• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Aldrig påstått att ett skulle vara en affärsmodell, bara att fler i personalstyrkan kan tänka sig att köpa
Ah, då vantolkade jag ditt inlägg.
Jag har personligen ingen aning, men jag misstänker att personalstyrkan redan idag köper så mycket de har råd med. Nymans och Krons kör ju redan pre-owned.

Däremot kanske de får exkludera Rolex från det i framtiden och köra enbart på Rolex egna program.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor

loevhagen

Patek
2-Faktor
Senast ändrad:

willbur

Rolex
2-Faktor
Nix - det blir som før. Bare se her: https://www.bucherer.com/uk/en/rolex-certified-pre-owned/watches

Dessuten - tenk følgende case:

Case A: Rolex AD selger en 2004 16710 GMT Master II som har fått service og har 2 år garanti fra Rolex -> Pris X.
Case B: Gråmarkedsforhandler selger en 2004 16710 som "sjekket...trenger ikke service" -> Pris X.

Hvor bruker du dine X kroner? Case A, selvfølgelig.
Ja om x är lika stort. Men Case A kommer nog vara ganska mycket dyrare än vad Case B är. Så tror inte det kommer vara så självklart val.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Visst, många har en hög belåningsgrad, MEN jag tror fortfarande att den lilla promille av befolkningen som handlar och har handlat dyrare klockor inte kommer att förändra köpbeteendet märkbart trots höjda räntor, elpriser osv.
Många klockentusiaster tror nog att intresset för klockor är brett, men det är det inte.
Gemene man skiter fullständigt i vad vi har på handleden.
Med det sagt så är vi inte särskilt många som köper dyra klockor och högst troligt är vi heller inte många som bryr oss om högre levnadskostnader, hade man råd med en Rolex igår så har man råd med en Rolex i morgon.
Dessutom har hälften av alla med huslån bundna räntor och troligen fast elpris ett bra tag framöver.
Tror det är två fel i den här analysen. Dels att Rolex priserna drivs av klockentusiasterna och dels att Svennebanan inte blir stressad redan nu av insikten att när lånen skall omförhandlas om två år ökar boende kostnaden motsvarande 20k lönesänkning.
 

poormans

Rolex
På monochrome watches skrev de att det endast kommer gälla klockor äldre än 3 år.. så det är inte så enkelt att exploatera det där, iaf inte som du beskriver.

Äldre än 3 år alltså, inget om hur gamla klockor de kommer att köra "certified pre-owned" på?

Vintagemodeller? "Nakna" nyare klockor?

Det är väl de som skulle vara mest betjänta av den tjänsten nyare, fullsets säljer ju redan de flesta nordiska AD🤔🤔🤔
 

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Jag kanske är lite off topic men jag tänker att Rolex preowned nog kommer påverka gråisarna mest? Varför sälja via gråis om du får samma pris via en Rolex AD + kanske lite mer eftersom de sen säljer med certifikat som säkert ger lite utrymme för högre pris

Gråisarna får det tuffare och tuffare, först pyspunka och från en dag till en annan börjar man konkurrera mot Rolex, aj.

En fundering jag också har är om det är för att de vill få kontroll över vem som säljer sina klockor och på så sätt inte sälja till dem mer om det visar sig att någon gjort det återkommande?
 

Zvezda

Omega
Kommer kännas bra när man inte får skriva upp sig på x klocka och sedan pekar AD brevid där det minsann ligger den klockan du vill ha men för 2x msrp 🤣

En annan tanke, kan inte rolex bara nu dra ned på tillverkning när dem samtidigt kommer att "kontrollera" andrahandsmarknaden? skapa större efterfrågan på mindre utbud.

Va e detta för pris? 220k??? såg av annan medlem att man kunde plocka ut hos nyman utan väntetid.
dog123.PNG
 
Senast ändrad:

MrSpez

Omega
Förstår inte logiken… känns ju väldigt märkligt o gå in hos AD, önska en klocka för tex 100k och man blir erbjuden en begagnad för 200k och listen är stängd.

Tycker att de borde införa någon form av rolex index och sälja alla klockor för marknadspris direkt. Kostar Daytona 300k begagnad så får du ge 300k för den ny också. Tror marknaden hade blivit bättre för alla.
 

klockrent

Breitling
Om deras prissättning är lika orimlig som första butikerna så lär greys inte ha några problem att sälja
Om deras prissättning är lika orimlig som första butikerna så lär greys inte ha några problem att sälja
Tror du Rolex kan motivera att man säljer begagnade klockor till, rätt ofta, högre pris än nya? Personligen tror jag Rolex kan få ett PR-problem här.
 

David71

Rolex
2-Faktor
Flera AD säljer ju redan begagnade Rolex till marknadspris.

Sen gäller detta endast klockor som är minst tre år gamla. Så gråhandlarna lär nog bli kvar
 

klockrent

Breitling
Flera AD säljer ju redan begangnade Rolex till marknadspris.

Sen gäller detta endast klockor som är minst tre år gamla. Så gråhandlarna lär nog bli kvar
Ja men frågan är om inte marknadspriset kan påverkas här? Gråhandlarna har ju kunnat köpa stora volymer och sitta på allt för att trissa upp priserna. Om Rolex officiellt börjar sälja pre-owned bör det påverka priset. Hur ska Rolex motivera att man säljer en begagnad klocka dyrare än vad den går att köpa för nypris(givet att man får vänta för att ens få tillgång till en)?
Det jag försöker säga är att det är Rolex som har makten över hur mycket som nyproduceras och därmed påverkar andrahandspriset. Det har väl varit okej. Men det blir ett problem om Rolex nu ska tjäna pengar på att att sälja dyra begagnade klockor, klockor som är dyra för att Rolex inte producerar fler.
 

David71

Rolex
2-Faktor
Ja men frågan är om inte marknadspriset kan påverkas här? Gråhandlarna har ju kunnat köpa stora volymer och sitta på allt för att trissa upp priserna. Om Rolex officiellt börjar sälja pre-owned bör det påverka priset. Hur ska Rolex motivera att man säljer en begagnad klocka dyrare än vad den går att köpa för nypris(givet att man får vänta för att ens få tillgång till en)?
Det jag försöker säga är att det är Rolex som har makten över hur mycket som nyproduceras och därmed påverkar andrahandspriset. Det har väl varit okej. Men det blir ett problem om Rolex nu ska tjäna pengar på att att sälja dyra begagnade klockor, klockor som är dyra för att Rolex inte producerar fler.
Men redan nu säljer flera AD nästan nya Rolex långt över listpris, jag förstår inte riktigt vad skillnaden är, eller missar jag något? :)
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
”Modellen finns tyvärr inte inne men du kan få köpa en 3 år gammal variant av den för dubbelt så mycket. Vi garanterar att den är äkta”.

Tror det bara kommer att funka om de initialt ger bra pris till de som vill sälja tillbaka sin Rolex. Om du får mer på andrahandsmarknaden finns inget superstarkt incitament att sälja tillbaka till Rolex, det handlar om att lyckas med certifikaten.

Rolex vill styra mer av och tjäna mer på sin andrahandsmarknad. De lyckas om det blir så att deras egna pre-owned certifikat blir standard och att man inte ska våga köpa en begagnad om inte det finns med.
 

klockrent

Breitling
Men redan nu säljer flera AD nästan nya Rolex långt över listpris, jag förstår inte riktigt vad skillnaden är, eller missar jag något? :)
Det kan fortsätta, men en AD kontrollerar inte produktionen så det finns ingen "jävsituation" där.

Rolex kontrollerar produktionen. PR-mässigt blir det svårt att man begränsar nyproduktionen och samtidigt säljer gammalt jättedyrt (något som är möjligt eftersom man begränsar nyproduktionen).
Man skapar helt enkelt sin egen marknad på ett rätt oetiskt sätt.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Påverkar ingenting.
Många ADs säljer redan begagnat och vad ska Rolex göra, kontrollera utpriserna? I så fall behöver ADs köpa in billigt och då kan gemene privatperson/ägare sälja via gråhandlare eller privat i fortsättningen istället för att välja den vägen.
Däremot med dagens kopior som bara blir allt mer lika originalen år efter år så bringar det en trygghet för både köpare och säljare vilket Rolex säkert ser en marknad för och vill nyttja.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Hört (via kompis, men han brukar ha koll) att flera av de större gråhandlarna, som sitter på stora lager, slutat köpa in klockor och kör bara inbyten. Någon annan som hört samma?

Gissar att dom förstås inte helt stängt dörren, om dom lycka få en hypemodell till lågt pris.
Rätt vara till rätt pris, lättsålt köper dom men mycket går på förmedlingsuppdrag.

Ah, då vantolkade jag ditt inlägg.
Jag har personligen ingen aning, men jag misstänker att personalstyrkan redan idag köper så mycket de har råd med. Nymans och Krons kör ju redan pre-owned.

Däremot kanske de får exkludera Rolex från det i framtiden och köra enbart på Rolex egna program.
Som anställd senast jag kolla fick man inte köpa "heta" modeller
 

nate

Omega
Hej,

Vad är rimligt att sälja en 126710BLNR för i Sverige idag? Fullset och ny

Vet att man kan kolla priser här, blocket och Chrono24 men oftast ger det en indikation på vad folk "vill" sälja dem för och inte vad de faktiskt säljer dem för...

Tack
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Når Rolex selv åpner for sertifisert brukthandel med egne produkter, er tematikken relevant og on topic i DENNE tråden og ikke opp mot "...värdeökning, hur man bäst tar sig in på listor, vilka modeller som kommer bli discontinued och andra spåkule-funderingar.".

Men - OK.
 
Topp