Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Rolex vet hur man bygger en hype, finns ingen här inne som vet hur sanningen ser ut, det spekuleras om både det ena och det andraVad får dig att tro att de strypt produktionen? Läser man den artikel från aBlogToWatch som länkats tidigare handlar det snarare om att planera produktionen flera år i förväg. Bara för att vi skriker efter stålmodeller i dag finns det inget som garanterar att vi gör det om 5 år.
Jag tycker det ligger fler osålda Rolex ute än på länge, men å andra sidan känns det som att de modellerna hoppat upp i pris x antal tusen sedan innan sommaren. Har dock ingen statistik utan bara stickprov.Är det någon som kan presentera några belägg/statisk för sin tes i denna tråd? Det kan inte jag heller men det blir inga sjunkande priser snarare tvärtom. Vi får se om ett år eller två.
Det produceras ca 800 000 Rolex per årMånga som verkar tro att det bara är att vrida på en switch, så ploppar det ut fler sportisar.
Läste att det tar ett år att tillverka, sätta ihop och sedan ok:a en Rolex
Källa?Det produceras ca 800 000 Rolex per år
Googla
Ok?Det produceras ca 800 000 Rolex per år
Då borde det rimligtvis inte ta ett år per klocka, det är en massproducerad klocka vi pratar om
Är det någon som kan presentera några belägg/statisk för sin tes i denna tråd? Det kan inte jag heller men det blir inga sjunkande priser snarare tvärtom. Vi får se om ett år eller två.
Detta är ganska off topic, men varför kan det inte ta ett år per klocka bara för att de tillverkar många?Då borde det rimligtvis inte ta ett år per klocka, det är en massproducerad klocka vi pratar om
De producerar 800 000 per år och varje klocka tar ett år? Går fan inte ihopDetta är ganska off topic, men varför kan det inte ta ett år per klocka bara för att de tillverkar många?
Wikipedia är en högst trovärdig källa, så klart.
Jag tror inte att de börjar tillverka 800.000 klockor i januari och levererar dem i December.De producerar 800 000 per år och varje klocka tar ett år? Går fan inte ihop
Läste lite mer. Ett år låter inte rimligtDå borde det rimligtvis inte ta ett år per klocka, det är en massproducerad klocka vi pratar om
De producerar 800 000 per år och varje klocka tar ett år? Går fan inte ihop
Man tillverkar rimligtvis inte en klocka i taget utan producerar dem istället i omgångar. Man kanske gjuter 5000 boetter på ett bräde, monterar ett par tusen visare per dag osv. Med det sagt så tvivlar jag starkt på att det faktiskt tar ett år från produktionsstart till färdig produkt.De producerar 800 000 per år och varje klocka tar ett år? Går fan inte ihop
Finns andra källor om man orkar letaWikipedia är en högst trovärdig källa, så klart.
Ingen vet exakt hur lång tid det tar men ett år är fullständigt orimligtLäste lite mer. Ett år låter inte rimligt
Kanske en månad? Med tanke på att de ska testas innan de skeppas ut.
Det är alltid bra att backa upp påståenden med argument Jag tror inte heller att det tar ett år att sätta ihop en Rolex men jag kan tänka mig att det tar ett tag från produktionsstart av en batch tills dess att den är redo att skeppa. Alltså från produktion av stålet tills klockan är packad och klar. Montering och test/QA tar nog bara några dagarIngen vet exakt hur lång tid det tar men ett år är fullständigt orimligt
Det tar ett år enligt ablogtowatch att tillverka en Rolex, tror inte att en av världens mest respektabla klocksidor hittar på detDå borde det rimligtvis inte ta ett år per klocka, det är en massproducerad klocka vi pratar om
Om vi ska försöka att vara lite objektiva så är det väl baserat på gammalt PR-material och gissningar från artikelförfattaren?Det tar ett år enligt ablogtowatch att tillverka en Rolex, tror inte att en av världens mest respektabla klocksidor hittar på det
https://www.ablogtowatch.com/10-things-know-rolex-makes-watches/
Det kanske bara är jag som feltolkar texten men jag skulle i alla fall inte ta det som en absolut sanning. Ingen annan än anställda hos Rolex vet med säkerhet hur lång tid det tar att tillverka en klocka men ett år känns ganska orimligt om man inte räknar in långa ledtider från beställning av råvaror till färdigpaketerad produkt eller liknande men det är klart att Rolex vill få det till att det tar ett år, det ökar känslan av exklusivitet och passar deras image som lyxmärke.An advertisement for Rolex long ago claimed that it takes about a year to make a single Rolex watch. As suspicious as that sounds, it is true even today. Rolex produces almost a million watches a year, but surprisingly, no shortcuts are taken in the manufacturing process from what I could observe
Fick samma känsla faktiskt, dissar inte Rolex på nåt sätt men ett år med den produktionen är inte rimligtOm vi ska försöka att vara lite objektiva så är det väl baserat på gammalt PR-material och gissningar från artikelförfattaren?Det kanske bara är jag som feltolkar texten men jag skulle i alla fall inte ta det som en absolut sanning. Ingen annan än anställda hos Rolex vet med säkerhet hur lång tid det tar att tillverka en klocka men ett år känns ganska orimligt om man inte räknar in långa ledtider från beställning av råvaror till färdigpaketerad produkt eller liknande men det är klart att Rolex vill få det till att det tar ett år, det ökar känslan av exklusivitet och passar deras image som lyxmärke.
Jag tycker det ligger fler osålda Rolex ute än på länge, men å andra sidan känns det som att de modellerna hoppat upp i pris x antal tusen sedan innan sommaren. Har dock ingen statistik utan bara stickprov.
Jag sålde en knappt året gammal 214270 Mk2 i början av året för 49k vilket verkade rimligt då, nu ligger det en mk2 ute för 62K, en mk1 för 57K samtidigt som en mk2 från 2017 verkar gått för 55K.
Dryga 10% upp på mindre än ett år på en Explorer, det är rätt bra och känns inte som en avmattning. Däremot verkar många hoppas på en stegring mot 15-20% och det verkar inte riktigt funka.
Gläds då broder, ty de senaste fyra åren har priset på en Rolex i SEK gått ner med ca 10%*.Ingen är gladare än jag om så är fallet.
Är det verkligen en källa när de uppskattar att produktionen ligger på mellan 800-950k klockor per år och tror att det kan justeras vid behov?
Jo, det blir OT så jag ska inte skriva mer sen. Jag tyckte bara att den vidare tolkningen var lite rolig, även om den inte har med den bibliska texten att göra. Den bibliska ursprungstexten har inte med materiella värden att göra. Där syftas på vikten av att investera i inre värden som etiskt förhållningssätt, integritet och tro. Den ska läsas utifrån den kontexten som var, att vårt inre är det mest värdefulla vi har, inte utifrån dagens värderingar som har en alltför stor tro på ekonomi och materiella värden, som hämmar ett rikt inre liv.OT jag vet, men ... det är ju helt olika innebörd. Förståelse eller materiellt innehav. Låter iofs lite typiskt Bibeln.
Det tar ett år enligt ablogtowatch att tillverka en Rolex, tror inte att en av världens mest respektabla klocksidor hittar på det
https://www.ablogtowatch.com/10-things-know-rolex-makes-watches/
Ja dom skulle ju binda onödigt mycket kapital i produktion vilket skulle dra med lönsamheten. Plus att dom skulle ha sjukt många klockor i parallell bearbetning. Isf är det nog dags att se över sin produktionsstyrning.Ingen vet exakt hur lång tid det tar men ett år är fullständigt orimligt