• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Nu hade du iofs fel gällande Rolex prissättning. men enligt den teorin skulle en ej limiterad tex GT3 säljas under list begagnad vilket inte varit fallet sista åren.
Vad gäller Rolex prissättning fattar jag inte vad du menade. Jag sade inget om Rolex prissättning. GT3or är ju relativt limiterade också. Tror du inte att Porsche i det fallet hellre säljer en ny där dom tar större delen av vinsten än att handlaren cirkulerar en beg och drar in pengarna?
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Hoppas att det är för deras AD ska ha nåt att sälja, kan inte vara kul att stå och förklara samma sak om och om igen och inte var varor att sälja.
Sen följer väl AD marknadspris, plus lite extra för certet om klockan är över fem år. Annars finns det väl redan ett ordinarie cert med 5 års garanti. Frågan är hur mycket extra man vill betala för 24 månaders garanti jämfört med vad som finns kvar på ordinarie?
Största fördelen måste väl vara att minska risken att köpa en kopia
Gör dem såpass bra falska klockor idag så löser dem väll säkert att lösa falska av dess också tyvärr
 

FlipSwede

Rolex
Så du tror Rolex kommer sälja begagnade versioner av sina klockor för flera gånger nypris?
Rolex【om du menar tillverkaren】saljer enbart nya klockor till sina AFs och kommer nu enbart tillhandahalla en service med att certifiera gamla klockor som.
1.Akta vara
2.Servade och upp till deras standard.
3.Ta bra betalt for detta och lamna 2ars garanti worldwide.

Fordel for AFs ar att det ger ett formodat mervarde for tex en internationell kund som inte har mycket nytta av en In house garanti. Typ den 2ariga Nymans ger pa beg idag.

Givetvis kan de da ta premium pa priset.
Och att tro de inte maximerar sin vinst ar naivt.
Redan idag har ju valdigt manga AFs tomt pa nya Rolex medan beghyllan ar full.
Till marknadspris givetvis.
 

FlipSwede

Rolex
Vad gäller Rolex prissättning fattar jag inte vad du menade. Jag sade inget om Rolex prissättning. GT3or är ju relativt limiterade också. Tror du inte att Porsche i det fallet hellre säljer en ny där dom tar större delen av vinsten än att handlaren cirkulerar en beg och drar in pengarna?
Sjalvklart vill de salja nytt.
For den som inte kan fa en GT3 koper kanske natt annat.
Kunde alla kopa det heta ville ingen ha nagot alls
 

klockrent

Breitling
Det kan man tro, men din teori håller inte.
Tror du en Porsche återförsäljare vill att oberoende handlare ska behöva sänka sina priser eller sätter dom ett lite högre pris för att deras kund kan vara beredd att betala det?
Om min teori håller inte återstår att se.
Vad Porsche vill spelar ingen roll. Allt hänger på vad marknaden tycker är rimlig.
Plus. Vänta ett kvartal så kommer Rolex få en rejäl PR-backlash av att man går in och höjer andrahandsmarknaden(om det nu händer som du verkar hinta om).
Att äga produktionen, ha den på en låg nivå som trissar upp andrahandsmarknaden och sen utnyttja andrahandsmarknaden för att tjäna ännu mer pengar kommer slå tillbaka. Hundra procent.
Rolex går in för att få andelar och döda en del av gråhandlarna. Det handlar om kontroll, inte maximal vinst.
 

klockrent

Breitling
Rolex【om du menar tillverkaren】saljer enbart nya klockor till sina AFs och kommer nu enbart tillhandahalla en service med att certifiera gamla klockor som.
1.Akta vara
2.Servade och upp till deras standard.
3.Ta bra betalt for detta och lamna 2ars garanti worldwide.

Fordel for AFs ar att det ger ett formodat mervarde for tex en internationell kund som inte har mycket nytta av en In house garanti. Typ den 2ariga Nymans ger pa beg idag.

Givetvis kan de da ta premium pa priset.
Och att tro de inte maximerar sin vinst ar naivt.
Redan idag har ju valdigt manga AFs tomt pa nya Rolex medan beghyllan ar full.
Till marknadspris givetvis.
Så du säger att Rolex kommer sätta priser som är över dagens priser på andrahandsmarknaden?
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Kommer man kunna lämna in äldre klocka och få detta garantikort / tag också eller gäller det enbart om den som som pre owned hos AD ?
 

par

Patek
2-Faktor
Om min teori håller inte återstår att se.
Vad Porsche vill spelar ingen roll. Allt hänger på vad marknaden tycker är rimlig.
Plus. Vänta ett kvartal så kommer Rolex få en rejäl PR-backlash av att man går in och höjer andrahandsmarknaden(om det nu händer som du verkar hinta om).
Att äga produktionen, ha den på en låg nivå som trissar upp andrahandsmarknaden och sen utnyttja andrahandsmarknaden för att tjäna ännu mer pengar kommer slå tillbaka. Hundra procent.
Rolex går in för att få andelar och döda en del av gråhandlarna. Det handlar om kontroll, inte maximal vinst.
Porsche är ett av många exempel som följer samma principer. Därav intressant att jämföra. Jag har inte sett något bakslag där.

Allt handlar om maximal vinst.
 

FlipSwede

Rolex
Så du säger att Rolex kommer sätta priser som är över dagens priser på andrahandsmarknaden?
Rolex satter bara MSRP pa nya klockor. De har noll med vad begaganatmarknaden gor och inte gor att gora (Dar fick jag val till det bra va!)
Du verkar blanda ihop Rolex SA (klocktillverkaren) med alla AFs som ar ateforsaljare for Rolex SA och darmed helt fristaende foretag. Om jag minns ratt sa ager Rolex SA enbart en enda butik

AFs Grahandlare Du Jag kan begara vad vi vill for vadsomhelst. Sedan ar det upp till marknaden att bestamma vad det ar vart.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Så du tror Rolex kommer sälja begagnade versioner av sina klockor för flera gånger nypris?

Jag ser att @par svarat väldigt väl och verkar dela åsikt med mig. Såklart att jag tror. Alla ADs är enskilda bolag med ett vinstintresse. Rolex kan inte tvinga enskilda bolag till saker. Det hade inneburit som företagare att man ställde krav på säljare isf att köpa in för ett lågt pris för att strama åt begagnatmarknaden för att de skulle bevara sin marginal. Vad hade hindrat säljaren att sälja till gråhandlare eller som privatperson att sälja på det viset då för att maximera vinst? Absolut ingenting. Det enda detta bidrar med är att folk som är osäkra kring äkta vara och icke äkta vara i en marknad där fejks blir mer lika originalen för varje år får en trygg punkt där Rolex kan nyttja situationen och tjäna pengar på det
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag ser inte heller årtal, här är priser i Euro (valde Tyskland som land)
26.800€ är idag dryga 290.000SEK.
17.900€ är idag strax under 195.000SEK
1 € = 10.88SEK

Rätt svettiga priser alltså, om Rolex räknat rätt (de har de ju hittills) så finns det en risk att begpriserna drar iväg. Samtidigt erbjuder Rolex något som gråhandlarna inte kan erbjuda = äkthetsgaranti från tillverkaren.
Jag tror därför att gråhandlarnas priser kommer ligga ett steg under Rolex certifierade begpriser även i fortsättningen, hur mycket? Det får vi se.
 

Bilagor

  • E81C583C-05F6-4978-9B4B-1BC5EBD51F2D.png
    E81C583C-05F6-4978-9B4B-1BC5EBD51F2D.png
    114.3 KB · Visningar: 11
  • 3A9402D9-F3D1-45DF-B84A-AC15C1C31604.png
    3A9402D9-F3D1-45DF-B84A-AC15C1C31604.png
    113.9 KB · Visningar: 9

Capoera

Breitling
Jag hoppas verkligen priserna sjunker mer till nästa år för att betala över 300 tusen för en Daytona är sinnessjukt enligt mig!
Ibland så undrar jag om dessa priser betalas av folk för kolla man på olika köp och sälj sidor så ligger annonser ute i flera månader utan resultat.
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Jag hoppas verkligen priserna sjunker mer till nästa år för att betala över 300 tusen för en Daytona är sinnessjukt enligt mig!
Ibland så undrar jag om dessa priser betalas av folk för kolla man på olika köp och sälj sidor så ligger annonser ute i flera månader utan resultat.
Det handlar nog om olika värderingar. Jag personligen tycker inte det är sinnessjukt med 300 för en daytona. Dessa priser har betalats såklart annars hade vi aldrig haft denna ökning om inte folk köpte.
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Jag har ju ingen koll på alla intrikata mekanismer som är i rörelse i denna värld som är rolexkonsumtion. Men för just mig personligen framstår det som lite lustigt att en och samma butik erbjuder mig att köpa nya klockor, som oftast inte går att köpa, för ett pris - och begagnade exemplar av samma klocka, som går att köpa, för ett tre ggr så högt pris.

Jag förstår att det säkert finns en logik i det här som gör det fullt rimligt - men för mig personligen är det svårt att komma runt känslan av bonnfångeri.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Jag ser inte heller årtal, här är priser i Euro (valde Tyskland som land)
26.800€ är idag dryga 290.000SEK.
17.900€ är idag strax under 195.000SEK
1 € = 10.88SEK

Rätt svettiga priser alltså, om Rolex räknat rätt (de har de ju hittills) så finns det en risk att begpriserna drar iväg. Samtidigt erbjuder Rolex något som gråhandlarna inte kan erbjuda = äkthetsgaranti från tillverkaren.
Jag tror därför att gråhandlarnas priser kommer ligga ett steg under Rolex certifierade begpriser även i fortsättningen, hur mycket? Det får vi se.
Fast priserna är ju relativa till marknaden och framförallt lönesättning/buying power i det landet. Även om det sker handel globalt så skulle jag gissa att benchmark är mot den lokala marknaden främst. Sedan ställer ju den svaga kronan till det.
Utöver det finns det säkert ett påslag där man i andra hand tittat på "riktpriser" på den globala gråhandlarmarknaden. Utmaningen där är ju att den är mer fragmenterad idag än tidigare. US har ex. fortfarande en högkonjuktur och börjar gå mot högre inflation, medan länder inom EU och även UK är under kraftig nedgång.

Imho mkt teorier enkomt omkring pre-owned certifieringen som Rolex släppt denna veckan. Rolex är främst kända för att tänka långsiktigt, så det är nog svårt att dra några direkta slutsatser omkring deras strategi just nu. Sannolikt är deras strategi från olika håll men en fabrik under uppstart och ytterligare en planeras. Min killgissning är att Rolex ser dagens priser som något tillfälligt och att man ser till en justering över en typ 10års period eller liknande.
 
Senast ändrad:

klockrent

Breitling
Jag har ju ingen koll på alla intrikata mekanismer som är i rörelse i denna värld som är rolexkonsumtion. Men för just mig personligen framstår det som lite lustigt att en och samma butik erbjuder mig att köpa nya klockor, som oftast inte går att köpa, för ett pris - och begagnade exemplar av samma klocka, som går att köpa, för ett tre ggr så högt pris.

Jag förstår att det säkert finns en logik i det här som gör det fullt rimligt - men för mig personligen är det svårt att komma runt känslan av bonnfångeri.
Det är just det här jag tror kommer sabba hela det här upplägget. Att gråhandlarna kunnat göra så är en sak, men när "officiella" säljare gör samma sak blir det fel. Det är här PR-backlashen kommer in.
 

FlipSwede

Rolex
Ska vi gissa att det kommer bli stor prisskillnad på Rollar med cert kontra de som står utan (som gråisar oftast erbjuder) efter Rolex drag här.
Blir ju inget nytt cert om du menar plastbiten med serienummer etc. Ar det borta sa ar det. Och redan idag premium pa fullset vs de som saknar nagot

Daremot sa tror aven jag att det kommer bli skillnad i begart pris pa "Rolexcertifierade Rolexservade och Rolexgaranterade" begklockor salda av Rolexhandlare och de som bara har begbutikens garanti.
Jag tror det finns en hel del kopare som garna ger en tia eller mer for kanslan av trygghet att handla av en AF vs en Icke-Auktoriserad beghandlare.

Precis som vissa koper sin beg bil av aterforsaljaren servad rekondad och med CPO-beg-garanti till premium vs samma bil hos den markesoberoende handlaren med enbart MRF-garanti.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Jag har ju ingen koll på alla intrikata mekanismer som är i rörelse i denna värld som är rolexkonsumtion. Men för just mig personligen framstår det som lite lustigt att en och samma butik erbjuder mig att köpa nya klockor, som oftast inte går att köpa, för ett pris - och begagnade exemplar av samma klocka, som går att köpa, för ett tre ggr så högt pris.

Jag förstår att det säkert finns en logik i det här som gör det fullt rimligt - men för mig personligen är det svårt att komma runt känslan av bonnfångeri.
Oh, en verklighetsförankrad post 👏🏼
Du uttrycker dig diplomatiskt, vågar påstå att det är klassiskt bondfångeri i sin renaste form. Logiken eller rimligheten av det hela får väl köparen bestämma, men kan heller icke jag begripa var man finner någotdera.
 

Vinflaskan

Cartier
Är väl egentligen en ganska bra grej för kunderna (även om systemet är sjukt från början)? Många pratar ju om att spendera pengar för att bygga relationer med sin AD och därför köper annat än just Rolex hos ADn. Istället för att lägga massa pengar på Tag Heuer och annat man inte vill ha så kan man nu köpa en pre-owned hos sin AD. På så sätt får man en Rolex samtidigt som man får bygga relationer och förhoppningsvis bli uppflyttad i kön. När man väl får köpa till list kan man sälja sin pre-owned via ADn och så fortsätter man ”bygga relationer” med butiken.
 

EmilT

Cartier
2-Faktor
Jag har läst den här tråden sedan start men jag fattar inte vad som diskuteras nu.
Kan någon berätta med fem ord eller färre? (Gärna färre)
 
Topp