• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rob Engström får betala 8,5 miljoner i sanktionsavgift

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Rulle

Audemars
Vad får AD för en daytona till gråhandlare tro? 50k över list? Rätt bra marginaler. Finns fan med cash att tjäna. 8.5 mil borde dom lösa rätt enkelt
är väl mer att gråisarna köper dom modellerna som är svåra att sälja sen får dom köpa några populära med till list kanske som tack?
 
Arne Moberg, pappa till Daniel som är VD fick ju näringsförbud några år sedan och fick kliva ner som VD efter den händelsen. Hans hus i Djursholm var ju uppe hos kronkalle ett tag men drogs tillbaka. Som tidigare anställd på företaget är jag inte det minsta förvånad och såg en hel del lite allt för frekvent återkommande kunder.
 
”Granskningen av fakturaunderlag avseende en (1) transaktion visar att kunden har handlat för 1 530 000 kronor. Av bolagets förteckning över kontanta transaktioner för perioden den 1 augusti 2017 till och med den 30 juni 2019 framgår att kunden har delbetalat detta köp genom att
1 514 500 kronor betalats kontant.”
006A84FF-C633-4B6E-B3C9-259FD496B831.png

C74AAFB2-7B23-4A06-8BEA-E833051029D6.png

809BB8C7-9FDC-402C-99BD-B443FC66D3DB.jpeg
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Arne Moberg, pappa till Daniel som är VD fick ju näringsförbud några år sedan och fick kliva ner som VD efter den händelsen. Hans hus i Djursholm var ju uppe hos kronkalle ett tag men drogs tillbaka. Som tidigare anställd på företaget är jag inte det minsta förvånad och såg en hel del lite allt för frekvent återkommande kunder.
Vet du varför han fick näringsförbud?
 

kmg

Patek
2-Faktor
”Granskningen av fakturaunderlag avseende en (1) transaktion visar att kunden har handlat för 1 530 000 kronor. Av bolagets förteckning över kontanta transaktioner för perioden den 1 augusti 2017 till och med den 30 juni 2019 framgår att kunden har delbetalat detta köp genom att
1 514 500 kronor betalats kontant.”

Heeeeelt sjuk läsning och har bara kommit halvvägs.
-Ursäkta, men går det bra att ta 1.5 mille kontakt och 15 papp på kortet?
- Givetvis, vill du ha taxfree också.
-Jo tack.
-Finemang, det löser vi. Vi tar dock en liten avgift..
Kontant är inte nödvändigtvis kontanter utan kan betyda betalning direkt (i motsats till kredit). Oklart vad de menar i detta fall. Oavsett så är det rätt sjuka summor.
 

Bas

Patek
Kontant är inte nödvändigtvis kontanter utan kan betyda betalning direkt (i motsats till kredit). Oklart vad de menar i detta fall. Oavsett så är det rätt sjuka summor.
När det gäller Länsstyrelsen så pratar vi om fysiska kontanter.
Om bolaget registrerar att man inte tar kontanter över 5000€ så utför länstyrelsen inte någon tillsyn hos bolaget.
Finansinspektionen sköter allt kring överföringar/kort/kredit osv.
 

ChumpTime

Panerai
Kontant är inte nödvändigtvis kontanter utan kan betyda betalning direkt (i motsats till kredit). Oklart vad de menar i detta fall. Oavsett så är det rätt sjuka summor.

Kortbetalning och kontantbetalning nämns tillsammans i sammanhang på flera ställen i rapporten. Dessutom förekommer uttrycket ”cash fee”. Tycker att det är ganska tydligt att det som avses är handel som involverar kontanter.
 

kmg

Patek
2-Faktor
När det gäller Länsstyrelsen så pratar vi om fysiska kontanter.
Om bolaget registrerar att man inte tar kontanter över 5000€ så utför länstyrelsen inte någon tillsyn hos bolaget.
Finansinspektionen sköter allt kring överföringar/kort/kredit osv.
FI utövar väl bara tillsyn över finansiella företag? Oavsett, säger inte att du har fel i att det rör sig om kontanter.
 
  • Like
Reactions: Bas

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Överraskar mig inte alls, men bra att folk får ta del av den lite tråkigare sidan av denna ganska o-transparanta industri. Just detta med penningtvätt genom klockor verkar ha vuxit rejält under de senaste åren, kanske på grund av all hype med vissa modeller.

Har väl alltid varit en sak som skett med smycken/guld/ädelstenar men nu börjar klockor komma in mer och mer också.

Hade varit riktigt intressant om myndigheterna bestämde sig för att granska fler av dessa återförsäljare, både här i Sverige och utomlands.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Överraskar mig inte alls, men bra att folk får ta del av den lite tråkigare sidan av denna ganska o-transparanta industri. Just detta med penningtvätt genom klockor verkar ha vuxit rejält under de senaste åren, kanske på grund av all hype med vissa modeller.

Har väl alltid varit en sak som skett med smycken/guld/ädelstenar men nu börjar klockor komma in mer och mer också.

Hade varit riktigt intressant om myndigheterna bestämde sig för att granska fler av dessa återförsäljare, både här i Sverige och utomlands.
Det skulle förvåna mig mycket om utredningen stannar vid detta, både vad gäller Rob och andra butiker. Det är ju bara att kolla på omsättningen mellan olika butiker. Om en butik omsätter 5-10 gånger mer än nära jämförbara klockbutiker så börjar i alla fall jag undra hur de lyckas.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Av bolagets yttrande under rubrik Rutiner och riktlinjer att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism framgår följande. Bolagets kunder är i huvudsak privatpersoner, företrädesvis utländska medborgare som besöker Sverige. Det första mötet sker genom att kunden kommer in i butiken för att titta på och eventuellt köpa ett armbandsur. Bolagets kunder faktureras varför kunden lämnar sitt namn, adress, personnummer eller passnummer, telefonnummer och epostadress. Fakturering sker oavsett hur köpet betalas. Bolagets kunder betalar i de flesta fall med kreditkort men kontant betalning kan förekomma



Lämnar man verkligen ut sitt personnummer bara för att man köper en klocka även om man betalar med kort?


- jag tar en speedmaster 005 tack. betalar med kort nu
-inga problem, före jag kan ta betalt så behöver jag bara ditt namn, adress, personnummer, tel och epost
Det är ju samma "formulär" som bankerna har med frågor som ska ställas till kunden som butiker i "riskzonen" ska använda. Inte konstigare än så. Personligen tycker jag inte det är någon trevlig relation som byggs upp på det viset, men det är så det är nu för tiden. Den som inte fattar att större kontantaffärer som görs idag inte riskerar att komma ifrån olika kriminella sammanhang är bortom naiv. Rob. E får skylla sig själva tyvärr
 

Andsan

Rolex
Vi har nog inte sett slutet på detta och säkerligen är det flera i denna bransch som nu är lite oroliga. Enligt uppgift så tvättas det årligen för 130 miljarder bara i Sverige
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Av princip tycker jag att det inte är upp till en butik eller leverantör att agera myndighet och undersöka om deras kunder tvättar pengar. Jag håller med om att det är polisens sak att ingripa om de tror att någon använder svarta pengar. Deras jobb är att sälja klockor, inte bedöma om kunderna kanske ev. har förvärvat pengarna utan att staten lagt vantarna på "sin" andel.

Vidare kan man kanske fundera på om kontanter SKA vara ett betalningsmedel alls om alla med kontanter misstänks vara kriminella. Hur är det med riksbanken, har de rent mjöl i påsen som tillhandahåller svarta marknaden med fräscha sedlar på löpande band?
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp