• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

marw

Panerai
2-Faktor
Är det någon som kan presentera några belägg/statisk för sin tes i denna tråd? Det kan inte jag heller men det blir inga sjunkande priser snarare tvärtom. Vi får se om ett år eller två.
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Vad får dig att tro att de strypt produktionen? Läser man den artikel från aBlogToWatch som länkats tidigare handlar det snarare om att planera produktionen flera år i förväg. Bara för att vi skriker efter stålmodeller i dag finns det inget som garanterar att vi gör det om 5 år.
Rolex vet hur man bygger en hype, finns ingen här inne som vet hur sanningen ser ut, det spekuleras om både det ena och det andra
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Är det någon som kan presentera några belägg/statisk för sin tes i denna tråd? Det kan inte jag heller men det blir inga sjunkande priser snarare tvärtom. Vi får se om ett år eller två.
Jag tycker det ligger fler osålda Rolex ute än på länge, men å andra sidan känns det som att de modellerna hoppat upp i pris x antal tusen sedan innan sommaren. Har dock ingen statistik utan bara stickprov.

Jag sålde en knappt året gammal 214270 Mk2 i början av året för 49k vilket verkade rimligt då, nu ligger det en mk2 ute för 62K, en mk1 för 57K samtidigt som en mk2 från 2017 verkar gått för 55K.
Dryga 10% upp på mindre än ett år på en Explorer, det är rätt bra och känns inte som en avmattning. Däremot verkar många hoppas på en stegring mot 15-20% och det verkar inte riktigt funka.
 

PNM

Panerai
Är det någon som kan presentera några belägg/statisk för sin tes i denna tråd? Det kan inte jag heller men det blir inga sjunkande priser snarare tvärtom. Vi får se om ett år eller två.

Varför så tvärsäker när du enligt egen utsago inte har några belägg? Håller med dig i sak - ingen här har några belägg, vilda spekulationer - men alla är lika tvärsäkra på sin sak?
 

HSK

Patek
2-Faktor
De producerar 800 000 per år och varje klocka tar ett år? Går fan inte ihop
Man tillverkar rimligtvis inte en klocka i taget utan producerar dem istället i omgångar. Man kanske gjuter 5000 boetter på ett bräde, monterar ett par tusen visare per dag osv. Med det sagt så tvivlar jag starkt på att det faktiskt tar ett år från produktionsstart till färdig produkt.

Edit: Typ femma på bollen... :banghead:
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Ingen vet exakt hur lång tid det tar men ett år är fullständigt orimligt
Det är alltid bra att backa upp påståenden med argument :) Jag tror inte heller att det tar ett år att sätta ihop en Rolex men jag kan tänka mig att det tar ett tag från produktionsstart av en batch tills dess att den är redo att skeppa. Alltså från produktion av stålet tills klockan är packad och klar. Montering och test/QA tar nog bara några dagar
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det tar ett år enligt ablogtowatch att tillverka en Rolex, tror inte att en av världens mest respektabla klocksidor hittar på det
https://www.ablogtowatch.com/10-things-know-rolex-makes-watches/
Om vi ska försöka att vara lite objektiva så är det väl baserat på gammalt PR-material och gissningar från artikelförfattaren?
An advertisement for Rolex long ago claimed that it takes about a year to make a single Rolex watch. As suspicious as that sounds, it is true even today. Rolex produces almost a million watches a year, but surprisingly, no shortcuts are taken in the manufacturing process from what I could observe
Det kanske bara är jag som feltolkar texten men jag skulle i alla fall inte ta det som en absolut sanning. Ingen annan än anställda hos Rolex vet med säkerhet hur lång tid det tar att tillverka en klocka men ett år känns ganska orimligt om man inte räknar in långa ledtider från beställning av råvaror till färdigpaketerad produkt eller liknande men det är klart att Rolex vill få det till att det tar ett år, det ökar känslan av exklusivitet och passar deras image som lyxmärke.
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Om vi ska försöka att vara lite objektiva så är det väl baserat på gammalt PR-material och gissningar från artikelförfattaren?Det kanske bara är jag som feltolkar texten men jag skulle i alla fall inte ta det som en absolut sanning. Ingen annan än anställda hos Rolex vet med säkerhet hur lång tid det tar att tillverka en klocka men ett år känns ganska orimligt om man inte räknar in långa ledtider från beställning av råvaror till färdigpaketerad produkt eller liknande men det är klart att Rolex vill få det till att det tar ett år, det ökar känslan av exklusivitet och passar deras image som lyxmärke.
Fick samma känsla faktiskt, dissar inte Rolex på nåt sätt men ett år med den produktionen är inte rimligt
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jag tycker det ligger fler osålda Rolex ute än på länge, men å andra sidan känns det som att de modellerna hoppat upp i pris x antal tusen sedan innan sommaren. Har dock ingen statistik utan bara stickprov.

Jag sålde en knappt året gammal 214270 Mk2 i början av året för 49k vilket verkade rimligt då, nu ligger det en mk2 ute för 62K, en mk1 för 57K samtidigt som en mk2 från 2017 verkar gått för 55K.
Dryga 10% upp på mindre än ett år på en Explorer, det är rätt bra och känns inte som en avmattning. Däremot verkar många hoppas på en stegring mot 15-20% och det verkar inte riktigt funka.

Har noterat exakt samma sak. Min gissning är att den som betalar de priserna inte gör en bra affär! 57 för en mk1 är ju bara larvigt. Finns kanske en anledning till att de legat ute ett tag?
 

PNM

Panerai
Inget mot Patek Philippe. Det tar dem ca 4,5 miljarder år att producera alla sina klockor (någonting om att jorden måste formas innan järnmalm kan brytas). Slutsats: de har nästan ingen kontroll över sin produktionsvolym och priserna är helt en funktion av hur exklusiva dessa ädelstenar till klockor är (hälsningar Head of Marketing).
 

Scipio

Patek
2-Faktor
OT jag vet, men ... det är ju helt olika innebörd. Förståelse eller materiellt innehav. Låter iofs lite typiskt Bibeln. ;)
Jo, det blir OT så jag ska inte skriva mer sen. Jag tyckte bara att den vidare tolkningen var lite rolig, även om den inte har med den bibliska texten att göra. Den bibliska ursprungstexten har inte med materiella värden att göra. Där syftas på vikten av att investera i inre värden som etiskt förhållningssätt, integritet och tro. Den ska läsas utifrån den kontexten som var, att vårt inre är det mest värdefulla vi har, inte utifrån dagens värderingar som har en alltför stor tro på ekonomi och materiella värden, som hämmar ett rikt inre liv.
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Brukar det vara så att saker av typ klockor i den del som kan räknas som lyxkonsumtion som legat i mer eller mindre höga prislägen en längre tid faller dramatiskt så fort det blir en lågkonjunktur? Har inte järnkoll på det men tycker inte det verkat fungera så hittills. Vissa modeller kanske som varit mer kortvariga i stark uppgång men inte så det går att säga exempelvis klockor i den klassen generellt. Det har väl varit mer att det bromsat upp under en viss tid, ett år eller två sedan fortsatt som inget hänt. Eller att inget hänt, det vill säga blivit billigare efter hand på grund av att de inte ökat mer men det vet jag inte om det har så mycket med konjunkturen att göra.. Trender med vissa enstaka modeller som är på modet och sedan inte längre blir som en annan sak.

Sedan beror det förstås på vilken lågkonjunktur det blir. Blir det rena armageddon i ekonomin kan nog det mesta i den vägen komma att rasa radikalt men det är vad jag förstår inte mycket som tyder på en sån depression och inte så ofta det händer. Fast en del har förutspått omedelbart förestående total kollaps i flera år nu men inget i den vägen har skett.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Det tar ett år enligt ablogtowatch att tillverka en Rolex, tror inte att en av världens mest respektabla klocksidor hittar på det
https://www.ablogtowatch.com/10-things-know-rolex-makes-watches/
Ingen vet exakt hur lång tid det tar men ett år är fullständigt orimligt
Ja dom skulle ju binda onödigt mycket kapital i produktion vilket skulle dra med lönsamheten. Plus att dom skulle ha sjukt många klockor i parallell bearbetning. Isf är det nog dags att se över sin produktionsstyrning.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp