• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Når Rolex selv åpner for sertifisert brukthandel med egne produkter, er tematikken relevant og on topic i DENNE tråden og ikke opp mot "...värdeökning, hur man bäst tar sig in på listor, vilka modeller som kommer bli discontinued och andra spåkule-funderingar.".

Men - OK.
Där tycker vi olika. Det finns en tråd helt dedikerad till priser och handel av Rolex.
 

FlipSwede

Rolex
Äldre än 3 år alltså, inget om hur gamla klockor de kommer att köra "certified pre-owned" på?

Vintagemodeller? "Nakna" nyare klockor?

Det är väl de som skulle vara mest betjänta av den tjänsten nyare, fullsets säljer ju redan de flesta nordiska AD🤔🤔🤔
Allt de kan tjana pengar pa skulle vara min gissning. Precis som de gor idag,men att CPO kommer fran Rolex SA istf som idag oftast) butiken
 

klockrent

Breitling
Påverkar ingenting.
Många ADs säljer redan begagnat och vad ska Rolex göra, kontrollera utpriserna? I så fall behöver ADs köpa in billigt och då kan gemene privatperson/ägare sälja via gråhandlare eller privat i fortsättningen istället för att välja den vägen.
Däremot med dagens kopior som bara blir allt mer lika originalen år efter år så bringar det en trygghet för både köpare och säljare vilket Rolex säkert ser en marknad för och vill nyttja.
Så du tror Rolex kommer sälja begagnade versioner av sina klockor för flera gånger nypris?
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Intressant. För mig är det solklart att detta kommer leda till prissänkningar. Snart vet vi hur det blir.
Håller med. Jag finner det osannolikt att Rolex själva kommer stå bakom grå handelns dammsugning av marknaden och uppblåsta priser. Snarare är detta ett sätt att normalisera begagnathandeln. Det vore en annan sak om det rörde limiterade special modeller. Porsche kan såklart sälja en 918 spyder dyrare än dom en gång sålde den för men knappast en massproducerad standardmodell
 

Erdna

Cartier
  • Like
Reactions: par

par

Patek
2-Faktor
Håller med. Jag finner det osannolikt att Rolex själva kommer stå bakom grå handelns dammsugning av marknaden och uppblåsta priser. Snarare är detta ett sätt att normalisera begagnathandeln. Det vore en annan sak om det rörde limiterade special modeller. Porsche kan såklart sälja en 918 spyder dyrare än dom en gång sålde den för men knappast en massproducerad standardmodell
Nu hade du iofs fel gällande Rolex prissättning. men enligt den teorin skulle en ej limiterad tex GT3 säljas under list begagnad vilket inte varit fallet sista åren.
 

klockrent

Breitling

Snart och snart... redan igång. Inga rea-priser här inte :)
Med snart menar jag inte från dag ett. Marknaden måste få smälta Rolex priser innan något sätts igång. Hur tycker du deras priser är jämfört med övriga säljare?
 

par

Patek
2-Faktor
Vi kan vara säkra på att Rolex inte gör förändringen för att sänka några priser. Man vill bara ha en del av kakan som gråisar har idag. Rolex kommer att ta ut avgifter från återförsäljaren för att erbjuda garantin. En effekt blir givetvis att man även motverkar kopior.
 

klockrent

Breitling
Naturligtvis gör inte Rolex detta för att sänka priserna, men det kan ändå bli konsekvensen.
Rolex kan tjäna pengar på detta samtidigt som priset på andrahandsmarknaden går ner. Om Rolex går in med samma priser måste övriga marknaden sänka sina för att konkurrera. Då är bollen i rullning. Varför köpa från andra om man kan köpa från Rolex med cert och två års garanti?
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor

Bilagor

  • 445D0A07-5F8F-4D5B-97A9-5B80DE7CF0DB.png
    445D0A07-5F8F-4D5B-97A9-5B80DE7CF0DB.png
    196.3 KB · Visningar: 10

Thomsen

Omega
Hoppas att det är för deras AD ska ha nåt att sälja, kan inte vara kul att stå och förklara samma sak om och om igen och inte var varor att sälja.
Sen följer väl AD marknadspris, plus lite extra för certet om klockan är över fem år. Annars finns det väl redan ett ordinarie cert med 5 års garanti. Frågan är hur mycket extra man vill betala för 24 månaders garanti jämfört med vad som finns kvar på ordinarie?
Största fördelen måste väl vara att minska risken att köpa en kopia
 

par

Patek
2-Faktor
Gråhandlarnas priser blir plötsligt mindre attraktiva vilket gör att de måste sänka sina priser.

Eller får Rolex AD begära mer. Oavsett kommer klockorna säljas för marknadspris. I marknadspriset kommer det värderas vad en klocka som är certifierad av Rolex med garanti är värd. Rolex AD får sätta ett marknadsmässigt pris, dom vill givetvis maximera sin vinst och har betalat något för klockan. Inget konstigt, gäler samma för bilar tex.
 

klockrent

Breitling
Det är väl klart att folk kommer betala marknadspriset. Det gör ju köparna alltid. Dock tror jag att marknadspriset kommer gå ner.

Är det bara jag som inte hittar årtal på klockorna?
 

par

Patek
2-Faktor
Det är väl klart att folk kommer betala marknadspriset. Det gör ju köparna alltid. Dock tror jag att marknadspriset kommer gå ner.

Är det bara jag som inte hittar årtal på klockorna?
Det kan man tro, men din teori håller inte.
Tror du en Porsche återförsäljare vill att oberoende handlare ska behöva sänka sina priser eller sätter dom ett lite högre pris för att deras kund kan vara beredd att betala det?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Får de in en klocka utan bop som är äldre än 3 år kan ju Rolex via serienumret bestämma årtalet……. det kan ju inte vi dödliga……. men vi kommer lära oss med tiden…….
 
Topp