Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Oerhört trevlig! FĂ„r jag frĂ„ga hur den sitter mot en 12xxxx sub? Ăr de förhĂ„llandevis lika eller sitter nĂ„gon större? Har blivit vĂ€ldigt sugen pĂ„ en GMT i framtiden nĂ„gon gĂ„ng, antingen Batman eller Pepsin.
Bortsett frÄn att den Àr sÄ satans svÄr att fÄ tag pÄ sÄ finns det inte mycket att klaga över pÄ denna klocka. JubileelÀnken bekvÀm, döljer fingeravtryck och repor bra, ÀndÄ lagom flashig och passar bÄde till vardagliga och festliga tillstÀllningar. En klocka som lÀmpar sig bra för daglig anvÀndning. Bezeln nÄgot nedtonad i fÀrgerna jÀmfört med de som sÄldes 2020-2022 dÀr det blÄa var knallblÄtt och det röda knallrött. VÄgar man spekulera i att Rolex har börjat fÀsta gamla MK1 bezels pÄ de sista 2023rna?
Kan inte uttala mig om Submarinern dĂ„ jag varken Ă€ger, Ă€gt eller har burit den (bortrĂ€knat nĂ€r man har fĂ„tt prova hos AD). GMT:n Ă€r 0,8mm tunnare och 1mm mindre i diameter pĂ„ boetten, samt smalare lĂ€nk. Anser sjĂ€lv att GMT:n Ă€r nĂ€rmast perfekt proportionerad i förhĂ„llandet mellan tavla/bezel:boett. PĂ„ jubileen bĂ€rs den mindre Ă€n pĂ„ oystern, samt upplevs inte lika platt pĂ„ handleden som Explorer II, trots att den Ă€r 0,5mm tunnare.Oerhört trevlig! FĂ„r jag frĂ„ga hur den sitter mot en 12xxxx sub? Ăr de förhĂ„llandevis lika eller sitter nĂ„gon större? Har blivit vĂ€ldigt sugen pĂ„ en GMT i framtiden nĂ„gon gĂ„ng, antingen Batman eller Pepsin.
Jag Àger bÄda och tycker faktiskt att det Àr en vÀsentlig skillnad. PÄ det stora hela föredrar jag det lite nÀttare GMT caset alla gÄnger.Kan inte uttala mig om Submarinern dÄ jag varken Àger, Àgt eller har burit den (bortrÀknat nÀr man har fÄtt prova hos AD). GMT:n Àr 0,8mm tunnare och 1mm mindre i diameter pÄ boetten, samt smalare lÀnk. Anser sjÀlv att GMT:n Àr nÀrmast perfekt proportionerad i förhÄllandet mellan tavla/bezel:boett. PÄ jubileen bÀrs den mindre Àn pÄ oystern, samt upplevs inte lika platt pÄ handleden som Explorer II, trots att den Àr 0,5mm tunnare.
Jag kan bara hĂ„lla med tidigare inlĂ€gg om att proportionerna Ă€r i det nĂ€rmsta perfekta i mitt tycke. Testade bĂ„de 126610lv och 126710blnr pĂ„ Nymans för nĂ„n mĂ„nad sedan och förvĂ„nades lite över hur stor skillnad höjden gjorde för hur den sitter pĂ„ handleden. Missminner jag mig inte helt Ă€r det bakboetten som bygger mer pga. den ökade vattentĂ€theten, vilket gjorde att kĂ€nslan var att den inte klockan satt lika ânĂ€raâ handleden eller hur man ska uttrycka sig. Med det sagt Ă€r suben inte en en dĂ„ligt klocka pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, det slutade med att jag stĂ€llde mig i kö pĂ„ en sĂ„n dĂ„ jag Ă€lskar den gröna ringen och sjĂ€lva GMT-funktionen inte gör sĂ„ mycket för mig, och jag ville ha en klocka utan krusiduller. Sen föll det sig sĂ„ att jag fick chansen att byta till mig en Batman hĂ€r pĂ„ KS veckorna efter besöket pĂ„ Nymans och jag Ă€r helt förĂ€lskad i hur den bĂ€rs.Oerhört trevlig! FĂ„r jag frĂ„ga hur den sitter mot en 12xxxx sub? Ăr de förhĂ„llandevis lika eller sitter nĂ„gon större? Har blivit vĂ€ldigt sugen pĂ„ en GMT i framtiden nĂ„gon gĂ„ng, antingen Batman eller Pepsin.
Jag kan bara hĂ„lla med tidigare inlĂ€gg om att proportionerna Ă€r i det nĂ€rmsta perfekta i mitt tycke. Testade bĂ„de 126610lv och 126710blnr pĂ„ Nymans för nĂ„n mĂ„nad sedan och förvĂ„nades lite över hur stor skillnad höjden gjorde för hur den sitter pĂ„ handleden. Missminner jag mig inte helt Ă€r det bakboetten som bygger mer pga. den ökade vattentĂ€theten, vilket gjorde att kĂ€nslan var att den inte klockan satt lika ânĂ€raâ handleden eller hur man ska uttrycka sig. Med det sagt Ă€r suben inte en en dĂ„ligt klocka pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, det slutade med att jag stĂ€llde mig i kö pĂ„ en sĂ„n dĂ„ jag Ă€lskar den gröna ringen och sjĂ€lva GMT-funktionen inte gör sĂ„ mycket för mig, och jag ville ha en klocka utan krusiduller. Sen föll det sig sĂ„ att jag fick chansen att byta till mig en Batman hĂ€r pĂ„ KS veckorna efter besöket pĂ„ Nymans och jag Ă€r helt förĂ€lskad i hur den bĂ€rs.
I de flesta fall sÄ ska det vara fler lÀnkbitar pÄ kl12 sidan Àn pÄ kl6 sidan för att lÄset ska bli centrerat. Har du provat att anvÀnda mikrojusteringen? Det finns tre lÀgen i lÄset.
Med risk för att lÄta helpantad, men Àr det min handled som Àr felkonstruerad? Provade att sÀtta dit en bit till pÄ lÀnken igÄr men dÄ blev lÄset ocentrerat(och den blev lite för lös Àven med den inbyggda förlÀngningen indragen) trots att det var lika mÄnga lÀnkbitar pÄ bÄda sidorna
Med risk för att lÄta helpantad, men Àr det min handled som Àr felkonstruerad? Provade att sÀtta dit en bit till pÄ lÀnken igÄr men dÄ blev lÄset ocentrerat(och den blev lite för lös Àven med den inbyggda förlÀngningen indragen) trots att det var lika mÄnga lÀnkbitar pÄ bÄda sidorna
I de flesta fall sÄ ska det vara fler lÀnkbitar pÄ kl12 sidan Àn pÄ kl6 sidan för att lÄset ska bli centrerat. Har du provat att anvÀnda mikrojusteringen? Det finns tre lÀgen i lÄset.
Nej jag kom pĂ„ det efter att jag redan skruvat av lĂ€nkbiten igen fĂ„r prova att sĂ€tta dit den och justera in microjisteringen i lĂ„set ikvĂ€ll kanske. Hade ju varit nice om den satt perfa nĂ€r âförlĂ€ngningenâ var infĂ€lld sĂ„ man kan slĂ€ppa ut den om man svullnar eller vill ha den lite lösare. Jag fick bara hellĂ€nkar med nĂ€r jag köpte den men det kanske finns halvlĂ€nkar att köpa annars?I de flesta fall sĂ„ ska det vara fler lĂ€nkbitar pĂ„ kl12 sidan Ă€n pĂ„ kl6 sidan för att lĂ„set ska bli centrerat. Har du provat att anvĂ€nda mikrojusteringen? Det finns tre lĂ€gen i lĂ„set.
Antar att det finns halvlĂ€nkar att köpa hos AD, kanske @SWC vet?Nej jag kom pĂ„ det efter att jag redan skruvat av lĂ€nkbiten igen fĂ„r prova att sĂ€tta dit den och justera in microjisteringen i lĂ„set ikvĂ€ll kanske. Hade ju varit nice om den satt perfa nĂ€r âförlĂ€ngningenâ var infĂ€lld sĂ„ man kan slĂ€ppa ut den om man svullnar eller vill ha den lite lösare. Jag fick bara hellĂ€nkar med nĂ€r jag köpte den men det kanske finns halvlĂ€nkar att köpa annars?
Antar att det finns halvlÀnkar att köpa hos AD, kanske @SWC vet?
TillĂ€gg till sub 41 vs gmt Ă€r att den bredare lĂ€nken gör ganska mycket för hur stort den bĂ€rs. Ăven om proportionerna pĂ„ sĂ€tt och vis nĂ€stan Ă€r bĂ€ttre pĂ„ sub (smalare bandhorn) sĂ„ bĂ€rs den klart större. Vet inte om jag hĂ„ller med om höjden dock dĂ€r boettsidan upplevs mer slimmad pĂ„ subben men det dĂ€r beror ju ocksĂ„ pĂ„ hur man Ă€r skapt. Ălskar sub41 men 126710 Ă€r bĂ€sta ref i sortimentet imo.Fint att höra! Ska gĂ„ in till AD och testa pĂ„ GMT framöver nĂ€r jag fĂ„r tid sĂ„ fĂ„r vi se hur den kĂ€nns jĂ€mte mot min sub, intressant det du nĂ€mner med bakboetten Ă€ven om jag Ă€ndĂ„ tycker suben sitter som en smĂ€ck. Men jag har blivit oerhört sugen pĂ„ en nu, speciellt Batman som du sjĂ€lv har. Riktigt hĂ€rlig och jag tycker bĂ„de den och suben funkar vĂ€ldigt bra ihop i en samling ocksĂ„ sĂ„ skadar ju verkligen inte att ha bĂ„da.
Hur lÀnge fick du vÀnta ?Helt jÀkla satans perfekt Àr den! VÀl vÀrd den lÄnga vÀntan..
Slit den med hÀlsa Riktigt snygg.1675 -61
Jag har servat vintage hos AD utan problem. Det Ă€r nog lite av en myt att de byter ut allt. Ăr man bara tydlig med att det Ă€r oerhört viktigt att det inte byts ut nĂ„gra visare, tavla eller inlĂ€gg sĂ„ försöker de givetvis gĂ„ kunden tillmötes, kanske kan vara olika frĂ„n AD till AD men det Ă€r min erfarenhet. De lĂ€gger dock pĂ„ ganska mycket pĂ„ priset för en service pĂ„ vintagekalibrarna.Kan tillĂ€gga att den har hacking ocksĂ„; tror 1971 var första Ă„ret 1575 GMT-verket fick detta tillĂ€gg.
Har en frÄga ocksÄ till er erfarna GMT-MasterÀgare: Hur resonerar ni kring service? Jag tÀnker mig att serva den hÀr ganska snart, men vill absolut inte att viktiga delar med patina byts ut (tavla, visare, vridning, index, m.m.). Servar ni hos AD eller oberoende urmakare och vilka fördelar och nackdelar finns?
Tack för vĂ€ldigt bra svar! Vilken AD Ă€r det dĂ„ du anvĂ€nt dig av?Jag har servat vintage hos AD utan problem. Det Ă€r nog lite av en myt att de byter ut allt. Ăr man bara tydlig med att det Ă€r oerhört viktigt att det inte byts ut nĂ„gra visare, tavla eller inlĂ€gg sĂ„ försöker de givetvis gĂ„ kunden tillmötes, kanske kan vara olika frĂ„n AD till AD men det Ă€r min erfarenhet. De lĂ€gger dock pĂ„ ganska mycket pĂ„ priset för en service pĂ„ vintagekalibrarna.
Engströms i Jönköping.Tack för vÀldigt bra svar! Vilken AD Àr det dÄ du anvÀnt dig av?
Underskattad! Riktigt snygg!Gmt 116710LN@pinchos