• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pruta hos AD?

Whedda

Rolex
Beror enligt mig helt på bransch, butik, vara och situation.

Precis som det är kotym att ge dricks om man är nöjd med servicen inom vissa branscher är det fullt rimligt med en tradition att förhandla om priset i andra fall.

T ex nyköp från AD skulle jag definitivt be om bättre pris då jag vet att det är möjligt. Även begagnat men vad som är viktigt är att inte bli förbannad för att säljaren inte vill gå ner i pris.

Jag tar inte illa upp om någon prutar när jag säljer men samtidigt kan de behöva finna sig i ett nej eller att klockan blir såld till någon annan under "förhandlingen"


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Jens

Greedo
Jag är dålig på det, känns skämmigt. Dock har jag förmånen att ha bra rabatt redan hos en handlare så jag slipper.



J
 

Espresso

Cartier
NI som köpt nya klockor med lång väntetid, hur tycker ni prutandet fungerar då? Jag prutade en del på min Ulysse men den fanns redan i butik och var antagligen inte det mest eftertraktade där, men om man köper ex en PP Natilus (och liknande klockor) med den kötid som den har idag, hur ser prutmöjligheten ut då?
 

Apansson

Torpare
Jag har i och för sig bara köpt två klockor med bra tillgänglighet, har helt enkelt frågat vad säljaren kan erbjuda för pris, sedan pressat det lite till genom att betala en hög handpenning/betala allt i förskott. Då kommer man ned på ett relativt bra pris, det har väl blivit ca 20% bägge gångerna. Vi talar Omega, förresten.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Beror enligt mig helt på bransch, butik, vara och situation.

Precis som det är kotym att ge dricks om man är nöjd med servicen inom vissa branscher är det fullt rimligt med en tradition att förhandla om priset i andra fall.

T ex nyköp från AD skulle jag definitivt be om bättre pris då jag vet att det är möjligt. Även begagnat men vad som är viktigt är att inte bli förbannad för att säljaren inte vill gå ner i pris.

Jag tar inte illa upp om någon prutar när jag säljer men samtidigt kan de behöva finna sig i ett nej eller att klockan blir såld till någon annan under "förhandlingen"


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Whedda du sätter fingret på kanylen! Bra snack!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag prutade 10 % på en ny Panerai hos en AD i Stockholm. Jag sa vara att jag vill ha den men att de måste göra något åt priset. Jag sa att den går att köpa billigare utomlands, men att jag är beredd att betala mer för känslan och tryggheten att köpet omfattas av svensk konsumentköpslag, men jag är inte beredd att betala hur mycket som helst för det. Att sen momsen går in i statskassan känns som min plikt. Så visst går det att pruta, men hur mycket beror nog mycket på modell, varifrån klockan köpts in etc. Köper man den klocka man vill ha blir eventuella prutören oviktiga. Att köpa "fel" klocka kostar nog betydligt mer.
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Hur mycket går en AD plus på en 114060 tex?
Måste ju bero helt på butikens overhead-kostnader.
Generellt för en butik, med lite personal och mindre lager samt billig lokal är ju marginalen större. Därav lite olika svar på hur mycket man kan pruta gissar jag.
Att ha ett inköpspris mycket över 50% av rek pris är inte så vanligt vad gäller andra varor, så ej här har jag svårt att tro. Dock är ju detta mindre relevant så länge deras övriga kostnader är stora...
 

Sgt Hal

Omega
Nyss hemkommen från Barcelona. Var inom Rabat (www.rabat.net) och gick därifrån med en Tudor Black Bay. Butiken skyltade med 2550€ och gav mig först 2150 i pris. Jag fick den för 2000 jämt. Grym service, mycket trevligt prat i butiken och dom var väldigt nyfikna på min Sinn 103 ST jag hade på mig. Frikostiga med champagnen var dom också.
Jag skulle inte kalla det att jg direkt prutade, mer att vi pratade om priset tills vi hittade en nivå som vi båda kunde mötas på.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Nyss hemkommen från Barcelona. Var inom Rabat (www.rabat.net) och gick därifrån med en Tudor Black Bay. Butiken skyltade med 2550€ och gav mig först 2150 i pris. Jag fick den för 2000 jämt. Grym service, mycket trevligt prat i butiken och dom var väldigt nyfikna på min Sinn 103 ST jag hade på mig. Frikostiga med champagnen var dom också.
Jag skulle inte kalla det att jg direkt prutade, mer att vi pratade om priset tills vi hittade en nivå som vi båda kunde mötas på.

Skumpa vid köp av en BB var bra måste jag säga :)
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Nyss hemkommen från Barcelona. Var inom Rabat (www.rabat.net) och gick därifrån med en Tudor Black Bay. Butiken skyltade med 2550€ och gav mig först 2150 i pris. Jag fick den för 2000 jämt. Grym service, mycket trevligt prat i butiken och dom var väldigt nyfikna på min Sinn 103 ST jag hade på mig. Frikostiga med champagnen var dom också.
Jag skulle inte kalla det att jg direkt prutade, mer att vi pratade om priset tills vi hittade en nivå som vi båda kunde mötas på.
Grattis till ett bra pris!
 

Skrollan

Breitling
Nu har inte jag läst allt här, utan om jag har fel så ber ja om ursäkt!!

Men menar du Picke79 att du även prutar i klockaffärerna? Eller om någon annat i forumet har gjort de? För jag själv står och väljer mellan antingen via nätet beställa och tjäna en slant, eller om jag ska köpa i butik och få den goda service som ges? Tänker på typ butiker som bergströms ur i Göteborg!


Hold fast
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Nu har inte jag läst allt här, utan om jag har fel så ber ja om ursäkt!!

Men menar du Picke79 att du även prutar i klockaffärerna? Eller om någon annat i forumet har gjort de? För jag själv står och väljer mellan antingen via nätet beställa och tjäna en slant, eller om jag ska köpa i butik och få den goda service som ges? Tänker på typ butiker som bergströms ur i Göteborg!


Hold fast

Det verkar som att de flesta på forumet förhandlar i olika utsträckning angående pris i fysisk-klockbutik.
 
Topp