Laddar...
Nymansur

Rob Engström får betala 8,5 miljoner i sanktionsavgift

Diskussion i 'Diskussion' startad av marconimotet, 30 juni 2020.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Rulle

Rulle Guld

är väl mer att gråisarna köper dom modellerna som är svåra att sälja sen får dom köpa några populära med till list kanske som tack?

2. Echo Delta

Echo Delta Silver

Från:
    Storbritannien
    Arne Moberg, pappa till Daniel som är VD fick ju näringsförbud några år sedan och fick kliva ner som VD efter den händelsen. Hans hus i Djursholm var ju uppe hos kronkalle ett tag men drogs tillbaka. Som tidigare anställd på företaget är jag inte det minsta förvånad och såg en hel del lite allt för frekvent återkommande kunder.

bbits, vikgul, ettåttatvåtre och 12 andra gillar detta.
  3. Notorious Niklas

Notorious Niklas Tantal

006A84FF-C633-4B6E-B3C9-259FD496B831.
    C74AAFB2-7B23-4A06-8BEA-E833051029D6.
    809BB8C7-9FDC-402C-99BD-B443FC66D3DB.

Aerospace, Zingo, Fryken och 53 andra gillar detta.
  4. steffe

steffe Silver

Hahaha!! Visst är detta Scarface?

Notorious Niklas gillar detta.
  5. osverigeo

osverigeo Brons

Från:
    Stockholm
    Vet du varför han fick näringsförbud?

6. kmg

kmg Platina

Från:
    Stockholm
    Kontant är inte nödvändigtvis kontanter utan kan betyda betalning direkt (i motsats till kredit). Oklart vad de menar i detta fall. Oavsett så är det rätt sjuka summor.

7. Bas

Bas Diamant

När det gäller Länsstyrelsen så pratar vi om fysiska kontanter.
    Om bolaget registrerar att man inte tar kontanter över 5000€ så utför länstyrelsen inte någon tillsyn hos bolaget.
    Finansinspektionen sköter allt kring överföringar/kort/kredit osv.

Aerospace, bbits, nissehult och 4 andra gillar detta.
  8. Tjaeng

Tjaeng Tantal

Kortbetalning och kontantbetalning nämns tillsammans i sammanhang på flera ställen i rapporten. Dessutom förekommer uttrycket ”cash fee”. Tycker att det är ganska tydligt att det som avses är handel som involverar kontanter.

9. kmg

kmg Platina

Från:
    Stockholm
    FI utövar väl bara tillsyn över finansiella företag? Oavsett, säger inte att du har fel i att det rör sig om kontanter.

Bas gillar detta.
  10. kmg

kmg Platina

Från:
    Stockholm
    Dåså.

11. Notorious Niklas

Notorious Niklas Tantal

Haha, jajamän! Första som dök upp i mitt huvud när jag läste tråden var den scenen :D

12. Bas

Bas Diamant

Det är den informationen jag fått av Länsstyrelsen

bbits och kmg gillar detta.
  13. ErikGBG

ErikGBG Guld

Push it to the limit!

Notorious Niklas gillar detta.
  14. regnguden

regnguden Silver

Det är väl klart att pengarna kommer från suspekta källor, de heter ju ändå Rob och inte Borrow eller Pay honestly Engström ;):D

Hirtius, Skoskav, Strindberg och 3 andra gillar detta.
  15. TobiasD

TobiasD Diamant Friends Of KS

Överraskar mig inte alls, men bra att folk får ta del av den lite tråkigare sidan av denna ganska o-transparanta industri. Just detta med penningtvätt genom klockor verkar ha vuxit rejält under de senaste åren, kanske på grund av all hype med vissa modeller.

Har väl alltid varit en sak som skett med smycken/guld/ädelstenar men nu börjar klockor komma in mer och mer också.

Hade varit riktigt intressant om myndigheterna bestämde sig för att granska fler av dessa återförsäljare, både här i Sverige och utomlands.

16. Hugii

Hugii Silver

FI eller FIPO (finanspolisen)? Har för mig att FIPO ansvarar för penningtvättsbrott.

17. yonsson

yonsson Kikuchiyo Moderator Premium

Från:
    Jymden
    Det skulle förvåna mig mycket om utredningen stannar vid detta, både vad gäller Rob och andra butiker. Det är ju bara att kolla på omsättningen mellan olika butiker. Om en butik omsätter 5-10 gånger mer än nära jämförbara klockbutiker så börjar i alla fall jag undra hur de lyckas.

Aerospace, alfgren, Öbo och 2 andra gillar detta.
  18. Strindberg

Strindberg Platina

Från:
    Hälsingland
    Fast att ta emot guld som betalning i en guldsmedsbutik är 0 konstigt. Hos mig kan man betala med tandguld om man vill. Dessutom är handeln med guld väl reglerad.

alfgren, Pinsam, bvb och 2 andra gillar detta.
  19. Bramserud

Bramserud Advertising Premium

Från:
    Stockholm
    FI utövar tillsyn över finansiella institut, precis som länsstyrelsen över Rob.E. fipo(finanspolisen) är mottagare av rapporter från bankerna primärt avseende avvikande transaktioner.

alfgren gillar detta.
  20. Echo Delta

Echo Delta Silver

Från:
    Storbritannien
    Sålt klockor på export som aldrig exporterades och sedan såldes svart, något åt det hållet. Har inte exakta detaljerna men på något vänster så upptäcktes det när några av klockorna hamnade hos Bergströms om jag förstått det hela rätt.

bbits och Hexagon gillar detta.
  21. BarbaBaba

BarbaBaba Platina

Från:
    Stockholm
    Det är ju samma "formulär" som bankerna har med frågor som ska ställas till kunden som butiker i "riskzonen" ska använda. Inte konstigare än så. Personligen tycker jag inte det är någon trevlig relation som byggs upp på det viset, men det är så det är nu för tiden. Den som inte fattar att större kontantaffärer som görs idag inte riskerar att komma ifrån olika kriminella sammanhang är bortom naiv. Rob. E får skylla sig själva tyvärr

alfgren och CBO gillar detta.
  22. Andsan

Andsan Silver

Från:
    Täby
    Vi har nog inte sett slutet på detta och säkerligen är det flera i denna bransch som nu är lite oroliga. Enligt uppgift så tvättas det årligen för 130 miljarder bara i Sverige

23. BarbaBaba

BarbaBaba Platina

Från:
    Stockholm
    Precis. Det nya är att nu har banker och butiker skyldighet att följa de nya lagar som finns gällande penningtvätt, och att dom alltså kan bli granskade ;)

alfgren gillar detta.
  24. Echo Delta

Echo Delta Silver

Från:
    Storbritannien
    Kontraktet för att vara hovleverantör lär ju ryka nu också kan jag tänka mig. Hovet vill nog inte vara inblandade.

25. Jagarbosse

Jagarbosse Plast

Från:
    Stockholm
    Enligt sida 20-23 är samtliga summor mottagna av Rob E. överstrukna. Var har ni fått fram alla siffror?

26. Hexagon

Hexagon Platina Premium

Markera texten och klistra in i ett worddokument. Väldigt proffsig maskning...

alfgren, bvb, bbits och 2 andra gillar detta.
  27. Fixxxer

Fixxxer Mr 99% Friends Of KS

De är inte överstrukna på riktigt. Bara kopiera in texten nån annanstans så ser du.

alfgren, HSK och Jagarbosse gillar detta.
  28. Jagarbosse

Jagarbosse Plast

Från:
    Stockholm
    Haha se där! Jag gick i dom tankarna men morgontröttheten tog över . Tack för svar!

Fixxxer gillar detta.
  29. HSK

HSK Guld

Vad är anledningen till att summorna är maskerade?

alfgren gillar detta.
  30. Olipheus

Olipheus Brons Premium

Av princip tycker jag att det inte är upp till en butik eller leverantör att agera myndighet och undersöka om deras kunder tvättar pengar. Jag håller med om att det är polisens sak att ingripa om de tror att någon använder svarta pengar. Deras jobb är att sälja klockor, inte bedöma om kunderna kanske ev. har förvärvat pengarna utan att staten lagt vantarna på "sin" andel.

Vidare kan man kanske fundera på om kontanter SKA vara ett betalningsmedel alls om alla med kontanter misstänks vara kriminella. Hur är det med riksbanken, har de rent mjöl i påsen som tillhandahåller svarta marknaden med fräscha sedlar på löpande band?

Senast ändrad: 1 juli 2020 kl 10:59
    ErikGBG gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
Mollstedt