• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex OQ tråden

Fritz1

Omega
Jag har kikat på 19018 ett tag. Således tog jag kontakt med SubGmt som jag vet har mycket vintage Rolex. De rekommenderade inte att jag skulle köpa en OQ eftersom de ansåg att det var så dyrt att reparera en OQ om den gick sönder. Är det någon som vet om det stämmer?
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Jag har kikat på 19018 ett tag. Således tog jag kontakt med SubGmt som jag vet har mycket vintage Rolex. De rekommenderade inte att jag skulle köpa en OQ eftersom de ansåg att det var så dyrt att reparera en OQ om den gick sönder. Är det någon som vet om det stämmer?


När du skriver så, blev jag genast väldigt försiktig med min OQ. Jag har den med som beater till landet och mina tankar har definitivt inte gått i de banor du nämner ovan.
 

joey

Cartier
Fyller på med lite bilder på mina quartzare tillsammans med Dubbes.

17000 är Dubbes, 17014 och 19028 är mina...


image.jpg
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Det förekommer olika varianter på borstningar av boettens ovansida på 190xx. Vilken är den korrekta? (Bilder lånade från chrono24)
image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Ja den tredje såg inte bra ut. Vet du om din är opolerad?

Nicklas.S 19019 är borstad på andra ledden, är den orörd?
Den första generationen har horisontellt borstad finish och avfasade kanter på boett och länk.
På den andra generationen som jag har är det vertikal borstning utan avfasade kanter på boett och länk.
Den nya slipningen/borstningen kom under 9 miljon serien ca 1985-86.

Klockan på den tredje bilden är felpolerad, den borstningen har bara OQ datejust.

Kolla Larry.K:s 2 olika modeller.
http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&th=1727128&mid=5956582&rid=0&rev=&reveal=

http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&th=1727128&mid=5955432&rid=0&rev=&reveal=
 
Vet du om din är opolerad?


Det vet jag inte – och generellt talas det för mycket i sådana termer i vår branch, kan jag tycka. Så länge du själv inte är första ägaren är sådant bara spekulation. Med det sagt så tycker jag att mitt ex ser riktigt bra ut, bifogar några ytterligare detaljfoton.

front02.png


logo.png


clasp.png


Det är en 6,2 miljoner-serie vilket borde betyda sent sjuttiotal.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Det vet jag inte – och generellt talas det för mycket i sådana termer i vår branch, kan jag tycka. Så länge du själv inte är första ägaren är sådant bara spekulation. Med det sagt så tycker jag att mitt ex ser riktigt bra ut, bifogar några ytterligare detaljfoton.

front02.png


logo.png


clasp.png


Det är en 6,2 miljoner-serie vilket borde betyda sent sjuttiotal.
Snabbmakarons 19018 är från 1979-80 och den första generationen, den ser för övrigt orörd ut.
Min 19019 från 2001 är den andra generationen och orörd, nära på new old stock.
Oysterquartz datejust var oförändrad genom åren, bortsett från "oysterquartz only dial" första året.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Den första generationen har horisontellt borstad finish och avfasade kanter på boett och länk.
På den andra generationen som jag har är det vertikal borstning utan avfasade kanter på boett och länk.
Den nya slipningen/borstningen kom under 9 miljon serien ca 1985-86.

Klockan på den tredje bilden är felpolerad, den borstningen har bara OQ datejust.

Kolla Larry.K:s 2 olika modeller.
http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&th=1727128&mid=5956582&rid=0&rev=&reveal=

http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&th=1727128&mid=5955432&rid=0&rev=&reveal=
Intressant, detta hade jag ingen koll på. Vilken kunskap det finns här! :) Tack för svaret!

Tycker båda varianterna har sin charm men den senare ser mer modern ut.
 
Topp