• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex GMT tråden 👊🏼…

Postade denna fråga i "Officiella Rolex tråden" utan framgång - den kanske borde ha legat här från början.

Jag har letat efter jämförelser mellan tjockleken på 1675 vs 16710 men går bet. Det jag egentligen är ute efter är inte total tjocklek - vilket är det man hittar online - utan tjockleken på boetten, själva godsdelen/sidan av boetten exklusive boett-locket, bezel, och glas. Är det någon här som antingen har tillgång till båda och kan jämföra eller sitter inne på en bra länk vore jag väldigt tacksam.
Det skiljer väl en hel del bara mellan olika år på 1675? Jag upplever iaf en skillnad mellan det första non-pcg caset jämfört med ett från sent 70-tal

Det skiljer väl en hel del bara mellan olika år på 1675? Jag upplever iaf en skillnad mellan det första non-pcg caset jämfört med ett från sent 70-tal

Tack, värdefull information. Om vi har möjligheten att reda ut detta också är jag evigt tacksam. Jag har ett sug på en GMT men med mindre biffigt case/estetik än dagens varianter.

Bevels igen:)
B0B0EC54-9504-4E1C-A4A0-1F7043402077.jpeg

Tack, värdefull information. Om vi har möjligheten att reda ut detta också är jag evigt tacksam. Jag har ett sug på en GMT men med mindre biffigt case/estetik än dagens varianter.
Mitt svar blir då en senare 1675 likt den jag hade tidigare. Ju tidigare 1675 non pcg desto bredare bevels som rent estetiskt gör att dom ser ”fetare” ut än de senare med mindre breda bevels. Jag hade själv en 16700 (trans modell) som även den var opolerad (bättre att jämföra opolerade objekt). Den upplevdes ”bulkigare” samt att den satt högre på handleden. Sen gör såklart safirglaset sitt till.
1675 sitter betydligt ”plattare” mot handleden. Min tidigare 16700 nedan från @Donkii annons:
B51466EE-C3DA-43E9-BDCF-5CA640BCDD72.jpeg

CC48F2FD-BBE4-422F-8DDB-12CDE76400BA.jpeg

Mitt svar blir då en senare 1675 likt den jag hade tidigare. Ju tidigare 1675 non pcg desto bredare bevels som rent estetiskt gör att dom ser ”fetare” ut än de senare med mindre breda bevels. Jag hade själv en 16700 (trans modell) som även den var opolerad (bättre att jämföra opolerade objekt). Den upplevdes ”bulkigare” samt att den satt högre på handleden. Sen gör såklart safirglaset sitt till.
1675 sitter betydligt ”plattare” mot handleden. Min tidigare 16700 nedan från @Donkii annons:

Tack! Väldigt värdefull och hjälpsam information. 16710 som jag haft kontakt med sitter precis som du säger ”högt på handleden” i mitt tycke och om en 1675 både kan sitta plattare och upplevas/de facto vara tunnare känns detta som helt rätt spår

Tack! Väldigt värdefull och hjälpsam information. 16710 som jag haft kontakt med sitter precis som du säger ”högt på handleden” i mitt tycke och om en 1675 både kan sitta plattare och upplevas/de facto vara tunnare känns detta som helt rätt spår
Prova en först, sen är det bara ut o jaga:)

Sen så har vi ju såklart de tidiga rackarna men dom har jag själv ingen erfarenhet utav.
Vi pratar de utan kronskydd 6542 som borde sitta ännu mer som ett smäck. Bild stulen från Instagram på en opolerad 6542
125ABEBF-5333-42EC-9BAC-27B714F4D421.jpeg
Skulle inte påstå att den på bilden sitter speciellt bra. Mycket luft mellan lugg och hud, trist.

Skulle inte påstå att den på bilden sitter speciellt bra. Mycket luft mellan lugg och hud, trist.
Kanske smal handled vad vet jag? Tror ändå att en 6542 sitter smidigare samt upplevs som mindre jämfört med en 1675 med kronskydd.
Nu tror jag knappast att en opolerad 6542 är aktuell då dom kostar en mindre förmögenhet och växer inte på träd heller för den delen:)

Kan det verkligen bli så gula index och så exakt samma färg ?

84501088-D129-40F9-A504-12456932DFB7.png

Det ser inte bra ut. Jag är ingen expert, men många av indexen är inte runda, 12-indextet har väldigt ojämna kanter, liksom 6. Jag ringade in några grejer jag reagerar på. Det ser ut som att man "duttat" dit nya runda index, och fått en ojämn yta, utöver att de är lite ojämna i kanterna.

upload_2020-3-26_16-5-53.png

Det ser inte bra ut. Jag är ingen expert, men många av indexen är inte runda, 12-indextet har väldigt ojämna kanter, liksom 6. Jag ringade in några grejer jag reagerar på. Det ser ut som att man "duttat" dit nya runda index, och fått en ojämn yta, utöver att de är lite ojämna i kanterna.

upload_2020-3-26_16-5-53.png
Håller med, stackarn som betalar 195.000 för en sånt trist exemplar.

Ska prova byta insert imorgon på en 16710. Några tips?

Tänkte värma med lite youtube och en öl så man blir stadig på hand :p

Ska prova byta insert imorgon på en 16710. Några tips?

Tänkte värma med lite youtube och en öl så man blir stadig på hand :p
Jag har alltid använt en sliten smörkniv i plast för att flippa bort bezeln. Tryck eggen mellan bandhorn och bezel. Flippa lätt uppåt. Sätt lite tejp på bandhornet för att minimera repor. Håll koll på fjädern så inte den flyger bort.
Sen är det ”bara” att trycka ut insertet med tummarna. Få fast det nya kan vara lite svårt då man ibland måste ta i väldigt hårt. Jag har tryckt mot/i en handduk. Ej direkt mot stumt underlag. Sen lirka dit fjädern och tryck tillbaka hela bezeln med insertet. Good luck!

Planerar just i detta nu inköp av en 116710LN. Ni som kan GMT vad tror ni - ska man hellre satsa på äldre där man kan variera klockan?

följer upp på en tilläggsfråga i relation till bilden i posten ovan - stämmer det att sena 1675 och 16750 delar exakt samma fysiska attribut vad gäller storlek även om det sitter att annat verk i?

Tillbaka
Topp