• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - förstår inte hypen

Tror det är kopplat till budget. På andra forum upplever jag i alla fall den generella klockbudgeten lägre och således får billigare märken större plats..
Så du menar att folk på KS har en större budget, min spontana känsla är att det är ett tvärsnitt av Sveriges befolkning ekonomiskt sett, dessutom är det ju ett nationellt forum med Svenska som språk. Givetvis får du en större spännvidd på ett internationellt forum på engelska. Skulle säga att språket är en avgörande faktor, inte budgeten som sådan.

Så du menar att folk på KS har en större budget, min spontana känsla är att det är ett tvärsnitt av Sveriges befolkning ekonomiskt sett, dessutom är det ju ett nationellt forum med Svenska som språk. Givetvis får du en större spännvidd på ett internationellt forum på engelska. Skulle säga att språket är en avgörande faktor, inte budgeten som sådan.
Kollat fredagstråden på exempelvis TZUK?

Som så många andra på detta forum har säkert märkt så verkar Rolex vara klockan man ska ha.

Kan en vänlig själ förklara varför det är så? Jag förstår inte hur man kan finna Rolex som en snygg klocka ( någon modell tycker jag väl är ok) men dom flesta är rent av fula. Detta säger jag inte föt att provocera alla Rolex fan-boys.

Jag har försökt gilla Rolex men rent estetiskt så tilltalar inte klockorna mig alls. Så här på rak arm bland annat exp2 och pepsi modellerna, ser ut som en leksak.

Hur kan dessa (i min smak) fula klockor tilltala er? Är det märket som lockar?

Ska tillägga att jag känner samma sak för AP RO och PP nautilus/aquanaut. Rejält fula klockor

Ok nu har jag fått vädra min frustration:)

Skärp dig. Detta är subjektivt. Varför ska någon behöva förklara det för dig?

Skärp dig. Detta är subjektivt. Varför ska någon behöva förklara det för dig?

Tror TS var ute efter en någorlunda nyanserad förklaring varför folk gillar Rolex.

Han formulerade den aningens provocerande, vilket inte faller i så god jord häromkring :)

Finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
Frågan i sig var inte dum, möjligen dumt formulerad.
Dumma svar däremot är det gott om i denna tråd.

Kollat fredagstråden på exempelvis TZUK?
Jo absolut, men det är ju ganska många icke-Britter som är medlemmar där tack vara språket vilket påverkar spridning världen över. Här är vi ju enbart Svenskar och några få Skandinaver så medlemsupptaget är ganska litet vilket påverkar mångfalden. Hade KS varit ett internationellt forum så hade spridningen sett annorlunda ut här med, tror det vi ser här reflekterar Sverige rätt bra som land. Större spridning utomlands på större forum, javisst, men finns fortfarande inget som slår Rolex i andrahands/vintagevärde.

Och som jag brukar säga: -Det finns två typer av människor, dom som äger en Rolex och dom som vill äga en!

Har man häst, till exempel, så har man en Rolex Datejust. Det syns på manualen:

image.jpg

Men jag undrar, om man har häst och Rolex och dessutom är en kvinna (som min hustru), då går det väl inte att vara en Rolex fan-boy? Är inte det, rent utav, ett oförskämt tilltal? Jag undrar också, om hästen kostar mer än en Rolexen, är man då mer av en häst fan-boy - jag menar fan-girl förstås?

Sist, men inte minst: Vilken häst är bäst till en Rolex Datejust, om man vill vara stilren?

Posta gärna lite bilder på stilrena hästar och Rolexar. Tror det skulle kunna hjälpa TS och tråden i allmänhet.

För övrigt kan jag rapportera att hustrun och jag har en väldigt skön afton. :D

A

Tror TS var ute efter en någorlunda nyanserad förklaring varför folk gillar Rolex.

Han formulerade den aningens provocerande, vilket inte faller i så god jord häromkring :)

Finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
Frågan i sig var inte dum, möjligen dumt formulerad.
Dumma svar däremot är det gott om i denna tråd.

Jo det finns dumma frågor men man ska inte tveka att fråga ändå. Om TS var intresserad av en nyanserad förklaring så skulle hen ha formulerat sig annorlunda. Dessutom har vi avhandlat detta massor av gånger. *gäsp*

Har man häst, till exempel, så har man en Rolex Datejust. Det syns på manualen:

image.jpg

Men jag undrar, om man har häst och Rolex och dessutom är en kvinna (som min hustru), då går det väl inte att vara en Rolex fan-boy? Är inte det, rent utav, ett oförskämt tilltal? Jag undrar också, om hästen kostar mer än en Rolexen, är man då mer av en häst fan-boy - jag menar fan-girl förstås?

Sist, men inte minst: Vilken häst är bäst till en Rolex Datejust, om man vill vara stilren?

Posta gärna lite bilder på stilrena hästar och Rolexar. Tror det skulle kunna hjälpa TS och tråden i allmänhet.

För övrigt kan jag rapportera att hustrun och jag har en väldigt skön afton. :D

A

Hestdeluxe och Stella DD på sommarnato:hungry:

image.jpg

Liknande trådar startas lite då och då, och jag ser inget konstigt med det. Det är ett friskhetstecken!

Tror det är är så här det är, TS. Rolex är Rolex! Bra klockor som hållit både designmässigt, och materialmässigt, bättre än de flesta andra. Vill man ha riktigt pålitliga bra vintageklockor, så är Rolex överlägset vanligast och helt dominant. Tänker främst på sportklockorna med oysterboetten och skruvade kronor. De har bevisat att de klarar tidens tand fantastiskt bra. Den positiva igenkänningsfaktorn blir därmed hög, och varumärket blir väldigt starkt. Priset kan höjas med uppbackning, och därmed förstärka statusen ännu mer. Ett starkt varumärke kommer kunna förstärka sig själv, på flera sätt, om man spelar korten rätt och har lite "tur". (T.ex. så är det väldigt lätt för oss att dra slutsatsen att "Dyrt oftast är bra"). Rolex är en mycket stark statussymbol. Helt ärligt så är jag övertygad om att merparten av oss som bryr oss om "onödiga" materiella ting, i viss mån är ytliga. D.v.s. vi bryr oss om vad andra tycker, på ett eller annat sätt. Vissa gillar att flasha dyrgripar, andra ovanliga, några supertekniska, vissa mögliga, några prisvärda etc. Alla vill få någon form av positiv bekräftelse för ens val, oavsett om det är p.g.a. ekonomisk framgång, smarthet, god smak, egensinnighet, prismedvetenhet, teknikkunnighet, mm. mm. Ett väldigt "enkelt/logiskt" sätt att få bekräftelse i dagens samhälle är ekonomisk framgång. Rolex ÄR en statussymbol, oavsett om man fullt ut vill erkänna det för sig själv, punkt slut! Sen kan väldigt många säga emot det, vilket visas vissa tendenser av i denna tråd, men inget ont eller konstigt med det, som sagt.

Vidare så de flesta märkena en del modeller, som många tycker är rent ut sagt fula, medan vissa tycker de är ganska snygga, eller? Inget konstigt med det. Tycker personligen Exp2, YM platinatavlan, och Milgauss är rätt så osnygga.

MB W140, ni som är in the Know vet.
Mänskligheten kommer aldrig mer få uppleva W140s byggkvalitet i någon bil pga rådande miljöhets.
Köper man en Rolex så får man faktiskt denna kvalitet och i många år framöver vilket är skitkul! Dessutom lär de produceras i samma mått för evigt.

Men hypen stavas inträdesbiljett för många på KS, inget fel i det man har ju kul och delar sin klocka med andra. Det är rätt vanligt även andra intresse organisationer såsom Bilar mode hus osv

Jag gläds med dem som skaffar sin första sub och bombar en med bilder i veckor för att kanske sedan dra sig tillbaka och komma tillbaka med en vintage omega på armen. Intresset har utvecklas och medlemmen har hittat en ny hobby som denne kan dela med 4500 andra medlemmar. Jag är en av dem och tycker bara det är kul.

Livet är kort, lev nu ha roligt. jag vill ha en blancpain bathyscape skitssnygg

Cheers Chuck

MB W140, ni som är in the Know vet.
Mänskligheten kommer aldrig mer få uppleva W140s byggkvalitet i någon bil pga rådande miljöhets.
Köper man en Rolex så får man faktiskt denna kvalitet och i många år framöver vilket är skitkul! Dessutom lär de produceras i samma mått för evigt.

Men hypen stavas inträdesbiljett för många på KS, inget fel i det man har ju kul och delar sin klocka med andra. Det är rätt vanligt även andra intresse organisationer såsom Bilar mode hus osv

Jag gläds med dem som skaffar sin första sub och bombar en med bilder i veckor för att kanske sedan dra sig tillbaka och komma tillbaka med en vintage omega på armen. Intresset har utvecklas och medlemmen har hittat en ny hobby som denne kan dela med 4500 andra medlemmar. Jag är en av dem och tycker bara det är kul.

Livet är kort, lev nu ha roligt. jag vill ha en blancpain bathyscape skitssnygg

Cheers Chuck

Men en W140 går ju inte att jämföra med t.ex. en 560 SEC. Varför ta en av Mercas sämre modeller som jämförelse?

Liknande trådar startas lite då och då, och jag ser inget konstigt med det. Det är ett friskhetstecken!

Tror det är är så här det är, TS. Rolex är Rolex! Bra klockor som hållit både designmässigt, och materialmässigt, bättre än de flesta andra. Vill man ha riktigt pålitliga bra vintageklockor, så är Rolex överlägset vanligast och helt dominant. Tänker främst på sportklockorna med oysterboetten och skruvade kronor. De har bevisat att de klarar tidens tand fantastiskt bra. Den positiva igenkänningsfaktorn blir därmed hög, och varumärket blir väldigt starkt. Priset kan höjas med uppbackning, och därmed förstärka statusen ännu mer. Ett starkt varumärke kommer kunna förstärka sig själv, på flera sätt, om man spelar korten rätt och har lite "tur". (T.ex. så är det väldigt lätt för oss att dra slutsatsen att "Dyrt oftast är bra"). Rolex är en mycket stark statussymbol. Helt ärligt så är jag övertygad om att merparten av oss som bryr oss om "onödiga" materiella ting, i viss mån är ytliga. D.v.s. vi bryr oss om vad andra tycker, på ett eller annat sätt. Vissa gillar att flasha dyrgripar, andra ovanliga, några supertekniska, vissa mögliga, några prisvärda etc. Alla vill få någon form av positiv bekräftelse för ens val, oavsett om det är p.g.a. ekonomisk framgång, smarthet, god smak, egensinnighet, prismedvetenhet, teknikkunnighet, mm. mm. Ett väldigt "enkelt/logiskt" sätt att få bekräftelse i dagens samhälle är ekonomisk framgång. Rolex ÄR en statussymbol, oavsett om man fullt ut vill erkänna det för sig själv, punkt slut! Sen kan väldigt många säga emot det, vilket visas vissa tendenser av i denna tråd, men inget ont eller konstigt med det, som sagt.

Vidare så de flesta märkena en del modeller, som många tycker är rent ut sagt fula, medan vissa tycker de är ganska snygga, eller? Inget konstigt med det. Tycker personligen Exp2, YM platinatavlan, och Milgauss är rätt så osnygga.

Tack för ditt svar ( en av få sakliga).

Tvärsnitt av Sveriges befolkning ekonomiskt sett...
med tanke på vad som spenderas på klockor (och inte vilka klockor som helst) här?
Eller så har du rätt, fast då är det många här inne med rätt rubbade prioriteringar...

Tillbaka
Topp