• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rob Engström får betala 8,5 miljoner i sanktionsavgift

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Så detta innebär att de inte får sälja en klocka för 50' kontant utan att göra en bakgrundskoll på kunden?
En ”bakgrundskontroll” är inte mer än att inhämta personuppgifter, kolla id och fråga/kontrollera om personen är PEP, medarbetare till PEP eller nära anhörig till PEP. Inte så mycket begärt när folk kommer in med +50k i cash för att köpa en klocka, vilket jag personligen tycker är ett jävligt suspekt beteende.
Jag kan förstå att det är svårt för vissa verksamheter att anpassa sig till penningtvättslagen men om man säljer en produkt (klockor) och har kunder med adress i Sverige, Kina samt ett fåtal andra länder är det inte speciellt avancerat att åtminstone skapa sig en allmän riskbedömning och anpassa verksamheten efter den. Om inte annat kan man säkert få den hjälpen av sin revisionsfirma.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Efter att ha skummat igenom denna måste jag säga att butiken antingen är lite av en lantlolla på vift i den stora staden eller så är de oerhört nonchalanta.

För det första att man tagit beslutet att man inte ser sig som mål/medel för penningtvätt utan att ha gjort en seriös analys utan underlag.

För det andra att inleda kundrelationer utan att kunna göra en bedömning är bara naivt.

För det tredje att man inte vidtagit några fysiska skyddsåtgärder och därav öppnat sig för utpressningsscenarior är även det naivt.

Har aldrig själv handlat direkt från butiken utan endast besökt. Överlag bra intryck och servicen har alltid varit trevlig. Får hoppas att detta vite nu öppnar upp ögonen och får butiken att ompröva sina rutiner och policy. Uppenbarligen kommer Länsstyrelsen att följa upp detta.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
En ”bakgrundskontroll” är inte mer än att inhämta personuppgifter, kolla id och fråga/kontrollera om personen är PEP, medarbetare till PEP eller nära anhörig till PEP. Inte så mycket begärt när folk kommer in med +50k i cash för att köpa en klocka, vilket jag personligen tycker är ett jävligt suspekt beteende.
Jag kan förstå att det är svårt för vissa verksamheter att anpassa sig till penningtvättslagen men om man säljer en produkt (klockor) och har kunder med adress i Sverige, Kina samt ett fåtal andra länder är det inte speciellt avancerat att åtminstone skapa sig en allmän riskbedömning och anpassa verksamheten efter den. Om inte annat kan man säkert få den hjälpen av sin revisionsfirma.
Va, åker man dit om man inte följer lagarna? Fy.

Efter att ha skummat igenom denna måste jag säga att butiken antingen är lite v en lantlolla på vift i den stora staden eller så är de oerhört nonchalanta.

För det första att man tagit beslutet att man inte ser sig som mål/medel för penningtvätt utan att ha gjort en seriös analys utan underlag.

För det andra att inleda kundrelationer utan att kunna göra en bedömning är bara naivt.

För det tredje att man inte vidtagit några fysiska skyddsåtgärder och därav öppnat sig för utpressningsscenarior är även det naivt.

Har aldrig själv handlat direkt från butiken utan endast besökt. Överlag bra intryck och servicen har alltid varit trevlig. Får hoppas att detta vite nu öppnar upp ögonen och får butiken att ompröva sina rutiner och policy. Uppenbarligen kommer Länsstyrelsen att följa upp detta.
Man VILL inte göra den kontrollen för att pengarna är smutsiga utav h-e och det vet man om.
 
Senast redigerad av en moderator:

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Kan lova dig att de större ADbutikerna i sthlm har ett minst sagt brett kundklientel de också.
Ja det stämmer nog. Har dock inte upplevt det personligen i samma utsträckning som hos den stora gråhandlaren där jag ibland känt mig som på medlemsmöte hos KRIS. (Personligen har jag inget emot den stora gråhandlaren och alltid fått grym service där)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ja det stämmer nog. Har dock inte upplevt det personligen i samma utsträckning som hos den stora gråhandlaren där jag ibland känt mig som på medlemsmöte hos KRIS. (Personligen har jag inget emot den stora gråhandlaren och alltid fått grym service dock)
Man går ju oftast mot de stora. Det innebär inte att de andra är ok, bara att klarade sig den här gången.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ja det stämmer nog. Har dock inte upplevt det personligen i samma utsträckning som hos den stora gråhandlaren där jag ibland känt mig som på medlemsmöte hos KRIS. (Personligen har jag inget emot den stora gråhandlaren och alltid fått grym service där)
Ja det är onekligen nåt annat som driver businessen i den affären än attraktiv prissättning...
 

Rulle

Audemars
Fast det är väl uppenbart att det är ett nyttigt ingripande av myndigheterna.
”Folk” som döljer pengars ursprung genom att omsätta dem i materiella tillgångar ska åka dit så det vara sjunger om det. Att en svensk handlare bidrar till en fungerande tvättprocess ska ha lika kännbara straff i relation till sin affärsverksamhet på samma sätt som exempelvis banker.
Att de sedan inte är följsamma mot GDPR visar ju också på att det är ett affärsrörelse med direkt oseriös inställning till både kunders trygghet och förhållningssätt till regelefterlevnad.
håller helt klart med angående pengatvätt MEN kortsamhället vi har i sverige har ju gått för långt....
folk tror ju man är kriminell bara man har lite större antal kontanter här i sverige.
du kan gå in till vilken rolex affär som helst i tex tyskland och betala kontant utan att känna dig som en brottsling
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
håller helt klart med angående pengatvätt MEN kortsamhället vi har i sverige har ju gått för långt....
folk tror ju man är kriminell bara man har lite större antal kontanter här i sverige.
du kan gå in till vilken rolex affär som helst i tex tyskland och betala kontant utan att känna dig som en brottsling
Det är SAMMA regler i hela EU. När köpte du en Rolex sist med en påse cash i Tyskland utan frågor?
 

Rulle

Audemars
Det är SAMMA regler i hela EU. När köpte du en Rolex sist med en påse cash i Tyskland utan frågor?
Tyskland är ett kontantsamhälle ...
du kan köpa en bilajäkel med kontanter i det landet utan problem.
du kan köpa en sub om du väl hittar en med kontanter...

inga problem!
tyskland är ungefär det enda landet i europa där 500 eurosedeln faktiskt används :hilarious:
fast bensinmackar vill helst inte ha att göra med den eller 200 eurosedlarna
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tyskland är ett kontantsamhälle ...
du kan köpa en bilajäkel med kontanter i det landet utan problem.
du kan köpa en sub om du väl hittar en med kontanter...

inga problem!
tyskland är ungefär det enda landet i europa där 500 eurosedeln faktiskt används :hilarious:
fast bensinmackar vill helst inte ha att göra med den eller 200 eurosedlarna
Fast när gjorde DU det sist? Jag råkar jobba i tyskland och kan garantera dig att din bild inte stämmer. Mängden dokument som ska stämplas om du drar dig in i en bilhall med kontanter vida överstiger den i Sverige, främst eftersom personnummer inte existerar på samma sätt.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
håller helt klart med angående pengatvätt MEN kortsamhället vi har i sverige har ju gått för långt....
folk tror ju man är kriminell bara man har lite större antal kontanter här i sverige.
du kan gå in till vilken rolex affär som helst i tex tyskland och betala kontant utan att känna dig som en brottsling
Detta är knappast en Sverige är en ankdamm situation. Samma regler inom EU även om kontanter och faktiska tillgångar vid köp i efterkrigsländer har haft en annan tyngd förr.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Fast när gjorde DU det sist? Jag råkar jobba i tyskland och kan garantera dig att din bild inte stämmer. Mängden dokument som ska stämplas om du drar dig in i en bilhall med kontanter vida överstiger den i Sverige, främst eftersom personnummer inte existerar på samma sätt.
Samma sak i många Europeiska länder. Sedan kan det säker vara skillnad på noggranheten i storstäder konta mindre orter.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Tyskland är ett kontantsamhälle ...
du kan köpa en bilajäkel med kontanter i det landet utan problem.
du kan köpa en sub om du väl hittar en med kontanter...

inga problem!
tyskland är ungefär det enda landet i europa där 500 eurosedeln faktiskt används :hilarious:
fast bensinmackar vill helst inte ha att göra med den eller 200 eurosedlarna
Att man tar emot kontanter innebär inte nödvändigtvis att man gör det utan att ställa några som helst frågor? Jag har ingen koll på hur det är att handla med kontanter i Tyskland men även om de är mer öppna för kontant betalning så gäller samma EU-regler och de är skyldiga att ställa samma frågor som svenska handlare. Huruvida man efterlever det är en annan fråga och uppenbarligen görs det inte alltid i Sverige heller. Tekniskt sett är det inga problem att köpa bilar, klockor m.m. med hjälp av kontanter här i Sverige heller men de flesta handlare undviker gärna den typen av betalning just för att det kan innebära problem på flera olika sätt.
 

Rulle

Audemars
Att man tar emot kontanter innebär inte nödvändigtvis att man gör det utan att ställa några som helst frågor? Jag har ingen koll på hur det är att handla med kontanter i Tyskland men även om de är mer öppna för kontant betalning så gäller samma EU-regler och de är skyldiga att ställa samma frågor som svenska handlare. Huruvida man efterlever det är en annan fråga och uppenbarligen görs det inte alltid i Sverige heller. Tekniskt sett är det inga problem att köpa bilar, klockor m.m. med hjälp av kontanter här i Sverige heller men de flesta handlare undviker gärna den typen av betalning just för att det kan innebära problem på flera olika sätt.
älskar den tydliga bilden av att sverige måste återspegla resten av europa.....

kan ge dig ett fint exempel.
skaffa dig några binladin sedlar (smeknamnet på 500 euron eftersom alla har hört talas om den men inget sett dom)
sen pröva betala med dom i länder likt spanien eller italien
sen pröva i tyskland....
 

DrKlocka

Audemars
älskar den tydliga bilden av att sverige måste återspegla resten av europa.....

kan ge dig ett fint exempel.
skaffa dig några binladin sedlar (smeknamnet på 500 euron eftersom alla har hört talas om den men inget sett dom)
sen pröva betala med dom i länder likt spanien eller italien
sen pröva i tyskland....
Inga problem att betala med kontanter i stora valörer i t.ex. Italien. Blev själv lovad kraftig rabatt i en klockbutik om jag betalade kontant.. Men det är en annan sak.
 

Rulle

Audemars
Inga problem att betala med kontanter i stora valörer i t.ex. Italien. Blev själv lovad kraftig rabatt i en klockbutik om jag betalade kontant.. Men det är en annan sak.
betalar man med en 500-euro sedeln så brukar folk tro på riktigt att man är kriminell...
det är den enda sedeln som butiker faktiskt rätt ofta vägrar ta emot ute i europa speciellt tex spanien å där
inte ens forex tar i såna

EU valde ju att sluta tillverka den eftersom typ en miljon euro vägde i 500hunkor typ bara ett halvt kilo
så för att undvika finansbrott så rök produktionen utav den valören
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Det är bara i Sverige kontanter ses som något negativt. Igår gick jag och köpte kvarg samt läsk på Lidl. Betalade med en femtiolapp och några mynt. Fast det inte var en stor summa så kände jag mig som rena kriminella gangstern. Synd att det ska vara på detta vis.
 

Rulle

Audemars
Det är bara i Sverige kontanter ses som något negativt. Igår gick jag och köpte kvarg samt läsk på Lidl. Betalade med en femtiolapp och några mynt. Fast det inte var en stor summa så kände jag mig som rena kriminella gangstern. Synd att det ska vara på detta vis.
det är bara för att du pantade dina burkar på ica över gatan och tog ut pengarna där som dom var sura
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Det är bara i Sverige kontanter ses som något negativt. Igår gick jag och köpte kvarg samt läsk på Lidl. Betalade med en femtiolapp och några mynt. Fast det inte var en stor summa så kände jag mig som rena kriminella gangstern. Synd att det ska vara på detta vis.
Fast nu är det ju inte att de tagit emot kontanter som är problemen.
 

Chamber

Omega
2-Faktor
Oerhört nonchalant av dem. Att göra det kontantfritt skulle knappast innebära att dom säljer färre klockor med tanke på efterfrågan.
 

HSK

Patek
2-Faktor
älskar den tydliga bilden av att sverige måste återspegla resten av europa.....

kan ge dig ett fint exempel.
skaffa dig några binladin sedlar (smeknamnet på 500 euron eftersom alla har hört talas om den men inget sett dom)
sen pröva betala med dom i länder likt spanien eller italien
sen pröva i tyskland....
Jag har som sagt ingen erfarenhet av att handla kontant i den prisklassen men det är ingen skillnad på EU-lagstiftningen. Att handlare i olika länder är olika hårda på att efterfölja regelverket och väljer att göra egna tolkningar är en annan fråga. Hur ofta handlar du själv Rolex och liknande produkter med kontanter eftersom du verkar vara övertygad om att ingen ställer några frågor? Det är inte meningen att verka dryg, jag är faktiskt genuint nyfiken om du har personlig erfarenhet av att handla för hundratusentals kronor i kontanter no questions asked. :happyhappy:

Det är väl ändå en jäkla skillnad på att använda den högsta valören som finns och att komma med en duffel bag med 300k i kontanter när man köper bil som du först var inne på.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Oerhört nonchalant av dem. Att göra det kontantfritt skulle knappast innebära att dom säljer färre klockor med tanke på efterfrågan.

Fast det som på pappret kostar 10 kr kan de ju lätt ta 15 kr för när det är kontant, det finns en extrem efterfrågan och de är medvetna om kundens behov av att få in pengarna i systemet.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
älskar den tydliga bilden av att sverige måste återspegla resten av europa.....

kan ge dig ett fint exempel.
skaffa dig några binladin sedlar (smeknamnet på 500 euron eftersom alla har hört talas om den men inget sett dom)
sen pröva betala med dom i länder likt spanien eller italien
sen pröva i tyskland....
Det är inte min Sverigebild som präglar bilden av kontantmottagandet i Tyskland. Tvärtom, det är min arbetsgivare inom det tyska finanssystemet som präglar min bild. Att tyska finanspolisen skulle vara slappare än den svenska....det är liksom inte sant någonstans. AML reglerna är som sagt samma inom EU, samma med sanktionerna. Annat är önsketänkande, eller sant för 20 år sen.
 

Rulle

Audemars
Jag har som sagt ingen erfarenhet av att handla kontant i den prisklassen men det är ingen skillnad på EU-lagstiftningen. Att handlare i olika länder är olika hårda på att efterfölja regelverket och väljer att göra egna tolkningar är en annan fråga. Hur ofta handlar du själv Rolex och liknande produkter med kontanter eftersom du verkar vara övertygad om att ingen ställer några frågor? Det är inte meningen att verka dryg, jag är faktiskt genuint nyfiken om du har personlig erfarenhet av att handla för hundratusentals kronor i kontanter no questions asked. :happyhappy:

Det är väl ändå en jäkla skillnad på att använda den högsta valören som finns och att komma med en duffel bag med 300k i kontanter när man köper bil som du först var inne på.
vi släpper detta nu!

hej å hå

någon som vet om rob har nån vit daytona på lager?
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Tror jag skippar kontanter och kort och kör på en säck med guld istället...
358D5A6E-FA2A-4BAA-B1F9-590264155A20.jpeg
 

lladron

Cartier
2-Faktor
Det är inte min Sverigebild som präglar bilden av kontantmottagandet i Tyskland. Tvärtom, det är min arbetsgivare inom det tyska finanssystemet som präglar min bild. Att tyska finanspolisen skulle vara slappare än den svenska....det är liksom inte sant någonstans. AML reglerna är som sagt samma inom EU, samma med sanktionerna. Annat är önsketänkande, eller sant för 20 år sen.

Bor i Tyskland och köpte en gitarr här förra veckan i en stor butik för 10 000 euro kontant. Inte en fråga.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp