• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pruta hos AD?

NI som köpt nya klockor med lång väntetid, hur tycker ni prutandet fungerar då? Jag prutade en del på min Ulysse men den fanns redan i butik och var antagligen inte det mest eftertraktade där, men om man köper ex en PP Natilus (och liknande klockor) med den kötid som den har idag, hur ser prutmöjligheten ut då?

Skulle inte räkna med någon rabatt på en Nautulus eller liknande om du inte är en riktigt bra återkommande kund eller har någon koppling till butiken som gör att dom vill ge dig rabatt, butikerna säljer dessa ändå och 'behöver' nog inte ge någon rabatt för att bli av med dom, ev rabatt ges nog snarare i goodwill syfte....
 

klak

Omega
Intressant detta för mig som är helt vilsen när det gäller att pruta i Sverige. Att gråhandlare på nätet har lägre pris är de säkert medvetna om men är det priset något som de kan matcha eller är det en dödssynd att nämna gråhandlare på nätet hos en AD?
 

Picke79

Cartier
2-Faktor
De kan matcha gråhandlar priser. Men kanske inte det första man ska ta upp vid prutandet.
1: fråga pris. Om nöjd köp.
2: föreslå ett pris du tycker e rimligt.
3: jag kan få den XX kronor billigare hos herr grå

Skickat från min D5503 via Tapatalk
 

klak

Omega
De kan matcha gråhandlar priser. Men kanske inte det första man ska ta upp vid prutandet.
1: fråga pris. Om nöjd köp.
2: föreslå ett pris du tycker e rimligt.
3: jag kan få den XX kronor billigare hos herr grå

Skickat från min D5503 via Tapatalk


Låter väldigt vettigt, kan bli till att testa detta inom en månads tid med lite tur. Får återkomma och redovisa om så blir fallet
 

Picke79

Cartier
2-Faktor
Kanske ska förtydliga, de kan nog.. Matcha, på en del klockor kan de med säkerhet göra det

Skickat från min D5503 via Tapatalk
 

klak

Omega
Kanske ska förtydliga, de kan nog.. Matcha, på en del klockor kan de med säkerhet göra det

Skickat från min D5503 via Tapatalk


Är helt med på att det inte är fallet i alla lägen. Klockan jag funderat på är ett par tusenlappar billigare hos gråhandlare, räknar inte med och blir inte besviken om jag inte skulle hamna precis på samma pris hos AD.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Man får ju tänka på också att även om de inte kan matcha en gråhandlares priser och det skiljer säg en tusing på en klocka på 40k. Är det värt att spara den tusenlappen för att ligga ute med dem i flera veckor och få den hem i en kartong med bruntejp runt?

Var och en blir salig på sin tro, men den lilla slanten man betalar extra ger en klockan direkt hos handlaren och förhoppningsvis även en trevlig upplevelse :)
 

Picke79

Cartier
2-Faktor
Man får ju tänka på också att även om de inte kan matcha en gråhandlares priser och det skiljer säg en tusing på en klocka på 40k. Är det värt att spara den tusenlappen för att ligga ute med dem i flera veckor och få den hem i en kartong med bruntejp runt?
Jag håller verkligen med. Det är mycket värt att handla i en bra butik, men inte hur mycket som helst. Och nästan alla i tråden verkar vara hyfsat överens om att listpris på klockor är inte rätt att betala. Men jag tror att om man prutar för mycket så får man nog inte bättre servis vid ev. Problem en den som handlat av en gråhandlare, min mor blev tex ganska illa bemöt när hennes rolex hade åkt i golvet och gått sönder. Trotts att den bara var köpt i en annan stad. Otrevligt bemötande av personalen efter att hon svarat nej på frågan om klockan var köpt där hon lämnade in den.

Skickat från min D5503 via Tapatalk
 

Jga

Breitling
Jag prutar bara när jag köper sällanköpsvaror (bil, klocka). Senast jag var hos en AD så fick jag ned priset med 12% så klockan blev billigare hos AD än hos gråhandlare. Har själv arbetet i en butik med sällanköp (golf) och där förhandlas/prutas det jämt och vi gjorde alltid ett bättre pris när kunderna kunde betala med ett bankkort. Slängde kunden upp ett amex då minskade procenten med 5-6%, skyhöga avgifter...
 

kalle.96

Breitling
Hejsan,

Finns ju tråd om priser hos AD och de flesta här verkar pruta vid köp. Som nybörjare så blir man ju nyfiken på hur ni går tillväga för pruta på klocka i premiumsegmentet samt hur mycket som är prutbart om man inte är stammis, 5 % 10 % ?

Hoppas det inte verkar som historiens dummaste fråga, mest nyfiken inför kommande köp hos AD.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Bara att prova, nästan ingen har dött av att pruta oförskämt, inte i Sverige iaf.
Det är dina surt förvärvade pengar du skall spendera, så upp till dig hur hårt du vill hålla i dessa.

Sen är det väldigt olika från butik till butik och väldigt beroende på vad du skall handla.
 

kalle.96

Breitling
Bara att prova, nästan ingen har dött av att pruta oförskämt, inte i Sverige iaf.
Det är dina surt förvärvade pengar du skall spendera, så upp till dig hur hårt du vill hålla i dessa.

Sen är det väldigt olika från butik till butik och väldigt beroende på vad du skall handla.
Visst är det så, iofs så befinner sig både butiken och jag i Lissabon men tror nog pruta kan vara görbart.

Ca 41K för Breitling Aerospace Evo enligt säljare så kanske prova att buda från 38 ? Hur lågt kan man gå utan att skämma ut sig tycker ni mer erfarna ?
 

Ninen79

Audemars
Visst är det så, iofs så befinner sig både butiken och jag i Lissabon men tror nog pruta kan vara görbart.

Ca 41K för Breitling Aerospace Evo enligt säljare så kanske prova att buda från 38 ? Hur lågt kan man gå utan att skämma ut sig tycker ni mer erfarna ?
Du kan nog pruta 20% utan större problem.
 

kalle.96

Breitling

Hugii

Audemars
Visst är det så, iofs så befinner sig både butiken och jag i Lissabon men tror nog pruta kan vara görbart.

Ca 41K för Breitling Aerospace Evo enligt säljare så kanske prova att buda från 38 ? Hur lågt kan man gå utan att skämma ut sig tycker ni mer erfarna ?
Har du funderat på att kolla vad gråhandlare vill ha och ha det som ett riktmärke...tex Uret vill ha 32tkr..... så lycka till.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
12 % minst om det är populära klockor, upp till 30 % på osäljbara modeller och mindre populära, kanske mer på vissa. Det är min uppfattning och erfarenhet på klockor över 50K. Jag tror du får en bra fingervisning på chrono24.com. Där ser du vad handlare i olika länder begär. Som med all statistik kan du ta bort de högsta och de lägsta innan du får ett trovärdigt värde. Personligen ger det bästa känslan att köpa från svensk AD, men skillnaden får inte vara för stor mot det globala snittpriset.
 

kalle.96

Breitling
12 % minst om det är populära klockor, upp till 30 % på osäljbara modeller och mindre populära, kanske mer på vissa. Det är min uppfattning och erfarenhet på klockor över 50K. Jag tror du får en bra fingervisning på chrono24.com. Där ser du vad handlare i olika länder begär. Som med all statistik kan du ta bort de högsta och de lägsta innan du får ett trovärdigt värde. Personligen ger det bästa känslan att köpa från svensk AD, men skillnaden får inte vara för stor mot det globala snittpriset.
Så om man kör på 15 % så borde man ha bra möjlighet för att stänga affären med andra ord ? Beror ju såklart på säljaren också!
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Visst är det så, iofs så befinner sig både butiken och jag i Lissabon men tror nog pruta kan vara görbart.

Ca 41K för Breitling Aerospace Evo enligt säljare så kanske prova att buda från 38 ? Hur lågt kan man gå utan att skämma ut sig tycker ni mer erfarna ?

Bjud 30 jämnt, inte en krona högre.
 

Ninen79

Audemars
12 % minst om det är populära klockor, upp till 30 % på osäljbara modeller och mindre populära, kanske mer på vissa. Det är min uppfattning och erfarenhet på klockor över 50K. Jag tror du får en bra fingervisning på chrono24.com. Där ser du vad handlare i olika länder begär. Som med all statistik kan du ta bort de högsta och de lägsta innan du får ett trovärdigt värde. Personligen ger det bästa känslan att köpa från svensk AD, men skillnaden får inte vara för stor mot det globala snittpriset.
Vilka är dem mest populär modellerna? Navitimer 01, Chronmat B01 och SOH? Har fått erbjudande om 20% hos svensk AD i Sthlm som jag inte ens har en relation till.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Så om man kör på 15 % så borde man ha bra möjlighet för att stänga affären med andra ord ? Beror ju såklart på säljaren också!
Håll fokus på klockan, inte på handlaren. Det finns flerhandlare om du inte kommer överens med denna. Det globala snittvärdet är mer rätt än vad en enstaka handlare anser. Som konsument är du grymt bra skyddad om något händer om du handlar i Sverige. Det är värt att betala lite mer i Sverige, men inte mycket mer. Kolla med en svensk AD. Säg som det är. Du står inför en affär utomlands. Kan han/hon matcha det någorlunda? Om inte, köp den i Portugal. Det är inte lätt att ha huvudet kallt när man nästan har den i handen. :hungry:
 

marw

Panerai
2-Faktor
Så om man kör på 15 % så borde man ha bra möjlighet för att stänga affären med andra ord ? Beror ju såklart på säljaren också!
15% tycker jag är för lite. Du har sett urets referenspriser och de är en svensk gråhandlare. Det finns seriösa tyska gråhandlare som har klockan ute för ca 27-28, kanske finns ännu lägre orkade inte bläddra igenom alla annonser (se chrono24). Det är ju trevligt att handla av AD men för mig är den stora fördelen närheten om problem uppstår senare. Du kanske är ofta i Lissabon men om du nu är där tillfälligt så tappar du hela vinsten med närhetsprincipen och bör lägga än mer fokus på priset. Håller med andra att 30 är rimligt. Ingen exakt koll på vad bandet ligger på nytt men det kan du säkert hitta på nätet. Pruta hårt och köp klockan via annan handlare om du inte har någon framgång.
 

kalle.96

Breitling
15% tycker jag är för lite. Du har sett urets referenspriser och de är en svensk gråhandlare. Det finns seriösa tyska gråhandlare som har klockan ute för ca 27-28, kanske finns ännu lägre orkade inte bläddra igenom alla annonser (se chrono24). Det är ju trevligt att handla av AD men för mig är den stora fördelen närheten om problem uppstår senare. Du kanske är ofta i Lissabon men om du nu är där tillfälligt så tappat du hela vinsten med närhetsprincipen och bör lägga än mer fokus på priset. Håller med andra att 30 är rimligt. Ingen exakt koll på vad bandet ligger på nytt men det kan du säkert hitta på nätet. Pruta hårt och köp klockan via annan handlare om du inte har någon framgång.
Bor här i Lissabon så ingen stress över en weekend att hitta säljaren som släpper den för 30k.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vilka är dem mest populär modellerna? Navitimer 01, Chronmat B01 och SOH? Har fått erbjudande om 20% hos svensk AD i Sthlm som jag inte ens har en relation till.
Jag svarade på det första inlägget och då visste jag inte vilken modell TS var ute efter. Jag tänkte nog på vissa Rolex-modeller och vissa Panerai som mest populära. Det här med relation har jag inte till övers för. Min erfarenhet är att de mest lojala kunderna är de man tjänar mest på.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Har du funderat på att kolla vad gråhandlare vill ha och ha det som ett riktmärke...tex Uret vill ha 32tkr..... så lycka till.
Uret är inget bra riktmärke, tycker jag. Jag har själv letat efter en speciell Reverso-modell som listar 78000 kr. Uret tar 62000 kr och det globala snittpriset ligger på 50000 kr. Uret är för dyrt alltså, det blir min konklusion.
 
Senast ändrad:

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Självklart så går det att förhandla om priset hos AD, bemöt säljaren som du själv vill bli bemött som kund så ordnar det sig.
 
Topp