K97
Basic
Hur lång? 3år hahaFast ”vi noterar ditt intresse” har de sagt två gånger till mig och sedan ringt och erbjudit klockan efter rätt lång väntan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hur lång? 3år hahaFast ”vi noterar ditt intresse” har de sagt två gånger till mig och sedan ringt och erbjudit klockan efter rätt lång väntan.
Kommer inte ihåg exakt men på ena var det väl runt ett år.Hur lång? 3år haha
Inte så farligt, 1år är braKommer inte ihåg exakt men på ena var det väl runt ett år.
Det där är inte helt syncat mella alla AD.Vad är det för skillnad på intresseanmälan och lista?
Nja...Det du beskriver är ju när man lägger handpengDet där är inte helt syncat mella alla AD.
Men rent generellt så är intresseanmällan och intresselistan mest där för att AD ska kunna vara lite artig.
Den dagen du får köpa en klocka får du det bekräftat förutom muntligt, per mail där det tydligt står vad för klocka, ref nr, ad:n garderar sig ifall Rolex hinner höja priserna så ör det priset då som gäller, och ungefärlig lev tid.
Och naturligtvis bank konto för inbetalning av handpenningen.
I det här fallet får du klockan, sen har det förväxlats en del i dagligt tal det här med, väntelistor, kölista, intresselista osv
Det där är inte helt syncat mella alla AD.
Men rent generellt så är intresseanmällan och intresselistan mest där för att AD ska kunna vara lite artig.
Den dagen du får köpa en klocka får du det bekräftat förutom muntligt, per mail där det tydligt står vad för klocka, ref nr, ad:n garderar sig ifall Rolex hinner höja priserna så ör det priset då som gäller, och ungefärlig lev tid.
Och naturligtvis bank konto för inbetalning av handpenningen.
I det här fallet får du klockan, sen har det förväxlats en del i dagligt tal det här med, väntelistor, kölista, intresselista osv
Min erfarenhet är, får du möjlighet att köpa en klocka så är det helt annat och har inget med listan att göra, intresselistan iaf.Nja...Det du beskriver är ju när man lägger handpeng
Då är man ju som du säger mer eller mindre garanterad att få en vara,även om det ibland kan dra ut på tiden.
Intresse Vänte etc listor är ju inte mer än så.
Man har inte betalat en spänn I förskott utan väntar på att det blir ens tur.
Frågan var väl om det är någon skillnad på att vänta på en Väntelista eller om man istället gör en Intresseanmälan.
Men jag kan ju ha fattat fel?
Handpenningen bör ju ses som ett köpeavtal och då skall ju priset man avtalat om gälla om det inte finns särskilda klausuler som ger säljaren rätt att höja priset. Om så måste köparen ha rätt att kliva av och återfå handpenningen. Avtalet har man ju med säljaren och inte tillverkaren.Varför märkligt?
Kan man inte lova specifik leveranstid kan man ju heller inte veta när tillverkare bestämmer sig för att höja priset.
Såhär är det. Du kan om du har tur och köpt ett antal klockor du inte vill ha få möjlighet att anmäla intresse för att köpa en klocka. Om du då har tur kan detta leda till att du får ställa dig i kö. Detta kan vara förknippat med möjligheten att låna ut ett rejält antal tusenlappar räntefritt på obestämd tid för att tvingas acceptera köp till ett ännu ej avtalat pris. Om det nya priset är galet högt kan du tacka nej och slipper då betala resten av priset. Dvs du behöver endast betala det du hostade upp för att få ställa dig i kö.Har läst igenom senaste dagarnas diskussion i den här tråden. Visst, Rolex gör fina klockor men hela köpproccessen, ADs hantering av kunder etc gör bara att jag får en avsmak tyvärr. Verkar som folk är beredda att i princip bli förnedrade för att någon gång när det passar den aktuella säljaren (beroende på om några andra viktigare kunder fått gå före i kön, de känner för det, solen skiner etc), få den stora äran att köpa en Rolle?
Att tillverkare av olika anledningar väljer att höja inpris/listpris kommer absolut att drabba dig som kund.Handpenningen bör ju ses som ett köpeavtal och då skall ju priset man avtalat om gälla om det inte finns särskilda klausuler som ger säljaren rätt att höja priset. Om så måste köparen ha rätt att kliva av och återfå handpenningen. Avtalet har man ju med säljaren och inte tillverkaren.
Nej har handlarn haft en höjning av omkostnader för varan medan kunden väntade på leverans har han all rätt att ta ut denna av kund.Att tillverkare av olika anledningar väljer att höja inpris/listpris kommer absolut att drabba dig som kund.
Finns ingen AD som kommer ta en dusch på sänkt marginal när dom lika gärna kan sälja klockan till nästa på tur.
HP används ju generellt på klockor som AD inte vill beställa till lager utan att ha kund, Samt även för att gallra ur kunder som ringer och lägger beställningar till höger och vänster.
Har heller inte hört någon som blivit av med sin HP vid avböjd Rolex man fått tilldelad.
Det du säger nu gäller ju bara om det är del av köpeavtalet. Annars gäller avtalat pris. Och man lämnar väl inte handpenning utan ett avtal? Eller.... det kanske majoriteten i den här tråden görNej har handlarn haft en höjning av omkostnader för varan medan kunden väntade på leverans har han all rätt att ta ut denna av kund.
Vad som däremot inte är okej är att ta ut ett högre pris än vid avtalets ingång utan en för säljaren högre kostnad.
Om man som köpare står på sig eller ej I en sådan situation....
Säljaren kan ju välja att avbryta affären och återbetala handpeng och ev även ränta om jag minns juridiken rätt
Gör köparen detta har säljaren givervis rätt att få betalt för de merkostnader denne haft I samband med beställning och försäljning iom köparens avhopp.
Dvs för de flesta Rolex noll och ingenting.
RobE var ytterst noga med att påpeka att erlagd handpeng var inte återbetalningsbar skulle jag ändra mig eller inte slutbetala beställd klocka utav lättsåld modell.
Vilket enl mig inte skulle hålla vid en ev tvist
Även om pris är angivet I avtalet har handlaren/säljaren rätt till ersättning för höjda omkostnader.Det du säger nu gäller ju bara om det är del av köpeavtalet. Annars gäller avtalat pris. Och man lämnar väl inte handpenning utan ett avtal? Eller.... det kanske majoriteten i den här tråden gör
Nej har handlarn haft en höjning av omkostnader för varan medan kunden väntade på leverans har han all rätt att ta ut denna av kund.
Vad som däremot inte är okej är att ta ut ett högre pris än vid avtalets ingång utan en för säljaren högre kostnad.
Om man som köpare står på sig eller ej I en sådan situation....
Säljaren kan ju välja att avbryta affären och återbetala handpeng och ev även ränta om jag minns juridiken rätt
Gör köparen detta har säljaren givervis rätt att få betalt för de merkostnader denne haft I samband med beställning och försäljning iom köparens avhopp.
Dvs för de flesta Rolex noll och ingenting.
RobE var ytterst noga med att påpeka att erlagd handpeng var inte återbetalningsbar skulle jag ändra mig eller inte slutbetala beställd klocka utav lättsåld modell.
Ja det tyckte jag också och avböjde den affären.Sinnessjukt om man inte har rätt att få tillbaka sin handpenning. Särskilt när dom vill ha 25% i handpenning.
Du menar att du lämnar handpenning utan att det finns ett köpeavtal?Att tillverkare av olika anledningar väljer att höja inpris/listpris kommer absolut att drabba dig som kund.
Finns ingen AD som kommer ta en dusch på sänkt marginal när dom lika gärna kan sälja klockan till nästa på tur.
HP används ju generellt på klockor som AD inte vill beställa till lager utan att ha kund, Samt även för att gallra ur kunder som ringer och lägger beställningar till höger och vänster.
Har heller inte hört någon som blivit av med sin HP vid avböjd Rolex man fått tilldelad.
Ett kvitto är ju också ett avtal, där framgår förhoppningsvis handpenning + %sats. Finns inget annat än det så borde det ha ganska starkt bevisvärde för vad man ska betala vid uthämtning. Men då lär ju AD erbjuda att ge tillbaka HP istället gissar jag.Det du säger nu gäller ju bara om det är del av köpeavtalet. Annars gäller avtalat pris. Och man lämnar väl inte handpenning utan ett avtal? Eller.... det kanske majoriteten i den här tråden gör
Håller med även jag har väldigt svårt att se att det skulle hålla.RobE var ytterst noga med att påpeka att erlagd handpeng var inte återbetalningsbar skulle jag ändra mig eller inte slutbetala beställd klocka utav lättsåld modell.
Du menar att du lämnar handpenning utan att det finns ett köpeavtal?
Jodå. Enligt konsumentköplagen har säljaren inte rätt att kräva att du står fast vid köpet. Däremot kan säljaren ha rätt till ersättning för eventuella påvisbara merkostnader som drabbat hen. Bevisbördan ligger här på säljaren och som marknaden sett ut hittills är det väl sannolikt att det är svårt att påvisa det när man kan sälja till någon annan inom fem minuter.Sinnessjukt om man inte har rätt att få tillbaka sin handpenning. Särskilt när dom vill ha 25% i handpenning.
Precis.Håller med även jag har väldigt svårt att se att det skulle hålla.
Idag är det inte lika vanligt med HP på Rolex då AD har lyxen att välja sina kunder själv.
Fast säg att den helt plötsligt blir dyrare än på andrahandsmarknaden eller att det har dragit ut på tiden för länge.. Klart det finns situationer där man skulle kunna tänka sig att hoppa av.Precis.
Det är ju en ickefråga.
Likaväl som att en kund skulle hoppa av efter att ha väntat ett år plus bara för att klockan nu kostar 25000kr mer eftersom listpriset ökat.
Den går ju ända inte att köpa billigare hos någon annan handlare då detta är listpris.
Hur man än vänder sig har man alltid rumpan bak....
Då kanske man ska ställa sig frågan om man verkligen vill ha klockan eller om det är värdet över listpriset som lockar? Tror svaret är ganska enkelt i din fundering.Fast säg att den helt plötsligt blir dyrare än på andrahandsmarknaden eller att det har dragit ut på tiden för länge.. Klart det finns situationer där man skulle kunna tänka sig att hoppa av.
Någon som tidigare år har ”hängt på låset” hos AD efter att nya modeller kommit ut?
Finns ju rent krasst inte en ”kö” för dessa modeller även om jag förstår att vissa personer kanske prioriteras.
Sinnessjukt om man inte har rätt att få tillbaka sin handpenning. Särskilt när dom vill ha 25% i handpenning.