• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

miramogge

Omega
2-Faktor
$22k i USA
E6463F7C-2629-4DCB-B851-917ED9A20605.png
 

Trulli

Cartier
Hört (via kompis, men han brukar ha koll) att flera av de större gråhandlarna, som sitter på stora lager, slutat köpa in klockor och kör bara inbyten. Någon annan som hört samma?

Gissar att dom förstås inte helt stängt dörren, om dom lycka få en hypemodell till lågt pris.
Det har jag också hört. Priserna sjuker snabbt nu. Såg en GMT II 126710BLRO helt nyuttagen från svensk AD för 195.000 kr. De stod väll i 250-270 inte allt för många månader sedan?
 
Senast ändrad:
Hört (via kompis, men han brukar ha koll) att flera av de större gråhandlarna, som sitter på stora lager, slutat köpa in klockor och kör bara inbyten. Någon annan som hört samma?

Gissar att dom förstås inte helt stängt dörren, om dom lycka få en hypemodell till lågt pris.
Stämmer. Pratade med LW och de kör endast inbyten, med undantag om nån kommer in med en Sub Date eller motsvarande klocka som enkelt omsätts.
 

FlipSwede

Rolex
Ja tank..bara dubbla eller tredubbla listpriserna istf fem eller sexdubbelt begart. Da kommer det bli tomt pa kunder hos alla AFs...eller inte.

Salange det ar premium pa beg sa kommer det vara samma situation hos allla AFs som det ar idag for oss vanliga dodliga tror jag.
Gar priserna ner under list hos Grais sa kommer "ingen" handla hos AFs utan rabatt,nagot jag tror Rolex SA kommer gora allt i sin makt for att undvika att det uppstar.

Men for den som funderar pa att betala marknadspris ar det ju en trevligare trend med nedatgaende priser,medan det for den som redan kopt inte ar sa kul kanske.
 

BankAnden

Panerai
Med Rolex prisökning och fortsatt prisfall, börjar det närma sig en del intressanta nivåer. Självklart enkelt att som privatperson som säljer till privatperson att göra en peng på en populär modell direkt från AD. Men om vi leker med nedan, så är det inte långt till att enkla, bekväma och självklara flippare inte längre gör sig besväret = kölistorna bör komma ned.

Sub LV/GMT Batman på Oyster 120tkr list. Nu verkar det skapligt lätt att köpa från gråis för 185-195tkr.

Säg att affär görs på Kaplans med hammer price 155 = 186 i pris och 124 till säljaren.

Vad tror vi LW och andra betalar? 130? Snart kanske lite lägre ändå

Sub ND 100tkr list. 150 hos gråis.

Hammer price 125 = 150 i pris och 100 till säljaren. Ingen avans.
 

BankAnden

Panerai
Ja tank..bara dubbla eller tredubbla listpriserna istf fem eller sexdubbelt begart. Da kommer det bli tomt pa kunder hos alla AFs...eller inte.

Salange det ar premium pa beg sa kommer det vara samma situation hos allla AFs som det ar idag for oss vanliga dodliga tror jag.
Gar priserna ner under list hos Grais sa kommer "ingen" handla hos AFs utan rabatt,nagot jag tror Rolex SA kommer gora allt i sin makt for att undvika att det uppstar.

Men for den som funderar pa att betala marknadspris ar det ju en trevligare trend med nedatgaende priser,medan det for den som redan kopt inte ar sa kul kanske.
Jo men se mitt exempel, där det börjar tightas till
 

FlipSwede

Rolex
Med Rolex prisökning och fortsatt prisfall, börjar det närma sig en del intressanta nivåer. Självklart enkelt att som privatperson som säljer till privatperson att göra en peng på en populär modell direkt från AD. Men om vi leker med nedan, så är det inte långt till att enkla, bekväma och självklara flippare inte längre gör sig besväret = kölistorna bör komma ned.

Sub LV/GMT Batman på Oyster 120tkr list. Nu verkar det skapligt lätt att köpa från gråis för 185-195tkr.

Säg att affär görs på Kaplans med hammer price 155 = 186 i pris och 124 till säljaren.

Vad tror vi LW och andra betalar? 130? Snart kanske lite lägre ändå
Nja..
De varor som saljer sig sjalva betalar du noll i saljprovis till Kaplans,och du far aven en del av kopprovis om du forhandlar beroende pa vilken prisklass pa vara vi talar om.
Kan Kaplans tjana +50' pa att exponera din vara av ovanstaende slag sa ska det mycket till innan de slapper ivag dig till en konkurentmed motiveringen att de vill ha mer.
 

BankAnden

Panerai
Nja..
De varor som saljer sig sjalva betalar du noll i saljprovis till Kaplans,och du far aven en del av kopprovis om du forhandlar beroende pa vilken prisklass pa vara vi talar om.
Kan Kaplans tjana +50' pa att exponera din vara av ovanstaende slag sa ska det mycket till innan de slapper ivag dig till en konkurentmed motiveringen att de vill ha mer.
Aha, visste inte det om Kaplans. Då är det förstå en bra bit kvar till nollsummespel. Tack 👍🏻

Men via LW och liknande borde exemplet gälla.
 

FlipSwede

Rolex
Jo men se mitt exempel, där det börjar tightas till
Fragan ar ocksa hur manga slutkonsumenter som kopte till toppriser och hur mycket som vandrade runt mellan olika handlare som bara hojde prislappen sinsemellan?

Jag tror det finns tillrackligt med folk som ar nojda med att gora en femma eller tia pa "ingenting" mer an anmala intresse och far man ett samtal....
Det ar anda en hyfsad dagslon for valdigt lite insats om allt man behover gora ar att ga tvars over gatan.

Daremot de modeller som innan rallyt varit "troga" DJ YM Manga PM och TT etc ska man nog inte rakna med att kunna vanda med vinst. Sa dar hoppas jag det blir mer i butikerna for "vemsomhelst" att kopa.
 

FlipSwede

Rolex
Aha, visste inte det om Kaplans. Då är det förstå en bra bit kvar till nollsummespel. Tack 👍🏻

Men via LW och liknande borde exemplet gälla.
Ja formodligen sa betalar LW daligt da det inte kan vara helt gratis att ha den butiken.
Men jag far ocksa for mig de vander sig till det klientel som 50pengar ar vaxelmynt for. Vill man ha nagot sa betalar man for bekvamligheten och far det idag.
Imorrn ar det nagot nytt som ar kul..
Precis som ingen bryr sig om vardetapp pa den nya BMW eller MB suven. Det far val kosta.
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hört (via kompis, men han brukar ha koll) att flera av de större gråhandlarna, som sitter på stora lager, slutat köpa in klockor och kör bara inbyten. Någon annan som hört samma?

Gissar att dom förstås inte helt stängt dörren, om dom lycka få en hypemodell till lågt pris.
Så var det hos LW för ca 2 månader sen
 

BankAnden

Panerai
Det här är skandal. Hur får vi stopp på vansinnet? Det är inte kul med klockor om inte man kan tjäna en peng!
Haha, inte ens i en tråd om prisspekulationer, får vi spekulera i pris utan att bli häcklade ✌🏻👏

Jag är en pinsamt djup klocknörd och klockälskare. Samtidigt har jag en stor fascination över hur denna marknad fungerat senaste åren, precis som jag följer många tllgångsklasser eller andra prispåverkande faktorer, för att jag är intresserad. Är det ok, eller måste jag vara som dig?
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Haha, inte ens i en tråd om prisspekulationer, får vi spekulera i pris utan att bli häcklade ✌🏻👏

Jag är en pinsamt djup klocknörd och klockälskare. Samtidigt har jag en stor fascination över hur denna marknad fungerat senaste åren, precis som jag följer många tllgångsklasser eller andra prispåverkande faktorer, för att jag är intresserad. Är det ok, eller måste jag vara som dig?

Ta inte illa upp! Skojade till det lite bara. Diskutera på för all del.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Vad tror ni om vintagemarknaden framöver? Kollat en del på GMT 16710. Enligt Chrono24 är prisfallet inte lika stort som nuvarande modeller i sortimentet. Tror ni vi kan se samma priser som för fyra-fem år sedan?
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Vad tror ni om vintagemarknaden framöver? Kollat en del på GMT 16710. Enligt Chrono24 är prisfallet inte lika stort som nuvarande modeller i sortimentet. Tror ni vi kan se samma priser som för fyra-fem år sedan?
Jag tänket att vintage tilltalar klocknördar i större utsträckning och att nyproducerat är området där fluktuationen sitter eftersom det är här spekulanter och instagrammänniskorna figurerar.
Jag GISSAR att värdet på dessa primärt byggts av genuin kärlek till klockan och att detta kvarstår i större utsträckning.
 

Spanjoren

Omega
2-Faktor
Jag håller nog med det, kollar också på mycket vintage främst VC och Omega, men fallet är inte alls lika stort där som det är på Overseas eller de flesta nya Rolex modeller te x. Många av dom jag kollar på har minskat 5-10% om något alls.
 

Olpes

Cartier
Vad tror ni om vintagemarknaden framöver? Kollat en del på GMT 16710. Enligt Chrono24 är prisfallet inte lika stort som nuvarande modeller i sortimentet. Tror ni vi kan se samma priser som för fyra-fem år sedan?
Finns väl inget som tyder på att priserna skulle bli de samma som för 4-5 år sedan efter minst 5-6 prishöjningar och en aggressiv inflation.
Sen tror jag inte att priserna på "vintage" har så mycket med nörderi att göra. Vintagepriserna har stigit lika mycket som modernt under bitcoin eran. Kanske inte just 16710, men det är inte vintage heller.

Jag tror det mest handlar om att referenser som fortfarande tillverkas har en konstant ökning av utbud. Efterfrågan måste således också vara konstant för att priserna ska bibehållas. När det kommer till referenser som inte tillverkas längre finns det ingen ökning av utbud att tala om. Utbudet minskar snarare med tiden, för varje individ som bestämmer sig för att behålla sin klocka och aldrig sälja den så finns det 1 mindre på marknaden. Marknaden för fina exemplar blir också mindre och mindre för varje dag som går. För varje nisse som tappar bort ett cert eller polerar sin 16710, minskar utbudet av fina exemplar. Referenser som inte tillverkas (och inte är för lika referenser som fortfarande tillverkas) är således mindre känsliga för en minskad efterfrågan.

Utöver utbudsfaktorn är nog pris den största faktorn. 16710 är betydligt billigare. Vi ser mycket större procentuellt tapp på dyrare klockor, oavsett varumärke eller ålder på klockan.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Vad tror ni om vintagemarknaden framöver? Kollat en del på GMT 16710. Enligt Chrono24 är prisfallet inte lika stort som nuvarande modeller i sortimentet. Tror ni vi kan se samma priser som för fyra-fem år sedan?
De har ju inte haft så kraftig uppgång de senaste åren, som senaste modellerna. Vad ligger en skaplig 16710 på nu? Runt 120?

Låg på ca 35 för 10 år sedan och var väl uppe på 100 redan för tre år sedan.
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Solklart att priserna kommer falla.
2 913 505 i Sverige som "äger" (hyr från banken) sin bostad.
Total belåning: 4108000000000
4108000000000/2913505=1409985 i snitt per person. (Vissa lär ha betydligt mindre och andra betydligt mer)

Total räntekostnad med 1,5% ränta = 1 762 / mån
Totalt räntekostnad med 4 % ränta = 4 699 / mån
Ökad räntekostnad = 2 937 / mån
Eller 35 255 / år.

Lägg på inflation på det, dyrare elpriser och andra lån som käkar en större andel av disponibel inkomst.
Mest troligt en liten andel som bor i hyresrätt som köper Rolex.
Så om dessa hushåll nu åker på en rejäl kostnadssmäll, prioriterar de en Rolex?
Jag skulle säga nej och snart lär det finns klockar att köpa hos varenda handlare.
Varslen börjar även sticka nu, så då blir det ännu färre som kan köpa.

Att tro att Rolex ska sälja över list i en tid av ekonomisk åtstramning och uppsägningar, det är för mig svårt att tro.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Finns väl inget som tyder på att priserna skulle bli de samma som för 4-5 år sedan efter minst 5-6 prishöjningar och en aggressiv inflation.
Sen tror jag inte att priserna på "vintage" har så mycket med nörderi att göra. Vintagepriserna har stigit lika mycket som modernt under bitcoin eran. Kanske inte just 16710, men det är inte vintage heller.

Jag tror det mest handlar om att referenser som fortfarande tillverkas har en konstant ökning av utbud. Efterfrågan måste således också vara konstant för att priserna ska bibehållas. När det kommer till referenser som inte tillverkas längre finns det ingen ökning av utbud att tala om. Utbudet minskar snarare med tiden, för varje individ som bestämmer sig för att behålla sin klocka och aldrig sälja den så finns det 1 mindre på marknaden. Marknaden för fina exemplar blir också mindre och mindre för varje dag som går. För varje nisse som tappar bort ett cert eller polerar sin 16710, minskar utbudet av fina exemplar. Referenser som inte tillverkas (och inte är för lika referenser som fortfarande tillverkas) är således mindre känsliga för en minskad efterfrågan.

Utöver utbudsfaktorn är nog pris den största faktorn. 16710 är betydligt billigare. Vi ser mycket större procentuellt tapp på dyrare klockor, oavsett varumärke eller ålder på klockan.
Instämmer. Adderat till det så innan pandemin inhandlade många sina Rolex även då som pre-owned/vintage för att priset för en ny även då var för högt för vissa modeller.
Dvs. killgissar att det inte finns någon direkt korrelation för att priserna på vintage eller pre-owned (ej gråisar) skulle finnas.

Om man syftar till gemeneman och den kundkrets som står för volymomsättningen (inte high rollers).

Priser och efterfrågan på pre-owned och vintage under senaste året har byggt på bristande utbud varav tidigare (och ev. nu) kommer efterfrågan att bygga på för höga priser på nya klockor
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Solklart att priserna kommer falla.
2 913 505 i Sverige som "äger" (hyr från banken) sin bostad.
Total belåning: 4108000000000
4108000000000/2913505=1409985 i snitt per person. (Vissa lär ha betydligt mindre och andra betydligt mer)

Total räntekostnad med 1,5% ränta = 1 762 / mån
Totalt räntekostnad med 4 % ränta = 4 699 / mån
Ökad räntekostnad = 2 937 / mån
Eller 35 255 / år.

Lägg på inflation på det, dyrare elpriser och andra lån som käkar en större andel av disponibel inkomst.
Mest troligt en liten andel som bor i hyresrätt som köper Rolex.
Så om dessa hushåll nu åker på en rejäl kostnadssmäll, prioriterar de en Rolex?
Jag skulle säga nej och snart lär det finns klockar att köpa hos varenda handlare.
Varslen börjar även sticka nu, så då blir det ännu färre som kan köpa.

Att tro att Rolex ska sälja över list i en tid av ekonomisk åtstramning och uppsägningar, det är för mig svårt att tro.
Detta behandlar ju lånegraden men ingen indikation om faktiskt nettolön.

Priserna (%) kommer nog gå ned med främst för de nya modellerna som gråisar försökt kränga.

Och frågan är väl om Rolex kommer anpassa produktions och tilldelning för att hålla pris och efterfrågan uppe. 🤷🏻‍♂️
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Detta behandlar ju lånegraden men ingen indikation om faktiskt nettolön.

Priserna (%) kommer nog gå ned med främst för de nya modellerna som gråisar försökt kränga.

Och frågan är väl om Rolex kommer anpassa produktions och tilldelning för att hålla pris och efterfrågan uppe. 🤷🏻‍♂️
Spelar ingen roll vad du har för nettolön. Du får ändå ett minskat utrymme för konsumtion.
Många med lön i intervallet 30-45 papp som köpt Rolex under senaste åren. Kommer de köpa framöver?
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Spelar ingen roll vad du har för nettolön. Du får ändå ett minskat utrymme för konsumtion.
Många med lön i intervallet 30-45 papp som köpt Rolex under senaste åren. Kommer de köpa framöver?
Givetvis är tillhör ju detta kategorin lyxkonsumtion och kan därför bortprioriteras. Däremot är ju fortfarande nettoinkomsten avgörande. iom att det minskade utrymmet för konsumtion är relativt. Förstår att man måste göra en schablonberäkning men beräkningen ser ju inte heller till hur mycket hushållen tagit höjd för i sina amorteringar och privatekonomi även idag. Många lägger redan idag undan mer pengar än behövligt för att kunna täcka ev. ränteökningar.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Solklart att priserna kommer falla.
2 913 505 i Sverige som "äger" (hyr från banken) sin bostad.
Total belåning: 4108000000000
4108000000000/2913505=1409985 i snitt per person. (Vissa lär ha betydligt mindre och andra betydligt mer)

Total räntekostnad med 1,5% ränta = 1 762 / mån
Totalt räntekostnad med 4 % ränta = 4 699 / mån
Ökad räntekostnad = 2 937 / mån
Eller 35 255 / år.

Lägg på inflation på det, dyrare elpriser och andra lån som käkar en större andel av disponibel inkomst.
Mest troligt en liten andel som bor i hyresrätt som köper Rolex.
Så om dessa hushåll nu åker på en rejäl kostnadssmäll, prioriterar de en Rolex?
Jag skulle säga nej och snart lär det finns klockar att köpa hos varenda handlare.
Varslen börjar även sticka nu, så då blir det ännu färre som kan köpa.

Att tro att Rolex ska sälja över list i en tid av ekonomisk åtstramning och uppsägningar, det är för mig svårt att tro.
Rolex kontrar med att vara först med uppsägningar.
 
Solklart att priserna kommer falla.
2 913 505 i Sverige som "äger" (hyr från banken) sin bostad.

Lägg på inflation på det, dyrare elpriser och andra lån som käkar en större andel av disponibel inkomst.
Mest troligt en liten andel som bor i hyresrätt som köper Rolex.
Så om dessa hushåll nu åker på en rejäl kostnadssmäll, prioriterar de en Rolex?
Jag skulle säga nej och snart lär det finns klockar att köpa hos varenda handlare.
Varslen börjar även sticka nu, så då blir det ännu färre som kan köpa.

Att tro att Rolex ska sälja över list i en tid av ekonomisk åtstramning och uppsägningar, det är för mig svårt att tro.

Klockor är lättrörliga, så även om den svenska medelklassen skulle krascha ekonomiskt så kan klockorna ganska enkelt säljas till andra länder, åtminstone inom EU. Så prisfallet kommer nog bromsas en del och hamna på nån sorts EU-nivå.

Däremot tror jag att antalet nya sålda klockor till svenskar i Sverige kommer att minska, av följande skäl:

• Rolex är lyx, men inte hyperlyx. Vanliga människor i medelklassen kan med lite ansträngning köpa deras produkter, vilket de också gör. Och medelklassen är konjunkturkänslig på ett helt annat sätt än de genuint rika.

• Svenskarna, i jämförelse med andra västländer, har små nettotillgångar och små marginaler. Det behövs ingen stor justering av räntor eller konjunktur innan den svenska medelklassen blir rejält ekonomiskt stressad.

• Många av de i medelklassen som "känner sig rika" och har spenderbyxorna på sig gör det pga värdeökningar av sin bostad och inte som resultat av eget arbete. Den svenska bostadsmarknaden, pga knäpp politik, är mycket mer volatil än i andra länder och när den dippar så dippar den REJÄLT.

Jag tror att AD:s ganska fort kommer skippa principen att bara sälja till sådana som bor lokalt. Snart kan kineserna handla i Stockholm igen...
 
Topp