• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

FlipSwede

Rolex
Känns lite som man behöver ett boende mer än prylar / lyxprylar ?
FB_IMG_1673026909828.jpg


Galler givetvis inte oss Rolexsamlare😆
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Absolut! Min poäng är nog mest att skalan är lite flytande. Om du har lån på huset och köper en klocka för sparade pengar är det ju likväl lånade pengar då du annars kunde amorterat den där klockpengen.
Och min poäng va att väldigt många idag har betalt av delar av lånen, värderar om hus/lgh för att sedan belåna upp för att köpa resor, prylar mm.

Sedan finns det dem som inte har köpt sin bostad som tar lån / avbetalning på prylar och det HAR JAG aldrig förstått mig på.

Läs igenom tidigare inlägg innan min kommentar så förstår dig säkert mitt sammanhang :)
 

FlipSwede

Rolex
Nej, långsiktigt ägande, men ändå intresserad av värdet ifall jag någon gång skulle vilja sälja eller byta
Nej, långsiktigt ägande, men ändå intresserad av värdet ifall jag någon gång skulle vilja sälja eller byta
Om du raknar med att den ar helt vardelos och billigaste satt att bli kvitt den ar metallatervinningen den dag du vill avyttra sa sager min spakula att du kommer bli positivt overraskad .

Kopte du for leksakspengar sa slipper du otrevliga overraskningar.
Men visst ar det roligare nar en hobbypryl om inte okar sa iallafall behaller sitt varde an tvartemot
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hmm, bör man serva så fort som möjligt i din mening isåfall? Hur länge kan de tänkas ticka med de årtalen?
Det finns även fördelar med att köpa en oservad klocka. Den har t ex inte blivit konstigt polerad eller fått skador på tavlan. Förr var det inte så noga med hur poleringen skulle göras. Men räkna med att du kan behöva serva för 10.000kr så har du en reserv.
 

BankAnden

Panerai
Hej klockfantaster!

Står nu inför valet mellan nedan redovisade klockor men har mycket sparsam kunskap kring klockvärdering. Utifrån följande information, vad hade ni betalat begagnat för respektive klockor? Vad skulle ni säga är prisskillnaden mellan dessa? Uppskattar en motviering till erat föreslagna pris. Hade också varit intressant att höra tankar kring framtida värdeutveckling för dessa klockor, något som talar för den ena eller andra på den fronten? Tack på förhand, mvh Hammaren

1. Rolex submariner no-date, svart urtavla, REF 14060, inköpt ny cirka 1990, orginalbox, orginalpapper, servad 1 gång sedan inköp, bra skick men välanvänd (dvs lite hairlines etc.)
2. Rolex Explorer II, date cyclops, vit urtavla, REF16570, inköpt något senare - gissningsvis 1995, orginalbox, ej papper, ej servad sedan inköp, bra skick men välanvänd (dvs lite hairlines etc.)
Svårt utan bilder och vetskap om du köper från privatperson eller handlare, då det brukar bli stor skillnad.

Generellt är Sub (och kommer sannolikt vara) mer populär och gissar att den ligger 10-25% högre vid jämförbart paket och skick. 16570 har gått att få ganska billigt, förutom senaste åren. Får se om den står sig eller faller tillbaka till en större spread.

Det verkar som att femsiffrigt står sig skapligt och är mer populärt i klock-kretsar, vilket kan vara bra för prisstabilitet. Sexsiffrigt är förstås poppis där med, men också bland crypto-bros, framgångs-flashare och social medier-lejon. Det behöver inte vara bra för prisstabilitet.

Om du ska äga länge, så tänk på vad inflation gör på 15 års sikt - dvs dyrt idag är sannolikt inte dyrt då.

Här är en bra bench för Suben, som inte sålts snabbt…

 

Jrooth

Cartier
2-Faktor
Svårt utan bilder och vetskap om du köper från privatperson eller handlare, då det brukar bli stor skillnad.

Generellt är Sub (och kommer sannolikt vara) mer populär och gissar att den ligger 10-25% högre vid jämförbart paket och skick. 16570 har gått att få ganska billigt, förutom senaste åren. Får se om den står sig eller faller tillbaka till en större spread.

Det verkar som att femsiffrigt står sig skapligt och är mer populärt i klock-kretsar, vilket kan vara bra för prisstabilitet. Sexsiffrigt är förstås poppis där med, men också bland crypto-bros, framgångs-flashare och social medier-lejon. Det behöver inte vara bra för prisstabilitet.

Om du ska äga länge, så tänk på vad inflation gör på 15 års sikt - dvs dyrt idag är sannolikt inte dyrt då.

Här är en bra bench för Suben, som inte sålts snabbt…

+1
Sikta på en femsiffrig Sub (14060/14060M/16610) långt ut i produktionstiden, gick en opolerad 14060M fullset från 2010 alldeles nyss kring 100’. Har för mig att de gick ur produktion under Q4 2011 och har samma urverk som den senare med keramisk bezel 114060. 14060M är den modellen som sitter säkrast i min låda, både ut ekonomisk synvinkel och personlig. I mina ögon är dom odödliga, då de är den sista referensen innan maxi-case. ”Last true submariner” etc säger de som föredrar femsiffrigt.

De är även otroligt mångsidiga, tar inte alls mycket fokus utan flyger snarare under radarn likt en expy1 om man nu gillar det. Kring 100-110k (från KS) får du nog ge i dagens läge för en fullset 14060/14060M/16610, möjligtvis lite till om man är noggrann med skick. Och det ska man vara. Min gissning (!) är att de håller sig lika bra eller bättre som de sexsiffriga, om du prioriterar skicket och väntar på en fullset.

Happy hunting! 🖤
 

Zvezda

Omega
Någon som har koll på vad en AD faktiskt får i allokation per år? Beror såklart på plats/storlek men tänkte lite höftat.

Har hört typ 5 pepsi/1 panda per år men låter sjukt lite.
 
Någon som har koll på vad en AD faktiskt får i allokation per år? Beror såklart på plats/storlek men tänkte lite höftat.

Har hört typ 5 pepsi/1 panda per år men låter sjukt lite.
På Bergströms sa hon att en stål-Daytona var kö på minst 7-8år… Så det är väl inte alls orimligt att man får en panda/år..
 

FlipSwede

Rolex
Någon som har koll på vad en AD faktiskt får i allokation per år? Beror såklart på plats/storlek men tänkte lite höftat.

Har hört typ 5 pepsi/1 panda per år men låter sjukt lite.
Gissar ettpar SS Daytonas per manad minst.
Krons hade inga problem plocka fram en av varje for "Klam&Kann" forra sommaren.
Givetvis kunde jag inte fa kopa,men fanns gjorde de.
 
Är det någon som har koll på hur själva allokeringen av klockor går till rent konkret per AD? Gissar att den är främst beroende på butikens storlek och standard, snarare än var den ligger geografiskt.

Gissar exempelvis att Engströms i Jönköping har en större allokering än exempelvis Bergströms i Göteborg pga av att butiken i Jönköping är större och har en egen dedikerad Rolex-avdelning. Detta trotts att Göteborg är en betydligt större stad än Jönköping.

Sedan en annan fråga gällande hur detta påverkar på landsnivå.

Någon som har koll på hur det ser ut med antal AD:s för Rolex i de andra nordiska länderna typ Norge/Danmark? Ser ut att vara 4 AD:s utanför huvudstadsregionen alla länder: Norge, Danmark och Sverige. Om tilldelning baseras på butikens standard/storlek borde väl det kanske innebära att Sverige har samma tilldelning som Danmark trotts att befolkningen är nästan dubbelt så hög!? Nymans i Sthlm kanske väger upp för detta med större allokering?

Danmark såg ut att ha 4 AD:s utanför huvudstadsregionen och 3 i huvudstadsregionen, samma som Sverige. 😒
 

Hammaren

Breitling
Svårt utan bilder och vetskap om du köper från privatperson eller handlare, då det brukar bli stor skillnad.

Generellt är Sub (och kommer sannolikt vara) mer populär och gissar att den ligger 10-25% högre vid jämförbart paket och skick. 16570 har gått att få ganska billigt, förutom senaste åren. Får se om den står sig eller faller tillbaka till en större spread.

Det verkar som att femsiffrigt står sig skapligt och är mer populärt i klock-kretsar, vilket kan vara bra för prisstabilitet. Sexsiffrigt är förstås poppis där med, men också bland crypto-bros, framgångs-flashare och social medier-lejon. Det behöver inte vara bra för prisstabilitet.

Om du ska äga länge, så tänk på vad inflation gör på 15 års sikt - dvs dyrt idag är sannolikt inte dyrt då.

Här är en bra bench för Suben, som inte sålts snabbt…

Hej och tack för svar!

Eftersom det i detta fall rör sig om en Sub med serv. x1 + papper jämfört med en explorer II utan serv och papper, vad skulle man lägga på i prisskillnaden då? Snackar vi kanske 5000 för att klockan har papper och 5000-10 000 om den ligger en serv. back?

Läste någonstans att 16570 producerats i mindre kvantitet än 14060, kan detta stämma? Oavsett så styr ju efterfrågan mycket också.

Mvh
 

Hammaren

Breitling
+1
Sikta på en femsiffrig Sub (14060/14060M/16610) långt ut i produktionstiden, gick en opolerad 14060M fullset från 2010 alldeles nyss kring 100’. Har för mig att de gick ur produktion under Q4 2011 och har samma urverk som den senare med keramisk bezel 114060. 14060M är den modellen som sitter säkrast i min låda, både ut ekonomisk synvinkel och personlig. I mina ögon är dom odödliga, då de är den sista referensen innan maxi-case. ”Last true submariner” etc säger de som föredrar femsiffrigt.

De är även otroligt mångsidiga, tar inte alls mycket fokus utan flyger snarare under radarn likt en expy1 om man nu gillar det. Kring 100-110k (från KS) får du nog ge i dagens läge för en fullset 14060/14060M/16610, möjligtvis lite till om man är noggrann med skick. Och det ska man vara. Min gissning (!) är att de håller sig lika bra eller bättre som de sexsiffriga, om du prioriterar skicket och väntar på en fullset.

Happy hunting! 🖤
Hej och tack för svar!
Hur mycket prisskillnad bidrar det med om klockan (en sub i detta fall) har papper vs. om den inte har det? Samma fråga men med olika servicehistorik?
Mvh
 

Jrooth

Cartier
2-Faktor
Hej och tack för svar!
Hur mycket prisskillnad bidrar det med om klockan (en sub i detta fall) har papper vs. om den inte har det? Samma fråga men med olika servicehistorik?
Mvh
Jag värderar ”papper” (Om det står för box, cert, manual, tag) till ca:10-15k på en sub.

Hade i dagens marknad inte gett mer än 100-110k för en riktigt fin Sub om den kommer opolerad och med samtliga tillbehör. Men det skiljer sig säkert mycket bland köpare, och framförallt på skicket av klockan.
 

Rymdur

Omega
Paneristi
2-Faktor
Verkar som att vintage Rolex och AP har blivit väldigt eftertraktade klockor.
Hur kommer det sig att värdet har stigit så drastiskt?
Fina vintage klockor med hög kvalitet som inte tillverkas mer, borde vara attraktiva på marknaden, i alla fall för den inbitna samlaren.

Nya klockor som finns i massproduktion som ökar i värde när man köpt den hos en återförsäljare, är förhoppningsvis ett minne blott.
 
Topp