• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rån - Rolex Submariner 116610LV

Beklagar. Kanske dags att ordna en grupp här på klocksnack "Inglorious Klocktards" som ger sig ut på gatan och löser sånna här problem....

Skönt på sätt och vis att det inte var i Sverige (så man själv slipper bli orolig). Det är ju mer eller mindre standard att bli rånad eller ficktjuvad i Barcelona, fler vänner som blivit av med plånbok och iphones.

Kanske editera inlägget och skriva på engelska också, just för om någon söker på google på serienummret? Med tanke på att klockan snoddes i Spanien så kommer den nog inte säljas till en svensk.

En tråkig historia på så många sätt.
Givetvis övergreppet först och främst. Men även hänsynslösheten, vetskapen om att ingen kommer ingripa det är bara att ta det man vill med största sannolikhet utan påföljd, att det finns en marknad där den går att omsätta samt att man inte ska kunna få utöva ett intresse, utan risk att bli rånad och överfallen. Det är väl bara några av sakerna man kommer att tänka på.

För ett antal år sedan när jag var i NY påtalade en vänlig polis i kön till ett café, risken med att bära en klocka som den jag råkade ha. Han tyckte att det var att utmana ödet att gå runt med den..
Det finns två varianter av girighet så välkommen till verkligheten, den ena är rik och anser att det är självklart att sko sig på andras bekostnad och den andra föds från fattigdom in i okonventionella sätt att överleva och främjar arv och miljö ett kriminellt beteende finns snart ingen empati för offret eftersom ingen har empati för förövaren. I ditt andra stycke har polismannen helt rätt. Varför utmana när det bara är en tidsfråga innan det händer? Det finns alltför många som förlorat fingret för en vacker ring, händer för en dyrbar klocka och halsen där ett dyrt halsband. En i min indirekta närhet bär ett brett ärr på halsen efter ett stöldförsök i Paris tunnelbana. Är det något vi tappar snabbast när vi är utsatta för vår överlevnad så är det den moraliska känslan för vad som är rätt och fel. Viljan att överleva och att vara som andra är så mycket starkare.

Det finns två varianter av girighet så välkommen till verkligheten, den ena är rik och anser att det är självklart att sko sig på andras bekostnad och den andra föds från fattigdom in i okonventionella sätt att överleva och främjar arv och miljö ett kriminellt beteende finns snart ingen empati för offret eftersom ingen har empati för förövaren. I ditt andra stycke har polismannen helt rätt. Varför utmana när det bara är en tidsfråga innan det händer? Det finns alltför många som förlorat fingret för en vacker ring, händer för en dyrbar klocka och halsen där ett dyrt halsband. En i min indirekta närhet bär ett brett ärr på halsen efter ett stöldförsök i Paris tunnelbana. Är det något vi tappar snabbast när vi är utsatta för vår överlevnad så är det den moraliska känslan för vad som är rätt och fel. Viljan att överleva och att vara som andra är så mycket starkare.

Årets lol måste detta inlägg vara ändå

Riktigt trist att du behövt råka ut för detta!
Klockan går att ersätta och verkar ju som FB sköter den biten bra. Skönt att höra att du mår fint fysiskt men nog sätter en sån handling sina spår psykiskt.

Hoppas du kommer över det inom sin tid och kan slappna av lite mer igen sen.

Mvh

Tur att du är OK! Personrån kan sluta illa. Svagt också att ingen ingrep även fast det var folk i närheten.

Det är tyvärr vanligt i Barcelona tydligen. Jag var där för en vecka sedan och hade huvudet på skaft hela tiden. Ofattbart trist att det ska vara så.

Jag mår schysst.

Skall nämnas att det skedde utanför en glassbutik framför ögonen på andra dumma turister i El Born, Barcelona. Vanlig tvärgata till Via Laietana, inte på las ramblas eller så.

Riktigt tråkigt! Men skönt att du mår bra efter omständigheterna.

Har inte varit i Barcelona men du är inte den första jag hör talas om, på kort tid, som blir av med grejer under sin vistelse där. Känns som polisen har en del att jobba med där.

Tråkigt att höra! Samma sak hände mig i Paris för några år sedan. Läskig upplevelse men framförallt sjukt meckigt efteråt med försäkringsbolaget och polisen etc.

Känns som om allt fler blir av med sina klockor. Har själv en hulk som jag alltid drömt om och införskaffade för 1.5 år sedan. Tyvärr börjar känslan av oro att bli rånad överta glädjen med att bära klockan. Trots försäkringsbolag. Mycket tråkig läsning.

Tur att du är OK! Personrån kan sluta illa. Svagt också att ingen ingrep även fast det var folk i närheten.

Det är tyvärr vanligt i Barcelona tydligen. Jag var där för en vecka sedan och hade huvudet på skaft hela tiden. Ofattbart trist att det ska vara så.
Vad jag förstått på folk jag känner som bor där så är det inte jättevanligt med personrån. Däremot väldigt vanligt med ficktjuvar.
Tyvärr hjälper det inte att ha koll vid en sån här situation.. vill de ha klockan så tar de den.

Vad jag förstått på folk jag känner som bor där så är det inte jättevanligt med personrån. Däremot väldigt vanligt med ficktjuvar.
Tyvärr hjälper det inte att ha koll vid en sån här situation.. vill de ha klockan så tar de den.
Beklagar! Stämmer, har lägenhet på mindre ort och där är det kolugnt dock så drabbas de större städerna av ficktjuvar o möjligen någon väskryckare men personrån hörs det extremt sällan om. Ta hand om dig!

Beklagar verkligen och hoppas du mår bra och det gått bra med försäkringen. Vart någonstans var det du blev påhoppad så man vet att man kanske borde passa sig om man är där?

Alltid tråkigt när någon blir utsatt för brott, rån eller annat, men personrån hör till de värre sakerna. Beklagar verkligen.

Nej inte mycket man kan göra tyvärr men helt ovanligt är det nog inte. Har en bekant från USA som blev länsad på alla värdesaker på perrongen av 4 rånare. Två stycken höll i honom och två stycken tömde alla fickorna och tog hans datorväska. Det var över på nolltid och med två resväskor kunde han knappast springa efter dom.

En annan kompis råkade ut för ficktjuvar i tunnelbanan. Han fick sin ryggsäck tömd på pass, pengar osv.

Du hörde säkert också att dom varnade för ficktjuvar på alla möjliga språk så fort tåget lämnade en station.

Som sagt så är det ofattbart trist att man ska behöva tänka på sånt hela tiden när man är på semester.

Tillbaka
Topp