• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Men din poäng är mycket intressant och då många märken höjt mycket aggressivt under 2020-2022, tror jag du är på rätt spår. Fine att mest populära Rolex, PP, AP etc står sig, men JLC mfl som tryckt upp som tusan lär få kämpa

Jag tror JLC (och även tex Zenith) tagit sig vatten över huvudet. Deras produkter är för dyra, dyrare än vad marknaden anser att de är värda. Det kommer bara sluta med att kundbasen börjar tycka att ett köp blir till en usel investering. Om fallhöjden från de officiella prisernma till begagnatmarknaden eller hos gråisarna är för hög, så påverkar det på sikt varumärket väldigt negativt. -Eftersom tappet är så stort så måste ju klockorna vara skit? Eller?

Jag tror det är kontraproduktivt att höja fortare än vad marknaden tuar.

Rolex har alltid fattat det där.
 

David71

Rolex
2-Faktor
Har nog inte sett stålsub i skyltfönstret hos AD sen 2016. Bild från Krons idag. Ingen exhibition only-skylt.
E2BD1DBE-4FEA-4A69-BFAB-0C9A3E07EA3E.jpeg

Den är nog long gone, sjukt att den var tillgänglig i fönstret.
124060 har stått i skyltfönstret några veckor. Ej till salu.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
sarkasmen var solklar, men ytterst diffust då det levererades som ett generellt uttalande, som hade syrlig underton mot att diskutera och/eller spekulera i priser.

Kanske löjligt av mig att jag fräste ifrån, men känns som att du ofta är inne i denna tråd och är nedlåtande mot fenomenet vi andra råkar gilla att diskutera - där det hör hemma. Om det är så töntigt och dumt, så kan du säkert skippa att öppna denna tråd.
Du har naturligtvis rätt till din känsla, men jag tycker inte jag är inne och är nedlåtande mot någon i denna tråd.

Jag har diskuterat i denna tråd i ett år nu, ibland skämtar jag, ofta är jag seriös.. men aldrig kommer jag hit för att trolla.
 

FlipSwede

Rolex
Ja. När jag gick förbi igår så satt skylten framför stålsubben så de har nog satt upp klockorna fel på morgonen.
Eller ledsnat på de som velat köpa och blivit småtråkiga när de fått veta
Ej Till Salu..

Nymans hade några SS I skylten i höstas.Ingen Utställningsskylt.
Fick ett småleende och "Du borde veta bättre" som svar när jag frågade om man kunde ta allihop.

Och det hade de ju helt rätt i.
Men folk I butiken var det ingen brist på. Så kanske medveten strategi att "glömma" skyltar...?
 

chtfse

Cartier
Hur är tankegången hos de som försöker kränga en 10 år gammal repig och kantstött no-date Submariner 114060 för 30-40K över list? I mina ögon är det urbota korkat att betala dessa överpriser för en begagnad klocka, men de kanske säljs för dessa priser?

Förstår att Lars och Kenta vill casha ut från sina "investeringar", men hade jag varit i marknaden för en begagnad Rolex så hade jag gått till närmaste gråis och betalat samma pengar.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Hur är tankegången hos de som försöker kränga en 10 år gammal repig och kantstött no-date Submariner 114060 för 30-40K över list? I mina ögon är det urbota korkat att betala dessa överpriser för en begagnad klocka, men de kanske säljs för dessa priser?

Förstår att Lars och Kenta vill casha ut från sina "investeringar", men hade jag varit i marknaden för en begagnad Rolex så hade jag gått till närmaste gråis och betalat samma pengar.
Har inte kolla på priserna men kantstött eller inte, laser + polering löser det mesta om man vill ha nyskick. Prisreduktion med motsvarande belopp (och några tusenlappar i avdrag till för att den blir polerad) som det kostar att lasra + polera kontra motsvarande klocka i nyskick är väl rimligt tycker jag.
 

Masha

Breitling
Hej

En fråga som jag funderar lite på och det vore kul att höra era tankar. När tror ni att tidfn kommer, då man kan gå in hos åf och beställa en vit stål Daytona aka Panda och veta att man får den inom 1år..?
För som det är idsg så är det ju helt omöjligt.
 

FlipSwede

Rolex
Hej

En fråga som jag funderar lite på och det vore kul att höra era tankar. När tror ni att tidfn kommer, då man kan gå in hos åf och beställa en vit stål Daytona aka Panda och veta att man får den inom 1år..?
För som det är idsg så är det ju helt omöjligt.
När ingen vill ha armbandsur längre.

Om du med din fråga menar vemsomhelst.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Hej

En fråga som jag funderar lite på och det vore kul att höra era tankar. När tror ni att tidfn kommer, då man kan gå in hos åf och beställa en vit stål Daytona aka Panda och veta att man får den inom 1år..?
För som det är idsg så är det ju helt omöjligt.
När det händer så kommer du inte längre vilja köpa en daytona för då är det världskrig, finanskris eller något annat dramatiskt
 

phille87

Cartier
Någon som känner till fenomenet att endast bli tilldelad 1 modell av en och samma referens?

Så när det släppts den sjukaste tavlan ever så e de kört för att man en gång i tiden köpt den referensen?
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Visst två år gammal men nu är även dessa under list

 

St. Steel

Breitling
Var förbi butiken på Dubais flygplats för 2v sedan och då fanns det några blingade damur till salu, övrigt så visades Sub och YM dock med Exhib only skylt.
På hemvägen fanns det några fler damur, fortfarande mycket diamanter. Däremot fanns det fler med exhib only-skylten, 7-8st, Sub, TT Sub,, GMT II RB, SD, bla. (ingen Daytona) Antagligen bara ett tillfälle men man kan ju alltid hoppas :rolleyes:
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Lite sugen på en Explorer. När kan man få tag på en för listpris/rimlig väntetid tror ni?
Skulle nog säga inom väldigt snar framtid. Moderna Explorer har mer eller mindre varit ”lätta” att köpa innan 2020 typ. Antingen besöker du en AD och frågar om den modellen eller så ligger du lågt fram emot sommaren.

Sen kan du säkert fynda en beg till ett bra pris.
 

JohanLa

Omega
Jag missar något? Bad du att få skriva upp dig på en Daytona men de skrev upp dig på en Sky Dweller hos Nymans med överenskommelsen att du köper dina andra klockor någon annanstans? 😳

Om kravet är att du köper dina andra klockor där känns det väl som en OK mot prestation? Det är väl knappast så att Nymans eller någon annan AD säljer exklusiva utan att vilja försöka maximera vinst och belöna bra kunder?
Vet inte hur du läste mitt inlägg men fick ”hota” mig till en plats på listan för en sky-dweller.
 

FlipSwede

Rolex
Någon som känner till fenomenet att endast bli tilldelad 1 modell av en och samma referens?

Så när det släppts den sjukaste tavlan ever så e de kört för att man en gång i tiden köpt den referensen?
Hur ska någon mer än just den butiken/kedjan veta vad du köpt?
Handla annorstädes om de har den internregeln och du vill ha mer än en klocka av samma ref.
 

Daniel_st

Cartier
Någon som vet hur det ser ut med väntelistor/möjlighet att beställa datejust stål och sub stål just nu? I höstas va de fortfarande kört iallafall.
 

phille87

Cartier
Hur ska någon mer än just den butiken veta vad du köpt?
Handla annorstädes om de har den intern regeln och du
Självklart är det så. Men har man en del historik så kanske man inte vill börja om på ruta 1 men ja. Jag ska testa gå till en ny AD med noll historik, vem vet, i dessa tider kanske jag får beställa direkt 😎
 

phille87

Cartier
Någon som vet hur det ser ut med väntelistor/möjlighet att beställa datejust stål och sub stål just nu? I höstas va de fortfarande kört iallafall.
Vad jag vet är det inte kört, i denna tråd har många skrivit upp sig / köpt ovan modeller i närtid. Så frågan är vad du menar med ”kört”. Vill du köpa en stålsub med noll historik, ja den är nog svår även i dagsläget.
 

BankAnden

Panerai

Nu kan jag inte läsa artikeln, men rubriken är ju något lurig.

Ja - det var en ökning i total försäljningsvolym, men då ska vi tänka på att priserna ökat. Volym i enheter växte måttligt på helåret och gick ned kraftigt mot slutet av året.

Growth was mainly driven by watches made from precious metals (+14.3%), while steel products (-4.3%) lost ground. Despite the increase in volumes in the Other materials category (+33.6%), the total number of items contracted sharply in December (-12.9%), due to the decline in steel watches (-27.5%). Volumes remained stable over the course of the year (+0.3%), at 15.8 million items exported

Mer läsning för att få nyanserna. https://www.fhs.swiss/file/59/comm_221212_a.pdf
 
Topp