• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Rolex GMT trĂ„den đŸ‘ŠđŸŒâ€Š

Sjukt snygga bÄda tvÄ. Jag inser att en GMT förmodligen blir min nÀsta klocka. Det har varit lite mycket inköp det senaste Äret sÄ det kanske fÄr vÀnta ett tag men en stor del av det roliga Àr ju sjÀlva funderandet och sedan jakten pÄ det perfekta objektet.
Jag Àr inte tillrÀckligt pÄlÀst för att skilja de olika referenserna Ät, sÄ jag vore glad om ni ville skriva vilka referenser det Àr pÄ era respektive klockor?
Jag ska givetvis plugga vidare pÄ detta men vore ÀndÄ tacksam för lite hjÀlp pÄ traven. Jag Àr inte mycket för vintage utan gillar egentligen mer de modernare rollarna. Dock vill jag ha en GMT med utbytbart insert sÄ att jag kan byta mellan pepsi och coke, Àven om jag Àr svagast för coke. Det vore sÄklart trevligt att Àven kunna byta mellan jubilee och oyster nÀr andan faller pÄ.
Jag tror att det jag ska kolla efter Ă€r 16700 resp 16710. Är jag rĂ€tt ute dĂ„ till att börja med?

Ja, du Àr rÀtt ute för att börja leta. "Problemet" Àr att det finns sÄ mÄnga varianter med "smÄ" skillnader.
Jag la en del tid pÄ att lista ut vilken variant jag ville ha och hur jag tÀnkte att den skulle anvÀndas. Kom fram att jag ville ha solida ÀndlÀnkar, hÄl i bandhornen och sÄ bra skick som möjligt. Sen finns tex ju skillnaden i urverken. TÀnkte lÀnge att det skulle bli 16700 eftersom quickset pÄ datum kan vara praktiskt man kör den i rotation. Bezel och lÀnk la jag dÀremot inte sÄ mycket anstrÀning pÄ eftersom de gÄr att byta. Som nedan till jubilee (ursÀkta det dÄliga ljuset).
Tittade en hel del pÄ pÄ http://www.gmtmasterhistory.com/index.htm för att fÄ koll pÄ vad som passade mig.
Till slut blev det en 16710 Y-serie

IMG_3142.jpg

Lycka till i jakten!
/B

Ja, du Àr rÀtt ute för att börja leta. "Problemet" Àr att det finns sÄ mÄnga varianter med "smÄ" skillnader.
Jag la en del tid pÄ att lista ut vilken variant jag ville ha och hur jag tÀnkte att den skulle anvÀndas. Kom fram att jag ville ha solida ÀndlÀnkar, hÄl i bandhornen och sÄ bra skick som möjligt. Sen finns tex ju skillnaden i urverken. TÀnkte lÀnge att det skulle bli 16700 eftersom quickset pÄ datum kan vara praktiskt man kör den i rotation. Bezel och lÀnk la jag dÀremot inte sÄ mycket anstrÀning pÄ eftersom de gÄr att byta. Som nedan till jubilee (ursÀkta det dÄliga ljuset).
Tittade en hel del pÄ pÄ http://www.gmtmasterhistory.com/index.htm för att fÄ koll pÄ vad som passade mig.

IMG_3142.jpg

Lycka till i jakten!
/B
Stort tack!
Jag vet att jag ocksÄ vill ha solida ÀndlÀnkar, men helst inga hÄl i bandhornen. Jag tror jag ska leta efter en sÄ sen 16710 som möjligt, om jag nu inte Àndrar mina kriterier av nÄgon anledning. Jag ska ta och lÀsa pÄ pÄ lÀnken du postade - tack för den!

Stort tack!
Jag vet att jag ocksÄ vill ha solida ÀndlÀnkar, men helst inga hÄl i bandhornen. Jag tror jag ska leta efter en sÄ sen 16710 som möjligt, om jag nu inte Àndrar mina kriterier av nÄgon anledning. Jag ska ta och lÀsa pÄ pÄ lÀnken du postade - tack för den!
Rent praktiskt sÄ Àr ju hÄl i bandhornen jÀkligt nice, tycker ocksÄ det Àr roligare dÄ alla nya modeller inte har det. Vill bara försvÄra det hela för dig :)

IMG_3142.jpg

Lycka till i jakten!
/B
Vad har du för ref pÄ lÀnk och ÀndlÀnk? Jag Àr sugen pÄ jubile till min 16710.

Vad har du för ref pÄ lÀnk och ÀndlÀnk? Jag Àr sugen pÄ jubile till min 16710.

LĂ€nken ska ha ref. 62510H med mĂ€rkning '50' pĂ„ baksidan av lĂ€nkbitarna som sitter nĂ€rmast boetten. ÄndlĂ€nkarna ska ha ref. 502 för klockor med lugholes och 502T för klockor som saknar lugholes.

Ovan Àr rÀtt, men jag lÄnade superjubileen 63600 frÄn min Datejust 116234 för det var den jag har hemma.

/B

PS hÀr finns lite info https://rolexvintageforum.com/viewtopic.php?f=3&t=139
Ej faktagranskat

Tillbaka
Topp