• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex GMT trĂ„den đŸ‘ŠđŸŒâ€Š

Sharp AF

240E62D9-0B15-4E67-8A11-B46B216706D5.jpeg
E8541602-D0EE-4F56-B753-97C392A904F0.jpeg

JĂ€kla fint exemplar!
 
  • Like
Reactions: SWC
Hejsan klocksnack!

Jag har nÄgra frÄgor angÄende service av en 16750 GMT-MASTER frÄn tidigt 80-tal. VÀrt att tillÀgga Àr att lysmassan frÄn GMT-visaren har lossnat och har antagligen tagits bort hos en urmakare (i övrigt har den antagligen aldrig blivit servad). Klockan har en "spider dial".

Jag vill gÀrna bevara sÄ mycket som Àr rimligt pÄ klockan (vill exempelvis inte byta visare, urtavla eller polera klockan). De delar som vÀl behövs bytas vill jag ska vara rolex orginal. Var tycker ni Àr det Àr lÀmpligast att lÀmna in klockan för service utifrÄn dessa förbehÄll?

Jag Àr beredd att Äka egentligen var som helst i landet för att lÀmna in klockan. VÄgar jag lÀmna in den hos exempelvis Rob E eller Engströms Ur utan att de kommer att vilja byta urtavlan eller visaren? Eller ska jag snarare leta efter en fristÄende/icke-auktoriserad urmakare? Och vilken fristÄende/icke-auktoriserad urmakare hade ni i sÄdant fall rekommenderat.

Tack pÄ förhand.
Jag lÀmnade min 16760 hos Engströms ur i Jönköping. De ville hemskt gÀrna byta visare. Jag sa att jag inte ville att de skulle göra det om det inte var absolut nödvÀndigt för funktionen. De var inga problem sa de och de gamla visarna sattes tillbaka efter service. Men mina saknade iof inte lysmassa.
 
Det dĂ€r med C&I-lĂ€nkar och passform: Ă€r det nĂ„gon som har koll pĂ„ vilka bandstift som Ă€r tĂ€nkta för dessa för att inte â€Ă€ndfĂ€stsröret” som hĂ„lls i av bandstiftet inte ska bli helt immobilt/stelt?

-(hĂ€r och nu anvĂ€nds stift till 1675’or, men skulle man plugga i stift till en datejust sĂ„ blir det ju ett spel/glapp i hĂ„len mot boetten, men bĂ€ttre rörlighet i lĂ€nken)-
 

Bilagor

  • 0B4BE323-973E-475F-83EB-6CF7EECB4BFB.jpeg
    0B4BE323-973E-475F-83EB-6CF7EECB4BFB.jpeg
    344.1 KB · Visningar: 15
  • 2189B12C-267B-4412-97FD-CB3986C7AE6B.jpeg
    2189B12C-267B-4412-97FD-CB3986C7AE6B.jpeg
    270.2 KB · Visningar: 15
Senast Àndrad:
Hej trÄden!

Himla nöjd med min 16710 ÀndÄ. :) Har tankar pÄ att lÀmna in pÄ rutin servicekoll, Bergströms Ur i Göteborg borde vara ok eller?
Och hur va det nu med insert, kan man fĂ„ köpa ett pepsi insert som service part och sĂ€tta pĂ„ tror ni? Har för mig att jag lĂ€st att de kanske inte erbjuder det lĂ€ngre dĂ„ det blir modifiering av klockan


Trevlig mÄndag till er :)

8C9B234C-E3AF-4C4E-9A3B-7667543D08A9.jpeg
 
Hej trÄden!

Himla nöjd med min 16710 ÀndÄ. :) Har tankar pÄ att lÀmna in pÄ rutin servicekoll, Bergströms Ur i Göteborg borde vara ok eller?
Och hur va det nu med insert, kan man fĂ„ köpa ett pepsi insert som service part och sĂ€tta pĂ„ tror ni? Har för mig att jag lĂ€st att de kanske inte erbjuder det lĂ€ngre dĂ„ det blir modifiering av klockan


Trevlig mÄndag till er :)

8C9B234C-E3AF-4C4E-9A3B-7667543D08A9.jpeg
Ja insert brukar man fÄ köpa och Àven behÄlla det gamla. De byter pÄ plats. Servicekoll kommer antagligen innebÀra att de tar in den pÄ service för ca 8.000kr.
 
Tillbaka
Topp