Tänker du rent procentuellt?Är det någon som vet hur mycket min 16610 kommer gå upp i år?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tänker du rent procentuellt?Är det någon som vet hur mycket min 16610 kommer gå upp i år?
Netto eller brutto?Är det någon som vet hur mycket min 16610 kommer gå upp i år?
Det känns ju svårt, för att inte säga omöjligt att förutspå den procentuella ökningen, kronor & ören är däremot lättare att förutse!Tänker du rent procentuellt?
Ja men det stannar hos mig!Är det någon som vet typ hur mycket min 16610 kommer gå upp i år?
Patek Philippe-museet är bra.Det finns säkert något bra museum du kan besöka.
Kan lägga mig i mitten.Netto eller brutto?
Jag försökte få köpa de två som låg i vänstra monternVa inne på Rolex AD i GBG och snackade lite och där fick jag det bekräftat det som alla vet. Rolex-hypen fortsätter och Covid-19 har hjälpt till med hysterin. Alla listor stängda och tilldelningen till butikerna fortfarande lik oviss som tidigare.
De som tjänar mest på detta är väl gråhandlare gissar jag…
Det betyder ”bättre än” COSC. Svårare än så är det inte.Nej, ännu mindre. Det ser ut som deras egna certifiering, har COSC ens superlativ certifiering? Är det inte bara ett sätt att förvilla? Som jag tolkar deras text finns det utrymme för att leka med ord. Det jag saknar är det faktiska beviset som brukar följa med andra märken med nummerserie som bara finns hos COSC. Jag ifrågasätter inte verkens kvalitet för det vet jag är i paritet med andra fabrikat i samma prisklass utan det är dokumentationen från COSC. Rolex kan ju hänvisa till en COSC-standard som de också har, som de sen förfinar, men en COSC-certifiering är ju ett helt oberoende företag som utfärdar. Den certifieringen brukar följa med nya klockor.
Det är bara titta på Blocket. Det finns 1 st. 114060 och en 124060 ute exakt nu. Det är helt otroligt. Ingen vill sälja. Chrono24 begär 15000Euro eller mer för en 114060 från 2020. Många vill ha en Rolex och då tvingas de att betala högt. Denna köpte jag i januari 2021 för 100 och det verkade som en god investering. Då kunde man välja lite (på Blocket). Jag tvekade ett tag - jag tyckte den var för dyr.Håller inte med angående det du skriver om brist. Brist måste ses i relation efterfrågan, i alla fall om man tittar på brist som ett ekonomiskt begrepp.
På en marknad kan det finns ett överskott av produkter (brukar leda till att priserna sänks) eller underskott, brist, när efterfrågan är större än utbudet (prisens brukar stiga). Eftersom att ett högre pris brukar innebära att efterfrågan på produkten minskar så regleras marknaden av sig själv och man når jämvikt.
Priserna har dock inte stannat upp. Tvärtom fortsätter de öka. Därav forsätter det råda en brist, underskott, i förhållande till efterfrågan.
Det stämmer ju om du syftar på själva egenskapen att hålla tiden. Det jag undrade över var och är om företaget som utfärdar COSC-certifieringarna anlitas av Rolex. Det verkar inte som vi kommer vidare i den frågan. På vissa ställen sägs att vissa av Rolex verk är COSC-certifierade men inte alla. Andra säger att alla är det. Det jag söker är själva beviset, alltså dokumentet som är utfärdat av COSC, alltså inte Rolex. Jag tror jag läst någonstans att det bara är 4% av alla urverk som tillverkas i Schweiz som är COSC-certifierade. Av dessa 4% skulle då alla Rolex-verk rymmas om man får tro de som säger sig veta. Vi får fortsätta tro, en del så starkt att man vet.Det betyder ”bättre än” COSC. Svårare än så är det inte.
Hur får dessa personer in stålarna i banksystemet. Det finns väl ingen som tar kontanter. Det är väl ingen som vågar efter de bötesstraff som delats ut. Penningtvätt osv. Eller går det att casha - tveksamt.Var hos min AD idag.
De hade lite fina Exhb only att klämma på. (SUB, Rotbeer, Batman, tvåton Daytona och någon Dj 41)
Men annars var det stängda listor på i stort sett allt förutom vissa lady datejust. Till och med O P och Airking var stängda
Men på tal om värdeökning och priser hos gråhandlare så finns det helt nya saker som jag tror att man bör ta in i ekvationen. Senast jag var hos en gråis så berättade han att de höjde priserna rakt över på vissa modeller med 15-20k från en dag till en annan och att det finns en helt ny grupp köpstarka unga personer som inte bryr sig ett smack om listpriser hos AD. Fanns tex kunder som gjorde enorma pengar på att sälja Skins(?) i vissa datorspel, andra handla med krypto osv.
De köper det de vill ha över disk för att de får det direkt och för att de kan.
Denna typ av ”nya” köpare hjälper självklart till att driva upp priserna hos gråhandlare och på andrahandsmarknaden.
Vad far dig att tro dessa unga entreprenorer inte betalar skatter/avgifter och har helt vita pengar?Hur får dessa personer in stålarna i banksystemet. Det finns väl ingen som tar kontanter. Det är väl ingen som vågar efter de bötesstraff som delats ut. Penningtvätt osv. Eller går det att casha - tveksamt.
Klart du kan handla med kontanterHur får dessa personer in stålarna i banksystemet. Det finns väl ingen som tar kontanter. Det är väl ingen som vågar efter de bötesstraff som delats ut. Penningtvätt osv. Eller går det att casha - tveksamt.
Vi kan bara gissa men som jag skrev tidigare ”under vissa perioder vet vi att Schweiziska institut har tillåtit tillverkare att utföra sina egna tester”.Det stämmer ju om du syftar på själva egenskapen att hålla tiden. Det jag undrade över var och är om företaget som utfärdar COSC-certifieringarna anlitas av Rolex. Det verkar inte som vi kommer vidare i den frågan. På vissa ställen sägs att vissa av Rolex verk är COSC-certifierade men inte alla. Andra säger att alla är det. Det jag söker är själva beviset, alltså dokumentet som är utfärdat av COSC, alltså inte Rolex. Jag tror jag läst någonstans att det bara är 4% av alla urverk som tillverkas i Schweiz som är COSC-certifierade. Av dessa 4% skulle då alla Rolex-verk rymmas om man får tro de som säger sig veta. Vi får fortsätta tro, en del så starkt att man vet.
Ursäkta OT.Det stämmer ju om du syftar på själva egenskapen att hålla tiden. Det jag undrade över var och är om företaget som utfärdar COSC-certifieringarna anlitas av Rolex. Det verkar inte som vi kommer vidare i den frågan. På vissa ställen sägs att vissa av Rolex verk är COSC-certifierade men inte alla. Andra säger att alla är det. Det jag söker är själva beviset, alltså dokumentet som är utfärdat av COSC, alltså inte Rolex. Jag tror jag läst någonstans att det bara är 4% av alla urverk som tillverkas i Schweiz som är COSC-certifierade. Av dessa 4% skulle då alla Rolex-verk rymmas om man får tro de som säger sig veta. Vi får fortsätta tro, en del så starkt att man vet.
Jag undrade bara. Hur betalas vinstskatt på bitcoins? Jag är inte så insatt.Vad far dig att tro dessa unga entreprenorer inte betalar skatter/avgifter och har helt vita pengar?
Du skriver ju själv ”vissa”. Givetvis sker det men också de som gillar klockorna. Folk är olika du vet.Jag förstår att vissa tycker att det är superviktigt att alla vet att man har en dyr klocka på armen och därför köper en Rolex av den anledningen, men det börjar bli aningen absurt. Istället för att köpa en DJ eller OP för 100-150k kan man köpa tex en Zenith El primero OCH en Glashutte Panomaticlunar.
Frågan är om de som väljer rollen är ärliga mot sig själva att de enbart gör det för att impa på folk?
Panerais ETA-verk har också med ett bevis på certifieringen.Ursäkta OT.
Omega skickar väl med ett intyg som ”bevisar” gången på vissa av deras modeller? Tror även att resultatet finns registrerat och tillgängligt på deras hemsida?
Jag menade egentligen alla. För vem tycker egentligen att en OP eller DJ har ett högre värde än båda klockorna jag nämnde tillsammans? Jag vågar påstå att ingen skulle välja rollen om märkena hade samma statusDu skriver ju själv ”vissa”. Givetvis sker det men också de som gillar klockorna. Folk är olika du vet.
Ja i Sverige deklareras det val pa blankett K4 om jag minns ratt. Manga ar sedan jag skattade dar. Sedan ar skatten 30% och pengarna vita och finaJag undrade bara. Hur betalas vinstskatt på bitcoins? Jag är inte så insatt.
Relativt säker på att inga Rolex-AD:n (plus LW) i Stockholm tar emot kontanter längre. De slutade väl efter att flertalet åkte på böter p.g.a. bristande penningtvättsrutiner.Ja i Sverige deklareras det val pa blankett K4 om jag minns ratt. Manga ar sedan jag skattade dar. Sedan ar skatten 30% och pengarna vita och fina
Utomlands beror det val pa om det oht ska beskattas (Arab/Gulfstater) eller om det ar upp till uppgiftslamnaren att vara arlig.
Kontanter vetefan vem som tar langre.
Det är ju din smak vi pratar om då, som är helt subjektiv. Att säga att alla köper Rolex pga status är helt enkelt fel.Jag menade egentligen alla. För vem tycker egentligen att en OP eller DJ har ett högre värde än båda klockorna jag nämnde tillsammans? Jag vågar påstå att ingen skulle välja rollen om märkena hade samma status
Jag ar nastan helt saker pa att du har ratt,och aven anledningen till varfor.Relativt säker på att inga Rolex-AD:n (plus LW) i Stockholm tar emot kontanter längre. De slutade väl efter att flertalet åkte på böter p.g.a. bristande penningtvättsrutiner.
Minst 20% baserat pa fjolarets utveckling.Är det någon som vet hur mycket min 16610 kommer gå upp i år?