• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

27k över list. Väntetid ca 3 år för en noob? 9000:-/ år eller 25:-/dag för att slippa ångesten att vänta…..inte orimligt i min bok…
Frågan är ju också vad listpriset är den dag väntan är över.
Plus att något värde har det väl att få sin pryl nu och inte om X tidsenheter.

För mig petsonligen hade det gått ungefär på ett ut betala marknadsvärde då vs vänta ett år.
Då höjde fulingarna lispriset ungefär 50K SEK....

Tycker det varit klent med spekulationer om prisutveckling på senare tid. Testar att måla upp ett scenario.

Ser att Kaplans värderar en Day-Date 40 med Olive Green Dial från 2018 till 280 000 + avgifter. Med avgifter blir det 328 500 Vilket kan jämföras med en likadan (fast från 2019) som en handlare i göteborg har ute på Blocket för 545 000. Ändå ganska saftigt med drygt 215` i prisskillnad. Kanske är en helt galen värdering av Kaplans, vad vet jag?

Men om Kaplans har rätt i sin värdering kan det ju bli svettigt för en del handlare om deras kreditgivare börjar tvivla på det bokförda värdet av lagret. Antar att räntekostnaderna är en växande del av kostnaderna för handlarna. Att räntorna stiger kan vi nog vara ense om. Priserna verkar i alla fall inte stiga med inflationen. Hur är det då med antalet transaktioner, det vet inte jag. Men om antalet transaktioner minskar kommer det finnas handlare som får det svårt att klara sig. Om en handlare i Göteborg går omkull så spelar det garanterat ingen större roll. Men om någon av de större handlarna globalt får likviditetsproblem och snabbt tvingas sälja av lagret så kan det innebära en rätt stor ökning av utbudet (vi vet vad vad ökat utbud gör med priset). I en uppåtgående marknad i en lågräntemiljö skulle det inte vara något problem, andra handlare skulle enkelt kunna absorbera upp en större konkurs i branschen och på så sätt hålla uppe prisbilden. Inte säkert att andra handlare har samma möjlighet i dagens ränteläge.

Nåväl, vi får väl se hur priserna utvecklas. Hittills har priserna hållit i sig betydligt bättre än vad jag trodde för ett år sedan så de kanske inte kraschar i år heller. Sammanfattningsvis tror jag att det som skulle kunna leda till en krasch för Rolexpriserna är att någon större handlare/investerare får likviditetsproblem och att utbudet av klockor snabbt ökar. Kommer det hända? Vet inte, har inte tillräcklig koll på hur handlarna finansierar och bokför sina varulager.

Kaplans
Blocket

Tycker det varit klent med spekulationer om prisutveckling på senare tid. Testar att måla upp ett scenario.

Ser att Kaplans värderar en Day-Date 40 med Olive Green Dial från 2018 till 280 000 + avgifter. Med avgifter blir det 328 500 Vilket kan jämföras med en likadan (fast från 2019) som en handlare i göteborg har ute på Blocket för 545 000. Ändå ganska saftigt med drygt 215` i prisskillnad. Kanske är en helt galen värdering av Kaplans, vad vet jag?

Men om Kaplans har rätt i sin värdering kan det ju bli svettigt för en del handlare om deras kreditgivare börjar tvivla på det bokförda värdet av lagret. Antar att räntekostnaderna är en växande del av kostnaderna för handlarna. Att räntorna stiger kan vi nog vara ense om. Priserna verkar i alla fall inte stiga med inflationen. Hur är det då med antalet transaktioner, det vet inte jag. Men om antalet transaktioner minskar kommer det finnas handlare som får det svårt att klara sig. Om en handlare i Göteborg går omkull så spelar det garanterat ingen större roll. Men om någon av de större handlarna globalt får likviditetsproblem och snabbt tvingas sälja av lagret så kan det innebära en rätt stor ökning av utbudet (vi vet vad vad ökat utbud gör med priset). I en uppåtgående marknad i en lågräntemiljö skulle det inte vara något problem, andra handlare skulle enkelt kunna absorbera upp en större konkurs i branschen och på så sätt hålla uppe prisbilden. Inte säkert att andra handlare har samma möjlighet i dagens ränteläge.

Nåväl, vi får väl se hur priserna utvecklas. Hittills har priserna hållit i sig betydligt bättre än vad jag trodde för ett år sedan så de kanske inte kraschar i år heller. Sammanfattningsvis tror jag att det som skulle kunna leda till en krasch för Rolexpriserna är att någon större handlare/investerare får likviditetsproblem och att utbudet av klockor snabbt ökar. Kommer det hända? Vet inte, har inte tillräcklig koll på hur handlarna finansierar och bokför sina varulager.

Kaplans
Blocket
Har den från kaplans cert ?

Ytterligare en fundering är om det handlar om en värdering som @David74 skriver eller ett utgångspris på en auktion? För Kaplans är ju ändå en auktionsfirma.
Är ju knappast någon värdering,utan ett lockpris för att dra igång en herredujävlar budgivning(förhoppningsvis)

I 98% av fallen blir det precis så som man tänkt.
I 2% kör man I diket och någon kniper för fyndpris.

Precis som alla andra affärer som har auktion som affärside.
För hur många skulle buda om de började på vad de tror de kan få ut?
Då kunde de skippa auktionsmomentet och lägga den i skylten med prislapp direkt.

Vad dagens marknadsvärde är vet vi när auktionen är över.

Ang box och cert så är Kaplans bra på att skriva ut detta då det givetvis genererar nån spänn mer.
Har man inte cert så brukar det sta CA framför årtalet om jag minns rätt

På temat orättvisor, antar jag, jag var inne på Nymans och fick ställa mig på väntlista för en Explorer 124270. En aningen underlig kundupplevelse dock. Innan säljaren hade frågat någonting om min köphistorik eller någonting annat så fick jag en mini-föreläsning om att man skulle bli portad som kund om man sålde klockan man fått köpa inom två år. Jag antar att jag har en skurkaktig uppsyn. Jag väntar nästan hellre på att köpa en beggad än att gå tillbaka dit.

På temat orättvisor, antar jag, jag var inne på Nymans och fick ställa mig på väntlista för en Explorer 124270. En aningen underlig kundupplevelse dock. Innan säljaren hade frågat någonting om min köphistorik eller någonting annat så fick jag en mini-föreläsning om att man skulle bli portad som kund om man sålde klockan man fått köpa inom två år. Jag antar att jag har en skurkaktig uppsyn. Jag väntar nästan hellre på att köpa en beggad än att gå tillbaka dit.

Det här är inte riktat specifikt mot dig, men nu blir det lite så ändå 🌻

Det känns som att många går in till AD med förväntningen att bli dåligt bemött, alternativt är så ängsliga att ställa krav att man accepterar ett dåligt bemötande.
Gällande kölista och att inte få sälja vidare så går det ju utmärkt att lyfta frågan om motkrav, "innebär det att om jag vill sälja och byter in hos er att jag får förtur på en annan kölista?" Eller vad som helst...det var bara ett exempel så ingen behöver hugga att man inte får förtur efter ett enda köp, jag förstår att så inte är fallet!

Eller att man helt enkelt avslutar med en säljare man upplever oengagerad eller otrevlig, säjer att man ska titta vidare och sen letar upp en annan säljare för att fortsätta surret. Det är så jäkla defitivt hela tiden med att det är världen sämsta, man ska aldrig sätta sin fot...m.m, m.m. Tänker att det blir en besvärlig inställning då antalet AD är begränsat.

Jag tror för övrigt inte för en sekund att man blir portad som kund. Däremot om man har som återkommande MO att hämta ut en populär referens och dagen efter köra 75% påslag på Blocket så får man nog räkna med att AD:n väljer någon annan, men det kommer gå utmärkt att köpa precis allt annat i butiken.

Så, då har man doppat tån i Rolex-träsket och säkert rört upp lite känslor :)

Det här är inte riktat specifikt mot dig, men nu blir det lite så ändå 🌻
No worries :) Jag hade inga förväntningar alls på varken bra eller dåligt bemötande. Jag är alldeles för okunnig i detta och hade inte förstått i förväg att det inte var självklart att man skulle få ställa sig på väntlista. Så jag blev mest lite paff av att bli misstänkliggjord på ett sätt som man inte är van vid i en kundrelation. Det var lite klumpigt av dem, då jag har köpt (Tudor-) klockor tidigare från Krons, som ingår i samma koncern (?) på något vis. De hade kunnat inleda med den frågan. Jag är väl en lättkränkt medelålders man antar jag och får ta på mig det.

Bara bojkotta skit butiken. Måste vara sämsta ADn i världen😂

No worries :) Jag hade inga förväntningar alls på varken bra eller dåligt bemötande. Jag är alldeles för okunnig i detta och hade inte förstått i förväg att det inte var självklart att man skulle få ställa sig på väntlista. Så jag blev mest lite paff av att bli misstänkliggjord på ett sätt som man inte är van vid i en kundrelation. Det var lite klumpigt av dem, då jag har köpt (Tudor-) klockor tidigare från Krons, som ingår i samma koncern (?) på något vis. De hade kunnat inleda med den frågan. Jag är väl en lättkränkt medelålders man antar jag och får ta på mig det.

Du sätter lite fingret på min poäng! :) Det är ingen som har "misstänkliggjort" just dig, utan informationen finns och meddelas av en anledning.
Men men bör man naturligtvis inte börja med att ta den informationen samt vara noggrann med hur den framförs då försäljning inte bara handlar om produkten utan att skapa en bra helhetsupplevelse och det kan jag ge dig att det ofta verkar glömmas bort.

Hoppas hur som helst att du får en snabb tilldelning och att du kommer trivas med Explorern 🌻

Är det vanligt att AD brukar pridika om att man inte får sälja vidare? Har nämligen aldrig själv varit med om att dom sagt ett ord om det

Har ni några ideér på hur det ser ut i landet kring Submariner 126610LN?
Jag var inne hos Bergströms för 6 månader sen, då sa säljaren att kö listan skulle öppnas upp nu i Mars. Nu var jag inne häromdagen och då sa en annan säljare att det är helt stängt och att det är samma för alla dessa med stållänk och att det skulle ta ca 3 år för att få sätta upp sig på lista och att jag borde satsa på något annat.

Har ni andra upplevt samma eller hur ser det ut?

Har ni några ideér på hur det ser ut i landet kring Submariner 126610LN?
Jag var inne hos Bergströms för 6 månader sen, då sa säljaren att kö listan skulle öppnas upp nu i Mars. Nu var jag inne häromdagen och då sa en annan säljare att det är helt stängt och att det är samma för alla dessa med stållänk och att det skulle ta ca 3 år för att få sätta upp sig på lista och att jag borde satsa på något annat.

Har ni andra upplevt samma eller hur ser det ut?
Allt som kostar premium beg gör det av en anledning.
Ingenting är omöjligt. Frågan är väl om det är värt besväret plus väntan och ev prishöjningar jmfrt med att betala marknadsvärde idag.

Det kan bara DU svara på utifrån dina personliga kriterier.

Jag var nyligen inne där och ”fick anmäla intresse” för samma klocka. Av nyfikenhet - fick du någon uppskattning av väntetid? Jag fick höra ~2år men har fått bilden av att många får en 124270 betydligt snabbare (inte specifikt från Nymans då men)

Är det vanligt att AD brukar pridika om att man inte får sälja vidare? Har nämligen aldrig själv varit med om att dom sagt ett ord om det
Verkar vara ett skapligt nytt krav. Självklart ska det läggas upp snyggt och artigt, men bättre att info ges före och ”dealen” är tydlig för båda, än att få veta i efterhand och då bli persona non grata om klockan sålts.

Jag var nyligen inne där och ”fick anmäla intresse” för samma klocka. Av nyfikenhet - fick du någon uppskattning av väntetid? Jag fick höra ~2år men har fått bilden av att många får en 124270 betydligt snabbare (inte specifikt från Nymans då men)
Jag fick nåt liknande, 1 - 2 år men det återstår att se vad det blir i praktiken.

Tillbaka
Topp