• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Visst, men nu är vi tillbaka till frågan jag ställde om folk erkänner för sig själva att de endast väljer rollen över två minst lika fina klockor pga status.
Men är det inte så att anledningen till att man kan få dom två klockorna du nämner ist för en Rolex är just för att dom inte har samma status?

Hade alla tre klockor haft samma status (om det nu är det du anser vara vitsen med en Rolex) så hade dom ju även haft mer eller mindre samma ekonomiska värde. Då kan du ju inte få 2st till priset utav en. Jämförelsen blir ju skev.

• Like
Reactions: PJZ
Jag förstår vad du säger och du har rätt i det. Men jag får ändå en bismak i munnen när jag tänker på hur det ser ut idag.

men om man nu ska se förbi AD och köpa hos gråis. Vad är bästa stället att titta på?
Detta är ett seriöst svar.
Beroende på hur långt du är villig att åka, satsa, pyssla osv.
A. Constant på elfenbens kusten, har en del sportstål Och DJ oftast.

Men det är omständigt, men ett äventyr...

Om du har tid; Ta tåget norrut till Nyon.
- Trevlig liten stad!
Finns en hel del klockaffärer i stadskärnan.

En genuin undran. Varför har du detta behov att vara dryg & otrevlig så fort det skrivs något som du inte gillar? Noterar det i flera trådar & undrar verkligen. Har du något svar på det ens?
Vi ropar på @carlmartin från Rolex-tråden så får han rädda upp situationen, @yonsson är så hemsk mot alla.

Nej men seriöst, det är tröttsamt med det eviga frågorna om Rolex,, tillgång hos AD, priser, investeringar, var finns det stålsport att köpa, vilken AD har vad inne, vad ska man göra för att få köpa osv osv. TS frågar i princip samma sak, är det bättre tillgång här i Geneve än situationen i Sverige?. Om nu @PL13 är på plats så bör @PL13 rimligtvis kunna svara på den frågan bättre än soffsurfarna på KS, eller?

Vad alla dessa frågor/trådar har gemensamt är att man som trådstartare inte gör arbetet själv, är det så mycket begärt? Frågan har avhandlats så många gånger, sök för en gångs skull. KS har en riktigt bra sökfunktion, nyttja den.

Nuförtiden på KS..
"Jag ska ha en Rolex!!"
Vilken modell?
"Vet inte - helst med bäst värdeökning, det får ni hjälpa mig med - annars är ni taskiga!!"

Hej!
Jag har ca 4h att spendera i Genève innan butikerna stänger.
Där finns ett antal, ffa Rolex, AD att besöka.

Är det någon butik ni tror, eller vet, är mer värd ett besök sett till vad de skulle kunna tänkas ha på hyllan för ett spontanköp. Är det lika illa, eller värre än i Sverige sett till köer och lagersaldon?

Tacksam för hjälp!
39E9C3E5-5915-4EDF-BCE2-DC9CDD7F798C.jpeg

Jag förstår att vissa tycker att det är superviktigt att alla vet att man har en dyr klocka på armen och därför köper en Rolex av den anledningen, men det börjar bli aningen absurt. Istället för att köpa en DJ eller OP för 100-150k kan man köpa tex en Zenith El primero OCH en Glashutte Panomaticlunar.

Frågan är om de som väljer rollen är ärliga mot sig själva att de enbart gör det för att impa på folk?

Enig, men företeelsen är väl inte ny? Vad är skillnaden att köpa en Sub date för 40´ 2012 och en för 175´ 2022 - visst skiljer beloppet men impafaktorn och snobberiet är väl rätt konstant gällande Rolex?

Man ska väl inte heller glömma att många av Rolex ”gamla” kunder med rika tanter som köpt guldrollar med diamanter på 28mm eller rika gubbar som köpt en Day-Date antagligen inte gjort det för de är intresserade av själva klockan utan det är väl 100% show off. Så skillnaden är att nu finns kapital hos fler så nu köper en 25årig en klocka som tidigare bara gubbar på Östermalm gick omkring med. Så strikt kan man kalla det som sker som en demokratisering av Rolex som märke.

Har jag fel?

Tack för svar. Vissa av dom mer sympatiska än andra. Jag är på plats i mars och har då ca 4h innan butikerna stänger, därav min fråga.
Jag förväntar mig inte att kunna valsa in i en butik och köpa en stålsub, men det frågade jag heller inte efter.
Jag förväntade mig inte denna anstormning av syrliga kommentarer heller, det var nytt och väldigt tråkigt.

Enig, men företeelsen är väl inte ny? Vad är skillnaden att köpa en Sub date för 40´ 2012 och en för 175´ 2022 - visst skiljer beloppet men impafaktorn och snobberiet är väl rätt konstant gällande Rolex?

Man ska väl inte heller glömma att många av Rolex ”gamla” kunder med rika tanter som köpt guldrollar med diamanter på 28mm eller rika gubbar som köpt en Day-Date antagligen inte gjort det för de är intresserade av själva klockan utan det är väl 100% show off. Så skillnaden är att nu finns kapital hos fler så nu köper en 25årig en klocka som tidigare bara gubbar på Östermalm gick omkring med. Så strikt kan man kalla det som sker som en demokratisering av Rolex som märke.

Har jag fel?
Hur världen, och klockmarknaden, skulle se ut om OM inte fanns kan man ju givetvis bara gissa och spekulera i. Men jag säger inte att du har fel ovan sett till nuvarande/gamla kundkretsen. Skulle däremot vara intressant att veta hur t.ex klockmarknaden skulle sett ut utan vissa sociala medier?! Tänker främst Instagram. Många, inte alla men många, vill ju skylta med en framgång, som kanske inte alltid överensstämmer med verkligheten. Även flockmentaliteten gör nog sitt till. Så länge t.ex, IG får det utrymme det får tror jag priserna på rolex kommer hållas uppe. Skulle det, av olika anledningar, bli mindre poppis att skylta med en viss livsstil tror jag många skulle tappa ”intresset” vilket skulle återspeglas på kölistor, andrahandsmarknaden etc

Var hos min AD idag.
De hade lite fina Exhb only att klämma på. (SUB, Rotbeer, Batman, tvåton Daytona och någon Dj 41)
Men annars var det stängda listor på i stort sett allt förutom vissa lady datejust. Till och med O P och Airking var stängda

Men på tal om värdeökning och priser hos gråhandlare så finns det helt nya saker som jag tror att man bör ta in i ekvationen. Senast jag var hos en gråis så berättade han att de höjde priserna rakt över på vissa modeller med 15-20k från en dag till en annan och att det finns en helt ny grupp köpstarka unga personer som inte bryr sig ett smack om listpriser hos AD. Fanns tex kunder som gjorde enorma pengar på att sälja Skins(?) i vissa datorspel, andra handla med krypto osv.
De köper det de vill ha över disk för att de får det direkt och för att de kan.

Denna typ av ”nya” köpare hjälper självklart till att driva upp priserna hos gråhandlare och på andrahandsmarknaden.
Vilket land är detta?

Har jag fel?
Ganska spot on om man snackar ädelmetall, men sportstål har mig veterligen aldrig varit snobbigt, inte då och inte nu?
När jag hade en Sub senast (under 20k :oldman: ) var det åtminstone väldigt få som ens visste vad det var.

Tror stenhårt på det @Burnman nämner ovan, ingenting hade varit i närheten av dagens tokhajp om det inte vore för sociala medier.

Ganska spot on om man snackar ädelmetall, men sportstål har mig veterligen aldrig varit snobbigt, inte då och inte nu?
När jag hade en Sub senast (under 20k :oldman: ) var det åtminstone väldigt få som ens visste vad det var.

Tror stenhårt på det @Burnman nämner ovan, ingenting hade varit i närheten av dagens tokhajp om det inte vore för sociala medier.
Rolex har alltid varit en statusmarkör, det som till stora delar gjort Rolex till det de är idag. Men visst har det eskalerat de senare åren.

• Like
Reactions: v0n
Rolex har alltid varit en statusmarkör, det som till stora delar gjort Rolex till det de är idag. Men visst har det eskalerat de senare åren.
Så är det säkert i vissa kretsar men har själv inget minne av just den biten om vi nu smalnar ner det till tooliga dykare i stål.

Vi ropar på @carlmartin från Rolex-tråden så får han rädda upp situationen, @yonsson är så hemsk mot alla.

Nej men seriöst, det är tröttsamt med det eviga frågorna om Rolex,, tillgång hos AD, priser, investeringar, var finns det stålsport att köpa, vilken AD har vad inne, vad ska man göra för att få köpa osv osv. TS frågar i princip samma sak, är det bättre tillgång här i Geneve än situationen i Sverige?. Om nu @PL13 är på plats så bör @PL13 rimligtvis kunna svara på den frågan bättre än soffsurfarna på KS, eller?

Vad alla dessa frågor/trådar har gemensamt är att man som trådstartare inte gör arbetet själv, är det så mycket begärt? Frågan har avhandlats så många gånger, sök för en gångs skull. KS har en riktigt bra sökfunktion, nyttja den.

Nuförtiden på KS..
"Jag ska ha en Rolex!!"
Vilken modell?
"Vet inte - helst med bäst värdeökning, det får ni hjälpa mig med - annars är ni taskiga!!"
Slå huvudet på spiken är så klockren här.

Jag förstår att vissa tycker att det är superviktigt att alla vet att man har en dyr klocka på armen och därför köper en Rolex av den anledningen, men det börjar bli aningen absurt. Istället för att köpa en DJ eller OP för 100-150k kan man köpa tex en Zenith El primero OCH en Glashutte Panomaticlunar.

Frågan är om de som väljer rollen är ärliga mot sig själva att de enbart gör det för att impa på folk?
några skäl att välja en rolle
1. Zenith och GO har bara två års garanti, Rolex 5.
2. Klockförsäkring blir billigare med enbart en premie.
3. Bara ett urverk att serva. Service hos GO och Zenith kostar väl minst lika mycket som Rolex.

Hur världen, och klockmarknaden, skulle se ut om OM inte fanns kan man ju givetvis bara gissa och spekulera i. Men jag säger inte att du har fel ovan sett till nuvarande/gamla kundkretsen. Skulle däremot vara intressant att veta hur t.ex klockmarknaden skulle sett ut utan vissa sociala medier?! Tänker främst Instagram. Många, inte alla men många, vill ju skylta med en framgång, som kanske inte alltid överensstämmer med verkligheten. Även flockmentaliteten gör nog sitt till. Så länge t.ex, IG får det utrymme det får tror jag priserna på rolex kommer hållas uppe. Skulle det, av olika anledningar, bli mindre poppis att skylta med en viss livsstil tror jag många skulle tappa ”intresset” vilket skulle återspeglas på kölistor, andrahandsmarknaden etc

Delar helt din uppfattning ang sociala medier och flockmentalitet. Sen observerar jag att i all fokus på individualism (generellt) så uppstår en individualism-kollektivism i flockmentaliteten. Förstår ni vad jag menar?

Tack för svar. Vissa av dom mer sympatiska än andra. Jag är på plats i mars och har då ca 4h innan butikerna stänger, därav min fråga.
Jag förväntar mig inte att kunna valsa in i en butik och köpa en stålsub, men det frågade jag heller inte efter.
Jag förväntade mig inte denna anstormning av syrliga kommentarer heller, det var nytt och väldigt tråkigt.
Geneve är en fin stad - passa på att strosa runt kring i de här kvarteren.
Röda pluppen är där fotot är taget.
Du kan få uppleva världens längsta parksoffa, (livet består ju faktiskt av mer än klockor.)
Sen kan du strosa ner mot vattnet genom fina gamla kvarter.
Finns en del roliga affärer du kan titta in i på vägen - både med och utan klockor.
1644331189067.png

1644331221586.png

1644331415453.png

En genuin undran. Varför har du detta behov att vara dryg & otrevlig så fort det skrivs något som du inte gillar? Noterar det i flera trådar & undrar verkligen. Har du något svar på det ens?

Vi ropar på @carlmartin från Rolex-tråden så får han rädda upp situationen,
Tänk på vad ni skriver, jag kom precis tillbaka efter 5 dagars mute- skrev tydligen OT och sen ifrågasatte jag varför mitt inlägg vart raderat.

@snoozarn - tycker förövrigt resten av ditt inlägg va spot on.

Skullle varit miljonär om jag behållit mina rollar. Ven fan betalar 400k för en daytona? Släpps det ens några daytonas längre? Eller 100k för en explorer 1, helt sinnes. Klart som fan man blir rånad om man glider runt med rollar påväg hem från krogen.

Skullle varit miljonär om jag behållit mina rollar. Ven fan betalar 400k för en daytona? Släpps det ens några daytonas längre? Eller 100k för en explorer 1, helt sinnes. Klart som fan man blir rånad om man glider runt med rollar påväg hem från krogen.
Bedrovligt om du pa allvar tycker Klart som fan man blir rånad om man glider runt med rollar påväg hem från krogen.

Bedrovligt om du pa allvar tycker Klart som fan man blir rånad om man glider runt med rollar påväg hem från krogen.
Menade att man måste fatta att risken skjutit i höjden exponentionellt med prisutvecklingen. Inte mitt fel att samhället ser ut som det gör, vill man inte anpassa sig så är det fine med mig. Jag flyttar hellre till nåt annat land där man slippet få en pistol i käften för en stålsub.

Tillbaka
Topp