• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Solklart att priserna kommer falla.
2 913 505 i Sverige som "äger" (hyr från banken) sin bostad.
Total belåning: 4108000000000
4108000000000/2913505=1409985 i snitt per person. (Vissa lär ha betydligt mindre och andra betydligt mer)

Total räntekostnad med 1,5% ränta = 1 762 / mån
Totalt räntekostnad med 4 % ränta = 4 699 / mån
Ökad räntekostnad = 2 937 / mån
Eller 35 255 / år.

Lägg på inflation på det, dyrare elpriser och andra lån som käkar en större andel av disponibel inkomst.
Mest troligt en liten andel som bor i hyresrätt som köper Rolex.
Så om dessa hushåll nu åker på en rejäl kostnadssmäll, prioriterar de en Rolex?
Jag skulle säga nej och snart lär det finns klockar att köpa hos varenda handlare.
Varslen börjar även sticka nu, så då blir det ännu färre som kan köpa.

Att tro att Rolex ska sälja över list i en tid av ekonomisk åtstramning och uppsägningar, det är för mig svårt att tro.
Som jag nämnt tidigare så är jag förvånad över hur många som verkar tro att mer eller mindre alla svenskar sitter med ett gigantiskt bo-lån.

Tagit från reddit
kek123555.png

"Om man bara ser till bostadslånen är över 50 % av alla svenskar skuldfria, medan cirka 20 % har en bostadsskuld som ligger på en miljon eller mer."
Jag undrar om inte det är gamla siffror?

Jag tolkar denna statistik som att betydligt fler har bostadslån överstigande en miljon;

Jag undrar om inte det är gamla siffror?

Jag tolkar denna statistik som att betydligt fler har bostadslån överstigande en miljon;

Hm…är det lån per person eller hushåll? Hittade inte?

88000kr. Diskutera i smågrupper, återkom därefter hit med sammanfattning.

Solklart att priserna kommer falla.
2 913 505 i Sverige som "äger" (hyr från banken) sin bostad.
Total belåning: 4108000000000
4108000000000/2913505=1409985 i snitt per person. (Vissa lär ha betydligt mindre och andra betydligt mer)

Total räntekostnad med 1,5% ränta = 1 762 / mån
Totalt räntekostnad med 4 % ränta = 4 699 / mån
Ökad räntekostnad = 2 937 / mån
Eller 35 255 / år.

Lägg på inflation på det, dyrare elpriser och andra lån som käkar en större andel av disponibel inkomst.
Mest troligt en liten andel som bor i hyresrätt som köper Rolex.
Så om dessa hushåll nu åker på en rejäl kostnadssmäll, prioriterar de en Rolex?
Jag skulle säga nej och snart lär det finns klockar att köpa hos varenda handlare.
Varslen börjar även sticka nu, så då blir det ännu färre som kan köpa.

Att tro att Rolex ska sälja över list i en tid av ekonomisk åtstramning och uppsägningar, det är för mig svårt att tro.
Eller så tänker man tvärt om. Låsta räntor och låst elpris. Har köpt ROLEX för lekpengar. = Noll påverkan av nuläget. = Priserna består.

88000kr. Diskutera i smågrupper, återkom därefter hit med sammanfattning.
Vi har kommit fram till att du bör köpa den.

Då är SBABs siffror per hushåll då…..och inte per näsa….

Skräll att det är lägst lån/näsa i Grekland…..finns ju inga pengar ATT låna 😬
Borde tolkas som ett väldigt sunt tecken det där. Faktum kvarstår, att vi svenskar är grovt överbelånade, upp till öronen, om du inte har hajat det. Visst finns det tex. äldre som äger sitt hus/lägenhet, men majoriteten unga med flera andra inkluderade, som relativt nyligen köpt hus etc. i centrala områden har väldigt stora lån. För att inte snacka om leasingbilar, övriga abonnemang osv. Nåja, välkommen till verkligheten. 🤓

Borde tolkas som ett väldigt sunt tecken det där. Faktum kvarstår, att vi svenskar är grovt överbelånade, upp till öronen, om du inte har hajat det. Visst finns det tex. äldre som äger sitt hus/lägenhet, men majoriteten unga med flera andra inkluderade, som relativt nyligen köpt hus etc. i centrala områden har väldigt stora lån. För att inte snacka om leasingbilar, övriga abonnemang osv. Nåja, välkommen till verkligheten. 🤓
Inte hajat ?? 🤣

Visst, många har en hög belåningsgrad, MEN jag tror fortfarande att den lilla promille av befolkningen som handlar och har handlat dyrare klockor inte kommer att förändra köpbeteendet märkbart trots höjda räntor, elpriser osv.
Många klockentusiaster tror nog att intresset för klockor är brett, men det är det inte.
Gemene man skiter fullständigt i vad vi har på handleden.
Med det sagt så är vi inte särskilt många som köper dyra klockor och högst troligt är vi heller inte många som bryr oss om högre levnadskostnader, hade man råd med en Rolex igår så har man råd med en Rolex i morgon.
Dessutom har hälften av alla med huslån bundna räntor och troligen fast elpris ett bra tag framöver.

Visst, många har en hög belåningsgrad, MEN jag tror fortfarande att den lilla promille av befolkningen som handlar och har handlat dyrare klockor inte kommer att förändra köpbeteendet märkbart trots höjda räntor, elpriser osv.
Många klockentusiaster tror nog att intresset för klockor är brett, men det är det inte.
Gemene man skiter fullständigt i vad vi har på handleden.
Med det sagt så är vi inte särskilt många som köper dyra klockor och högst troligt är vi heller inte många som bryr oss om högre levnadskostnader, hade man råd med en Rolex igår så har man råd med en Rolex i morgon.
Dessutom har hälften av alla med huslån bundna räntor och troligen fast elpris ett bra tag framöver.
Kanske har du rätt.. men faktum är att marknadspriserna på Rolex går ner, så nån påverkan har detta. Även rika människor är känsliga för marknadens rörelser, även om det kanske främst är psykologiskt.

Tillbaka
Topp