• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Jasså jag kom fram i väntelistan på en datejust och frågade specifikt på Tax-free på Nymans, fick tydligen nej som svar men att jag var välkommen att köpa klockan inkl moms. Detta var för 1 år sen ungefär och jag lät då klockan gå till någon annan (klockan jag att köpa grey 5-10% över list då)
Stämmer.
Då var det ledsna ansikten och ingen TaxFree. För klockorna såldes ju lokalt ändå.

I höstas inga problem med TaxFree på de flesta PM och annat som inte längre bara är ett telefonsamtal så är det sålt.

Tax-free ordnar du väl själv så länge korrekt dokumentation finns.
Säljande butik måste utfärda GlobalBlue/Planetdokument som sedan stämplas (och godset skall kunna uppvisas) när du reser ut ur EU.

Vill de inte göra detta,utfärda taxfreedokument,så kan du inte få momsen tillbaka.
Det finns säkert fler anledningar än att man "Inte Vill" som jag kan tänka mig.

• Like
Reactions: SWC
Säljande butik måste utfärda GlobalBlue/Planetdokument som sedan stämplas (och godset skall kunna uppvisas) när du reser ut ur EU.

Vill de inte göra detta,utfärda taxfreedokument,så kan du inte få momsen tillbaka.
Det finns säkert fler anledningar än att man "Inte Vill" som jag kan tänka mig.

Precis. Korrekt dokumentation.
Kan man verkligen neka det?
Ja, det är klart man kan…..och det kanske man gör….tydligen.

Den sista förstår jag är tydlig.
Det övriga är rent tyckande
Om en vara är uttryckligen avsedd för Svensk marknad finns det ingen mening med att skriva TaxFree.
Det kan ju inte vara svårt att ta in,och om så skulle ske möjligtvis en källa till problem.

Att Försvåra vidareförsäljning (i rent vinstsyfte) av varor är rätt vanligt.
Se Porsche Ferrari Hermes etc

Om en vara är uttryckligen avsedd för Svensk marknad finns det ingen mening med att skriva TaxFree.
Det kan ju inte vara svårt att ta in,och om så skulle ske möjligtvis en källa till problem.

Att Försvåra vidareförsäljning (i rent vinstsyfte) av varor är rätt vanligt.
Se Porsche Ferrari Hermes etc

Avsedd för svenska marknaden…..som förstagångsköpare. Man stoppar ingenting inom gränserna, däremot så stoppar man att klockor säljs billigare än tänkt.
Sverige har nog en av de lägsta priserna på klockor innan momsen är tillagd.

Jag får se till att fixa någon day date med tax free. Ska inte vara något hokus pokus.
Men om dessa tillhör vad man ”får” sälja tax free får vi se.

En liten redigering.
Norrmän vill hemskt gärna köpa norsksålda klockor. Det är ju positivt.
Det bästa vore dock att köpa en EU såld klocka för att göra andrahandsmarknaden extremt mycket större.

Avsedd för svenska marknaden…..som förstagångsköpare. Man stoppar ingenting inom gränserna, däremot så stoppar man att klockor säljs billigare än tänkt.
Sverige har nog en av de lägsta priserna på klockor innan momsen är tillagd.

Jag får se till att fixa någon day date med tax free. Ska inte vara något hokus pokus.
Men om dessa tillhör vad man ”får” sälja tax free får vi se.

En liten redigering.
Norrmän vill hemskt gärna köpa norsksålda klockor. Det är ju positivt.
Det bästa vore dock att köpa en EU såld klocka för att göra andrahandsmarknaden extremt mycket större.
Nu var det inte klockor jag avsåg med varor för svensk marknad.
Daydate ska inte vara några problem att få TaxFree på.
Undantaget de heta tavlorna som jag ändå inte får köpa.

Nu var det inte klockor jag avsåg med varor för svensk marknad.
Daydate ska inte vara några problem att få TaxFree på.
Undantaget de heta tavlorna som jag ändå inte får köpa.

Nej, du får inte köpa. Däremot så hade jag fått köpa någon blå historia med baguetter, riktigt fin om jag får säga själv.
Just den dagen hade jag inte täckning för det hela, men inga problem annars.
Det kan ju vara för att jag är jag. Får försöka på en grön olive om det finns inne nästa gång jag knatar in.

God fortsättning, alla klockvänner,
Är det någon som har en uppfattning om när leveranserna av Rolexklockor brukar komma igång i januari efter juluppehållet? Är mitten av januari rimligt att förvänta sig eller är det mer mot slutet?

Tack på förhand!

Stämmer.
Då var det ledsna ansikten och ingen TaxFree. För klockorna såldes ju lokalt ändå.

I höstas inga problem med TaxFree på de flesta PM och annat som inte längre bara är ett telefonsamtal så är det sålt.
Mycket intressant.

Kan förklara vidare lite tvärs över gatan till Nymans köpte jag en Omega när de körde 25% rabatt på alla Omega, fick då även 18% tillbaka på momsen så det blev ett riktigt kap. Kvinnan som jobbade i butiken verkade nästan irriterad att jag fick köpa klockan med "dubbel rabatt". Jag frågade då eftersom jag är redan är kund hos dom om jag fick ställa mig på listan för en Patek. Dom sa skarpt ifrån att det blir ingen försäljning av Patek till en person som bor utanför Sverige. De påstod att Patek kollar upp vem de säljer klockan till och de skulle vara en risk för dom om de sålde en klocka där jag kunde dra av momsen, så de kom absolut inte på fråga. Överlag gav de mig ju känslan att jag kommit undan med nått slags litet brott som kunnat dra av momsen på en fin Omega :D

Mycket intressant.

Kan förklara vidare lite tvärs över gatan till Nymans köpte jag en Omega när de körde 25% rabatt på alla Omega, fick då även 18% tillbaka på momsen så det blev ett riktigt kap. Kvinnan som jobbade i butiken verkade nästan irriterad att jag fick köpa klockan med "dubbel rabatt". Jag frågade då eftersom jag är redan är kund hos dom om jag fick ställa mig på listan för en Patek. Dom sa skarpt ifrån att det blir ingen försäljning av Patek till en person som bor utanför Sverige. De påstod att Patek kollar upp vem de säljer klockan till och de skulle vara en risk för dom om de sålde en klocka där jag kunde dra av momsen, så de kom absolut inte på fråga. Överlag gav de mig ju känslan att jag kommit undan med nått slags litet brott som kunnat dra av momsen på en fin Omega :D
Gäller momsfria köp om man bor utanför EU och handlar i Sverige, eller räcker det med att bo utomlands?

Gäller det omvända (om man reser utanför Sverige)?

Gäller momsfria köp om man bor utanför EU och handlar i Sverige, eller räcker det med att bo utomlands?

Jag kan inte reglerna i alla länder, men tanken är väl att bor du utanför EU köper du momsfritt och sedan får du betala avgiften i tullen i det landet du åker till, alltså landet du du tar in klockan till. Hongkong i detta fall har ingen moms på varor, så det är lagligt att ta in klockan köpt i EU utan att betala någon moms. Detta gäller alltså för de svenskar som har uppehållstillstånd i Hongkong att du kan begära momsen tillbaka.

Hur kineserna gör är jag osäker på, då Fastlandskina har moms på varor, jag antar att dom får tillbaka momsen i Sverige och sedan fuskar i tullen i Kina och deklarerar inte sitt köp där. Eller deklarerar och betalar i tullen i Kina (högst otroligt).

Det omvända, så gäller reglerna i de länder du är i, antar vissa länder har regler där du kan få tillbaka momsen och andra inte. Sedan får du betala i tullen i Sverige när du kommer hem istället.

Så för att sammanfatta, jag kan alltså köpa en klocka som ni planerat att köpa i Sverige, typ 18% billigare än ni kan. Vilket är rätt sweet liten detalj med att bo i Hongkong, detta gäller ju allt, kläder osv.

Senast ändrad:
Jag har ställt mig samma fråga. Jag hade en Rolex på gång från Nymans då jag jobbade utomlands i ett och ett halvt år och således var berättigad att handla via Global blir. På Nymans ville de inte utfärda kvitto för Global blir med motiveringen att så fick de inte göra efter beslut från Rolex.

Det är de facto underligt då detta i själva verket är svensk lagstiftning och inget som varken Rolex eller exempelvis Nymans har någonting med att göra.

Precis. Korrekt dokumentation.
Kan man verkligen neka det?
Ja, det är klart man kan…..och det kanske man gör….tydligen

Jag har ställt mig samma fråga. Jag hade en Rolex på gång från Nymans då jag jobbade utomlands i ett och ett halvt år och således var berättigad att handla via Global blir. På Nymans ville de inte utfärda kvitto för Global blir med motiveringen att så fick de inte göra efter beslut från Rolex.

Det är de facto underligt då detta i själva verket är svensk lagstiftning och inget som varken Rolex eller exempelvis Nymans har någonting med att göra.

Nymans (rolex) kan ju styra vilka de säljer till, därav att lagstiftningen inte har något med saken att göra.

Nymans (rolex) kan ju styra vilka de säljer till, därav att lagstiftningen inte har något med saken att göra.
Nja, jag skulle nog säga att Rolex har sålt klockan till Nymans, Nymans säljer klockan till kund. Nymans pris utgifter och inkomster påverkas inte av momsen samt att det hela är svensk lagstiftning gällande personer som bor utanför EU samt personer som jobbar och bor längre tid än 12 månader utanför EU. Av denna anledning känns det som om de inte skulle kunna påverka detta utfall på något som helst sätt.

På samma sätt som gäller vid köp av dammsugare, bilar eller andra klockmärken...butiken påverkas inte av förehavandet och har helt enkelt inte med saken att göra.

Det omvända gäller åtminstone Thailand. Jag var på solsemester för två månader sedan och i Omega-montern på flygplatsen räknade säljaren av både moms och en rabatt när jag frågade om pris. Dock blev det enda sättet att räkna hem den dealen att ”glömma” att deklarera klockan när man kom hem till tullen i Sverige så jag avstod, men det är alltså även möjligt åt andra hållet.

Det omvända gäller åtminstone Thailand. Jag var på solsemester för två månader sedan och i Omega-montern på flygplatsen räknade säljaren av både moms och en rabatt när jag frågade om pris. Dock blev det enda sättet att räkna hem den dealen att ”glömma” att deklarera klockan när man kom hem till tullen i Sverige så jag avstod, men det är alltså även möjligt åt andra hållet.
Visst är det så, skillnaden är att bor man i ett moms-fritt land kan man göra det lagligt.

Nja, jag skulle nog säga att Rolex har sålt klockan till Nymans, Nymans säljer klockan till kund. Nymans pris utgifter och inkomster påverkas inte av momsen samt att det hela är svensk lagstiftning gällande personer som bor utanför EU samt personer som jobbar och bor längre tid än 12 månader utanför EU. Av denna anledning känns det som om de inte skulle kunna påverka detta utfall på något som helst sätt.

På samma sätt som gäller vid köp av dammsugare, bilar eller andra klockmärken...butiken påverkas inte av förehavandet och har helt enkelt inte med saken att göra.
Om du läser vad jag skrev, så bryr sig tydligen både Rolex och Patek om vem klockan säljs till, åtminstone är det så butiken förklarar att dom beter sig såhär underligt med momsen. Detta verkar kraftigt kopplat till om klockorna handlar över eller under listpris på andrahandsmarknaden.

För att förklara ännu tydligare, om detta tilläts, så hade jag säkert kunna köpa 10 klockor hos Patek direkt, ta mina 18% rabatt och sen vända klockorna till vinst i Hongkong nästa vecka. Då svenska momsen är hög nog att klockor som handlar runt list eller över blir en direkt vinstaffär när man har 18% marginal att jobba med. Så klockhandlare hade ju satt sig på planet direkt till Sverige och dammsugit allt som finns i butikerna.

Men deras 7% moms som blir ca 6%, är inte mycket att hänga i julgranen

Absolut säljer de till nymans, men de styr garanterat via avtalet hur ad får sälja osv.

Men deras 7% moms som blir ca 6%, är inte mycket att hänga i julgranen
Nej precis, därav att det inte blev nån affär. Rabatten och momsavdraget gjorde att man med svensk moms skulle gå i princip +/- 0, så då kom jag fram till att jag hellre köper motsvarande klocka hos svensk AD isf. Hade det varit en Rolex som inte är lika lätt att få tag i hade det varit en annan femma, men det är ju inte så värst många Omegor man behöver ”ställa sig i kö” för att kunna få i besittning.

Om du läser vad jag skrev, så bryr sig tydligen både Rolex och Patek om vem klockan säljs till, åtminstone är det så butiken förklarar att dom beter sig såhär underligt med momsen. Detta verkar kraftigt kopplat till om klockorna handlar över eller under listpris på andrahandsmarknaden.

För att förklara ännu tydligare, om detta tilläts, så hade jag säkert kunna köpa 10 klockor hos Patek direkt, ta mina 18% rabatt och sen vända klockorna till vinst i Hongkong nästa vecka. Då svenska momsen är hög nog att klockor som handlar runt list eller över blir en direkt vinstaffär när man har 18% marginal att jobba med. Så klockhandlare hade ju satt sig på planet direkt till Sverige och dammsugit allt som finns i butikerna.
Det är klart att jag har läst vad du skrev, men jag anser inte att det förändrar det jag skrev i sak. Jag vet inte hur det är med Patek men jag vet ju att Rolex har bra kontroll över de som säljer vidare klockor strax efter inköp, de har regler kring hur många klockor av "samma" typ man för köpa inom en viss tidsram med mera så de har ju redan där kontroll på att ingen köper och flippar Rolex i vänstervarv

Tillbaka
Topp