan alltså teoretiskt stå i kö för en Hulk, plocka ut den och sen sälja (byta) tillbaka till Nymans direkt och tjäna typ 20 papp? Tycker det är rätt skevt. Var väl samma sak med en BLNR för inte så länge sedan?

Tycker att det är märkligt ja, @Margarinkungen ditt resonemang blir aningen skevt då handlaren själv kan plasta av nya klockor och höja sin marginal avsevärt på detta sätt.
I min bok är det inte ett seriöst beteende.

Det är oseriöst i allra högsta grad och det är ytterst märkligt att man inte själva förstå att det skadar trovärdigheten @Nymans Ur 1851

Som jag har skrivit i andra trådar där det här diskuterats så är det heller inte så att Rolex gett tummen upp rakt av, utan enligt Nymans själva får ske med förbehåll att det inte blir allt för ofta förekommande. Frågan Nymans borde ställa sig är om det verkligen är värt de extra kronorna som den här typen av affärer ger på bekostnad av att seriositeten ifrågasätts. Att det ens kan antydas att man beter sig som en gråhandlare, speciellt i fallet med Kermit där klockan kommer från Krons, borde vara skäl nog att avstå.

Även en Skydweller uppe 35k över list.
screenshot.411.jpg

Båda sidorna från Nymans egna sidor...
Den som är Pre-owned är dessutom uttagen ny på Nymans. Så de har sålt den till list, köpt tillbaka och säljer nu 35k dyrare.
Väldigt oseriöst enligt mig.

Ok, så om man vill byta in en populär stål Rolex så ska Nymans och Krons tacka nej? Eller komma med ett bud långt under marknadspris? Super trist med vissa Rolex modeller som går långt över list hos diverse gråhandlare men det säger tyvärr lika mycket om en sjuk marknad som är villig att betala sådana priser.

Hade ej handlat där nu. :)

Man får väl helt enkelt ta avstånd ifrån just de modellerna eller köpa in och sälja för list till nästa i kö. Allt är smidigare än detta!!

Tyvärr så kan man ju sälja för vilka priser som helst så länge det finns de som är villiga att betala..
Men ja, precis som de flesta innan sagt, oseriöst och förmodligen inte så bra för deras rykte långsiktigt.

Tillbaka
Topp