• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pruta hos AD?

Expy

Omega
Pruta på en helt ny klocka de måste beställa in, med mina valda specs, det är no-no eller?
Det går. Det går definitivt om det är åtminstone guld på ringen och/eller bracelet. Jag fick 5% på DJ 41, wg-bring/stål-bracelet nyligen från samtliga Rolex AD i Stockholm. Nybeställning, ej i lager. Ingen föregående relation med AD. Jag fick känslan att det gick att få ännu lite bättre rabatt, kanske 7% men jag slog till på 5% för att "inte vara besvärlig".
 
Nu har jag sovit på saken. Hype kanske är att ta i, men visst är det väl hyfsat populärt, mer än det var för några år sedan? När man ser att TT-utbudet växer så borde det finnas en efterfrågan som berättigar satsningen?
TT har absolut hakat på sportstålståget och knappat in en aning. Hype är nog fel ord men folk köper TT nu med största sannolikhet för att de skiter i utseendet, bara det är Rolex.
 
Eller för att dessa finns att köpa hos AD, till skillnad från stål..
Samt att TT helt plötsligt blivit ”prisvärt” när stålklockorna säljs för mer än list.
Det jag menar, TT är inte prisvärda längre snart heller i förhållande till stål. Eftersom många av dessa finns att köpa hos AD så köper folk dem för att de är ”Rolex” och vips så är cirkusen i full gång kring TT också.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Kunde få 16% rabatt på Breitling jag ville de skulle ta in. Svårare att pruta då de måste faktiskt beställa hem den och den inte står där men de går ändå att pruta =)
Det tokiga är att det borde vara precis tvärt om... En klocka som tas hem på beställning gör ju butiken vinst på bara genom att agera mellanhand, en som tas till butiken utan köpare kan bli liggandes ett tag och har därför högre vinstmarginal. Det finns en viss logik i att tycka att en klocka som redan finns i butik borde vara lättare att pruta på, "dom vill väl sälja den så en ny kan plockas hem?", men det verkar helt bero på vilken logik säljaren tillämpar. Men jag håller med, visst går det oftast att pruta lite.
 

tissoter

Audemars
Det tokiga är att det borde vara precis tvärt om... En klocka som tas hem på beställning gör ju butiken vinst på bara genom att agera mellanhand, en som tas till butiken utan köpare kan bli liggandes ett tag och har därför högre vinstmarginal. Det finns en viss logik i att tycka att en klocka som redan finns i butik borde vara lättare att pruta på, "dom vill väl sälja den så en ny kan plockas hem?", men det verkar helt bero på vilken logik säljaren tillämpar. Men jag håller med, visst går det oftast att pruta lite.
Intressant! Var inne i hos en AD Breilting i Italien i förrgår, fick 20 % på allt hemma utan att ens fråga om pris.
 

Denvy

Omega
Det tokiga är att det borde vara precis tvärt om... En klocka som tas hem på beställning gör ju butiken vinst på bara genom att agera mellanhand, en som tas till butiken utan köpare kan bli liggandes ett tag och har därför högre vinstmarginal. Det finns en viss logik i att tycka att en klocka som redan finns i butik borde vara lättare att pruta på, "dom vill väl sälja den så en ny kan plockas hem?", men det verkar helt bero på vilken logik säljaren tillämpar. Men jag håller med, visst går det oftast att pruta lite.

Kan hålla med om. Däremot så kanske de redan har en liknande modell som de tagit in och måste bli av med. De kostar väl dom att ligga ut med massa dyra klockor som kanske inte säljer. De har ju oftast bara en av varje om ens det. Sen om den finns där fysiskt på plats kan man väldigt enkelt säga "Jag tar den nu och här för X pris" svårt att luta sig på det vid beställning. Men efter första prutningen så körde jag bara butikerna mot varandra, skitbra. Slipper man själv kännas som man lägger skitpris och de blir AD mot AD. De blev alla lite småsvettiga när de fick höra va de andra AD kunde ge och börja ursäkterna komma varför just den AD har så lågt och varför vi inte kan ligga lika lågt. Rätt kul process hehe. Men 10% sak du minst räkna med! 15% är bra och 20% är riktigt bra skulle jag säga efter mina observationer.
 

Expy

Omega
Finns det några schyssta argument man kan dra när man prutar hos en AD? :) inte hängt så mycket hos ADs tidigare.
Jag är ingen expert men här är mina 25 öre:
Visa att du är en klockentusiast och inte är ute efter att flippa klockan.
Visa att du vill ha en långsiktig relation med AD eftersom du planerar att bygga upp din samling (översättning: trogen, återkommande kund)
Om du planerar att köpa mer än en klocka inom en kort period -köp istället då dem i samma deal mot bra rabatt.
Visa att du är beredd att köpa nu, exakt NU -INTE gå hem och fundera, men då ska rabatten vara riktigt bra.
Spela ut andra AD mot varandra, och visa att det är sannolikt/sant och inget du bara kör med/hittar på.
Erbjud att lägga handpenning (om det är nybeställning och leveranstid).
Erbjud att betala med debetkort istället för kreditkort (bankens avgift för debetkort är nästan inget jämfört med kreditkort där avgiften svider för AD). Notera dock att ditt konsumenträttsliga skydd är starkare om du betalar med kreditkort än med debetkort.
Undvik att agera som att du är "desperat" på att köpa klockan, visa att du kan vänta.
Undersök demoklockan med lupp (bokstavligen med lupp) -försök hitta en liten defekt någonstans och peka ut den och använd som argument för rabatt.
 

Expy

Omega
Kan du utveckla det där?
debet-kort är kopplat direkt till ditt bankkonto medans kreditkortet inte är det. Istället är det kreditgivaren som betalar åt dig och sedan skickar en räkning till dig för utförd tjänst. Klockhandlaren (eller vilken handlare som helst) tar ingen risk när han får betalt via kreditkort eftersom kreditkortsföretaget garanterar att handlaren får sina pengar. Istället sitter kreditkortsföretaget med "svarte petter" och måste hoppas på att du betalar din räkning när de skickar den för "utförd tjänst". Du som konsument kan reklamera tjänsten hos kreditkortsföretaget och dina pengar på ditt bankonto finns där fortfarande vilket de inte gör om du betalar med debet-kort för då drogs ju pengarna direkt från ditt bankkonto. Om du betalar med debet-kort så är det alltså du som har bevisbördan för varför mottagaren av pengarna ska betala tillbaka dem till dig. Betalar du med kreditkort så är det kreditkortsföretaget som har bevisbördan för varför du ska betala deras räkning för utförd tjänst.

För den som vill veta mer föreslår jag att googla på ämnet för ännu fler argument och förklaringar.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
För den som vill veta mer föreslår jag att googla på ämnet för ännu fler argument och förklaringar.

OK, något du provat i praktiken med ett svenskt kort? Jag har uppfattat det du skriver som mer en amerikansk beskrivning av verkligheten, där svenska kortföretag ofta vill ha betalt om du faktiskt har godkänt köpet i butiken även om du är missnöjd med köpet (undantaget speciella försäkringar hos vissa kortutgivar då)

( Fast detta är off topic för prutande då, antar jag. )
 

Expy

Omega
OK, något du provat i praktiken med ett svenskt kort? Jag har uppfattat det du skriver som mer en amerikansk beskrivning av verkligheten, där svenska kortföretag ofta vill ha betalt om du faktiskt har godkänt köpet i butiken även om du är missnöjd med köpet (undantaget speciella försäkringar hos vissa kortutgivar då)

( Fast detta är off topic för prutande då, antar jag. )
Egentligen så är det en juridisk fråga om vem som har bevisbördan mot vem och vem som ska "tigga" pengar från vem vid konflikt. Om du t.ex beställer en tjänst från ett företag och de skickar dig en faktura för utförd tjänst, då vet vilken företagare som helst som skickar fakturor för tjänster att de där fakturorna är långt ifrån "säkra".
 
Topp