• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu har ju all form av lån och avbetalning väldigt dåligt rykte i Sverige (pga Lyxfällan?) men det behöver inte vara dåligt? Om det är ett upplägg med schyssta villkor och en låg effektiv ränta som gör det värt att t ex få varan idag och betala av den i 3-4 år, och kunna njuta av den under tiden, jämfört med att spara i de åren. Om man då betalat 1.000 kr extra för något som kostar 50.000, för att få använda något under tiden man avbetalar.

Lyxfällan har inget med det att göra. Äldre generationer som fick en annan fostran av sina förfäder har säkert varit med om skuldsituationer som fått stora konsekvenser för familjen. Man har fått betala ockerräntor etc. Det var dyrt att låna, vilket inte har varit fallet sista 20 åren i Sverige. Vi har en generation som bara har sett priserna stiga på bostäder, klassiska bilar, konst, klockor. Vi har tillverkare som släpper ut färre klockor än marknaden kräver samtidigt som vi har billiga krediter som eldar på. Om vi backat 25 år så hade det inte funnits lika många köpare. Det hade varit köparens marknad för de som hade egen likviditet.

Var och en gör såklart som man vill och kan säkert argumentera för sin sak baserat på hur ens privatekonomi ser ut.

Jag tror många tänker som du resonerar ovan. Att man kan köpa idag och betala imorgon över en tid. Man gör det på resor, konsumtionsvaror och mycket annat. Kreditbolag står i kö för att få folk skuldsatta. De livnär sig på det och allt fler konsumenter vaggas in i ett beteende där det är allmänt accepterat att köpa och betala imorgon. Man har inte tålamodet att spara ihop till något.

Drar man det ett snäpp till så ser allt fler företag till att låsa in konsumenter i tjänster där man inte ska äga något utan prenumerera. Konsumenter låser in sina inkomster i att antingen avbetala lån eller betala långa bindningsavtal på prenumerationer. Helt vansinnigt.

Tack för ett bra svar. Jag är egentligen inte ute efter att ”röra runt i grytan” mer att nyansera debatten. Jag vill också vara tydlig med att jag nu begränsar mig till Rolex 114060 och 116610. Gällande hypade ”Jan Emanuel”-Gentas, överprisade Daytons och m.f. är jag nog benägen att instämma mig i kören.

Ok; min bild av nämnda modeller är att dom till skillnad från ex. guld är en tillgång som stiger i högkonjuktur, det kanske vi kan vara överens om? Samtidigt delar dessa modeller oerhört många attribut med fysiskt guld, vilket i teorin mycket väl kan innebära en tillflyktsort i lågkonjuktur. Detta är ju inte prövat givet vi inte haft en lågkonjuktur sedan Kina blivit det Kina är idag. Jag tycker därför man bör vara försiktig med att vara tvärsäker och propagera för en onyanserad ”bear-klockor” innan man är helt säker på utfallet, åter igen, begränsat till nämnda modeller.

Glöm inte;
Gissningsvis har Rolex nära dubblat sin produktion sedan 2015 och nått peak-produktion. Samtidigt har dom väl själva sagt att dom inte har några planer alls på att öka ytterligare.
Uppskattningsvis tillverkar nu Rolex ca 1m klockor/år.
Gissningsvis är var 20:e en sub.
Ca 40.000 subbar per år.

i Kina föds 18.000.000 personer varje år.
Börjar kommentera några gånger men blir inge bra. Tror jag ska låta bli men vi håller inte med varandra i stora delar av detta :)

Kan man säga att priserna på vissa modeller och då framförallt de mest hypade modellerna iallafall är påväg ner men att marknaden som helhet inte finns någon tydlig trend på att priserna är påväg ner?

Nu har ju all form av lån och avbetalning väldigt dåligt rykte i Sverige (pga Lyxfällan?) men det behöver inte vara dåligt? Om det är ett upplägg med schyssta villkor och en låg effektiv ränta som gör det värt att t ex få varan idag och betala av den i 3-4 år, och kunna njuta av den under tiden, jämfört med att spara i de åren. Om man då betalat 1.000 kr extra för något som kostar 50.000, för att få använda något under tiden man avbetalar.

Kan varmt rekommendera att spara först och köpa sen, där kan vi tala om njutning:)
Bör tilläggas att jag har testat båda vägar och har egentligen ingen moralisk åsikt i det hela utan tycker var och än bör ansvara för sin egen ekonomi.

Priser på väg ner?
Jag trodde helt naivt att tråden handlade om begagnat-/gråhandlarpriser på mycket eftertraktade klockmodeller och utvecklingen av dessa priser. Men jag har nu har fått mig en ”lektion” i allt från macro- till microekonomi med lite psykologi och en inblandning av agrikultur samt en massa anekdotiska utsvävningar. Globalt sett borde det vara möjligt att se trender för tex 5711 och daytonas?

Senast ändrad:
Priser på väg ner?
Jag trodde helt naivt att tråden handlade om begagnat-/gråhandlarpriser på mycket eftertraktade klockmodeller och utvecklingen av dessa priser. Men jag har nu har fått mig en ”lektion” i allt från macro- till microekonomi med lite psykologi och en inblandning av agrikultur samt en massa anekdotiska utsvävningar. Globalt sett borde det vara möjligt att se trender för tex 5711 och dattonas?

Väver vi in lite teorier om rumtid och svarta hål kan man nog skriva en ganska sammanfattande bok om hur världen fungerar baserat på innehållet i den här tråden. Episkt. :D

Problemet med kriser och värderingar är ju vilken valuta man skall se det i. Kronan är ju en mjukis valuta som alltid får smäll vid kriser.

Guld verkar tex gå riktigt starkt nu, 1600 USD per troy ounce. Tidigare toppnoteringen på runt 1800 från eurokrisen närmar sig.

Tittar man på guldpriser i SEK verkar det som om vi passerat ATH, ligger nu på 507,32 SEK / g, jag vet inte om vi varit över 500 någon period tidigare?

USD SEK högsta nivån på runt 20 år
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19000/usd-sek
Notera, SEK per USD från 6 till 9 vid (senaste) GFC, 50% upp!

Vid (senaste) GFC hände följande (om jag minns rätt):
Rolex föll men ett relativt kontrollerat fall, jag skulle säga 10-30% för en Sub, i USD
Mjukare varumärken som Lange föll hårdare, speciellt såg man en del väldigt prisvärda panikförsäljningar på Chrono24 i USD, jag skulle vilja säga att jag såg runt -30% i SEK när det var som värst på Lange.

Detta innebär att i kristider, så:
Guld är bäst
Rolex kan gå upp i pris i SEK
Lange kan falla i SEK

Kanske så. Inbillar mig att bomarknaden bromsat in. Företag bygger trots allt värde och bör långsiktigt vara både tryggare och bättre än ren spekulation. Oavsett om det är klockor eller bostäder.

Var och en får givetvis placera som de vill. Personligen så är jag ett stort fan av konsumtion. Det går att tjäna nya pengar varje dag. :)
Jag trodde också bostadsmarknaden hade planat ut...
Kolla på denna annons på hemnet, scrolla ner en bit så ser du statistiken för Bromma

https://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-alsten-stockholms-kommun-hokvagen-4-16500875

största ökningen på 3 år och nytt prisrekord

För hela Stockholm liknande kurva (men inte lika extrem)
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/#/villor/48m
Bostadsrätter tickar på varje månad och snart uppe i rekordnivåerna från 2017
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/#/bostadsratter/48m

Men som sagt, väldigt speciella regler kring bolån, välj lång bindningstid och du är juridiskt skyddad mot margin call.
Dagen efter jag skrev det kom SvD med detta, URL:en säger det mesta:
https://www.svd.se/nya-siffror-kraftig-prisuppgang-pa-villor

Fast, om du har några som helst lån så går det ju inte specifikt säga att du inte lånat till klockan. Har du köpt klockor för 100K så hade du ju i stället kunnat amortera på huslånet (om du har ett).
Jag håller med i princip. Har man dock bundet lån går det dock inte att amortera i förtid utan extrakostnad.

Det mest smärtfria är om köparen bakar in lyxkonsumtionen i bolånet. Det blir inte lika kännbart för plånboken varje månad.

Räntorna är så låga idag att många nog inte ens använder sina bolån som hävstång för konsumtionsköp. Det är ju bara att se sig omkring på alla kreditinstitut som kör diverse betalningsupplägg i och utanför butikerna. Den typen av köp har ökat explosionsartat.

Många idag tittar inte längre på prislappen utan hur mycket de ska betala varje månad.

För att ta ditt exempel. De har varken 100’ eller 150’ sparade. I bästa fall har de en handpenning. Betalningsupplägget gör att skillnaden varken gör från eller till på deras månadslön.

Kanske ser de t om klockan som en investering eftersom de räknar med att få igen vad de betalt för den när de säljer klockan i framtiden.

Den som har sparat ihop kapitalet för att köpa en klocka för 100’ tycker nog att det är kännbart när klockan ökar i pris 10 000 till eller mer. Det tar tid att spara ihop varje tusenlapp på lönen. Jag tror inte folk är lika villiga att spendera ihopsparade pengar.
Ja, det blankolånas en hel del även till 15% insatsen vid bostadsköp, statliga SBAB har till och med ett upplägg där de ger blankolån och bostadslån, men jag är osäker på hur högt man kan pressa totalprocenten lån.

Av det skälet så är det folk som betalar kontant fast än de skulle kunna låna upp hela beloppet. Det ska svida lite.
"It's gotta hurt!" AC3

Du har fel om likviditeten. Rolexmarknaden är en piss i havet jämfört med guldmarknaden.... (Pappersguldmarknaden omsätter över 100 miljarder dollar om dagen). Sedan kanske en guldtacka i sig är svårsåld men finns alternativ, och framför allt är likviditeten hög när du behöver den medans Rolexlikviditeten lär vara helt död när du behöver den. Bara nu när vi haft en liten oro i marknaden betalar dealers 75% av förväntat värde på din 5711 när de nyss betalade 90%. Behöver du sälja snabbt vid fel tillfälle blir du slaktad.

Stor skillnad på guld och en Rolex. Man kan investera i båda för att man tror att de ska stiga, men guld är allmänt accepterat som en alternativ valuta och det stiger generellt i värde när världen är orolig och börsen och andra tillgångar (Ink rolex) faller i värde, så det ger en diversifiering som inte en Rolex ger. Man kan argumentera för att guld har ett begränsat värde men pengar har ju egentligen inget fundamentalt värde. Det är ju inte ens ett papper eller en bit metall längre. Det har enbart ett värde för att alla tror att det är värt ngt imorgon. Om världen slutar tro på pengar (som den gjort historiskt vid olika tidpunkter, och man då definierar om pengar (tex guldfot etc)), kan man nog räkna med att guld stiger i värde. Kanske också rolex men troligen inte då man lär prioritera annat om ens besparingar blir värdelösa. Pengar har hög legitimitet, men i en väldigt lång historik troligen lägre än guld.

Jag tycker man kan investera/spekulera i klockor precis som andra alternativa (ej direktavkastande) placeringar, men man ska inte tro att det är som guld. Man bör också vara medveten om att likviditeten inte är konstant. Hög när du inte behöver den och obefintlig när du behöver den. Vidare är det trendkänsligt. En Bubbleback som idag är billig var svindyr när en Daytona som idag är värd miljoner kostade kaffepengar. Folk kanske är helt ointresserade i klockor om 10 år. Vem vet?

se längst upp.

Tack för ett bra svar. Jag är egentligen inte ute efter att ”röra runt i grytan” mer att nyansera debatten. Jag vill också vara tydlig med att jag nu begränsar mig till Rolex 114060 och 116610. Gällande hypade ”Jan Emanuel”-Gentas, överprisade Daytons och m.f. är jag nog benägen att instämma mig i kören.

Ok; min bild av nämnda modeller är att dom till skillnad från ex. guld är en tillgång som stiger i högkonjuktur, det kanske vi kan vara överens om? Samtidigt delar dessa modeller oerhört många attribut med fysiskt guld, vilket i teorin mycket väl kan innebära en tillflyktsort i lågkonjuktur. Detta är ju inte prövat givet vi inte haft en lågkonjuktur sedan Kina blivit det Kina är idag. Jag tycker därför man bör vara försiktig med att vara tvärsäker och propagera för en onyanserad ”bear-klockor” innan man är helt säker på utfallet, åter igen, begränsat till nämnda modeller.

Glöm inte;
Gissningsvis har Rolex nära dubblat sin produktion sedan 2015 och nått peak-produktion. Samtidigt har dom väl själva sagt att dom inte har några planer alls på att öka ytterligare.
Uppskattningsvis tillverkar nu Rolex ca 1m klockor/år.
Gissningsvis är var 20:e en sub.
Ca 40.000 subbar per år.

i Kina föds 18.000.000 personer varje år.

Länk på att Rolex dubblat produktionen sedan 2015? Alltså länk till seriös spekulation, jag tycker det låter högt. 1 miljon om året har man väl snart pratat om i 20 år?

Lyxfällan har inget med det att göra. Äldre generationer som fick en annan fostran av sina förfäder har säkert varit med om skuldsituationer som fått stora konsekvenser för familjen. Man har fått betala ockerräntor etc. Det var dyrt att låna, vilket inte har varit fallet sista 20 åren i Sverige. Vi har en generation som bara har sett priserna stiga på bostäder, klassiska bilar, konst, klockor. Vi har tillverkare som släpper ut färre klockor än marknaden kräver samtidigt som vi har billiga krediter som eldar på. Om vi backat 25 år så hade det inte funnits lika många köpare. Det hade varit köparens marknad för de som hade egen likviditet.

Var och en gör såklart som man vill och kan säkert argumentera för sin sak baserat på hur ens privatekonomi ser ut.

Jag tror många tänker som du resonerar ovan. Att man kan köpa idag och betala imorgon över en tid. Man gör det på resor, konsumtionsvaror och mycket annat. Kreditbolag står i kö för att få folk skuldsatta. De livnär sig på det och allt fler konsumenter vaggas in i ett beteende där det är allmänt accepterat att köpa och betala imorgon. Man har inte tålamodet att spara ihop till något.

Drar man det ett snäpp till så ser allt fler företag till att låsa in konsumenter i tjänster där man inte ska äga något utan prenumerera. Konsumenter låser in sina inkomster i att antingen avbetala lån eller betala långa bindningsavtal på prenumerationer. Helt vansinnigt.
Helt klart har vi några generationer som kommer få sig en dyrköpt läxa. Men det är svårt att klandra dem. På samma gång har äldre generationer gjort oerhört goda affärer med sina bostäder och aktiebaserade pensionsbesparingar. I vissa fall kärnfriska 65-åringar går i pension samtidigt som deras barn kommer att få jobba 10 år längre (eller mer?). Sett ur rättvisa mellan generationer är det helt sjukt.

Lånefesten är härlig! Bara att dra upp reglaget lite i Bynk appen, så är pengarna på kontot! Härligt när de i reklamen tydligt visar hur man skall maxa sitt lån, swajpa höger! Samtidigt kryddat i bakgrunden med allt det där materiella man vill ha i livet, men som kanske bara en övre medelklass ha råd med (egentligen).

”hela Sverige Bynkar”

Senast ändrad:
Ja, det blankolånas en hel del även till 15% insatsen vid bostadsköp, statliga SBAB har till och med ett upplägg där de ger blankolån och bostadslån, men jag är osäker på hur högt man kan pressa totalprocenten lån.
95% av bostadens värde dvs 85% bolån och 10% blanco (dock får blanco inte överstiga 500tkr). Så vart det för några år sen när jag jobbade med bolån i Sverige i alla fall.
(Sorry för sjukt OT)

Osäker på om priserna går ner, men faktum är att en marknad med allt flera spekulanter gör att risken för en liten ”krasch” ökar.
Om en växande andel Daytonas, GMTs osv ägs av personer som vill tjäna snabba pengar så är det väldigt mycket psykologi i prissättningen.
Brinner någon inne med en eller flera klockor som plötsligt måste säljas billigare än tänkt så kan det skrämma andra i samma situation.
Det sagt så ska det en riktig krasch till för gamla Rolex klockor hamnar på en sund nivå igen.

Och här i Sverige med en så svag krona känns det väl inte precis som att priserna går ner...

Bara mina två cents

Osäker på om priserna går ner, men faktum är att en marknad med allt flera spekulanter gör att risken för en liten ”krasch” ökar.
Om en växande andel Daytonas, GMTs osv ägs av personer som vill tjäna snabba pengar så är det väldigt mycket psykologi i prissättningen.
Brinner någon inne med en eller flera klockor som plötsligt måste säljas billigare än tänkt så kan det skrämma andra i samma situation.
Det sagt så ska det en riktig krasch till för gamla Rolex klockor hamnar på en sund nivå igen.

Och här i Sverige med en så svag krona känns det väl inte precis som att priserna går ner...

Bara mina två cents

Det ligger nog mycket i detta med spekulation.
Manga som koper trissar upp priser i forhoppning om att ytterligare nagon dumskalle..forlat kund ska kopa dyrare,och ingen vill ju lata bli att vara med pa taget nar det finns slant att tjana.
Men nagon kommer ju sta med SvartePetter i slutandan....

For nagon som bade kan kopa momsfritt och har inkomster i hardvaluta ar det mycket som fortfarande ar snorbilligt i Sverige jmft med "hemma".
Kikade for skojs skull pa Louis Vuitton. Dar skiljer det nastan 20% plus vad man aterfar i moms mot priser i USA pa vissa varor.
En del uppemot 30% billigare+moms

Fore prishojningen pa Rolex och ryktad avoghet stt skriva TaxFree dokument sa var Sverige lojligt billigt. I en allt mindre varld tror jag att sadana prisskillnader snart kommer att vara borta.
Foretagen justerar for att ha en enhetlig prissattning varlden over,och tyvarr tror jag inte pa nagon aterhamtning i internationell kopkraft for SEK.

MvH

Bara mina två cents
Intressant här om FPJ vs RM. De nämner att en majoritet av alla FPJ ägs av samlare, medan en majoritet av alla RM ägs av handlare.

Problemet med kriser och värderingar är ju vilken valuta man skall se det i. Kronan är ju en mjukis valuta som alltid får smäll vid kriser.

Guld verkar tex gå riktigt starkt nu, 1600 USD per troy ounce. Tidigare toppnoteringen på runt 1800 från eurokrisen närmar sig.

Tittar man på guldpriser i SEK verkar det som om vi passerat ATH, ligger nu på 507,32 SEK / g, jag vet inte om vi varit över 500 någon period tidigare?

USD SEK högsta nivån på runt 20 år
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19000/usd-sek
Notera, SEK per USD från 6 till 9 vid (senaste) GFC, 50% upp!

Vid (senaste) GFC hände följande (om jag minns rätt):
Rolex föll men ett relativt kontrollerat fall, jag skulle säga 10-30% för en Sub, i USD
Mjukare varumärken som Lange föll hårdare, speciellt såg man en del väldigt prisvärda panikförsäljningar på Chrono24 i USD, jag skulle vilja säga att jag såg runt -30% i SEK när det var som värst på Lange.

Detta innebär att i kristider, så:
Guld är bäst
Rolex kan gå upp i pris i SEK
Lange kan falla i SEK

Dagen efter jag skrev det kom SvD med detta, URL:en säger det mesta:
https://www.svd.se/nya-siffror-kraftig-prisuppgang-pa-villor

Jag håller med i princip. Har man dock bundet lån går det dock inte att amortera i förtid utan extrakostnad.

"It's gotta hurt!" AC3

se längst upp.

Länk på att Rolex dubblat produktionen sedan 2015? Alltså länk till seriös spekulation, jag tycker det låter högt. 1 miljon om året har man väl snart pratat om i 20 år?

Helt klart har vi några generationer som kommer få sig en dyrköpt läxa. Men det är svårt att klandra dem. På samma gång har äldre generationer gjort oerhört goda affärer med sina bostäder och aktiebaserade pensionsbesparingar. I vissa fall kärnfriska 65-åringar går i pension samtidigt som deras barn kommer att få jobba 10 år längre (eller mer?). Sett ur rättvisa mellan generationer är det helt sjukt.

Lånefesten är härlig! Bara att dra upp reglaget lite i Bynk appen, så är pengarna på kontot! Härligt när de i reklamen tydligt visar hur man skall maxa sitt lån, swajpa höger! Samtidigt kryddat i bakgrunden med allt det där materiella man vill ha i livet, men som kanske bara en övre medelklass ha råd med (egentligen).

”hela Sverige Bynkar”

https://www.est1905.com/about-rolex/rolex-in-numbers/

Kan också göra det ännu lättare för dig;

C9CD03A8-A9D9-4AE3-BD2E-C1459C6FE666.jpeg

*har alltså tagit höjd med 1m, 800k är deras spekulation (dec 2018).

D44D9646-2C38-43C2-A2ED-F7BB96A083A8.jpeg

Bilagor

• 9F08C481-449A-4544-85CB-AA0D07C3E3D4.jpeg
    9F08C481-449A-4544-85CB-AA0D07C3E3D4.jpeg
    276.2 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:
Så en ökning med 33-40% då. Rätt långt ifrån en dubblering.
Snävt att spekulera i exakta procentenheter när det är just spekulation. Ganska ointressant också i relation till mitt resonemang, då min poäng inte varit i närheten av ändringstakten, utan faktisk output, och där har jag tagit höjd.

Snävt att spekulera i exakta procentenheter när det är just spekulation. Ganska ointressant också i relation till mitt resonemang, då min poäng inte varit i närheten av ändringstakten, utan faktisk output, och där har jag tagit höjd.
Menar bara på att det är lätt att råka överdriva saker. Eller är din spekulation mer exakt än artikeln?

En frågeställning jag inte riktigt visste var jag skulle ställa den, men testar här.

Sedan jag började följa denna och liknande trådar så läser jag ofta gällande Chrono24 att det är en dålig värderingsreferens.
Ofta nämns, "inget säljs för det pris de begär" "billigaste på C24 säger inget alls" "oprutat på C24" osv.

Jag är nu i köpartagen av flera klockor och undrar om ni som skriver kommentarer som dessa ovan har egna erfarenheter av C24 och säljarnas prissättning?
Är det verkligen så lätt att pruta på C24?
Om det finns 100 st ex av en klocka, ny/oanvänd. Tar du då de 10-15 billigaste, menar ni då att dessa priser är så fel och går att kapa rejält?

Jag har exempelvis tittat på en Nomos som i Sverige listar 31500kr. Efter rabatt hos AD här skulle den gå på 28.000kr. Nu hittar jag den på C24 för 23500kr. Ca 28% under list. Låter väl inte som det borde vara så mktbilligare än så?

Flera säljare i liknande situation av klockar inom EU, typ billigast i Europa har många tagit bort "föreslå pris" alt säger att de inte kan gå ned en krona till då de redan har så liten marginal. Jag tycker det låter rimligt för ett exempel som Nomos ovan, men har någon här mera koll och erfarenheter att dela?

Hoppas det inte blev allt för rörigt...

En frågeställning jag inte riktigt visste var jag skulle ställa den, men testar här.

Sedan jag började följa denna och liknande trådar så läser jag ofta gällande Chrono24 att det är en dålig värderingsreferens.
Ofta nämns, "inget säljs för det pris de begär" "billigaste på C24 säger inget alls" "oprutat på C24" osv.

Jag är nu i köpartagen av flera klockor och undrar om ni som skriver kommentarer som dessa ovan har egna erfarenheter av C24 och säljarnas prissättning?
Om det finns 100 st ex av en klocka, ny/oanvänd. Tar du då de 10-15 billigaste, menar ni då att dessa priser är så fel och går att kapa rejält?

Jag har exempelvis tittat på en Nomos som i Sverige listar 31500kr. Efter rabatt hos AD här skulle den gå på 28.000kr. Nu hittar jag den på C24 för 23500kr. Ca 28% under list. Låter väl inte som det borde vara så mktbilligare än så?

Flera säljare i liknande situation av klockar inom EU, typ billigast i Europa har många tagit bort "föreslå pris" alt säger att de inte kan gå ned en krona till då de redan har så liten marginal. Jag tycker det låter rimligt för ett exempel som Nomos ovan, men har någon här mera koll och erfarenheter att dela?

De flesta syftar nog på att det går att pruta på klockor som är listade över marknadspris

Nu när jag köpte 114270 försökte jag pruta på en tio-femton objekt, ingen kunde gå ner mer än några hundralappar

Nu när jag köpte 114270 försökte jag pruta på en tio-femton objekt, ingen kunde gå ner mer än några hundralappar

Det trakiga med "professionella"saljare ar ju att dessa kan marknaden och inte prutar en krona mer an nodvandligt. Sa lange rakningarna ar betalda sa ligger varorna bra dar de ligger till ratt kund dyker upp.
En privatperson kanske blir nervos om ingen hort av sig pa en manad och nappar pa ett skambud,nagot en handlare aldrig skulle gora.

Det trakiga med "professionella"saljare ar ju att dessa kan marknaden och inte prutar en krona mer an nodvandligt. Sa lange rakningarna ar betalda sa ligger varorna bra dar de ligger till ratt kund dyker upp.
En privatperson kanske blir nervos om ingen hort av sig pa en manad och nappar pa ett skambud,nagot en handlare aldrig skulle gora.
Nja, börjar marknaden röra sig neråt och de sitter på ett större lager är de nog väldigt angelägna om att sälja. De är dock som du säger professionella försäljare, därför kommer de såklart inte att sälja till en lägre summa än vad de tror att köparen kommer att betala.

Nja, börjar marknaden röra sig neråt och de sitter på ett större lager är de nog väldigt angelägna om att sälja. De är dock som du säger professionella försäljare, därför kommer de såklart inte att sälja till en lägre summa än vad de tror att köparen kommer att betala.

Helt ratt.

Men det ar forst nar rakningarna inte ar betalda som den professionelle saljaren borjar svettas. Fram till dess brukar de ha en ganska hog svansforing

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp