• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Nikonz6

Breitling
Är det någon som har ett hum om hur tilldelningen som sker vid varje leverans ser ut till AD? Pratar vi att de får in 3-4 st subs, GMT och ungefär samma på daytonan av de flera olika konfigurationerna? Eller är det kanske högst räknat för en medelstor AD i Sverige?
 

Nacan

Omega
Frågan kanske har ställts innan men brukar Rolex komma med årliga prishöjningar (varje år)? Kanske skiljer sig markant mellan modellerna men vad förväntar ni er i så fall för höjning 2023? Spec med tanke på inflationen, materialpriser osv.
 
Frågan kanske har ställts innan men brukar Rolex komma med årliga prishöjningar (varje år)? Kanske skiljer sig markant mellan modellerna men vad förväntar ni er i så fall för höjning 2023? Spec med tanke på inflationen, materialpriser osv.
Var ju en prishöjning på 5% över hela linjen 1/11 vad jag förstått det som.
Känns orimligt att höja igen 1/1, dock så är det någon gång man kan "komma undan" med att höja priserna så är det ju nu..
 

Nacan

Omega
Var ju en prishöjning på 5% över hela linjen 1/11 vad jag förstått det som.
Känns orimligt att höja igen 1/1, dock så är det någon gång man kan "komma undan" med att höja priserna så är det ju nu..
Aha, okej. Missade det men är inte allt för insatt. Vet du när föregående höjning var och till vilken %?
Kanske inte 1/1 då men då kan man eventuellt förvänta sig en höjning senare delen av 2023 också.
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Aha, okej. Missade det men är inte allt för insatt. Vet du när föregående höjning var och till vilken %?
Kanske inte 1/1 då men då kan man eventuellt förvänta sig en höjning senare delen av 2023 också.
Min vilda gissning är att vi kommer se en höjning med ca 5-7% under Q2 2023 för att matcha den globala inflationen. Däremot så är prognosen för den schweiziska inflationen för 2022 under 3%, kanske inte påverkar så mycket dock?
 

Nacan

Omega
Min vilda gissning är att vi kommer se en höjning med ca 5-7% under Q2 2023 för att matcha den globala inflationen. Däremot så är prognosen för den schweiziska inflationen för 2022 under 3%, kanske inte påverkar så mycket dock?
Man kan ju hoppas att stora delar av inflationen var inprisad i höjningen nov -22. Vet du om det tidigare har förekommit höjningar med så kort intervall (<6-8mån)?
 

BankAnden

Panerai
Jag vill minnas att Rolex höjde 2 ggr/år under 2020 & 2021, men kan ha helt fel.
@Nacan Senaste justeringen var precis som nämnts i november och ca 5% på majoriteten av modellerna. Innan dess 1 jan i år enligt nedan. Jag tror även det var en per 1 jan 2021, men minnet sviker…

Kan lägga till att i april 2019, kostade Sub No Date 70 och därmed är listpris upp 45%på ca 3,5 år.

6CB8D1B7-8BC3-49A8-BEE9-954259EC2560.jpeg
 
Senast ändrad:

FlipSwede

Rolex
Jag vill minnas att Rolex höjde 2 ggr/år under 2020 & 2021, men kan ha helt fel.
Det var val en rejal pa 10% pa SS och nagot mindre pa ovriga 1/1/20.
Sedan en 1/11/22 I EU pa runt 5%.
Gissar det kommer en till under 1a kvartalet 23 dar SEK justeras mot EUR och CHF.

Man kan ju fa en indikation pa vad som kommer genom att titta pa spotpris for guld. Har det okat kraftigt sedan sista prisjusteringen sa bor det reflekteras I prissattningen.
Men Rolex gor som de vill och vi far vackert folja med.....
 

Nacan

Omega
@Nacan Senaste justeringen var precis som nämnts i november och ca 5% på majoriteten av modellerna. Innan dess 1 jan i år enligt nedan. Jag tror även det var en per 1 jan 2021, men minnet sviker…

Kan lägga till att i april 2019, kostade Sub No Date 70 och därmed är listpris upp 45%på ca 3,5 år.

6CB8D1B7-8BC3-49A8-BEE9-954259EC2560.jpeg
Bra sammanställning, tack.

Även om listpris är upp 45% på 3,5år så får jag väl trösta mig själv med att jag hade inte fått tag på en 2019 ändå ;)
 
@Nacan Senaste justeringen var precis som nämnts i november och ca 5% på majoriteten av modellerna. Innan dess 1 jan i år enligt nedan. Jag tror även det var en per 1 jan 2021, men minnet sviker…

Kan lägga till att i april 2019, kostade Sub No Date 70 och därmed är listpris upp 45%på ca 3,5 år.

6CB8D1B7-8BC3-49A8-BEE9-954259EC2560.jpeg
Herrejävlar vilka prisökningar, 10% på en explorer lol där hade jag förstått 5% explorer 10% sub men men.
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Ah okej. Men den var alltså inte blankt nej om man ville ställa sig på listan? Kanske väldigt beroende på modell såklart.. men tänker typ någon sport-stål?
De tror jag inte, fanns garanterat massvis med modeller som fanns tillgängliga. Går inte in i detalj med vilken/vilka jag efterfråga men tex Explorer II verkade de inte va några konstigheter att köpa
 

BankAnden

Panerai
Tittade precis på ett youtube klipp från Oisin O Malley och han har en väldigt intressant teori om hur Rolex kommer att lösa detta!

Hmm…ok, så enligt honom kommer ”exhibition only klockor” utgöra basen för Rolex CPO lager och att AD får lov att sälja det som suttit i skylten. Då skulle delvis ”pre-owned” vara en lögn, samt att mycket som är i skylten är det som säljs till kund.

Nja, jag är skeptisk.

@SWC vad tror du om hans gissning?
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Hmm…ok, så enligt honom kommer ”exhibition only klockor” utgöra basen för Rolex CPO lager och att AD får lov att sälja det som suttit i skylten. Då skulle delvis ”pre-owned” vara en lögn, samt att mycket som är i skylten är det som säljs till kund.

Nja, jag är skeptisk.

@SWC vad tror du om hans gissning?

Orkar inte med youtube orakel.

Vet dock fler AD som har samma exhibition klockor i ett år innan dom roterar.
Dessa klockor ska vara ok att sälja som pre-owned då dom inte går att sälja som nya enligt AD.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Orkar inte med youtube orakel.

Vet dock fler AD som har samma exhibition klockor i ett år innan dom roterar.
Dessa klockor ska vara ok att sälja som pre-owned då dom inte går att sälja som nya enligt AD.
Finns väl dessutom för få EW för att få snurr på CPO konceptet om de sitter i skylten i ett år? Måste komma in fler i systemet för att de ska bli business nog…..
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Orkar inte med youtube orakel.

Vet dock fler AD som har samma exhibition klockor i ett år innan dom roterar.
Dessa klockor ska vara ok att sälja som pre-owned då dom inte går att sälja som nya enligt AD.
Har stött på bla 116610LV som plockats ut från AD stämplat 2021, utgår från att AD sålde som ny men hur ställer sig Rolex mot såna situationer i såna fall om dem skulle då in den för garanti eller liknande ?
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Har stött på bla 116610LV som plockats ut från AD stämplat 2021, utgår från att AD sålde som ny men hur ställer sig Rolex mot såna situationer i såna fall om dem skulle då in den för garanti eller liknande ?
Inte ovanligt att AD har ett par klockor i lager som utgått ur sortiment. Garanti är giltig från datum på kort samt aktiverats.
 
Topp