Håll fokus på klockan, inte på handlaren. Det finns flerhandlare om du inte kommer överens med denna. Det globala snittvärdet är mer rätt än vad en enstaka handlare anser. Som konsument är du grymt bra skyddad om något händer om du handlar i Sverige. Det är värt att betala lite mer i Sverige, men inte mycket mer. Kolla med en svensk AD. Säg som det är. Du står inför en affär utomlands. Kan han/hon matcha det någorlunda? Om inte, köp den i Portugal. Det är inte lätt att ha huvudet kallt när man nästan har den i handen.
Att pruta är en förhandling som vilken som helst och det som kan förbättra chanserna (om du frågar mig är):
-
Motparten ska vara rätt - helst ägaren eller någon chef alltså personer med mandat och förhandlingsvana. Glöm ny personal och helgpersonal - de har säkerligen mindre mandat om något. Att de ska "fråga chefen" urvattnar dina argument och slösar tid. Av samma skäl pruta hellre i små butiker än stora - ju större butiker (tänk NK) har mer generellt policies och riktlinjer än små butiker. Ställ frågor om personalen - en oskyldig fråga som "hur länge har du arbetat här" ger ofta mycket information.
-
Tidpunkt - förhandla inte en långlördag när butiken är full. Förhandlingen är mellan dig och butiken och ju fler som hör desto sämre är dina chanser att lyckas. Och mycket folk betyder att personalen är okoncentrerad. Däremot en tisdag eftermiddag när ingen annan är inne i butiken kan vara en bättre tidpunkt. Och du får oftast bättre service generellt.
-
Kassaflöde I - försök ta reda på om butiken äger klockorna eller konsignationslager. Om butiken äger dem är de säkerligen mer angelägna om att sälja en om tillverkaren håller med lagret.
-
Kassaflöde II - vissa butiker behöver pengar vid månadsskiftet, så den 28-29-30 kan vara bättre dagar än i början av en månad.
-
Process - en prutningsprocess kan pågå under mer än ett besök. Underskatta inte det faktum att om du återkommer och repeterar samma ståndpunkt kan det vara enklare än att pruta 30% på en kvart
-
Låt butiken spela ut sina kort först. Fråga hellre butiken om de ger några rabatter först innan du spelar ut att du vill ha 30%. Psykologin att pruta 30% i ett par steg kan vara enklare än att få motparten att komma ner 30% i ett slag. Så om butiken när du frågar säger "vi kan ge 10%" så är gapet att förhandla om 20%
-
Smickra - butikspersonal är också människor och att smickra för att få dem med sig är ofta ett bra knep. Guldläge har du om du ska köpa en Omega och säljaren har en likadan. Då är det bara att smöra på hur snygg den är, hur den passar säljarens (och din) stil, m.m.
- Utseende - se inte ut som massa pengar - utan se hellre ut som någon som sannolikt behövt spara ihop till klockan än som kan köpa en i veckan. Så bort med kapitalvarorna (även din nya Iphone) och loggorna
-
Huvudräkning - räkna ut i huvudet vad du har råd med. Du ska inte behöva kolla vad X% rabatt innebär på telefonen för att veta. Förbered dig alltså innan.
-
BATNA - vet om vad ditt BATNA (best alternative to no agreement) är innan du går in i butiken och vik INTE från det. Börjar du tveka märker personalen det och sannolikheten att lyckas minskar. Så gör upp med dig själv innan. Om du ändå är frestad - säg tack, att du måste fundera och be att få återkomma.
...my two cents