• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex OQ tråden

Moffan

Panerai
2-Faktor
Håller den här tråden vid liv med några bilder på min OQ kvartett.
19019 p-serie från 2001
151.JPG

17000 p-serie från 2000
204.JPG

17013 p-serie från 2000
203.JPG

17014 a-serie från 1999
205.JPG
Hög jävla klass på den kvartetten!
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Jag har någongång någonstans hört att OQ skulle vara dyra att äga...vet inte om man syftar på servicekostnad (vad mer ska servad än byte av batteri?) eller att det är dyrt om verket skulle rasa....
Någon som kan upplysa mig om det?
 

Lukkan

Cartier
Jag har någongång någonstans hört att OQ skulle vara dyra att äga...vet inte om man syftar på servicekostnad (vad mer ska servad än byte av batteri?) eller att det är dyrt om verket skulle rasa....
Någon som kan upplysa mig om det?
Hade ju vart jobbigt om batteriet läckte. Annars inga fantasi siffror på servicen kostar väll lika mycket som en DJ automat.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har någongång någonstans hört att OQ skulle vara dyra att äga...vet inte om man syftar på servicekostnad (vad mer ska servad än byte av batteri?) eller att det är dyrt om verket skulle rasa....
Någon som kan upplysa mig om det?
Jag har inte upplevt det. Kostar några hundringar vartannat/vart tredje år när batteriet ska bytas. Serviceintervall är inte tätare än en vanlig automatisk klocka. Det som kan bli dyrt är som @Lukkan skriver batteriläckage.
 

Lukkan

Cartier
Jag har inte upplevt det. Kostar några hundringar vartannat/vart tredje år när batteriet ska bytas. Serviceintervall är inte tätare än en vanlig automatisk klocka. Det som kan bli dyrt är som @Lukkan skriver batteriläckage.
Batteriläckaget borde väll uppstå om den dött och man skiter i att byta på ett jävligt bra tag men som sakt byta batteriet kostar inte mycket pengar alls.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Hittade en helt ny OQ 17013 på Chrono24 som är såld av AD 2017. OQ slutade tillverkas 2001 så att hitta en som är såld av AD 2017 är helt otroligt.
Men varför har den garantikort och inte papperscert? Förklaringen är att sent 2013 kom det nya garantikortet med magnetremsa, AD fick då skicka tillbaka
alla gamla cert/kort till Rolex som bytte ut dem mot nya med magnetremsa. Därför kan man ibland hitta äldre Rolex referenser med det nya garantikortet.
Hur som helst en grym klocka som jag gärna köpt om inte priset varit för högt.
NOS OQ 17013 001.jpg

NOS OQ 17013 004.jpg

NOS OQ 17013 005.jpg
 
Senast ändrad:

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Hittade en helt ny OQ 17013 på Chrono24 som är såld av AD 2017. OQ slutade tillverkas 2001 så att hitta en som är såld av AD 2017 är helt otroligt.
Men varför har den garantikort och inte papperscert? Förklaringen är att sent 2013 kom det nya garantikortet med magnetremsa, AD fick då skicka tillbaka
alla gamla cert/kort till Rolex som bytte ut dem mot nya med magnetremsa. Därför kan man ibland hitta äldre Rolex referenser med det nya garantikortet.
Hur som helst en grym klocka som jag gärna köpt om inte priset varit för högt.
NOS OQ 17013 001.jpg

NOS OQ 17013 004.jpg

NOS OQ 17013 005.jpg
Jäklar vad ballt, vad var prislappen på den?
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Jag har inte upplevt det. Kostar några hundringar vartannat/vart tredje år när batteriet ska bytas. Serviceintervall är inte tätare än en vanlig automatisk klocka. Det som kan bli dyrt är som @Lukkan skriver batteriläckage.
En tanke, vad menar du med serviceintervallet? Alltså vad mer skall göras än att byta batteri och eventuellt någon lättare rengöring, lär ju inte direkt vara några slitdelar i en Quartz tänker jag...
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
En tanke, vad menar du med serviceintervallet? Alltså vad mer skall göras än att byta batteri och eventuellt någon lättare rengöring, lär ju inte direkt vara några slitdelar i en Quartz tänker jag...
Oysterquartz verken är inte riktigt som andra kvartsverk. De innehåller många delar som en automatisk klocka har och är rekommenderade ungefär samma serviceintervall som ett mekaniskt rolexverk. Saxat från oysterquartz.net där du kan läsa mer om dessa verk:

Everything about the design and construction of the 5035/5055 module shows that Rolex intended this movement to be a "lifetime" movement, designed to be serviceable and serviced just like their mechanical movements. In fact, apart from the electronics and the pulse motor, the "mechanics" of the 5035 are the same as the 3035 automatic movement that was also introduced in 1977 and used in the Submariner and other Date/Datejust models for over a decade.

http://www.oysterquartz.net/the_5035_movement.htm



50359.jpg
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Oysterquartz verken är inte riktigt som andra kvartsverk. De innehåller många delar som en automatisk klocka har och är rekommenderade ungefär samma serviceintervall som ett mekaniskt rolexverk. Saxat från oysterquartz.net där du kan läsa mer om dessa verk:

Everything about the design and construction of the 5035/5055 module shows that Rolex intended this movement to be a "lifetime" movement, designed to be serviceable and serviced just like their mechanical movements. In fact, apart from the electronics and the pulse motor, the "mechanics" of the 5035 are the same as the 3035 automatic movement that was also introduced in 1977 and used in the Submariner and other Date/Datejust models for over a decade.

http://www.oysterquartz.net/the_5035_movement.htm



50359.jpg
Och 12 poäng går till.... @StarMan !
Fett med tack!!
 
Topp