• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Beskedet jag fick på RobE nån månad sedan var 25% handpenning, som "tyvärr" ej är återbetalningsbar, och att slutbetalningen är resterande mot listpriset den dagen jag köper klockan. Jag valde att avstå.
Vore intressant om någon drog det till rätten.. Borde väl vara åtminstone lite samma sak rättsligt som de som tecknar sig för nybyggda lägenheter, bilar mm och som vill hoppa av?

Vore intressant om någon drog det till rätten.. Borde väl vara åtminstone lite samma sak rättsligt som de som tecknar sig för nybyggda lägenheter, bilar mm och som vill hoppa av?
Samtidigt när du betalar tackar du "ja" till deras villkor då när du betalar tänker jag. Men helt klart intresseant om det dras till rätten.

Samtidigt när du betalar tackar du "ja" till deras villkor då när du betalar tänker jag. Men helt klart intresseant om det dras till rätten.
Håller med att man accepterar deras villkor, de är dessutom skriftliga.

Men undrar hur det blir när en modell slutar tillverkas och ersätts av en helt annan modell som till exempel när 39mm Explorer ersattes av 36mm Explorer.

Man flyttades tydligen över till nya listan. Men där tycker jag handpenning borde återbetalas, AD kan inte hålla sin del av avtalet att leverara en 39mm.

Det verkar svårt det där och inte helt reglerat förutom som @FlipSwede redan skrivit att säljaren kan behålla en del av handpenning eller hela.
Samtidigt ingår man ju inget riktigt skriftligt avtal.
Enda vettiga exempel jag hittar om lösöre och köp av firma:

Fast säg att den helt plötsligt blir dyrare än på andrahandsmarknaden eller att det har dragit ut på tiden för länge.. Klart det finns situationer där man skulle kunna tänka sig att hoppa av.
Ja som jag sade en ickefråga.

Vi är ju alla entusiaster som skiter I om så 60% av värdet försvinner när vi kliver ut genom dörren från vår ÅF.
Gråhandlare är djävulen själv som ockrar på hobbyn!
Därför ska dessa inte gynnas även när det gynnar min egen plånbok!
Eller inte...

Men visst finns det situationer där en kund kan tvingas avstå från köp.
Säger inte annat

Så här står det på kvittot från Rob E som jag fick när jag la handpenning, så inget oklart.

DSC_0571.JPG
Och det papperet kan lämpligen användas vid din morgontoalett.
Om du nu känner för att stå på dig,vilket inte många gör idag

Någon som tidigare år har ”hängt på låset” hos AD efter att nya modeller kommit ut?
Finns ju rent krasst inte en ”kö” för dessa modeller även om jag förstår att vissa personer kanske prioriteras.
Jadå det har jag gjort.
Lika meningslöst/givande som att stå på lista.
Vill man sälja dig en klocka får du en.
Vill man inte så står du kvar på listan...

Och det papperet kan lämpligen användas vid din morgontoalett.
Om du nu känner för att stå på dig,vilket inte många gör idag
Det står naturligtvis mitt namn, betalt belopp, referensnummer, säljare och lite annat där också.

Jag antar därför att vi har ingått ett avtal där detta gäller, tänker att det enda tillfället när jag skulle kunna få tillbaka handpenningen är om Rob inte kan leverera klockan av någon anledning, tex att just den modellen skulle sluta tillverkas.

Har ingen anledning att bråka, säljaren var väldig tydlig med förväntad leveranstid och att det skulle kunna komma flera prishöjningar, så jag visste vad jag gav mig in på :)

Det står naturligtvis mitt namn, betalt belopp, referensnummer, säljare och lite annat där också.

Jag antar därför att vi har ingått ett avtal där detta gäller, tänker att det enda tillfället när jag skulle kunna få tillbaka handpenningen är om Rob inte kan leverera klockan av någon anledning, tex att just den modellen skulle sluta tillverkas.

Har ingen anledning att bråka, säljaren var väldig tydlig med förväntad leveranstid och att det skulle kunna komma flera prishöjningar, så jag visste vad jag gav mig in på :)
Ja är du nöjd med det avtalet så är allt helt okej.
Nöjd kund är allt som spelar roll.

Får jag vara nyfiken och fråga vad du väntar på?

Så här står det på kvittot från Rob E som jag fick när jag la handpenning, så inget oklart.

DSC_0571.JPG

Beskedet jag fick på RobE nån månad sedan var 25% handpenning, som "tyvärr" ej är återbetalningsbar, och att slutbetalningen är resterande mot listpriset den dagen jag köper klockan. Jag valde att avstå.

Håller med att man accepterar deras villkor, de är dessutom skriftliga.

Men undrar hur det blir när en modell slutar tillverkas och ersätts av en helt annan modell som till exempel när 39mm Explorer ersattes av 36mm Explorer.

Man flyttades tydligen över till nya listan. Men där tycker jag handpenning borde återbetalas, AD kan inte hålla sin del av avtalet att leverara en 39mm.

Det verkar svårt det där och inte helt reglerat förutom som @FlipSwede redan skrivit att säljaren kan behålla en del av handpenning eller hela.
Samtidigt ingår man ju inget riktigt skriftligt avtal.
Enda vettiga exempel jag hittar om lösöre och köp av firma:

Mycket intressant fakta vi får från ovan.

Konsumentköplagen är tvingande och innebär att näringsidkare inte får ge sämre villkor till konsumenten än de som stipuleras där. I 7 kap. 3 § avseende avbeställning framgår följande;
” Om konsumenten avbeställer varan innan den har avlämnats, har näringsidkaren inte rätt att hålla fast vid köpet och kräva betalning. I stället får näringsidkaren kräva skadestånd enligt 7 och 8 §§.”

Så vill man ändra sig kan man få ”rätt” i sak.

Senast ändrad:
Mycket intressant fakta vi får om detta.

Konsumentköplagen är tvingande och innebär att näringsidkare inte får ge sämre villkor till konsumenten än de som stipuleras där. I 7 kap. 3 § avseende avbeställning framgår följande;
” Om konsumenten avbeställer varan innan den har avlämnats, har näringsidkaren inte rätt att hålla fast vid köpet och kräva betalning. I stället får näringsidkaren kräva skadestånd enligt 7 och 8 §§.”

Så vill man ändra sig kan man få ”rätt” i sak.
Tack för att du orkade gräva fram rätt kapitel&paragraf.

Apropå "listor"

Om man gör en intresseanmälan på webben och lyckas få en tid bokad med säljare för denna modell, kan man räkna med att lyckas gå därifrån med en klocka då?

Jag har också betalat handpenning och frågade vad som händer om referensen utgår. Man får inte tillbaka handpenningen utan får hoppa på en annan lista/referens. Jag har ett svagt minne av att de även nämnde att man hade väntetiden tillgodo på den nya referensen, dvs att man gick före i kön.

Apropå "listor"

Om man gör en intresseanmälan på webben och lyckas få en tid bokad med säljare för denna modell, kan man räkna med att lyckas gå därifrån med en klocka då?
NEJ

EDIT
Om det nu inte är en modell som ligger I varenda handlares disk eller kan beställas direkt online.
Men då behöver du ju knappast beställa tid med en säljare
Och självklart kan du gå därifrån med en klocka som du kan köpa.
Varför skulle det ens vara en fråga?

Väntat 2 år på en Explorer 36mm nu, inte köpt någon klocka i väntan på denna under tiden. Ni som har en 124270, hur lång tid tog det för er att få den? Jag anmälde intresse typ dagen den lanserades...

Det pirrar i klockköpsfingret ;)

Väntat 2 år på en Explorer 36mm nu, inte köpt någon klocka i väntan på denna under tiden. Ni som har en 124270, hur lång tid tog det för er att få den? Jag anmälde intresse typ dagen den lanserades...

Det pirrar i klockköpsfingret ;)
2år?
Inte för att vara tråkig med dig men varför tror du en klocka kommer din väg?

Borde väl nästan ha varit billigare köpa från Gråis direkt mtp de prishöjningar som varit?

2år?
Inte för att vara tråkig med dig men varför tror du en klocka kommer din väg?

Borde väl nästan ha varit billigare köpa från Gråis direkt mtp de prishöjningar som varit?
Blir två år snart, ja.
Jag tänker inte bidra till gråisarna. En Explorer är inte värd 100-115k i mina ögon, och speciellt inte att pengarna går till dem, spenderar hellre mina pengar hos min AD. Jag är villig att vänta på klockan, pengarna kan växa på börsen i väntan, spelar ingen större roll för mig.

Allt jag ville var att höra med andra om hur det varit för dem.

Får väl kontakta AD:n igen och se om de glömt bort mig. Då skiter jag väl i det. Inget fan av Rolex överlag men gillar verkligen Explorern i 36mm, allt runtomkring bryr jag mig mindre om.

DSC_0571.JPG
Det där är ingen handpenning. Det är ett gratis lån med orimliga villkor. Och jo, det är visst oklart då dom inte har rätt att avtala om att innehålla handpenningen då Konsumentköplagen är tvingande och motsätter sig det (förutom skäliga kostnader) Sedan är det ju helt orimligt att lägga handpenning på ett okänt belopp. No offence men jag begriper inte hur någon kan utfärda eller skriva på ett sådant totalt nonsens.

Bekant med absolut noll köphistorik väntade dryga 6 månader.

Hoppas din också dyker upp snart, fin klocka!
Fett! När jag anmälde intresse gjorde jag det via telefon, har köpt en Tudor och annat av dem innan på resande fot men numera bor jag i samma stad som AD:n. Det kanske blivit något fel i.o.m. att jag gjorde det över telefon och att jag inte bodde där (de kanske inte tog mig så seriöst då). Jag får gå förbi dem under veckan helt enkelt och påminna dem att jag finns :p

Ja det är en fantastiskt trevlig klocka. 39:an var bra, 36:an är perfekt för mig. OWG-deluxe på den alltså.

Det där är ingen handpenning. Det är ett gratis lån med orimliga villkor. Och jo, det är visst oklart då dom inte har rätt att avtala om att innehålla handpenningen då Konsumentköplagen är tvingande och motsätter sig det (förutom skäliga kostnader) Sedan är det ju helt orimligt att lägga handpenning på ett okänt belopp. No offence men jag begriper inte hur någon kan utfärda eller skriva på ett sådant totalt nonsens.
Bara affärer Inget personligt.

Hade jag kunder som ville ge mig lån till noll procent ränta på obestämd tid,där det värsta som kan hända är att jag får betala tillbaka pengarna om de bråkar vore jag väl idiot som affärsman om jag inte tackade ja till den affären?

Bara affärer Inget personligt.

Hade jag kunder som ville ge mig lån till noll procent ränta på obestämd tid,där det värsta som kan hända är att jag får betala tillbaka pengarna om de bråkar vore jag väl idiot som affärsman om jag inte tackade ja till den affären?
Jovars....så länge inte trender som etiskt företagande, syftesdrivna företag, konsumentmakt och långsiktigt varumärkesbyggande utgör strategiska parametrar. Kortsiktig vinstmaximering här ju alltid varit lätt att fastna i men sällan en lysande idé på längre sikt.

Jovars....så länge inte trender som etiskt företagande, syftesdrivna företag, konsumentmakt och långsiktigt varumärkesbyggande utgör strategiska parametrar. Kortsiktig vinstmaximering här ju alltid varit lätt att fastna i men sällan en lysande idé på längre sikt.
Jag ska inte säga du har fel.
Men idag är ju det mesta QuarterNomics (så kallas det väl?) Och då får annat ovesäntligt som förr kanske var en hederssak stryka på foten tyvärr.

Bra eller Dåligt beslut får väl tiden utvisa.

Nyfiken fråga; vart framgår det att näringsidkare inte har rätt att ta handpenning i konsumentköplagen?

Tillbaka
Topp