• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex, over and out?

Skulle välja en GS alla dagar i veckan istället för en Rolex i val av dykare. De har modeller som faktiskt visar de fantastiskt vackra urverken inuti istället för att täcka upp det som Rolex gör. När det kommer till hantverk vinner även GS där med hästlängder då de faktiskt utför arbete med sina händer för ett lägre pris. Rolex har dock övertaget i användning av 904L stål istället för 316L, huruvida det har en märkbar effekt eller inte. I mitt fall beror det väl att jag inte ser en klocka som en statussymbol vilket gör det lönlöst för mig att äga Rolex då man betalar en viss premium för att ha Rolex på armen, och för att deras design inte talar till mig. Är väl tabu att nämna status i denna Rolex-djungel men jag har svårt att tro att det inte är en del av beslutet när man bestämmer sig, oavsett hur mycket man älskar deras design och historia, bla bla. Rolex gör dock snyggare modeller rent generellt än GS, det måste jag ge dem. ;)
Skickligt, jag håller knappt med dig på en enda punkt faktiskt. :D
1: GS har inga dykarklockor med glasbaksida.
2: Rolex urverk är ju inte snygga och bör därför döljas vilket de redan gör. Glasbaksida är dessutom fjolligt.
3: 904L är hittepå.
4: GS har många fler roliga modeller än Rolex.
:)

Skickligt, jag håller knappt med dig på en enda punkt faktiskt. :D
1: GS har inga dykarklockor med glasbaksida.
2: Rolex urverk är ju inte snygga och bör därför döljas vilket de redan gör. Glasbaksida är dessutom fjolligt.
3: 904L är hittepå.
4: GS har många fler roliga modeller än Rolex.
:)
5: GS har Spring Drive

Som sagt gällde detta ett äldre loktåg som alstrar starka elektromagnetiska fält i loket.
I vagnarna finns inga likströmsmotorer eller transformatorer.
Haha vilken mupp du är :D för spårvagnsförare har uppmätts max 10 mikrotesla eller 0,1 gauss. Toppvärde för lokförare har uppmätts till dryga 130 mikrotesla, dvs. 1,3 gauss (Nordenson et al, 1997; Anger et al, 1997; Minder and Pfluger, 2001). Det är en rymdfis för klockor sett till magnetism.

Jag var inne på Rolex innan, men tycker man får mer för pengarna om man kör Omega:)

image.jpeg
image.jpeg

Vad är detta för tråd?
Jag hade över 100 aktiva dagar på flygplan runt planeten med en rolex på armen för några år sedan är det inte att usättas för magnetism? Aldrig något problem. Inte vid min induktionshäll hemma heller.

Omega är ett söndertrasat varumärke med spridda skurar överallt, limiterat hit och dit och flertalet styggelser genom åren som tex den "mindre" speedyn i alla dess former, limiterade "vanliga" speedys fler än någon kan räkna till. Rolex är ett varumärke med värdighet och grymt hållbara dinkor. Omega är ett varumärke som är misskött. Magnetism hit och dit kvittar. Känns lite som en "dåres" försvarstal att påstå att Omega som ur-tillverkare vore "bättre" pga en sådan sak. Därmed inte sagt att de inte haft fullträffar också skall tilläggas.

Senast ändrad:
Rolex kommer att vara kvar hos mig,, kan kanske köpa något annat märke i framtiden . Har sett att NYA Rolex säljes privat med högre pris , än från AD. Rolex har lång väntetid på några modeller .

Jag var inne på Rolex innan, men tycker man får mer för pengarna om man kör Omega:)
Du får mer för pengarna också om du köper en Volvo istället för en Bugatti. Om det är funktion i förhållande till pris men är ute efter finns det som nämnts ovan bättre och betydligt billigare alternativ än Omega och Rolex.

Du får mer för pengarna också om du köper en Volvo istället för en Bugatti. Om det är funktion i förhållande till pris men är ute efter finns det som nämnts ovan bättre och betydligt billigare alternativ än Omega och Rolex.

Ja fadt nu jämför jag mellan Omega och Rolex, och då tycker jag att du får en likvärdig klocka till en mycket billigare peng, men det är såklart helt subjektivt

Sant
Och om alla kör Volvo så finns ju dom som inte vill vara en i mängden...
Många tycker det är kul att glänsa lite och det faller bort om tex Rolex hade sänkt sina priser för mycket.

Vad är detta för tråd?
Jag hade över 100 aktiva dagar på flygplan runt planeten med en rolex på armen för några år sedan är det inte att usättas för magnetism? Aldrig något problem. Inte vid min induktionshäll hemma heller.

Omega är ett söndertrasat varumärke med spridda skurar överallt, limiterat hit och dit och flertalet styggelser genom åren som tex den "mindre" speedyn i alla dess former, limiterade "vanliga" speedys fler än någon kan räkna till. Rolex är ett varumärke med värdighet och grymt hållbara dinkor. Omega är ett varumärke som är misskött. Magnetism hit och dit kvittar. Känns lite som en "dåres" försvarstal att påstå att Omega som ur-tillverkare vore "bättre" pga en sådan sak.
Ok

Ja fadt nu jämför jag mellan Omega och Rolex, och då tycker jag att du får en likvärdig klocka till en mycket billigare peng, men det är såklart helt subjektivt
Men den stora skillnaden är att det står Rolex på den ena och Omega på den andra. Folk köper Rolex mycket för att det är ett av världens mest kända varumärken och en klart tydligare statusmarkör än en Omega.

Men den stora skillnaden är att det står Rolex på den ena och Omega på den andra. Folk köper Rolex mycket för att det är ett av världens mest kända varumärken och en klart tydligare statusmarkör än en Omega.

Det gør dom, och oftast kan inte dessa personer någonting om klockor! Min høgsta drøm var att ha en Rolex nær jag børjade med klockor! Jag har nu haft 4 stycken en sub, oyster perpetual 39, Explorer 1 och 2 och kan bara konstatera att det inte gav mig den kænslan jag hade hoppats på=) Med det sagt kommer jag sækert skaffa mig en Rolex længre fram men før tillf'llet tycker jag Omega ær en likværdig klocka och Rolex DJ ær inte i nærheten av Omega AT=)

Jag vet inte hur många gånger jag har skruvat in och ur basar med min gamla Rolex.
Jag jobbar med el dagligen och det är inga problem.
Jag har jobbat vid transformatorer (6kv till 500).
Jag har lagt handen på 900kW motorer i drift.
Jag har jobbat i 16kV ställverk med klockan på.
Jag har vart i en roterande omformare i drift.
Som ni ser så jobbar jag i magnetfält varenda dag.

Listan kan göras lång. Klockan gick senast jag kollade -2s/månad.

AMEN

Vad är detta för tråd?

Omega är ett söndertrasat varumärke med spridda skurar överallt, limiterat hit och dit och flertalet styggelser genom åren som tex den "mindre" speedyn i alla dess former, limiterade "vanliga" speedys fler än någon kan räkna till. Rolex är ett varumärke med värdighet och grymt hållbara dinkor. Omega är ett varumärke som är misskött. Magnetism hit och dit kvittar. Känns lite som en "dåres" försvarstal att påstå att Omega som ur-tillverkare vore "bättre" pga en sådan sak. Därmed inte sagt att de inte haft fullträffar också skall tilläggas.

• Like
Reactions: K-S
Trött tråd! Med tanke på att Rolex släppte ganska tråkiga nyheter under Basel men ändå stal hela showen med en jävla keramisk glasring så kan jag garantera att Rolex inte gått och lagt sig utan är väldigt cementerade i branschen.

Att detta blev en Omegatråd är ju ytterligare ett bevis på att det inte finns några som helst belägg för att Rolex skulle vara på väg utför. Påståendet är så främmande att det inte ens kan hålla igång en tråd på ämnet.

spot on!

Det är inte klockan som skiljer utan status prestige, Rolex är helt överlägset alla andra märken gällande detta hos "vanliga människor".

Och som någon sa. Är det kvalitet per krona vi söker (där kvalitet = driftsäkerhet) så bör väl alla ha en billig G-shock. Och köra KIA. Volvo är ju dyrt. 300k för en basbil.

Vad fan handlade tråden om?

Är man rädd för sin hårtork passar nog en Omega bra :bag:

Det var för övrigt en riktigt usel skrämselvideo från Omega som bara kan lura fanboys. Skrattretande med tanke på att vi alla befinner oss runt dessa apparater dagligen och våra icke-Omega tickar på som vanligt.
.....än så länge.

Vilken spårad tråd det har blivit haha.
Undrar om det var menat mer som en undran om efterfrågan på Rolex är på utgående??

Rolex är inte Omega, Omega är inte Rolex. Kvalitetskänslan i min 114060 överstiger SMP, SM300 och Aqua Terra (klockor jag personligen kan jämföra med). Det gör inte Omegaklockorna till dåliga klockor, absolut inte, jag håller exempelvis Aqua Terra som en av de i mitt tycke bästa klockor du kan köpa i den prisklassen. Men sen så kostar ingen av Omegaklockorna lika mycket som min sub, så skillnaden i kvalitet är logisk. Alla såna här diskussioner blir lite äpplen mot päron eftersom klockorna som man jämför mellan sällan kostar ungefär lika mycket (om man nu inte räknar retailpris utan prut men där ligger ju Omega ofta "fel" i prissättningen).

Och som någon sa. Är det kvalitet per krona vi söker (där kvalitet = driftsäkerhet) så bör väl alla ha en billig G-shock. Och köra KIA. Volvo är ju dyrt. 300k för en basbil.

Vad fan handlade tråden om?
Tråden är en utmärkt psykologisk studie hur känsliga fanboys fungerar. Ungefär som politiker. Man anpassar sin åsikt efter hur det passar vad man kämpar för.

Men precis som du säger är det ju bara prestige och filosofi som avgör valet mellan Rolex och Omega. När man gör valet till en pragmatiskt funktionell fråga blir det ju som en fråga om Tatraplan eller Volga. På vilken punkt är nån av dessa bättre än en G-Shock, förutom prestige, filosofi och känslor?

PS. Erkänner utan vånda att även Breitling får pisk av Casio, förutom tre nämnda punkterna.

Tillbaka
Topp