• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex OQ tråden

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Jag var också tveksam före jag köpte min men som tur är stör jag mig inte på tickandet. Det är inte så att det hörs i hela rummet där klockan finns. I vissa lägen när man har klockan på armen så hörs det mer och ibland inte alls. Verkar som det beror på vinkeln mot örat eller nått. Ifall klockan ligger på vissa underlag så kan det bli resonans så att det hörs väldigt bra.

Så jag skulle säga att ifall du inte stör dig väldigt lätt på ljud så är det inga problem.

+1 exakt så!
 

Tony

Omega
Funderar på vilken av dessa två AD som jag ska lämna in min på service hos: Engström i Jönköping eller Rob E i Stockholm.
Någon som har erfarenhet av dessa AD gällande service och pris på Oysterquartz?
Tack på förhand.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Hur kortar man en 17000B länk? Sitter 7+5 länkar på nu vilket gör den lite topptung på min handled så skulle väl behöva antingen flytta om en länk så de sitter 6+6 eller ta bort en och flytta microjusteringen.. Vet inte vad som är lättast/bäst?

Så här ser länkbitarna ut
1405593729071.jpg


Funkar det med ett vanligt bandstiftverktyg eller?
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Hur kortar man en 17000B länk? Sitter 7+5 länkar på nu vilket gör den lite topptung på min handled så skulle väl behöva antingen flytta om en länk så de sitter 6+6 eller ta bort en och flytta microjusteringen.. Vet inte vad som är lättast/bäst?

Så här ser länkbitarna ut
1405593729071.jpg


Funkar det med ett vanligt bandstiftverktyg eller?


Rob E är din vän :D

Får man en bild på skönheten?
 

Ryttaren

Rolex
Du har ju den här grymma 19028 på VRF för 18000 USD :D

Han säljer för övrigt även en vitguldare och en vanlig gulguldare för runt 10k (Hatar att det inte går att länka till annonser på VRF, men inlagd 14:e juli om nån vill leta)

19018.jpg
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Du har ju den här grymma 19028 på VRF för 18000 USD :D

Han säljer för övrigt även en vitguldare och en vanlig gulguldare för runt 10k (Hatar att det inte går att länka till annonser på VRF, men inlagd 14:e juli om nån vill leta)

19018.jpg
18000 USD är inte billigt för den där. Sedan tror jag att det är en ref 19038 (samma som ref 19028 fast med diamanttavla och 12 diamanter i glasringen ). Dom andra tycker jag är lite väl runda i kanterna.

Edit Ser att det står 19028 på baksidan, då är väl glasringen monterad senare skulle jag tro.
 

Ryttaren

Rolex
N
18000 USD är inte billigt för den där. Sedan tror jag att det är en ref 19038 (samma som ref 19028 fast med diamanttavla och 12 diamanter i glasringen ). Dom andra tycker jag är lite väl runda i kanterna.

Edit Ser att det står 19028 på baksidan, då är väl glasringen monterad senare skulle jag tro.

Nej, håller med om att den var dyr. Tycker bara att pyramidvarianterna är så coola :)
 

Wemb

Cartier
Vilka klockor...

Har senaste veckan intalat mig själv att jag ska kliva på en DJ, men nu blev det plötsligt svårt. Igen.

Fan.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Det finns två olika generationer på DD OQ. Kolla sid 6 i denna tråd, där avhandlas olika borstningar och boettvarianter på 190xx.

Jag hänger nog ändå inte helt med. Jag tolkar det som att de hela tiden haft samma boett men olika slipningar (tidiga hade bevels sena saknar det) och olika borstningar (tidiga har horisontell sena har vertikal)?

Men jag antar att grundformen på boetten är likadan som på stål OQ? Till skillnad från tex. 'vanliga' automatiska DD vs. DJ där boetten faktiskt skiljer.
 

joey

Cartier
Ofan, så det är inte skruvar som på 17010 Jubileet alltså? trodde det...

image.jpg

Hur kortar man en 17000B länk? Sitter 7+5 länkar på nu vilket gör den lite topptung på min handled så skulle väl behöva antingen flytta om en länk så de sitter 6+6 eller ta bort en och flytta microjusteringen.. Vet inte vad som är lättast/bäst?

Så här ser länkbitarna ut
1405593729071.jpg


Funkar det med ett vanligt bandstiftverktyg eller?

17010-länken som sitter på 17014 har alltid skruvar.

Länken till 17000 kom i två varianter: 17000 samt 17000B (länken har alltså samma ref som klockan...). 17000-länken satt på första generationens OQ (pre-COSC) men även på generationen efter (den med COSC). Nån gång övergick länken till att bli 17000B. Dock är inte B = skruvar, då jag sett B-stämplade länkar med bandstift.

Detta är lite skumt, eftersom 96660-länken som satt på 1530 kom före 17000 har skruvade länkbitar (iaf de jag sett bilder på), vilket betyder att Rolex "nergraderade" sin integrerade oysterlänk när de satte den på Oysterquartz.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
17010-länken som sitter på 17014 har alltid skruvar.

Länken till 17000 kom i två varianter: 17000 samt 17000B (länken har alltså samma ref som klockan...). 17000-länken satt på första generationens OQ (pre-COSC) men även på generationen efter (den med COSC). Nån gång övergick länken till att bli 17000B. Dock är inte B = skruvar, då jag sett B-stämplade länkar med bandstift.

Detta är lite skumt, eftersom 96660-länken som satt på 1530 kom före 17000 har skruvade länkbitar (iaf de jag sett bilder på), vilket betyder att Rolex "nergraderade" sin integrerade oysterlänk när de satte den på Oysterquartz.
Tack för info, intressant. Min är då precis som du skriver en 17000B länk. Lättast är alltså att knata till Rob för att fixa?
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Jag hänger nog ändå inte helt med. Jag tolkar det som att de hela tiden haft samma boett men olika slipningar (tidiga hade bevels sena saknar det) och olika borstningar (tidiga har horisontell sena har vertikal)?

Men jag antar att grundformen på boetten är likadan som på stål OQ? Till skillnad från tex. 'vanliga' automatiska DD vs. DJ där boetten faktiskt skiljer.
Här ser du tydligt att boetten på OQ DJ är kantigare än på OQ DD. Första generationens OQ DD är dock kantigare än min.
OQ DJ
149.JPG

150.JPG

OQ DD
175.JPG
 
Senast ändrad:

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Mina Oysterquartz från 1999, 2000 & 2001 har alla ett A efter referensnumret på boetten, alltså 17000A, 17013A, 17014A & 19019A. Är det någon som vet vad A står för?
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Ytterligare en fråga. Jag har som bekant en OQ 17000 från 1980. Vid kl 6 sitter lumepluppen över texten "SWISS", det ser konstigt ut, men jag har sett detta på fler tavlor än min egen så jag antar att det skall vara så. Dock har jag idag för första gången på sajten www.10pastten.com sett att det finns OQ med tavla där lumeplupparna(se nedan bild) som sitter lite längre in i tavlan och därför inte sitter över texten "SWISS". Är det någon som kan upplysa mig vad det är som gäller eller har jag missat något gällande tavlor och referenser? Renoverad tavla kanske, men jag troddes 10pastten hade bättre grejer än så.
Tacksam för svar!
IMG_8691.png


Snodde din också aleks hoppas det är ok ;)
imag5564-jpg.52541


Snodd och klippt från sajten 10pastten
Skärmavbild 2014-07-19 kl. 13.07.09.png
 
Topp