• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Känns som att denna annars intressanta tråd just fått en sällsamt tråkig ton.

Lite is kan lätta upp stämningen. Särskilt om jag säger att jag nu köpte min första Råleks... Kanske på toppen... :)
IMG_20200217_113143_564.jpg
Grattis! Brukar tycka att diamanter kan bli lite mycket, men den är verkligen smakfull! Riktigt fin. :)

Skulle ju vara kul om någon tog fram produkter så man kunde gå kort Rolex steel sports! Lär ju säkert sitta handlare med jättelika lager av klockor som gärna skulle vilja minska sin risk, lämplig motpart några i denna tråden?

Finns ju många som gått bort sig med kortningar. Tesla nu senast. Ett annat exempel är ju @Mic1 :s profilkille, Bill Ackman, och hans fight mot Herbalife och Carl Icahn!

Once on the line, Icahn called Ackman a “liar” early on, accusing his rival of having “one of the worst reputations on Wall Street.” Icahn later said to Ackman, “I wouldn’t invest with you if you were the last man on Earth.”

Ackman countered by saying, “Icahn unfortunately does not have a good reputation for being a handshake guy.

Icahn said that Ackman is the “quintessential example that on Wall Street, if you want a friend, get a dog.”

Ackman blasted Icahn: “This is not a guy who keeps his word. This is a guy who takes advantage of little people.”

https://www.cnbc.com/2019/12/13/reliving-the-carl-icahn-and-bill-ackman-herbalife-feud-on-cnbc.html

https://www.nytimes.com/2019/09/27/business/herbalife-sec-ackman.html

https://www.bloomberg.com/news/arti...on-bet-on-ackman-pays-off-after-losing-streak

Eller sa kan det ga som for tulpanlokarna!

When Carolus Clusius wrote the first major book on tulips in 1592, they became so popular that his garden was raided and bulbs stolen on a regular basis. ... As people bought up bulbs they became so expensive that they were used as money until the market in them crashed.

According to Focus-Economics.com, at the height of the bubble, tulips sold for approximately 10,000 guilders. In the 1630s a price of 10,000 guilders equated roughly the value of a mansion on the Amsterdam Grand Canal

Men givetvis ar det formodligen battre att kopa trakiga aktier/vardepapper om det ar ren avkastning man ar ute efter an klockor bilar konst etc aven om det finns manga undantag.

Och den som köpte Bear Stearns år 2006 har idag 0 gånger pengarna. Just saying!
bear-2.jpg

Lite OT, men det är tydligen lite oklart om det klassiska exemplet på bubblor, dvs tulpanerna, verkligen var så dramatiskt som vissa hävdar. Vissa påstår att det är väldigt överdrivet. Här tex:

https://theconversation.com/tulip-m...-dutch-financial-bubble-is-mostly-wrong-91413

Väldigt OT nu men det där stämmer inte. Bear Stearns såldes för $10/aktie till JPM. Alltså inte $0 eller 0% ;)
Lehman Brothers hade varit ett bättre exempel

Vilket sällsamt korkat citat i den här tråden.

Rätt stor skillnad på den produkten och produkten som diskuteras här i tråden va?

Lite OT, men det är tydligen lite oklart om det klassiska exemplet på bubblor, dvs tulpanerna, verkligen var så dramatiskt som vissa hävdar. Vissa påstår att det är väldigt överdrivet. Här tex:

https://theconversation.com/tulip-m...-dutch-financial-bubble-is-mostly-wrong-91413
file-20180209-51723-o817bm.png

Kolla aldrig en bra story! :)

Men en intressant lärdom av tulpanhysterin är ju att Nederländerna har en imponerande odlingsindustri än i denna dag, troligtvis många förmögenheter som började byggas under tulpanhysterin, hur det nu än gick till då.

Javisst!
Precis som man betalade 10000Guilders for en lok runt ar1630 for att 4 ar senare inte ens kunna ge bort den...Poangen var val att det som ar tokhett idag och dyrt kan bli mer eller mindre vardelost over en natt.
Darfor ska man nog inte kopa just Rolexklockor om man ar mer intresserad av en spekulativ vardeokning an just klockan i sig som antingen tidmatare eller smycke.

Men nagot ska man ju lagga sina (extra)pengar pa,och da ar val klockor en lika minst lika rolig och givande hobby/passion som frimarken/mynt/marklintag/pokemonkort/serietidningar och allt annat som folk gillar att samla pa
Frimärken är ett bra exempel, där har bubblan spruckit för många svenska märken. Har en vän som i princip använder sin samling till att skicka julkort numera.

Frimärken är ett bra exempel, där har bubblan spruckit för många svenska märken. Har en vän som i princip använder sin samling till att skicka julkort numera.
Hemska tanke om enda nyttan av sin klocka vore att kolla tiden!

Skämt åsido. Vill man investera så är nog börsen bättre. Klockor, både gamla och nya, har värdemässigt mognat. Det finns knappast enkla pengar att göra som förr när priserna årligen kunde öka 20-30%. Någon gång hinner verkligheten ikapp och priserna stagnerar och kanske rent av correctar en aning. Det händer alla brancher som ökar som det gjort. Varför skulle klockor vara annorlunda?

Ja mer eller mindre.
Medelaldern i filateliklubbarna ar nog over 80 an under och nar dessa herrar dor sa finns det ingen som ar intresserad av gamla papperslappar.

Tyvarr ar inte du den forsta som sager samma sak. Anvand samliga marken efter 1945 att frankera brev med. Det ar den basta anvandningen du kan ha av dem da det inte finns ett enda marke vart mer an den valor som ar tryckt...

Hemska tanke om enda nyttan av sin klocka vore att kolla tiden!

Skämt åsido. Vill man investera så är nog börsen bättre. Klockor, både gamla och nya, har värdemässigt mognat. Det finns knappast enkla pengar att göra som förr när priserna årligen kunde öka 20-30%. Någon gång hinner verkligheten ikapp och priserna stagnerar och kanske rent av correctar en aning. Det händer alla brancher som ökar som det gjort. Varför skulle klockor vara annorlunda?

Än så länge är nästan bostadsmarknaden ännu bättre än börsen, många som bor sig till en årslön per person efter skatt varje år.

Och till skillnad från börsen så får man belåna ännu högre, 85%, till väldigt låga räntor, och till skillnad från börsen (kanske ännu viktigare) så riskerar man inte margin call då man är skyddad på nersidan av konsumentkreditlagen

Kreditgivaren har rätt till betalning av en bostadskredit i förtid på grund av försämrad säkerhet endast om säkerheten har avsevärt försämrats till följd av någon annan orsak än en allmän prisnedgång på den relevanta marknaden.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ing/konsumentkreditlag-20101846_sfs-2010-1846

En fin finansiell helvetesmaskin politikerna har skapat!

Med lång bindningstid på bolånet borde man därmed kunna "härda ut", eller snarare "bo ut", vilken svacka som helst, givet att marknaden återhämtar sig.

Än så länge är nästan bostadsmarknaden ännu bättre än börsen, många som bor sig till en årslön per person efter skatt varje år.

Och till skillnad från börsen så får man belåna ännu högre, 85%, till väldigt låga räntor, och till skillnad från börsen (kanske ännu viktigare) så riskerar man inte margin call då man är skyddad på nersidan av konsumentkreditlagen

Kreditgivaren har rätt till betalning av en bostadskredit i förtid på grund av försämrad säkerhet endast om säkerheten har avsevärt försämrats till följd av någon annan orsak än en allmän prisnedgång på den relevanta marknaden.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ing/konsumentkreditlag-20101846_sfs-2010-1846

En fin finansiell helvetesmaskin politikerna har skapat!

Med lång bindningstid på bolånet borde man därmed kunna "härda ut", eller snarare "bo ut", vilken svacka som helst, givet att marknaden återhämtar sig.
Kanske så. Inbillar mig att bomarknaden bromsat in. Företag bygger trots allt värde och bör långsiktigt vara både tryggare och bättre än ren spekulation. Oavsett om det är klockor eller bostäder.

Var och en får givetvis placera som de vill. Personligen så är jag ett stort fan av konsumtion. Det går att tjäna nya pengar varje dag. :)

Kanske så. Inbillar mig att bomarknaden bromsat in. Företag bygger trots allt värde och bör långsiktigt vara både tryggare och bättre än ren spekulation. Oavsett om det är klockor eller bostäder.

Var och en får givetvis placera som de vill. Personligen så är jag ett stort fan av konsumtion. Det går att tjäna nya pengar varje dag. :)
Jag trodde också bostadsmarknaden hade planat ut...
Kolla på denna annons på hemnet, scrolla ner en bit så ser du statistiken för Bromma

https://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-alsten-stockholms-kommun-hokvagen-4-16500875

största ökningen på 3 år och nytt prisrekord

För hela Stockholm liknande kurva (men inte lika extrem)
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/#/villor/48m
Bostadsrätter tickar på varje månad och snart uppe i rekordnivåerna från 2017
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/#/bostadsratter/48m

Men som sagt, väldigt speciella regler kring bolån, välj lång bindningstid och du är juridiskt skyddad mot margin call.

Jag trodde också bostadsmarknaden hade planat ut...
Kolla på denna annons på hemnet, scrolla ner en bit så ser du statistiken för Bromma

https://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-alsten-stockholms-kommun-hokvagen-4-16500875

största ökningen på 3 år och nytt prisrekord

För hela Stockholm liknande kurva (men inte lika extrem)
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/#/villor/48m
Bostadsrätter tickar på varje månad och snart uppe i rekordnivåerna från 2017
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/#/bostadsratter/48m

Men som sagt, väldigt speciella regler kring bolån, välj lång bindningstid och du är juridiskt skyddad mot margin call.
Helt annan diskussion dock. Har pratar vi prisjusteringen på klockor. :)

• Like
Reactions: S.N
Helt annan diskussion dock. Har pratar vi prisjusteringen på klockor. :)
Ja, men inget lever isolerat. Självklart hänger detta ihop.

https://en.wikipedia.org/wiki/A_rising_tide_lifts_all_boats

Bara som ett exempel: Finns nog många även på detta forum som lockats att finansiera sina klockinköp till under 2% ränta via att utnyttja prisuppgången på deras bostad. (Även om ingen pratar högt om det)

Vem bryr sig om Submarinern kostar 100 000 eller 150 000 kr när månadskostnaden ändå bara går upp med en Big Mac?

Bara som ett exempel: Finns nog många även på detta forum som lockats att finansiera sina klockinköp till under 2% ränta via att utnyttja prisuppgången på deras bostad. (Även om ingen pratar högt om det)

Vem bryr sig om Submarinern kostar 100 000 eller 150 000 kr när månadskostnaden ändå bara går upp med en Big Mac?
Tror (tyvärr) du har rätt. Ogillar tanken att låna till sin klocka, och hade aldrig känt att det är min om jag hade gjort så. Hobby och prylar betalas när man har pengar enligt mig.
Kanske ologiskt och gammaldags men så fungerar jag iaf.

Tror (tyvärr) du har rätt. Ogillar tanken att låna till sin klocka, och hade aldrig känt att det är min om jag hade gjort så. Hobby och prylar betalas när man har pengar enligt mig.
Kanske ologiskt och gammaldags men så fungerar jag iaf.
Fast, om du har några som helst lån så går det ju inte specifikt säga att du inte lånat till klockan. Har du köpt klockor för 100K så hade du ju i stället kunnat amortera på huslånet (om du har ett).

Fast, om du har några som helst lån så går det ju inte specifikt säga att du inte lånat till klockan. Har du köpt klockor för 100K så hade du ju i stället kunnat amortera på huslånet (om du har ett).
Är väl fortfarande bättre att då bara låna till klockan en gång än två gånger (om man nu ska räkna in bolånet)?

Det mest smärtfria är om köparen bakar in lyxkonsumtionen i bolånet. Det blir inte lika kännbart för plånboken varje månad.

Räntorna är så låga idag att många nog inte ens använder sina bolån som hävstång för konsumtionsköp. Det är ju bara att se sig omkring på alla kreditinstitut som kör diverse betalningsupplägg i och utanför butikerna. Den typen av köp har ökat explosionsartat.

Många idag tittar inte längre på prislappen utan hur mycket de ska betala varje månad.

För att ta ditt exempel. De har varken 100’ eller 150’ sparade. I bästa fall har de en handpenning. Betalningsupplägget gör att skillnaden varken gör från eller till på deras månadslön.

Kanske ser de t om klockan som en investering eftersom de räknar med att få igen vad de betalt för den när de säljer klockan i framtiden.

Den som har sparat ihop kapitalet för att köpa en klocka för 100’ tycker nog att det är kännbart när klockan ökar i pris 10 000 till eller mer. Det tar tid att spara ihop varje tusenlapp på lönen. Jag tror inte folk är lika villiga att spendera ihopsparade pengar.

Håller med om det sista. Det är surare att betala för sparade pengar än lånade. Det är lättare att känna att man har råd att lägga de extra pengarna när de är lånade, jämfört med om man själv sparat ihop dem.

Tycker det ventileras friskt i tråden, men saknar egentligen dynamik i samtalet.
När man läser många inlägg verkar det vara många som har uppfattningen att för att något ska klassas som investering, måste tillgångslaget generera löpande direktavkastning, exempelvis aktier och övriga finansiella immateriella tillgångar.

Med den filosofin klassas all fast och lös egendom (som ej inbringar direktavkastning såsom hyra), investeringmetaller mm mm som icke-investeringar. Dvs tillgångar som traditionellt har en förväntad framtida avkastning genom ökat värde ej investeringar.

Det är ett ganska snävt, men inte helt ovanligt resonemang. Men det gör det inte till en vedertagen sanning.

Edit: som ett förtydligande; med ökat värde menar jag att ökad efterfrågan driver upp priserna.

Håller med om det sista. Det är surare att betala för sparade pengar än lånade. Det är lättare att känna att man har råd att lägga de extra pengarna när de är lånade, jämfört med om man själv sparat ihop dem.

Av det skälet så är det folk som betalar kontant fast än de skulle kunna låna upp hela beloppet. Det ska svida lite.

Sedan kan man raljera över att det är så billigt att låna och att kapitalet kan arbeta på alternativa investeringar. Det är inget annat än självbedrägeri. Finns inget som ger avkastning utan risk. Man spelar ett högt spel.

Slutklämmen är väl att både rika som fattiga är inne i konsumtionsträsket med lånade pengar. När likviditeten tar slut slutar musiken spela och det kan gå fort.

Många idag tittar inte längre på prislappen utan hur mycket de ska betala varje månad.
Nu har ju all form av lån och avbetalning väldigt dåligt rykte i Sverige (pga Lyxfällan?) men det behöver inte vara dåligt? Om det är ett upplägg med schyssta villkor och en låg effektiv ränta som gör det värt att t ex få varan idag och betala av den i 3-4 år, och kunna njuta av den under tiden, jämfört med att spara i de åren. Om man då betalat 1.000 kr extra för något som kostar 50.000, för att få använda något under tiden man avbetalar.

Tycker det ventileras friskt i tråden, men saknar egentligen dynamik i samtalet.
När man läser många inlägg verkar det vara många som har uppfattningen att för att något ska klassas som investering, måste tillgångslaget generera löpande direktavkastning, exempelvis aktier och övriga finansiella immateriella tillgångar.

Med den filosofin klassas all fast och lös egendom (som ej inbringar direktavkastning såsom hyra), investeringmetaller mm mm som icke-investeringar. Dvs tillgångar som traditionellt har en förväntad framtida avkastning genom ökat värde ej investeringar.

Det är ett ganska snävt, men inte helt ovanligt resonemang. Men det gör det inte till en vedertagen sanning.

Edit: som ett förtydligande; med ökat värde menar jag att ökad efterfrågan driver upp priserna.

Fast en investering - i materiella eller immateriella tillgångar - är ju per definition en placering av kapital som förväntas öka i värde. Att t.ex. investera i hyresfastigheter och aktier är precis den typen av placering.

Pratar vi om köp av en bostadsrätt istället för att bo i hyresrätt är det kanske en form av investering (för de flesta med en väldigt mycket högre hävstång än de någonsin skulle gå in med på börsen). Men även där kan man argumentera för att det inte är enbart en investering för att öka sin insats så mycket som möjligt utan kanske för att få en möjlighet att bo bättre än i en hyresrätt.

Kommer vi sen till att köpa klockor så känns det som en högst tveksam investering. Det är en illikvid tillgång med lågt, eller inget, fundamentalt värde så det är på sin höjd en väldigt dålig investering. Möjligtvis är det snarare en hobby som inte kostar så mycket, bortsett från kapitalkostnaden (som finns där oavsett om du betalar med kontanterna i madrassen, bolånet eller ett sms-lån).

Kommer osökt att tänka på den här :D

3745E51C-EE02-4AA2-AEE9-A86E6C8ECF16.jpeg

Fast en investering - i materiella eller immateriella tillgångar - är ju per definition en placering av kapital som förväntas öka i värde. Att t.ex. investera i hyresfastigheter och aktier är precis den typen av placering.

Pratar vi om köp av en bostadsrätt istället för att bo i hyresrätt är det kanske en form av investering (för de flesta med en väldigt mycket högre hävstång än de någonsin skulle gå in med på börsen). Men även där kan man argumentera för att det inte är enbart en investering för att öka sin insats så mycket som möjligt utan kanske för att få en möjlighet att bo bättre än i en hyresrätt.

Kommer vi sen till att köpa klockor så känns det som en högst tveksam investering. Det är en illikvid tillgång med lågt, eller inget, fundamentalt värde så det är på sin höjd en väldigt dålig investering. Möjligtvis är det snarare en hobby som inte kostar så mycket, bortsett från kapitalkostnaden (som finns där oavsett om du betalar med kontanterna i madrassen, bolånet eller ett sms-lån).

Kommer osökt att tänka på den här :D

3745E51C-EE02-4AA2-AEE9-A86E6C8ECF16.jpeg
Tyckte det framgick av mitt inlägg att jag är enig med den definitionen.
Är inte enig rörande svenska bostadsrätters ”hävstång” i förhållande till börshandlade aktier. Men blir gärna motbevisad.

Gällade klockor då, kan någon exempelvis ge mig ett konkret resonemang där exempelvis guld eller annan index-metall distinkt skiljer sig från en modern Rolex som köps till eller under list.

Tyckte det framgick av mitt inlägg att jag är enig med den definitionen.
Är inte enig rörande svenska bostadsrätters ”hävstång” i förhållande till börshandlade aktier. Men blir gärna motbevisad.

Gällade klockor då, kan någon exempelvis ge mig ett konkret resonemang där exempelvis guld eller annan index-metall distinkt skiljer sig från en modern Rolex som köps till eller under list.

Väldigt off-topic men ta som ett exempel att köpa en bostadsrätt för 5 mkr med 70% belåning. Det är en investering på 1,5mkr med ca 3x hävstång. Vem skulle göra samma sak på börsen? :)

Guld eller annan metall har en längre historik som ett tryggt tillgångsslag, likviditeten är enormt mycket högre och du kan handla i olika instrument. Klockor har inte samma fundamentala värde. Självklart kan man argumentera att guld inte har jättemånga användningsområden heller, men det används ju av nationalbanker osv.

Väldigt off-topic men ta som ett exempel att köpa en bostadsrätt för 5 mkr med 70% belåning. Det är en investering på 1,5mkr med ca 3x hävstång. Vem skulle göra samma sak på börsen? :)

Guld eller annan metall har en längre historik som ett tryggt tillgångsslag, likviditeten är enormt mycket högre och du kan handla i olika instrument. Klockor har inte samma fundamentala värde. Självklart kan man argumentera att guld inte har jättemånga användningsområden heller, men det används ju av nationalbanker osv.
Bra svar, men du jämför äpplen och päron om du förutsätter att man finansierar köpen på olika sätt. Jämför istället investeringarna allt annat lika.

Visst guld har en historik, men skulle du säga att Rolex subbens historik ser annorlunda ut?

Likviditeten? Jag kan lätt spekulera att en sub har ett större antal potentiella köpare ww än en guldtacka med motsvarande marknadsvärde.

• Like
Reactions: LS
Bra svar, men du jämför äpplen och päron om du förutsätter att man finansierar köpen på olika sätt. Jämför istället investeringarna allt annat lika.

Visst guld har en historik, men skulle du säga att Rolex subbens historik ser annorlunda ut?

Likviditeten? Jag kan lätt spekulera att en sub har ett större antal potentiella köpare ww än en guldtacka med motsvarande marknadsvärde.

Du har absolut en poäng. Tycker mest att gemene man har orimligt hög belåning på bostaden jämfört med riskviljan på börsen. En bostadsrätt är ingen riskfri placering, särskilt inte med hög belåningsgrad. 10-15% nedgång i marknaden slår hårt om man är belånad till 70-80% eller i vissa fall ännu mer.

Rolex har definitivt haft en stabil och god utveckling, det går inte att argumentera mot. Men faller klockor i popularitet finns inget underliggande. Guld har ändå en efterfrågan som jag personligen tror är mer underbyggd och mindre benägen att förändras lika fort.

Absolut! Fördelen med guld är att du kan köpa derivat som säkert har 100x likviditeten och en market maker. Sen är jag personligen inte mycket för investeringar i guld. Stabila företag och index brukar alltid löna sig på lång sikt.

Vet knappt vad jag svamlar om snart. Men tror jag har någon poäng i svamlet. Och jag kommer fortsätta köpa orimligt dyra klockor :)

Du har fel om likviditeten. Rolexmarknaden är en piss i havet jämfört med guldmarknaden.... (Pappersguldmarknaden omsätter över 100 miljarder dollar om dagen). Sedan kanske en guldtacka i sig är svårsåld men finns alternativ, och framför allt är likviditeten hög när du behöver den medans Rolexlikviditeten lär vara helt död när du behöver den. Bara nu när vi haft en liten oro i marknaden betalar dealers 75% av förväntat värde på din 5711 när de nyss betalade 90%. Behöver du sälja snabbt vid fel tillfälle blir du slaktad.

Stor skillnad på guld och en Rolex. Man kan investera i båda för att man tror att de ska stiga, men guld är allmänt accepterat som en alternativ valuta och det stiger generellt i värde när världen är orolig och börsen och andra tillgångar (Ink rolex) faller i värde, så det ger en diversifiering som inte en Rolex ger. Man kan argumentera för att guld har ett begränsat värde men pengar har ju egentligen inget fundamentalt värde. Det är ju inte ens ett papper eller en bit metall längre. Det har enbart ett värde för att alla tror att det är värt ngt imorgon. Om världen slutar tro på pengar (som den gjort historiskt vid olika tidpunkter, och man då definierar om pengar (tex guldfot etc)), kan man nog räkna med att guld stiger i värde. Kanske också rolex men troligen inte då man lär prioritera annat om ens besparingar blir värdelösa. Pengar har hög legitimitet, men i en väldigt lång historik troligen lägre än guld.

Jag tycker man kan investera/spekulera i klockor precis som andra alternativa (ej direktavkastande) placeringar, men man ska inte tro att det är som guld. Man bör också vara medveten om att likviditeten inte är konstant. Hög när du inte behöver den och obefintlig när du behöver den. Vidare är det trendkänsligt. En Bubbleback som idag är billig var svindyr när en Daytona som idag är värd miljoner kostade kaffepengar. Folk kanske är helt ointresserade i klockor om 10 år. Vem vet?

Senast ändrad:
Du har fel om likviditeten. Rolexmarknaden är en piss i havet jämfört med guldmarknaden.... Sedan kanske en guldtacka i sig är svårsåld men finns alternativ, och framför allt är likviditeten hög när du behöver den medans Rolexlikviditeten lär vara helt död när du behöver den. Bara nu när vi haft en liten oro i marknaden betalar dealers 75% av förväntat värde på din 5711 när de nyss betalade 90%. Behöver du sälja snabbt vid fel tillfälle blir du slaktad.

Stor skillnad på guld och en Rolex. Man kan investera i båda för att man tror att de ska stiga, men guld är allmänt accepterat som en alternativ valuta och det stiger generellt i värde när världen är orolig och börsen och andra tillgångar (Ink rolex) faller i värde, så det ger en diversifiering som inte en Rolex ger. Man kan argumentera för att guld har ett begränsat värde men pengar har ju egentligen inget fundamentalt värde. Det är ju inte ens ett papper eller en bit metall längre. Det har enbart ett värde för att alla tror att det är värt ngt imorgon. Om världen slutar tro på pengar (som den gjort historiskt vid olika tidpunkter, och man då definierar om pengar (tex guldfot etc)), kan man nog räkna med att guld stiger i värde. Kanske också rolex men troligen inte då man lär prioritera annat om ens besparingar blir värdelösa. Pengar har hög legitimitet, men i en väldigt lång historik troligen lägre än guld.

Jag tycker man kan investera/spekulera i klockor precis som andra alternativa (ej direktavkastande) placeringar, men man ska inte tro att det är som guld. Man bör också vara medveten om att likviditeten inte är konstant. Hög när du inte behöver den och obefintlig när du behöver den. Vidare är det trendkänsligt. En Bubbleback som idag är billig var svindyr när en Daytona som idag är värd miljoner kostade kaffepengar. Folk kanske är helt ointresserade i klockor om 10 år. Vem vet?
Tack för ett bra svar. Jag är egentligen inte ute efter att ”röra runt i grytan” mer att nyansera debatten. Jag vill också vara tydlig med att jag nu begränsar mig till Rolex 114060 och 116610. Gällande hypade ”Jan Emanuel”-Gentas, överprisade Daytons och m.f. är jag nog benägen att instämma mig i kören.

Ok; min bild av nämnda modeller är att dom till skillnad från ex. guld är en tillgång som stiger i högkonjuktur, det kanske vi kan vara överens om? Samtidigt delar dessa modeller oerhört många attribut med fysiskt guld, vilket i teorin mycket väl kan innebära en tillflyktsort i lågkonjuktur. Detta är ju inte prövat givet vi inte haft en lågkonjuktur sedan Kina blivit det Kina är idag. Jag tycker därför man bör vara försiktig med att vara tvärsäker och propagera för en onyanserad ”bear-klockor” innan man är helt säker på utfallet, åter igen, begränsat till nämnda modeller.

Glöm inte;
Gissningsvis har Rolex nära dubblat sin produktion sedan 2015 och nått peak-produktion. Samtidigt har dom väl själva sagt att dom inte har några planer alls på att öka ytterligare.
Uppskattningsvis tillverkar nu Rolex ca 1m klockor/år.
Gissningsvis är var 20:e en sub.
Ca 40.000 subbar per år.

i Kina föds 18.000.000 personer varje år.

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: LS
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp