Det är konsensus att priserna är uppblåsta. Det är uppenbarligen inte konsensus att vi har nått toppen eller att priserna börjar sjunka. Det är för mig uppenbart att den som har köpt en Patek eller Rolex på nuvarande prisnivå inte har något större intresse att priserna ska sjunka och därför gärna ger sig in i debatten som motvikt till de som pratar om prisras.
Det är ingen sensationell spaning och om du läser en gång till vad jag skrev så kommenterar jag överhuvudtaget inte priser eller modeller.
Sen att du känner ett behov att att göra ner det märke som ligger mig varmast om hjärtat gissar jag har att göra med att du blev förbannad, oklart varför dock då jag varken har adresserat dig personligen eller har en aning om vem du är eller vilka klockor du äger.
”Göra ner” det mer än ”ballongerna” på handleden?
Lite dubbelmoral om du frågar mig, kanske du bör ta dig en funderare till, då du nämner specifika klockmärken i ditt citerade inlägg, så jag hänger inte med, men vi kan släppa det.
Hela min argumentation bygger på att få uppblåsta modeller har stagnerat och är nu inne i en sund nedgång/tillnyktring. Att däremot hävda att vi ser en ”generell nedgång”, då får man backa det påståendet.
Vi tänker oss följande;
Rolex tillverkar 10 subbar
9 st svarta, 90000kr/st 2019-09-30
1 st grön 160000kr 2019-09-30
9 svarta 110000kr/st 2020-02-01
1 grön 135000kr 2020-02-01
Priset för den batchen subbar är ju upp 135000kr, dvs en hel extra grön de senaste 4 månaderna.
Vad missar jag?
P.S. Jag tycker såklart inte en ballong är tuffare än Sinn, det var ett skämt.