• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rob Engström får betala 8,5 miljoner i sanktionsavgift

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Kontraktet för att vara hovleverantör lär ju ryka nu också kan jag tänka mig. Hovet vill nog inte vara inblandade.
Man kan bara hoppas!!
Riktigt trist för alla anställda i butiken som gör ett bra jobb och som inte nödvändigtvis befinner sig i gråzonen eller luras tro sv företaget att det är OK affärspraxis. Men om man dessutom som du säger fulat sig med exportförsäljning etc. så är ju den etiska kompassen minst sagt rubbad redan.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Av princip tycker jag att det inte är upp till en butik eller leverantör att agera myndighet och undersöka om deras kunder tvättar pengar. Jag håller med om att det är polisens sak att ingripa om de tror att någon använder svarta pengar. Deras jobb är att sälja klockor, inte bedöma om kunderna kanske ev. har förvärvat pengarna utan att staten lagt vantarna på "sin" andel.

Vidare kan man kanske fundera på om kontanter SKA vara ett betalningsmedel alls om alla med kontanter misstänks vara kriminella. Hur är det med riksbanken, har de rent mjöl i påsen som tillhandahåller svarta marknaden med fräscha sedlar på löpande band?

När det gäller en hel del köp av dyrare klockor med kontanter tror jag att det faktum att pengarna inte är skattade är lite mindre allvarligt än vad de kommer från för verksamhet.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Fast nu pratar vi om kunder som kommer in med 100-300tkr i cash och köper klockor 60 gånger om året. Inte så svårt att inse att det är lite suspekt. Företaget behöver inte neka kundens köp men kan iallafall notera detta och lämna in till ansvarig myndighet som sedan får titta närmare på det. Det är just därför de straffas, för att de nonchalant skitit i pengarna även om vem som helst inser att det är lite suspekt när en kund köper 50+ klockor om året för mellan 100-300tkr med kontanta medel.
 

ChumpTime

Panerai
Handen på hjärtat, är folk här i tråden mer indignerade/skadeglada över att Rob brutit mot förordningar om dokumentation och kontroller för att motverka penningtvätt, eller för att deras förfarande implicit varit en stark bidragande faktor till att coola klockor är otillgängliga att köpa för listpris?
 

ChumpTime

Panerai
Ja, men som sagt, det är ju polisens jobb. Det ligger inte över huvud taget i klockbutikers intresse att rapportera en med alla mått mätt FANTASTISK kund som köper så många klockor.

Vad som ligger i deras intresse är ganska irrelevant då de är ålagda att sträva efter sina intressen inom lagens ramar. Nu har du förvisso synpunkter på lagens utformning också men kutym vid civil olydnad är att man isåfall också accepterar konsekvenserna av lagbrytandet. Dvs om de vill fortsätta ta emot $-märkta säckar utan att dokumentera ordentligt så får de väl betala för det.
 

Tiebreak

Omega
Pärmen..
Stämmer det att det bara är de som köper som registreras, hur är det med oss som bara gjort service? Vilka uppgifter behövs för servicegaranti? Rensas nödvändiga uppgifter när garantitiden gått ut? Är sparade uppgifter förenliga med GDPR?

Har lusläst ca 10 sidor lite snabbt och jag blir på något sätt rädd för det jag läser!
Rob engström för alltså bok på folk som köper något hos dom med deras id nr , adresser mm...

den pärmen vill man inte ska komma i fel händer.

Länsstyrelsen har vid genomgång av kopior av handlingar i pärmen från 2018 som visades under platsbesök konstaterat att denna bland annat innehåller handlingar med rubriken Kontroll Penningtvätt vid kontantbetalning och FARs Handledning för att uppnå kundkännedom.26 Av det förstnämnda dokumentet som återfinns under fliken Våra rutiner Penningtvätt i pärmen framgår att kunden ska kontrolleras mot identitetshandling och personuppgifter noteras samt pass- eller identitetshandlingsnummer fylls i kundformuläret. Bolaget ska fråga om kundens politiska ställning och även om familjemedlemmar. Mot bakgrund av vad som framkommit under platsbesöket förefaller bolaget inte känna till att detta dokument finns i pärmen. Länsstyrelsen bedömer att de åtgärder för kundkännedom som framgår av dokumentet inte är tillräckliga i enlighet med vad som krävs enligt penningtvättsregelverket. Därtill konstaterar Länsstyrelsen att, till skillnad från vad som framgår av dokumentet, kontrollerar bolaget inte om kunden är PEP, nära anhörig eller känd medarbetare till PEP.



Och folk här säger att svensksålt är premium.
undre hur mycket premium det är när företaget och myndiheterna gör allt för att ha koll på en.

Nej jag gillar länder där folk inte tror att man är en terrorist när man handlar med kontanter.
se bara på tyskland, där är det helt normalt att gå och köpa en bil och sträcka över en bunte med kontanter även om vi pratar om en helt ny golf på en 300k
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Handen på hjärtat, är folk här i tråden mer indignerade/skadeglada för att Rob brutit mot förordningar om dokumentation och kontroller för att motverka penningtvätt, eller för att deras förfarande implicit varit en stark bidragande faktor till att coola klockor är otillgängliga att köpa för listpris?
För egen del handlar det om ren besvikelse. Har alltid haft ett gott intryck av Rob Engström och tycker att det är tråkigt. Men handlar ogärna med butiker eller varumärken som tappat sin moraliska kompass. När vi dessutom ser hur exempelvis värderån ökar och även här på KS finns det trådar om ”galna annonser” och ett ”stulet” forum. Den enda skillnaden som jag ser det är att det i det inte är osannolikt att värderån, personligt lidande, trafficking etc. etc. finansierar dessa klockinköp. Vem som skall göra vad är en annan diskussion, men det vore trevligt om min AD inte ser lagen som en frivillig rekommendation.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ja, men som sagt, det är ju polisens jobb. Det ligger inte över huvud taget i klockbutikers intresse att rapportera en med alla mått mätt FANTASTISK kund som köper så många klockor.
Det hade underlättat polisens jobb. Råkar du vittna ett brott vittnar du om det, misstänker du att brott skett så rapporterar du det till polisen. Eller du kanske låter polisen sätta ihop pusslet själva? De ska inte behöva någon hjälp, eller?

Bara för att ingen skadats fysiskt med dessa transaktioner betyder det inte att man inte borde agera på något sätt.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Pärmen..
Stämmer det att det bara är de som köper som registreras, hur är det med oss som bara gjort service? Vilka uppgifter behövs för servicegaranti? Rensas nödvändiga uppgifter när garantitiden gått ut? Är sparade uppgifter förenliga med GDPR?


Jag kan inte svara på vad de sparar i den, men det är definitivt förenligt med gdpr.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Det hade underlättat polisens jobb. Råkar du vittna ett brott vittnar du om det, misstänker du att brott skett så rapporterar du det till polisen. Eller du kanske låter polisen sätta ihop pusslet själva? De ska inte behöva någon hjälp, eller?

Bara för att ingen skadats fysiskt med dessa transaktioner betyder det inte att man inte borde agera på något sätt.
Aha, en form av angiveriplikt. Det är en fin gammal tradition vi kan se i massor av trevliga regimer historien igenom.

Att de brutit mot lagen är vad jag kan bedöma ett faktum, eftersom de dömts till böter. Frågorna jag ställer mig (och som fler borde ställa sig) är varför det över huvud taget är en lag, och om Rob Engström gjort moraliskt fel.
 

ChumpTime

Panerai
Aha, en form av angiveriplikt. Det är en fin gammal tradition vi kan se i massor av trevliga regimer historien igenom.

Att de brutit mot lagen är vad jag kan bedöma ett faktum, eftersom de dömts till böter. Frågorna jag ställer mig (och som fler borde ställa sig) är varför det över huvud taget är en lag, och om Rob Engström gjort moraliskt fel.

Ja, jävla angiveriplikt som säger att jag som läkare måste berätta för polisen om en patient erkänner att hen är mördarpedofil. Patientsekretess>allt och därför gör jag inget moraliskt fel när jag bestämmer att jag har rätt att bryta mot lagen pga moralisk överlägsenhet. Är ju polisens jobb att hitta brottslingar, jag borde inte vara förpliktigad att hjälpa till... /S
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Aha, en form av angiveriplikt. Det är en fin gammal tradition vi kan se i massor av trevliga regimer historien igenom.

Att de brutit mot lagen är vad jag kan bedöma ett faktum, eftersom de dömts till böter. Frågorna jag ställer mig (och som fler borde ställa sig) är varför det över huvud taget är en lag, och om Rob Engström gjort moraliskt fel.
Kan vi inte hålla oss ifrån de hypotetiska och politiska inläggen?
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Har lusläst ca 10 sidor lite snabbt och jag blir på något sätt rädd för det jag läser!
Rob engström för alltså bok på folk som köper något hos dom med deras id nr , adresser mm...

den pärmen vill man inte ska komma i fel händer.

Länsstyrelsen har vid genomgång av kopior av handlingar i pärmen från 2018 som visades under platsbesök konstaterat att denna bland annat innehåller handlingar med rubriken Kontroll Penningtvätt vid kontantbetalning och FARs Handledning för att uppnå kundkännedom.26 Av det förstnämnda dokumentet som återfinns under fliken Våra rutiner Penningtvätt i pärmen framgår att kunden ska kontrolleras mot identitetshandling och personuppgifter noteras samt pass- eller identitetshandlingsnummer fylls i kundformuläret. Bolaget ska fråga om kundens politiska ställning och även om familjemedlemmar. Mot bakgrund av vad som framkommit under platsbesöket förefaller bolaget inte känna till att detta dokument finns i pärmen. Länsstyrelsen bedömer att de åtgärder för kundkännedom som framgår av dokumentet inte är tillräckliga i enlighet med vad som krävs enligt penningtvättsregelverket. Därtill konstaterar Länsstyrelsen att, till skillnad från vad som framgår av dokumentet, kontrollerar bolaget inte om kunden är PEP, nära anhörig eller känd medarbetare till PEP.



Och folk här säger att svensksålt är premium.
undre hur mycket premium det är när företaget och myndiheterna gör allt för att ha koll på en.

Nej jag gillar länder där folk inte tror att man är en terrorist när man handlar med kontanter.
se bara på tyskland, där är det helt normalt att gå och köpa en bil och sträcka över en bunte med kontanter även om vi pratar om en helt ny golf på en 300k

Och bedömningen är alltså att de INTE bokför tillräckligt mycket om sina kunder. Övervakningssamhället är ett faktum. Myndighetssverige ska ha benkoll på alla transaktioner som sker, bolagen är ålagda angiveriplikt och arkiveringskrav på alla. Ungen rök ut med badvattnet.

Edit: Inga mer inlägg från min sida nu. Det är uppenbarligen inte uppskattat, och det är dessutom dåligt för mitt blodtryck...
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Jag har än så länge endast läst till sida 3 i denna tråd, men önskar göra ett inlägg i vilket fall: Denna soppa är lika tragisk, men samtidigt mer underhållande än Tiger King på Netflix.
 
  • Like
Reactions: PJZ

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Jag har än så länge endast läst till sida 3 i denna tråd, men önskar göra ett inlägg i vilket fall: Denna soppa är lika tragisk, men samtidigt mer underhållande än Tiger King på Netflix.
Tack för din kommentar, mycket givande.

On topic: Kan dessa kunder som betalat med kontanter ha varit utländska gråhandlare?Eller att det helt enkelt varit tungt kriminella och Rob varit rädda för att göra någon form av anmälan?
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ja, jävla angiveriplikt som säger att jag som läkare måste berätta för polisen om en patient erkänner att hen är mördarpedofil. Patientsekretess>allt och därför gör jag inget moraliskt fel när jag bestämmer att jag har rätt att bryta mot lagen pga moralisk överlägsenhet. Är ju polisens jobb att hitta brottslingar, jag borde inte vara förpliktigad att hjälpa till... /S
Klockrent. :)
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Ja, jävla angiveriplikt som säger att jag som läkare måste berätta för polisen om en patient erkänner att hen är mördarpedofil. Patientsekretess>allt och därför gör jag inget moraliskt fel när jag bestämmer att jag har rätt att bryta mot lagen pga moralisk överlägsenhet. Är ju polisens jobb att hitta brottslingar, jag borde inte vara förpliktigad att hjälpa till... /S
Nu är det en klockhandlare som bara vet att kunden har mycket kontanter. Det finns inget offer i transaktionen över huvud taget.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Tror jag stänger. Vi kommer inte längre.

RoB Engström har tidigare varit forumsponsor åt KS. Ett mycket trevligt samarbete back in the days . Hoppas de kan komma ur detta på ett bra sätt och ändra sina rutiner för att slippa liknande sanktioner i framtiden.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp