Gammal bild men det var den jag hade i mobilen. Den blå tavlan är livfull: kan dra åt svart och i visst ljus syns nästan inte indexen.
![]()
Byttes datumhjulet också när du bytte tavla? 11 står nära varandra i förhållande till andra datumhjul.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Gammal bild men det var den jag hade i mobilen. Den blå tavlan är livfull: kan dra åt svart och i visst ljus syns nästan inte indexen.
![]()
Nej, enbart tavlan och visarna.Byttes datumhjulet också när du bytte tavla? 11 står nära varandra i förhållande till andra datumhjul.
Din 17000 ser vansinnigt skarp och fin ut, verkligen fint ex.Sista kända serien av oysterquartz är k-serien från 2001. K-serien tillverkades inte i speciellt många ex och det är väldigt sällan man ser någon till salu.
En y-serie från 2002 har jag däremot aldrig tidigare sett, har visserligen hört att dom skulle finnas men aldrig sett någon.
Detta måste vara den absolut sista tillverkade OQ:n.
![]()
![]()
![]()
Passar på att posta en dagsfärsk bild på min 17000, dock bara en p-serie
![]()
Färre än 25000 ex av alla modeller tillsammans mellan 1977 och 2001.Undrar hur många som tillverkades. Lär kunna ta reda på det.
Färre än 25000 ex av alla modeller tillsammans mellan 1977 och 2001.
https://oysterquartz.net/
Väldigt underskattad modell detta, snyggt!Från tidigare idag
![]()
Tackar!Väldigt underskattad modell detta, snyggt!
Skulle vilja gilla två gånger!Från tidigare idag
![]()
Jag trodde länge att du skrivit på skoj, men allvaret sjönk in snabbtHur exakt kan man förvänta sig att en nyservad OQ day date byter dag?
Min kom precis tillbaka från en service som landade kring 9 kakor så lite mer än standard grejerna byttes ut.
Men den skiftar ändå kring 23:58-59 någonstans. Inte kollat exakt sekund.
Såg fram emot ett få ett exakt skifte vid 00:00 men det kanske är för mycket begärt på ett vintageur trots helt nyservad?
Och såklart en obligatorisk bild;
![]()
Nej väldigt allvarligt. Gillar när det är exakt!Jag trodde länge att du skrivit på skoj, men allvaret sjönk in snabbt
Ja det är för mycket begärt, 1-2 minuter i är ju väldigt bra![]()
Snyggt med strössel föresten, ser riktigt trevligt utHur exakt kan man förvänta sig att en nyservad OQ day date byter dag?
Min kom precis tillbaka från en service som landade kring 9 kakor så lite mer än standard grejerna byttes ut.
Men den skiftar ändå kring 23:58-59 någonstans. Inte kollat exakt sekund.
Såg fram emot ett få ett exakt skifte vid 00:00 men det kanske är för mycket begärt på ett vintageur trots helt nyservad?
Och såklart en obligatorisk bild;
![]()
Tycker den är fin som den är![]()
Funderar på att byta till svart tavla.
Jo men jag letade efter en svart och har nu en tavla liggandes.Tycker den är fin som den är![]()
kör, svart är ju klassiskt, men vit/silver kanske är mer sommar?Jo men jag letade efter en svart och har nu en tavla liggandes.
Kollade i en katalog från 1999 och då kostade en vanlig datejust ca 2-3000 kr mer än en motsvarande OQ datejust.Hur såg prisskillnaderna ut på OQ kontra DJ när de båda såldes i butik?
Tycker du ska byta. Svart är snyggt men blå är snyggast.![]()
Funderar på att byta till svart tavla.
Tack för info!Kollade i en katalog från 1999 och då kostade en vanlig datejust ca 2-3000 kr mer än en motsvarande OQ datejust.
Däremot kostade en OQ day-date i vitguld 5000 kr mer än en vanlig DD i vitguld.
Priserna brukar ligga runt 30 k för 17013 och något högre för 17014. Ska du ha ett fint opolerat ex med full set blir det dyrare.Behöver lite input, började fundera på en Oysterquartz för några år sedan men det har inte blivit av. Nu har suget kommit tillbaka rejält!
Men jag funderar på hur man ska resonera kring ett köp, har förstått att jag ska leta efter ett exemplar med så skarp boett som möjligt men ska man satsa på så nytt som möjligt eller spelar det mindre roll?
Är mest intresserad av 17014 och 17013, vad är rimligt att betala för ett fint ex? har haft koll på c24 och de billigaste verkar ligga runt 30k. Dessa klockor verkar ha stigit mycket i pris på ett par år? Jag har för mig att de låg runt 20-25 för 2-3 år sen.
Till sist, det verkar vara svårare att få tag på en 17014 än en 17013 till ett något sånär vettigt pris, är dessa mer ovanliga?
Möjligtvis besvarat tidigare men kan man få tag i nya tavlor för OQ DD hos ad idag?