• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Dar vill jag pasta du har fel.
Klockorna bade finns och saljs. Men vi kanske tanker olika om vad som anses vara en bra kund.

Kommer du in och lagger sjusiffrigt pa hyllvarmare eller smycken sa ar jag helt overtygad om att en StalRolex magiskt uppenbarar sig om det ar vad som kravs for att affaren ska ga i las.

Men en kund som bara handlar sadant som saljer sig sjalvt for samma summa, tex Rolex kan formodligen inte langre anses som en bra kund for butiken da denne inte tillfor nagot mervarde.
Snarare tvartemot.
Mjo. Men det är ju lite samma sak. Antingen går klockorna bakvägen ut på gråmarknaden eller så får den som ska ha något lägga mycket pengar på andra saker för att kompensera övervärdet i klockan som säljs för listpris.

Jag tänker mig en annan definition av en ”bra kund” men det kanske bara är jag. :)

Mjo. Men det är ju lite samma sak. Antingen går klockorna bakvägen ut på gråmarknaden eller så får den som ska ha något lägga mycket pengar på andra saker för att kompensera övervärdet i klockan som säljs för listpris.

Jag tänker mig en annan definition av en ”bra kund” men det kanske bara är jag. :)
Ja jag tror vi ar overens om grundtanken,men uttrycker oss olika.
For du har helt ratt i att "Ingenting ar gratis" sa givetvis har en god affarsman redan raknat fram vad han vill fa salja for att slappa en godbit.

Och jag trodde ocksa jag var en Bra Kund.
Men da jag gillar raka puckar och inte blir sur eller oforskamd nar jag far ett nej sa har jag fatt veta att sa ar inte fallet langre.Och det ar bara att acceptera.
Inget personligt utan enbart sunt affarstankande. Det kan jag leva med och far ratta mig efter de nya spelreglerna om jag vill fortsatta spela.

Trevlig Sondag pa dig!

• Like
Reactions: PJZ

Ja jag tror vi ar overens om grundtanken,men uttrycker oss olika.
For du har helt ratt i att "Ingenting ar gratis" sa givetvis har en god affarsman redan raknat fram vad han vill fa salja for att slappa en godbit.

Och jag trodde ocksa jag var en Bra Kund.
Men da jag gillar raka puckar och inte blir sur eller oforskamd nar jag far ett nej sa har jag fatt veta att sa ar inte fallet langre.Och det ar bara att acceptera.
Inget personligt utan enbart sunt affarstankande. Det kan jag leva med och far ratta mig efter de nya spelreglerna om jag vill fortsatta spela.

Trevlig Sondag pa dig!
Vad skulle ni då säga är den ”nivå” man behöver köpa krimskrams för för att tex få köpa en sub, Gmt eller Daytona? Finns det någon gyllene formel?

Vad skulle ni då säga är den ”nivå” man behöver köpa krimskrams för för att tex få köpa en sub, Gmt eller Daytona? Finns det någon gyllene formel?
Nej. Överlag så säljs klockorna i paket till gråhandlare. Om jag får gissa. Och då säljs din daytona med några damklockor, tvåton och lite annat som annars måste rabatteras för att försvinna.

Sedan så finns det säkert undantag och olika ADs har olika sätt att maximera sin business.

Min kvalificerade gissning baserat pa vad jag last pa tex Rolexforums ar att det for dig som kund ska bli ungefar ett nollsummespel

Dvs koper du en klocka som du kan salja for 50K i vinst direkt du gar ut fran butiken sa behover du handla annat som butiken minst tjanar 50K pa.
Vissa ar helt ok med detta da de anda koper smycken,klockor som tappar 50% nar du gar hem och annat som butiken har rejala marginaler pa och som "inte saljer sigsjalvt". Dessa personer vill faktiskt ha de det koper skall val tillaggas
Andra har inget behov av ovanstaende och betalar hellre marknadspris och far sin klocka direkt.
Och nagon har helt enkelt tur att vara pa ratt plats vid ratt tidpunkt. Denne fattar ingenting. Vadda svart att kopa SportRolex? Jag knallade bara in och kopte min....

Min kvalificerade gissning baserat pa vad jag last pa tex Rolexforums ar att det for dig som kund ska bli ungefar ett nollsummespel

Dvs koper du en klocka som du kan salja for 50K i vinst direkt du gar ut fran butiken sa behover du handla annat som butiken minst tjanar 50K pa.
Vissa ar helt ok med detta da de anda koper smycken,klockor som tappar 50% nar du gar hem och annat som butiken har rejala marginaler pa och som "inte saljer sigsjalvt". Dessa personer vill faktiskt ha de det koper skall val tillaggas
Andra har inget behov av ovanstaende och betalar hellre marknadspris och far sin klocka direkt.
Och nagon har helt enkelt tur att vara pa ratt plats vid ratt tidpunkt. Denne fattar ingenting. Vadda svart att kopa SportRolex? Jag knallade bara in och kopte min....

jag tänker snarare tvärtom. Om jag ändå skall betala 220tkr för en Batman av en gråhandlare kan jag lika gärna köpa krimskrams av AD och få köpa en till list.

Men då hade man ju inte velat spendera mer än 100-110tkr på krimskrams men det räcker troligen inte då ADs mariginal ju inte är 100tkr på krimskramset.

jag tänker snarare tvärtom. Om jag ändå skall betala 220tkr för en Batman av en gråhandlare kan jag lika gärna köpa krimskrams av AD och få köpa en till list.

Men då hade man ju inte velat spendera mer än 100-110tkr på krimskrams men det räcker troligen inte då ADs mariginal ju inte är 100tkr på krimskramset.
Helt ratt.

Har du nytta av smycken och sadant sa kan du ju lika garna handla av din AF om denne saljer sadant och gora en "Bundle Deal"
Precis som du ocksa raknat fram sa blir det ju mer kronor och oren an om du koper direkt av Grais,men du har ju ocksa det du kopte kvar.
Och nagot varde har det ju.

Som jag skrev. Allt beror ju pa vad just DU vardesatter i en affar.

Självklart är det så, men om jag satt i ledningen för Rolex så skulle jag ändå vara lite bekymrad över att folk med pengar inte längre betraktar Rolex som en av världens bästa klockor utan mer ser på produkten som en investering.

Jag kan bara utgå från mig själv och jag tycker att det är förbannat osexigt och ointressant när klockor upphör att vara klockor och blir nåt annat. Det kommer säkert att gå bra för dem länge än, men jag skulle gissa att på lite längre sikt kommer varumärket att ta skada. Det som har skett de senaste åren är måhända fascinerande, men det är också rätt bisarrt och löjligt.
Jag tänker att det är precis tvärt om, så som hypen är nu så stärks varumärket och det blir ännu mer status att ha en Rolex på armen? Och att det nu blivit en investering för många utesluter ju inte att det fortfarande anses (och är) en av världens bästa klocktillverkare.

Jag har själv aldrig upplevt nån nivå, överhuvudtaget. Däremot känner jag mig alltid trevligare bemött här i USA än i Sverige.. vet inte varför. Kanske för de ta fram papper och penna, skriver ned mitt namn, vad jag är intresserad av för att sedan slänga lappen när jag kliver utanför dörren. I Sverige är har de bara sagt: sorry, går ej. lång listor. skriver inte upp längre. bara för vip kunder.

Har du någon som helst substans i detta påstående? Haha.
Att många klockor säljs i paket till gråhandel för att maximera intäkterna för ADs? Det är inte taget helt ur luften nej. Sedan finns det säkert klockor som säljs till helt vanliga kunder. Jag tror dock att en stor del av hajpklockorna lämnar butiken på ett helt annat sätt än så som det ursprungligen var tänkt.

Intressant läsning här. Att en DJ 36 mm tom börjar bli svår att få tag i, är det så alltså? Gäller det alla tavlor & varianter?

@v0n. Om epilogen var utfallet från den där middagen så kommer den här... Var överhuvudtaget lite seg igår så orkade varken skriva i trådar eller något vettigt i övrigt... ;) Hade bullat upp mentalt för att det här kan bli skoj och nog fick ämnet slottid men tyvärr inte alls så mycket som jag hade hoppats på men visst kom det fram viktig data ändå! Gick igenom lite olika DJ (hon fick prova en 31mm dj, gick inte hem) och kollade på andra dressade varianter men hon fick mest feeling för sportstål. Sub lite för stor men yachmaster 35mm var något som jag upplevde hon gillade den hade nog passat bra storleksmässigt. Denna varianten var det framförallt som gick hem! https://www.chrono24.se/rolex/yacht-master--id22409644.htm

• Like
Reactions: v0n
Nu far jag val pa kaften igen for att jag sticker ut hakan....men nej.

Jag personligen har inga som helst problem,nervosa ryckningar,angest eller somnloshet over hur marknaden ser ut idag.
Trakigt att jag inte kan fa hundratusen eller mer i omdelebar fiktiv vinst for att jag koper en mer eller mindre menigslos pafagelfjader vilket de flesta lyxvaror anda ar.
Men ett foretag i vinstdrivande syfte ska huvudsakligen gora en sak. Maximera sin vinst.
Sedan ska de anstallda givetvis inte vara rent oforskamda eller nedlatande mot kunder,men som kund ar det bara att rosta med fotterna om det inte passar.
Utan kunder sa gar foretaget i konkurs ratt snart.

Da Rolex AP PP mfl tydligen saljer allt de bonkar ihop utan problem oavsett om de saljer till mig eller ej sa far jag anpassa mig efter det.
naturligtvis gar jag dit dar det ar billigast forst dvs AF. De har hittills varit artiga,talat om vad som ar mojligt att fa kopa,vad som ar omojligt,och vad som med vantan kan vara mojligt.
Darefter sa gor iallfall jag ett snabbt overslag pa vad jag varderar mest. fa min pryl nu,vanta avsta eller ga och handla den i en dyrare butik.

For klockor av ovanstaende marken ar den ingen brist pa. Vi kan bada i dem inom 48timmar om vi vill och har slantar.
Problemet ar att vi inte vill betala vad det kostar,men en fri marknad skiter i fattiglappar som oss och saljer till hogsbjudande. Precis som det skall vara.
Jag förstår vad du säger och du har rätt i det. Men jag får ändå en bismak i munnen när jag tänker på hur det ser ut idag.

men om man nu ska se förbi AD och köpa hos gråis. Vad är bästa stället att titta på?

Jag förstår vad du säger och du har rätt i det. Men jag får ändå en bismak i munnen när jag tänker på hur det ser ut idag.

men om man nu ska se förbi AD och köpa hos gråis. Vad är bästa stället att titta på?
Jag gillar heller inte att affarer inte vill ge mig hundratusenplus bara for att jag ar jag... ;)

Men for att svara pa din fraga.

Allt beror ju pa vad du vardesatter och vill betala for

Lagsta pris?
Trygghet?
Lokal saljare?
Lokal saljare med fysisk butik?
Villighet att resa?
Saljare som tar inbyte?
Etc etc etc listan blir lang och bara du kan svara pa vilka masten du har.

Kaplans/Bukowskis/Sothebys mfl kor ju auktioner
LW pa GrevTure
Manga AFs har ju en beg avdelning
Privatsaljare
Utomlands kan ju vara billigare men krava en personlig resa
Chrono24 har val allt min anses som dyrt. Gar ju buda om man nu vill pruta och resa for sjalva kopet om det kanns sakrare.
Har pa KS ar ocksa bra...

Lycka Till med ditt kop. Far man lov att fraga vad du ar intresserad av?

Senast ändrad:
  • Like
Jag har själv aldrig upplevt nån nivå, överhuvudtaget. Däremot känner jag mig alltid trevligare bemött här i USA än i Sverige.. vet inte varför. Kanske för de ta fram papper och penna, skriver ned mitt namn, vad jag är intresserad av för att sedan slänga lappen när jag kliver utanför dörren. I Sverige är har de bara sagt: sorry, går ej. lång listor. skriver inte upp längre. bara för vip kunder.
Justdet den Vita Lappen!o_O

Verkar som alla Rolexhandlare har samma tryckeri da lappfan ser likadan ut oavsett butik.

Jag blev faktiskt forvanad,men min lapp hade man kvar och visade mig. Dock skrynklig och med kaffeflackar.
Att man sedan ebjod mig helt andra klockor an vad som stod pa lappen....det far jag val ta.
Precis som att jag forstar nar Porschehandlarn erbjuder en kund intresserad av 911 en Skoda Fabia. Vadda de ar ju bagge bilar,och sadan skillnade ar det val inte.
Bara du dom ar en otacksam kund!

• Like
Lite imponerande hur du orkar köra samma visa varje gång. Är det bara klockpriser som intresserar eller gillar du klockor också?

Vänta nu lite. Jag har blivit påpeka liknande kommentarer i andra trådar där jag också diskuterar klockpriser. Fair enough om det inte är trådens huvudsyfte och att andra känner man ska vara purist och bara älska klockor, aldrig diskutera priser. Men att du kommer in och påpekar det i tråden som skapades med huvudsyfte att just kunna prata priser och kanske dra storys om en Rolex man köpt som gått upp mycket i pris - det känns däremot inte OK. Vänlig flyg tillbaka till de vanliga klocktrådarna och lek moderator där om vad man "får" och inte får skriva.

Håller med RobHK, bara ett märkligt och helt onödigt påhopp. Undrar vad du får ut av det?
Räcker med att kolla en användares posthistorik så ser man denna röda tråd, priser, priser & återigen priser. Toppa det med "varför tycker ni det är fult att tjäna pengar?" Blir tjatigt till slut, speciellt på ett forum för entusiaster - rätt tråd eller inte.

Nu vill jag inte var dryg. Men bara rubriken & din förklaring av prioriteringarna indikerar ju starkt att fokus ligger på helt fel saker, och att du tar din roll att ”hjälpa” på ett rätt skevt sätt.

Intressant läsning här. Att en DJ 36 mm tom börjar bli svår att få tag i, är det så alltså? Gäller det alla tavlor & varianter?
Svårast att få tag på är DJ med räfflad ring och jubileelänk. Sedan är det väl framförallt Palm och nya blå fluted som är eftertraktade samt blå, svart, mm.

Hej!
Jag har ca 4h att spendera i Genève innan butikerna stänger.
Där finns ett antal, ffa Rolex, AD att besöka.

Är det någon butik ni tror, eller vet, är mer värd ett besök sett till vad de skulle kunna tänkas ha på hyllan för ett spontanköp. Är det lika illa, eller värre än i Sverige sett till köer och lagersaldon?

Tacksam för hjälp!

Om det är en Rolex hon vill ha och har råd, då är det det hon ska köpa. Det svåra är att hitta en modell och storlek som passar både handled och tyckte och smak. Upplever att det är det TS försöker göra?!

Tillbaka
Topp