• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är konsensus att priserna är uppblåsta. Det är uppenbarligen inte konsensus att vi har nått toppen eller att priserna börjar sjunka. Det är för mig uppenbart att den som har köpt en Patek eller Rolex på nuvarande prisnivå inte har något större intresse att priserna ska sjunka och därför gärna ger sig in i debatten som motvikt till de som pratar om prisras.

Det är ingen sensationell spaning och om du läser en gång till vad jag skrev så kommenterar jag överhuvudtaget inte priser eller modeller.

Sen att du känner ett behov att att göra ner det märke som ligger mig varmast om hjärtat gissar jag har att göra med att du blev förbannad, oklart varför dock då jag varken har adresserat dig personligen eller har en aning om vem du är eller vilka klockor du äger.

”Göra ner” det mer än ”ballongerna” på handleden?
Lite dubbelmoral om du frågar mig, kanske du bör ta dig en funderare till, då du nämner specifika klockmärken i ditt citerade inlägg, så jag hänger inte med, men vi kan släppa det.

Hela min argumentation bygger på att få uppblåsta modeller har stagnerat och är nu inne i en sund nedgång/tillnyktring. Att däremot hävda att vi ser en ”generell nedgång”, då får man backa det påståendet.

Vi tänker oss följande;
Rolex tillverkar 10 subbar
9 st svarta, 90000kr/st 2019-09-30
1 st grön 160000kr 2019-09-30

9 svarta 110000kr/st 2020-02-01
1 grön 135000kr 2020-02-01

Priset för den batchen subbar är ju upp 135000kr, dvs en hel extra grön de senaste 4 månaderna.

Vad missar jag?

P.S. Jag tycker såklart inte en ballong är tuffare än Sinn, det var ett skämt.

”Göra ner” det mer än ”ballongerna” på handleden?
Lite dubbelmoral om du frågar mig, kanske du bör ta dig en funderare till, då du nämner specifika klockmärken i ditt citerade inlägg, så jag hänger inte med, men vi kan släppa det.

Hela min argumentation bygger på att få uppblåsta modeller har stagnerat och är nu inne i en sund nedgång/tillnyktring. Att däremot hävda att vi ser en ”generell nedgång”, då får man backa det påståendet.

Vi tänker oss följande;
Rolex tillverkar 10 subbar
9 st svarta, 90000kr/st 2019-09-30
1 st grön 160000kr 2019-09-30

9 svarta 110000kr/st 2020-02-01
1 grön 135000kr 2020-02-01

Priset för den batchen subbar är ju upp 135000kr, dvs en hel extra grön de senaste 4 månaderna.

Vad missar jag?

P.S. Jag tycker såklart inte en ballong är tuffare än Sinn, det var ett skämt.

Du får ta den diskussionen med någon som är inläst på modeller och priser. Min poäng var enbart en kommentar på vad @Bas skrev, att det finns egenintresse bland de som har köpt på en hög nivå att upprätthålla priserna. Inte konstigare eller avvikande psykologi från vilket börsforum som helst.
Jag förstod att det var ett skämt och borde naturligtvis ha tagit emot det bättre, fånigt av mig att kommentera på det sättet :)

Du får ta den diskussionen med någon som är inläst på modeller och priser. Min poäng var enbart en kommentar på vad @Bas skrev, att det finns egenintresse bland de som har köpt på en hög nivå att upprätthålla priserna. Inte konstigare eller avvikande psykologi från vilket börsforum som helst.
Jag förstod att det var ett skämt och borde naturligtvis ha tagit emot det bättre, fånigt av mig att kommentera på det sättet :)
Tack för god ton och bra svar.

Att köpa en hajpad modell på nivån där gråhandlarna ligger är ungefär som att hoppa på IT tåget strax innan kraschen år 2000.

För egen del kan jag inte förstå vilka förväntningar som ligger bakom ett sådant köp.

Tycker det är intressant att så många betraktar sina klockor som investeringar. De genererar inga intäkter löpande utan det bygger bara på framtida förväntningar som är högst oklara. I synnerhet efter hur marknaden har sett ut.

Köp en klocka för att ni gillar den och skriv ner den till noll i ert huvud över en 10 års period och var glad för vad ni får den dagen ni säljer den om ni säljer den. Om man tänker behålla klockan livet ut så spelar det ingen roll vad den har för värde. Era barn kanske i sin tur aldrig säljer klockan. Den har bara något sentimentalt över sig och kunde lika gärna vara någon obetydlig liten sak som väcker minnen.

Att köpa en hajpad modell på nivån där gråhandlarna ligger är ungefär som att hoppa på IT tåget strax innan kraschen år 2000.

För egen del kan jag inte förstå vilka förväntningar som ligger bakom ett sådant köp.

Tycker det är intressant att så många betraktar sina klockor som investeringar. De genererar inga intäkter löpande utan det bygger bara på framtida förväntningar som är högst oklara. I synnerhet efter hur marknaden har sett ut.

Köp en klocka för att ni gillar den och skriv ner den till noll i ert huvud över en 10 års period och var glad för vad ni får den dagen ni säljer den om ni säljer den. Om man tänker behålla klockan livet ut så spelar det ingen roll vad den har för värde. Era barn kanske i sin tur aldrig säljer klockan. Den har bara något sentimentalt över sig och kunde lika gärna vara någon obetydlig liten sak som väcker minnen.
Bra sagt. Så resonerar jag själv med mina Rolex i alla fall :)

För mig som håller på med cykling inser man att materialköp till stora delar är tappade pengar.
Köp en mountainbike för 40.000 kr och två år senare får du vara glad om du får ut 18.000.
Jag tänker lika med klockor och blir glatt överraskad om det blir bättre än så. Vill man tjäna pengar är det bättre att försöka sig på aktiehandel. Men det är ju sjukt mycket tråkigare.

Den som köpte AMZN på toppen runt 2000 har idag fått runt 20 gånger pengarna. Just saying!
https://finance.yahoo.com/quote/AMZN

Den som köpte AMZN på toppen runt 2000 har idag fått runt 20 gånger pengarna. Just saying!

Eller sa kan det ga som for tulpanlokarna!

When Carolus Clusius wrote the first major book on tulips in 1592, they became so popular that his garden was raided and bulbs stolen on a regular basis. ... As people bought up bulbs they became so expensive that they were used as money until the market in them crashed.

According to Focus-Economics.com, at the height of the bubble, tulips sold for approximately 10,000 guilders. In the 1630s a price of 10,000 guilders equated roughly the value of a mansion on the Amsterdam Grand Canal

Men givetvis ar det formodligen battre att kopa trakiga aktier/vardepapper om det ar ren avkastning man ar ute efter an klockor bilar konst etc aven om det finns manga undantag.

Och den som köpte Bear Stearns år 2006 har idag 0 gånger pengarna. Just saying!
bear-2.jpg

When Carolus Clusius wrote the first major book on tulips in 1592, they became so popular that his garden was raided and bulbs stolen on a regular basis. ... As people bought up bulbs they became so expensive that they were used as money until the market in them crashed.

According to Focus-Economics.com, at the height of the bubble, tulips sold for approximately 10,000 guilders. In the 1630s a price of 10,000 guilders equated roughly the value of a mansion on the Amsterdam Grand Canal

Men givetvis ar det formodligen battre att kopa trakiga aktier/vardepapper om det ar ren avkastning man ar ute efter an klockor bilar konst etc aven om det finns manga undantag.

Lite OT, men det är tydligen lite oklart om det klassiska exemplet på bubblor, dvs tulpanerna, verkligen var så dramatiskt som vissa hävdar. Vissa påstår att det är väldigt överdrivet. Här tex:

https://theconversation.com/tulip-m...-dutch-financial-bubble-is-mostly-wrong-91413

Å ena sidan är väl redan där prismässigt, vad gick Paul Newmans Daytona för? USD M17,8? Borde man få ett kanalhus för..
Å andra sidan drömmer inte en halv miljard kineser om tulpanlökar..

Å ena sidan är väl redan där prismässigt, vad gick Paul Newmans Daytona för? USD M17,8? Borde man få ett kanalhus för..
Å andra sidan drömmer inte en halv miljard kineser om tulpanlökar..

Javisst!
Precis som man betalade 10000Guilders for en lok runt ar1630 for att 4 ar senare inte ens kunna ge bort den...Poangen var val att det som ar tokhett idag och dyrt kan bli mer eller mindre vardelost over en natt.
Darfor ska man nog inte kopa just Rolexklockor om man ar mer intresserad av en spekulativ vardeokning an just klockan i sig som antingen tidmatare eller smycke.

Men nagot ska man ju lagga sina (extra)pengar pa,och da ar val klockor en lika minst lika rolig och givande hobby/passion som frimarken/mynt/marklintag/pokemonkort/serietidningar och allt annat som folk gillar att samla pa

Men det blir mycket lättare att motivera för sig själv och flickvännen att det är en ”investering”.... ;)

Själv tycker jag att tjusningen med Rolex (min upplevelse hittills) är att de inte ”kostar” något att äga utan snarare tvärtom.

Med de nya listpriserna så kommer säkert tillgängligheten hos AD öka. Speciellt när det inte längre är en snabb, garanterad profit att hämta ut en ny Rolex.

Det blir spännande att följa hur priserna utvecklas framöver. Säljarna lär försöka hålla emot så länge som möjligt men det räcker ju med att ett fåtal ska sänka så följer resten med.

De enda som vinner framöver är Rolex. Köparna får se det som ett nöje snarare än en investering.

Men det blir mycket lättare att motivera för sig själv och flickvännen att det är en ”investering”.... ;)

Själv tycker jag att tjusningen med Rolex (min upplevelse hittills) är att de inte ”kostar” något att äga utan snarare tvärtom.
Vill verkligen inte vara dryg men använder ditt inlägg lite fult för att säga:
"I rest my case"

Ursäkta om du tog illa upp då det verkligen inte är min avsikt men just detta resonemang tror jag många för och det har 1 bidragit till den orimliga hajp vi haft och 2 bidrar till nuvarande fall och framförallt 3 kommer bidra till kraftigt fall om det väl vill sig.

Med de nya listpriserna så kommer säkert tillgängligheten hos AD öka. Speciellt när det inte längre är en snabb, garanterad profit att hämta ut en ny Rolex.

Det blir spännande att följa hur priserna utvecklas framöver. Säljarna lär försöka hålla emot så länge som möjligt men det räcker ju med att ett fåtal ska sänka så följer resten med.

De enda som vinner framöver är Rolex. Köparna får se det som ett nöje snarare än en investering.
Precis min tro också

Vill verkligen inte vara dryg men använder ditt inlägg lite fult för att säga:
"I rest my case"

Ursäkta om du tog illa upp då det verkligen inte är min avsikt men just detta resonemang tror jag många för och det har 1 bidragit till den orimliga hajp vi haft och 2 bidrar till nuvarande fall och framförallt 3 kommer bidra till kraftigt fall om det väl vill sig.

Ligger helt klart mycket i det. Men jag resonerar som sådant att de modeller som säljs begagnat under listpris är förhållandevis stabila. Men de som handlas långt över däremot, där kan det hända mycket och det fort.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp