• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Radium-noja

Tack! Tänker också att det borde vara det men då den lyser vid laddning blev jag skeptisk samt att den inte är märkt med T… Hursom så får den nog stanna :)
Vid laddning? Tritium (och radium) behöver inte "laddas", det lyser av sig själv. (Det är ju det som är själva poängen med det.)
(Edit: .. .och om det skulle vara tritium från t.ex. början av 60-talet så skulle det vara nere på ca 3% av den ursprungliga mängden nu, så det skulle vara tämligen klent ljus.)

Senast ändrad:
Vid laddning? Tritium (och radium) behöver inte "laddas", det lyser av sig själv. (Det är ju det som är själva poängen med det.)
(Edit: .. .och om det skulle vara tritium från t.ex. början av 60-talet så skulle det vara nere på ca 3% av den ursprungliga mängden nu, så det skulle vara tämligen klent ljus.)
Precis, lyser ingenting (vad man kan se med blotta ögat) naturligt men om jag laddar den med ficklampa så lyser den ganska bra en stund. Kanske är relumad nån gång då, isf bra gjort måste jag säga.

Öppnade denna igår utan att tänka mig nämnvärt för. Borde vara en 50-talare? Borde jag sluta hantera denna? 😅
Borde oavsett sluta använda fingrarna, även om detta var före rengöring… skadar inte att vara försiktig, speciellt med tanke på lysmassan.
D5BEA36C-84EA-4E5A-BE8C-9FE7FDDDA34F.jpeg

C9ED2C56-E06A-40D5-B759-7C63F5B4F5F5.jpeg

Senast ändrad:
Lämnar en liten eben byers här. Anledningen till varför jag ej kommer äga radiumklockor 😅
Eben_Byers_Without_a_Jaw.png

Aja… Jag försöker låta bli att äta (eller som i hans fall - dricka) mina klockor och tänker att jag säkert är ganska safe.

Bedömer att det, med orimligt stor marginal, är mer sannolikt att jag lämnar jordelivet genom att dundra in över kullersten i full fart på en elspark - eller nåt annat lika dumt. ;)

EDIT
Helt sjuk historia, hur som helst. Hell of a way to go.

Aja… Jag försöker låta bli att äta (eller som i hans fall - dricka) mina klockor och tänker att jag säkert är ganska safe.

Bedömer att det, med orimligt stor marginal, är mer sannolikt att jag lämnar jordelivet genom att dundra in över kullersten i full fart på en elspark - eller nåt annat lika dumt. ;)

EDIT
Helt sjuk historia, hur som helst. Hell of a way to go.
Verkligen, tom marie curies man dog ju av en olycka. Men jag håller mig till tritium o luminova för sinnesron

En informativ liten video av en urmakare som servar en gammal radiumklocka, medans han berättar lite om det:

Trevlig kanal (Vintage Watch Services) i största allmänhet, norrman som bor i Schweiz om jag fattat det rätt.

Intressant! Kul o se hur man gör vid service av klockor med radium i!

Hade själv förhöjda värden av radon av mina 12-13 radonklockor i det rum där de förvarades, men det löste jag genom att lägga dom i en tätförsluten påse så gick nivåerna ner till normala igen.

Nu har jag nog inte läst tillräckligt i den här tråden (endast skummat) men väljer ändå att komma med lite handfasta tips gällande radium.
Som tidigare nämnts så är Radium en Alfa-strålare med ganska kort våglängd men med en väldigt hög energi. Et av problemen som kan uppstå om du får i dig radium, är att radium via sönderfallskedjan blir till radon, som då kan via blodkärlen i form av radongas transporteras runt i kroppen och fastna på mindre bra ställen.
En del av instrumenten som används här i tråden kan jag inte säga så mycket om, men jag antar att de är lite mer av det kvantitativa slaget än det kvalitativa. En bra scintillationsdetektor eller ett känsligt GM-rör (som är inställt för att ta upp energiomfånget i just Ra och inte Co-60/Cs-137) får man vara beredd att lägga ut från ca
8-10 000 om det ska vara ordnetligt (Dock över överkurs)

• Är det så att någon vill sitta och pilla radium tavla och visare vid service eller liknande. Använd handskar, ett par tunna gummi eller nitrilhandskar duger bra för att hålla fingrarna i styr. Inget peta i munnen/ansiktet/ny prilla/torka svett under själva arbetet för att minimera risk för att få i sig någon alfapartikel eller bit själva radiumet. Även munskydd är att rekommendera vid arbete för att minska risken för upptag.
  • Lägg gärna en bit papper eller trasa under som kan fånga upp eventuella bitar av lysmassan/visarna om allt är gammalt och sprött (ganska stor chans med tanke på åldern)
  • Överkurs eller om du skruvar en hel del radium, använd sugande fläkt eller liknande för att få bort eventuella partiklar/ radongas (Beroende på vilken isotop av radium det rör sig om) så de inte letar sig genom näsa/mun ner i lungorna.
  • efter avslutat arbete. Torka av arbetsytan/verktyg med en trasa, gärna fuktad med något typ av rengöringsmedel eller T-röd/etanol för att vara säker på att området är

Med vänlig hälsning,

Han som jobbar med strålning :)

Senast ändrad:
Nu har jag nog inte läst tillräckligt i den här tråden (endast skummat) men väljer ändå att komma med lite handfasta tips gälllande radium.
Som tidigare nämts så är Radium en Alfa-strålare med ganska kort våglängd men med en väldigt hög energi. Et av problememn som kan uppstå om du får i dig radium, är att radium via sönderfallskedjan blir till radon, som då kan via blodkärlen i form av radongas transporteras runt i kroppen och fastna på mindre bra ställen.
En del av instrumenten som används här i tråden kan jag inte säga så mycket om, men jag antar att de är lite mer av det kvantitativa slaget än det kvalitativa. En bra scintillationsdetektor eller ett känsligt GM-rör (som är inställt för att ta upp energiomfånget i just Ra och inte Co-60/Cs-137) får man vara beredd att lägga ut från ca

• Är det så att någon vill sitta och pilla radium tavla och visare vid service eller liknande. Använd handskar, ett par tunna gummi eller nitrilhandskar duger bra för att hålla fingrarna i styr. Inget peta i munnen/ansiktet/ny prilla/torka svett under själva arbetet för att minimera risk för att få i sig någon alfapartikel eller bit själva radiumet.
  • Lägg gärna en bitt papper eller trasa under som kan fånga upp eventuella bitar av lysmassan/visarna om allt är gammalt och sprött (ganska stor chans med tanke på åldern)
  • Överkurs eller om du skruvar en hel del radium, använd sugande fläkt eller liknande för att få bort eventuella partiklar/ radongas (Beroende på vilken isotop av radium det rör sig om) så de inte letar sig genom näsa/mun ner i lungorna.
  • efter avslutat arbete. Torka av arbetsytan/verktyg med en trasa, gärna fuktad med något typ av rengöringsmedel eller T-röd/etanol för att vara säker på att området är

Med vänlig hälsning,

Hej, tack för ett informativt inlägg! Har börjat fundera mer på det här på sistone.
Hur skulle du säga att radonmängden som ett otätt ur (ej under service) släpper från sig? I inlägget ovan ditt uppmättes förhöjda nivåer. Är det något att oroa sig över? Hur förvarar man dessa på dessa sätt?
Har en uppsjö radonur som ligger mer eller mindre öppet hemma. :rolleyes:

Nu har jag nog inte läst tillräckligt i den här tråden (endast skummat) men väljer ändå att komma med lite handfasta tips gälllande radium.
Som tidigare nämts så är Radium en Alfa-strålare med ganska kort våglängd men med en väldigt hög energi. Et av problememn som kan uppstå om du får i dig radium, är att radium via sönderfallskedjan blir till radon, som då kan via blodkärlen i form av radongas transporteras runt i kroppen och fastna på mindre bra ställen.

• Är det så att någon vill sitta och pilla radium tavla och visare vid service eller liknande. Använd handskar, ett par tunna gummi eller nitrilhandskar duger bra för att hålla fingrarna i styr. Inget peta i munnen/ansiktet/ny prilla/torka svett under själva arbetet för att minimera risk för att få i sig någon alfapartikel eller bit själva radiumet.
  • Lägg gärna en bitt papper eller trasa under som kan fånga upp eventuella bitar av lysmassan/visarna om allt är gammalt och sprött (ganska stor chans med tanke på åldern)

Med vänlig hälsning,

Tack för info!!! Alltid kul o få information från någon som vet!

Hej, tack för ett informativt inlägg! Har börjat fundera mer på det här på sistone.
Hur skulle du säga att radonmängden som ett otätt ur (ej under service) släpper från sig? I inlägget ovan ditt uppmättes förhöjda nivåer. Är det något att oroa sig över? Hur förvarar man dessa på dessa sätt?
Har en uppsjö radonur som ligger mer eller mindre öppet hemma. :rolleyes:

Jag har mätt radonhalten i det rum där jag förvarade 12-13 klockor som hade radium. Rummet är ett litet rum, fast med bra ventilation (mekaniskt tilluft i rummet).

Nu kommer jag inte ihåg själva värdet jag hade , men tror det var runt 280 eller 380 bq/m3 (finns nog i någon tråd jag skrivit här på ks). Efter att ha lagt alla uren i en tättförsluten plastpåse kom jag ner i ca 60 bq/m3.

Klockorna strålar såklart med variende mängd strålning, den som är värst är ett gammalt fickur från England.

Tack för info!!! Alltid kul o få information från någon som vet!

Jag har mätt radonhalten i det rum där jag förvarade 12-13 klockor som hade radium. Rummet är ett litet rum, fast med bra ventilation (mekaniskt tilluft i rummet).

Nu kommer jag inte ihåg själva värdet jag hade , men tror det var runt 280 eller 380 bq/m3 (finns nog i någon tråd jag skrivit här på ks). Efter att ha lagt alla uren i en tättförsluten plastpåse kom jag ner i ca 60 bq/m3.

Klockorna strålar såklart med variende mängd strålning, den som är värst är ett gammalt fickur från England.
Oj, det var väldans! Tänker att man behöver öppna påsen utomhus då, om man inte vill ha ut gasen varje gång man tar ut en klocka. Får kanske börja med påse då som en första åtgärd. En liten zipbag till varje borde ju fungera fint.
Stort tack!

@Belmondo Som redan nämnts i tråden så skulle jag kanske föreslå plastpåse/ zipbag om det är så att du har "en uppsjö" av gamla ur liggande hemma. Att öppna utomhus är en bra idé för att sprida ut eventuell aktivitet lite. The solution to pollution is dilution som en gammal professor sa ;)

@Rikala Tack! kul när folk tycker det är givande med lite nischad kunskap

Sen ska vi också göra lite skilnad kanske på Bq/m³ och µSv/h.
µSv/h - Själva stråldosen per tidsenhet (doshastighet)
Bq/m³ - Bq= aktiviteten, själva sönderfallet per sekund per kubikmeter luft.

@Belmondo Som redan nämnts i tråden så skulle jag kanske föreslå plastpåse/ zipbag om det är så att du har "en uppsjö" av gamla ur liggande hemma. Att öppna utomhus är en bra idé för att sprida ut eventuell aktivitet lite. The solution to pollution is dilution som en gammal professor sa ;)

@Rikala Tack! kul när folk tycker det är givande med lite nischad kunskap

Sen ska vi också göra lite skilnad kanske på Bq/m³ och µSv/h.
µSv/h - Själva stråldosen per tidsenhet (doshastighet)
Bq/m³ - Bq= aktiviteten, själva sönderfallet per sekund per kubikmeter luft.
Förbrukade 50 påsar igår o_O
Nu var ju inte alla ’full’ radium, en del bara visare, men ändå.

Tillbaka
Topp