• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex OQ tråden

Är sugen på en OQ och tänkte fråga om ni har några tips för när man ska köpa en. Vad ska man tänka på?

Är sugen på en OQ och tänkte fråga om ni har några tips för när man ska köpa en. Vad ska man tänka på?
Vilken ref? Oavsett vad så Leta efter en så bra boett som möjligt.. Skarpast vinner. Innehållet är vad jag förstått rätt enkelt att handskas med och en service är inte skitdyr på oq.

Vilken ref? Oavsett vad så Leta efter en så bra boett som möjligt.. Skarpast vinner. Innehållet är vad jag förstått rätt enkelt att handskas med och en service är inte skitdyr på oq.
Den jag diggat mest än så länge är en 17013.
Tack! Tavlan verkar också ganska smidig att byta. Hur är det med länken?

• Like
Reactions: JLW
Den jag diggat mest än så länge är en 17013.
Tack! Tavlan verkar också ganska smidig att byta. Hur är det med länken?
Att byta tavla är väl som att byta på allt annat. Du lämnar in till urmakare och någon timma efter är det förhoppningsvis klart. Vad tänkte du på med länken?

Det fina med Rolex är att man har alla delarna till en Oysterquartz så man kan serva och byta delar. Även länkar och tavlor kan man köpa nya.
17013 är en fantastiskt model. Flärd och glamour men ändå helt under radarn för det flesta. samma med alla OQ.

AD 17013.jpg

En kul reklam med en av världens främsta bergsbestigare Reinhold Messner.
Den finns i två varianter.

Okej, jo jag tänkte mer ifall det svårt att få tag på en ny länk. Har inte hittat så många.
Ett tips är att kontrollera boetten, en fin boett är viktigare. Gärna se till att den är trycktestad/täthetsservad. Det fanns en OQ till salu som läckte i boetten och inte går att reparera, kan vara bra att veta.

Efter att ha sett "The Big Short" uppkom ett OQ-begär. Har aldrig riktigt funderat över modellen fram tills dess. Riktigt vass, inte minst den avsmalnande länken!

Skit i vad alla säger och testa! Gillar du det inte så tar det en minut att byta tillbaka till länk.

Länkarna på oq är riktigt tjusiga.

Å andra sidan blev jag något fundersam... Kan det måhända ha varit en Rolex Date 1530, snarare än en OQ?
https://www.reddit.com/r/Watches/comments/4clude/identify_watch_from_the_movie_the_big_short/

Hur som helst tycks det vara en likadan boett och länk...!

Också blivit intresserad av en OQ på sistone. Funderar på en årsklocka ('84). Har inte bestämt mig om jag vill ha en 17000 eller 17013. Hur tycker ni de fungerar som vardagsklocka? Tänker att -00 borde passa lite bättre kanske..

Också blivit intresserad av en OQ på sistone. Funderar på en årsklocka ('84). Har inte bestämt mig om jag vill ha en 17000 eller 17013. Hur tycker ni de fungerar som vardagsklocka? Tänker att -00 borde passa lite bättre kanske..

Jag bär endast OQ nu mera. Funkar kanon till allt.
Snygga, Udda och vattentäta till 100 m. så inget att tänka på bara leva

Jag bär endast OQ nu mera. Funkar kanon till allt.
Snygga, Udda och vattentäta till 100 m. så inget att tänka på bara leva
Håller helt med. Man skulle klara sig väldigt fint på OQ. Själv gillar jag att ha någon automat att varva med, men hade absolut överlevt med bara oq. Valet mellan 17000 eller 17013 är bara smaksak, båda är lika vardagliga i min åsikt. Jag använder min 19018 vardagligt, funkar utmärkt..

Håller helt med. Man skulle klara sig väldigt fint på OQ. Själv gillar jag att ha någon automat att varva med, men hade absolut överlevt med bara oq. Valet mellan 17000 eller 17013 är bara smaksak, båda är lika vardagliga i min åsikt. Jag använder min 19018 vardagligt, funkar utmärkt..
Precis! Där av att jag just har 17000 och en 17013. Då har du så du alltid är klädd

Tillbaka
Topp