• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Pruta hos AD?

Det kan vara så som du skriver, att ingenting stämmer och då har jag att lära. Jag förstår nu att det här är en laddad fråga då ingen bemöter med fakta varför texten är så korkad. Klockor är en stor bransch med enorma belopp som omsätts så varför skulle det inte finnas både vita och svarta i den? Är det någon som vet med sig att den är orättvist behandlad är jag de förste att be om ursäkt. Nu handlade anledningen till mitt inlägg om att butiker "kanske" ibland kan konkurrera med gråhandlare och då vill jag gärna veta vad som ligger i de olika vågskålarna. Jag kanske var för vass i mitt inlägg, för rak eller för analytisk, men min andemening kvarstår att det finns kostnader butiker har som den som har butiken på fickan inte har och att det påverkar. Sen kan det vara som du säger att de drivs som företag och all moms betalas in och deklarationer sköts på ett ärligt sätt. Då är det ingen fråga längre. Då har jag haft fel och burit mig dumt åt i tråden, speciellt för de som åberopar bevis när jag talar om moral och etik. Nu blev det lite ot.
Anledningen till att ingen bemöter dina påståenden med fakta är att bevisbördan ligger på dig då du kommer med svepande påståenden som misskrediterar en mängd seriösa aktörer.
Definitionen av gråhandlare är att de säljer klockmärken de inte själva är generalagent för, inget annat (såvitt jag vet). Jag förmodar att de flesta, likt uret.se, sköter sina förhavanden på ett korrekt sätt. Finns det bevis för något annat så är det bara att slänga upp dem på bordet.

Några fler som vill delge lyckade procentsatser på märken/modeller som konsumerats på sistone?

Brukar säga "får jag ett bra pris tar jag den på armen med mig härifrån, annars måste jag hem och fundera", då har jag alltid fått ner priset 10-25 % win-win, jag slipper dåligt samvete för att jag spontanshoppat en klocka för tiotusentals kronor och kan inbilla mig själv att jag gjort "en bra deal", säljaren får sälja en klocka.

Hur ser det ut på tudor bb36? Är det Rolex eller Omega- marginal?
Är mest nyfiken och drömmer lite. :)

Lånar tråden lite. Kikade på en Tudor BBB hos AD, den äldre modellen (ETA-verket), och funderar på om det går att pruta. Vad tror ni? Hur mycket isåfall?

Tänker att kombinationen med årets fattigaste månad och månadsskifte, samt faktumet att det är en gammal modell borde kunna ge en hyfsad rea. Eller?

Lånar tråden lite. Kikade på en Tudor BBB hos AD, den äldre modellen (ETA-verket), och funderar på om det går att pruta. Vad tror ni? Hur mycket isåfall?

Tänker att kombinationen med årets fattigaste månad och månadsskifte, samt faktumet att det är en gammal modell borde kunna ge en hyfsad rea. Eller?
Du borde få minst 30% då det är den äldre modellen. Satsa på det & lycka till med köpet.

Bumpar den här träden lite. Är inne på att köpa en smpc till sommaren och undrar lite vad man kan förvänta sig hos en ad. Var inne hos krons nyss och testade lite och frågade lite försiktigt vad man kan förvänta sig för rabatt ifall man skulle slå till. Hon sa att det går att diskutera, vad tror ni? 5,10,20%?
IMG_3973.JPG
Presenterar dom en ny SMPc på Basel så blir det mer lättprutat. Har sett föregående AT nu skyltat rea 30% men det tog ju till bra efter sommaren tills dom nya anlände på bred front. Annars... 30 jämt hade jag i alla fall förväntat mig, gör runt 17% det. 28 verkar typisk svenskt gråhandlarpris ex Hedens, fullt möjligt hos AD men du kan behöva fråga flera.

Bumpar den här träden lite. Är inne på att köpa en smpc till sommaren och undrar lite vad man kan förvänta sig hos en ad. Var inne hos krons nyss och testade lite och frågade lite försiktigt vad man kan förvänta sig för rabatt ifall man skulle slå till. Hon sa att det går att diskutera, vad tror ni? 5,10,20%?
IMG_3973.JPG

KRONS, förvänta dig inte mer än 15 på sin höjd.

Har någon här erfarenhet av att pruta på en rolex exp1 hos AD? Tillhör den kategorin "vanliga sportrollar" som är svåra att pruta på? Är väl införstådd med att det bara är att pröva men vore väldigt tacksam för lite riktmärken kring bra/dåligt.

Har någon här erfarenhet av att pruta på en rolex exp1 hos AD? Tillhör den kategorin "vanliga sportrollar" som är svåra att pruta på? Är väl införstådd med att det bara är att pröva men vore väldigt tacksam för lite riktmärken kring bra/dåligt.
En fellow KS-are provade och fick 5-6%
Jag provade. Gick inte alls.
Någon annan kanske får 10%. Beror nog på från fall till fall och AD till AD :)

Jag har köpt 3 nya klockor från två olika AD i Sverige. 10% varje gång. Klockorna var två sportrolex och en Panerai. Det var inte ens mitt förslag, men det var en dealbreaker. Det hade inte blivit affär annars.

Tja bästa KS:are!

Ska in och kika på en DJ 116234 (vit urtavla, stavindex-markeringar, jubilee-länk) hos Rob E. och Nymans. Begärt pris är 74 600.

Finns det något prututrymme på denna modell mån tro? Och vart tror ni jag har bäst chans?

Tack......

/Från en Rolex-nybörjare

Skulle dessvärre tro att det inte går att göra speciellt mycket på den. Men försök?

Tja bästa KS:are!

Ska in och kika på en DJ 116234 (vit urtavla, stavindex-markeringar, jubilee-länk) hos Rob E. och Nymans. Begärt pris är 74 600.

Finns det något prututrymme på denna modell mån tro? Och vart tror ni jag har bäst chans?

Tack......

/Från en Rolex-nybörjare

Inte riktigt svar på din fråga, men vet du om att man just släppt en ny uppdaterad version av DJ 36mm med bl.a. det nya urverket? Om inte så ta en titt på Rolex hemsida.

Hej!

Yes. Har sett den nya modellen. Det väcker dock lite frågetecken angående den nya 2019-modellen..

1. Kan enbart hitta vit urtavla med romerska siffror på Rolex.com.
2. Antar att dessa lär bli svåra att lägga vantarna på meddetsamma? Föreställer mig en lång kö precis som med alla nya modeller.
3. Tror du den nya modellen kommer påverka prisläget avsevärt på 116234 och att jag därmed bör avvakta?
4. Annat nyttigt att veta? Som sagt.. Rolex newbie. Detta blir min första. Har tidigare Omega.

Hej!

Yes. Har sett den nya modellen. Det väcker dock lite frågetecken angående den nya 2019-modellen..

1. Kan enbart hitta vit urtavla med romerska siffror på Rolex.com.
2. Antar att dessa lär bli svåra att lägga vantarna på meddetsamma? Föreställer mig en lång kö precis som med alla nya modeller.
3. Tror du den nya modellen kommer påverka prisläget avsevärt på 116234 och att jag därmed bör avvakta?
4. Annat nyttigt att veta? Som sagt.. Rolex newbie. Detta blir min första. Har tidigare Omega.

Mina gissningar/svar nedan:
1) Jo, en nackdel med de nya är att det är ett rätt skralt utbud av urtavlor.
2) Det är aldrig ett sådant sug efter DJ som efter vissa sportvarianter. Men en ny modell kan ju ändå drabbas av hög efterfrågan i början.
3) Jag tror inte att de gamla kommer att sjunka så mkt pga av den nya. Personligen skulle jag dock kört på den nya. Både baserat på utsidan (föredrar den slankare boetten) och insidan (nytt bättre urverk).

Tror möjligheterna för rabatt på en 116234 utan vidare relation med ad är väldigt låg tyvärr. Många ads frontar med "noll rabatt på all stål"

Tycker de borde kunna fixa lite på listpriset på dessa, är ingen kö och marknadspriset ligger ju en bit under så varför inte :)

Tillbaka
Topp