• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Även om jag läser varenda sida i denna tråden så förstår jag fortfarande inte vad det var som hände för några år sedan när begagnade klockor blev dyrare än nya klockor. Visst Asien och ökad efterfrågan och allt det där. Jag föreställer mig att efterfrågan på klockor har ökat successivt även förut i takt med ett ökat välstånd och då har det tydligen inte varit något problem att öka produktionen. Eller har efterfrågan varit konstant mellan 1905-2016?
Sociala medier har spelat en stor roll.. inte bara för klockor specifikt men för mode och trender generellt.
Runt 2016-2017 när jag började intressera mig för klockor fanns det inte jättemånga influencers eller YouTubers men det exploderade snabbt och nu finns det fler än jag har koll på.
Den låga räntan har naturligtvis spelat in den med.

Redan då låg begpriserna på många Rolex högt, men du kunde köpa bättre begagnade GMT, Sub och liknande för under listpris. Den riktiga explosionen började under pandemin efter en mindre dipp under början av 2020.

Det syns ganska tydligt på denna graf från Chrono24:
96507320-D780-48AF-86DB-F83AD7C24AED.png
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Sociala medier har spelat en stor roll.. inte bara för klockor specifikt men för mode och trender generellt.
Runt 2016-2017 när jag började intressera mig för klockor fanns det inte jättemånga influencers eller YouTubers men det exploderade snabbt och nu finns det fler än jag har koll på.
Den låga räntan har naturligtvis spelat in den med.

Redan då låg begpriserna på många Rolex högt, men du kunde köpa bättre begagnade GMT, Sub och liknande för under listpris. Den riktiga explosionen började under pandemin efter en mindre dipp under början av 2020.

Det syns ganska tydligt på denna graf från Chrono24:
96507320-D780-48AF-86DB-F83AD7C24AED.png
Ja sociala medier spelar säkert en roll även om jag inte riktigt begriper hur, de fanns ju långt innan hypen. När det gäller pandemin och dess roll så låg många modeller långt över listpris även 2018-2019, alltså före pandemin.
 

FlipSwede

Rolex
Sociala medier har spelat en stor roll.. inte bara för klockor specifikt men för mode och trender generellt.
Runt 2016-2017 när jag började intressera mig för klockor fanns det inte jättemånga influencers eller YouTubers men det exploderade snabbt och nu finns det fler än jag har koll på.
Den låga räntan har naturligtvis spelat in den med.

Redan då låg begpriserna på många Rolex högt, men du kunde köpa bättre begagnade GMT, Sub och liknande för under listpris. Den riktiga explosionen började under pandemin efter en mindre dipp under början av 2020.

Det syns ganska tydligt på denna graf från Chrono24:
96507320-D780-48AF-86DB-F83AD7C24AED.png
Håller med dig om sociala media,plus att Kina Indien och säker några fler länder I Asien sprutat ut en hel drös (multi)dollarmiljonärer sedan dess.

Plus att tillverkare av mer eller mindre meningslösa ( Definition av meningslös. Varan kostar 100X plus mer än vad man kan köpa en som gör samma sak. Rolex vs Claes Olsson. Hermes Birkin vs Väska från Ullared etc)

Försvinner känslan av att vara utvald,speciell,tillhöra en grupp etc så kommer ingen vilja köpa dina produkter utan hitta något annat som uppfyller ovanstående.
En svettig mardröm för tillverkarna.
Vi får heller inte förglömma att de,vi,som frekventerar entusiastforum är en försvinnande liten del av de som vill köpa.
Så våra tankar och funderingar har inte 98% av de som vill köpa

Så vad gör man då?
Håller tillgången under efterfrågan. Allt för att Rida på vågen sålänge som det går.

Ville Rolex AP PP etc ha varor för vemsomhelst att köpa och butikerna fulla så vore det ju lätt att bara höja priserna tills efterfrågan avtog utan att för den del anställa en enda gubbe till eller producera Mera.
Hermes anställa lite sömmerskor och pumpa ut Kelly och Birkin

Nu gör man inte det. Varför kan man ju då fråga sig...
 

FlipSwede

Rolex
Sociala medier har spelat en stor roll.. inte bara för klockor specifikt men för mode och trender generellt.
Runt 2016-2017 när jag började intressera mig för klockor fanns det inte jättemånga influencers eller YouTubers men det exploderade snabbt och nu finns det fler än jag har koll på.
Den låga räntan har naturligtvis spelat in den med.

Redan då låg begpriserna på många Rolex högt, men du kunde köpa bättre begagnade GMT, Sub och liknande för under listpris. Den riktiga explosionen började under pandemin efter en mindre dipp under början av 2020.

Det syns ganska tydligt på denna graf från Chrono24:
96507320-D780-48AF-86DB-F83AD7C24AED.png
Håller med dig om sociala media,plus att Kina Indien och säker några fler länder I Asien sprutat ut en hel drös (multi)dollarmiljonärer sedan dess.

Plus att tillverkare av mer eller mibdre meningslösa ( Definition av meningslös. Varan kostar 100X plus mer än vad man kan köpa en som gör samma sak. Rolex vs Claes Olsson. Hermes Birkin vs Väska från Ullared etc)

Försvinner känslan av att vara utvald,speciell,tillhöra en grupp etc så kommer ingen vilja köpa dina produkter utan hitta något annat som uppfyller ovanstående.
En svettig mardröm för tillverkarna.
Vi får heller inte förglömma att de,vi,som frekventerar entusiastforum är en försvinnande liten del av de som vill köpa.

Så vad gör man då?
Håller tillgången under efterfrågan. Allt för att Rida på vågen sålänge som det går.

Ville Rolex AP PP etc ha varor för vemsomhelst att köpa och butikerna fulla så vore det ju lätt att bara höja priserna tills efterfrågan avtog.
Hermes anställa lite sömmerskor och pumpa ut Kelly och Birkin

Nu gör man inte det. Varför kan man ju då fråga sig
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Håller med dig om sociala media,plus att Kina Indien och säker några fler länder I Asien sprutat ut en hel drös (multi)dollarmiljonärer sedan dess.

Plus att tillverkare av mer eller mindre meningslösa ( Definition av meningslös. Varan kostar 100X plus mer än vad man kan köpa en som gör samma sak. Rolex vs Claes Olsson. Hermes Birkin vs Väska från Ullared etc)

Försvinner känslan av att vara utvald,speciell,tillhöra en grupp etc så kommer ingen vilja köpa dina produkter utan hitta något annat som uppfyller ovanstående.
En svettig mardröm för tillverkarna.
Vi får heller inte förglömma att de,vi,som frekventerar entusiastforum är en försvinnande liten del av de som vill köpa.
Så våra tankar och funderingar har inte 98% av de som vill köpa

Så vad gör man då?
Håller tillgången under efterfrågan. Allt för att Rida på vågen sålänge som det går.

Ville Rolex AP PP etc ha varor för vemsomhelst att köpa och butikerna fulla så vore det ju lätt att bara höja priserna tills efterfrågan avtog utan att för den del anställa en enda gubbe till eller producera Mera.
Hermes anställa lite sömmerskor och pumpa ut Kelly och Birkin

Nu gör man inte det. Varför kan man ju då fråga sig...
Rolex är inte PP eller AP även om de själva verkar tro det. Rolex ska vara en riktigt fin klocka för den vanlige mannen på gatan som vill lyxa till det eller fira en framgång, det är där de hör hemma, det är det som är Rolexklockans charm. PP och AP är och har alltid varit för de stormrika.
 

FlipSwede

Rolex
Rolex är inte PP eller AP även om de själva verkar tro det. Rolex ska vara en riktigt fin klocka för den vanlige mannen på gatan som vill lyxa till det eller fira en framgång, det är där de hör hemma, det är det som är Rolexklockans charm. PP och AP är och har alltid varit för de stormrika.
Och varför I hela världen skulle Rolex nöja sig med det?
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Ja sociala medier spelar säkert en roll även om jag inte riktigt begriper hur, de fanns ju långt innan hypen. När det gäller pandemin och dess roll så låg många modeller långt över listpris även 2018-2019, alltså före pandemin.
Nä, det är svårt att säga exakt. TikTok lanserades 2016, räntan började krypa ner runt 2017.. men visst fanns det modeller som redan då kostade långt över listpris. Daytona tex.
Men det fanns hype långt innan sociala medier också. Se denna video för lite historiska insikter:
 

FlipSwede

Rolex
För att de gjort det i över 100 år.
OK....då är det väl på tiden att göra något nytt?
Eller ska allt utom just Rolexklockor ständigt förnyas och leta nya kunder och marknader.

Edit

Volvo&Saab tillverkade "Folkbilar" I sådär 50år.
En finns inte kvar och den andra jobbar mot mer premiumsegment.
Borde de också hållit kvar vid traditionerna?
Ja kanske
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
OK....då är det väl på tiden att göra något nytt?
Eller ska allt utom just Rolexklockor ständigt förnyas och leta nya kunder och marknader.
Ja, för det går ju inget vidare för Rolex?
Om Rolex skall hitta nya kunder och marknader skall de snarare försöka vara mer tillgängliga än tvärtom.
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
OK....då är det väl på tiden att göra något nytt?
Eller ska allt utom just Rolexklockor ständigt förnyas och leta nya kunder och marknader.
Nej det är möjligt att det är rätt väg för Rolex att gå och företagsledningen verkar ju ha gjort bedömningen att varumärket inte skadas av detta. Annars hade de ju naturligtvis investerat i nya fabriker eller vad som nu krävs för att möta efterfrågan.
 

FlipSwede

Rolex
Ja, för det går ju inget vidare för Rolex?
Om Rolex skall hitta nya kunder och marknader skall de snarare försöka vara mer tillgängliga än tvärtom.
Jag tror det är helt fel väg att gå om de vill vara kvar om säg 50år.
Gör man istället det omvända tror återigen jag att man har en bättre chans att vara vid God vigör 2073.

Om jag har rätt eller fel får jag förmodligen aldrig veta,eller jag kanske blir 100😉
 

RobVintage

Panerai
Rolex är inte PP eller AP även om de själva verkar tro det. Rolex ska vara en riktigt fin klocka för den vanlige mannen på gatan som vill lyxa till det eller fira en framgång, det är där de hör hemma, det är det som är Rolexklockans charm. PP och AP är och har alltid varit för de stormrika.
Då är det nog ett helt gäng här på ks som är för rika för att bära Rolex så inom kort kommer det nog ut många på köp och sälj.
Helt efterblivet resonemang.
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Då är det nog ett helt gäng här på ks som är för rika för att bära Rolex så inom kort kommer det nog ut många på köp och sälj.
Helt efterblivet resonemang.
Som sagt tidigare. Vi på entusiastforum utgör en väldigt liten del av klockköparna.

Edit: Förövrigt förstår jag inte vad du menar. Jag antar att du försöker skämta? Det ligger redan ganska många Rolex på köp och sälj.
 
Senast ändrad:

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag tror det är helt fel väg att gå om de vill vara kvar om säg 50år.
Gör man istället det omvända tror återigen jag att man har en bättre chans att vara vid God vigör 2073.

Om jag har rätt eller fel får jag förmodligen aldrig veta,eller jag kanske blir 100😉
Ja, du brukar skriva det. Jag är tveksam, trender kommer och går och om 10 år kanske det är fult med extrem lyx i stora delar av världen.. vem vet?
Om efterfrågan konstant ökar utan att de ökar sina volymer (vilket det ser ut som att de ämnar göra ändå) måste priserna upp, mycket.
De senaste årens prisökningar har inte indikerat någon sådan strategi från Rolex sida..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rolex är inte PP eller AP även om de själva verkar tro det. Rolex ska vara en riktigt fin klocka för den vanlige mannen på gatan som vill lyxa till det eller fira en framgång, det är där de hör hemma, det är det som är Rolexklockans charm. PP och AP är och har alltid varit för de stormrika.
Vet inte hur länge du varit intresserad av klockor men kan ju upplysa om att PP och APs rusning i pris är ett relativt nytt fenomen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, du brukar skriva det. Jag är tveksam, trender kommer och går och om 10 år kanske det är fult med extrem lyx i stora delar av världen.. vem vet?
Om efterfrågan konstant ökar utan att de ökar sina volymer (vilket det ser ut som att de ämnar göra ändå) måste priserna upp, mycket.
De senaste årens prisökningar har inte indikerat någon sådan strategi från Rolex sida..
För 10 år sedan kunde man köpa både PP, AP och Rolex under listpris.
 

FlipSwede

Rolex
Ja, du brukar skriva det. Jag är tveksam, trender kommer och går och om 10 år kanske det är fult med extrem lyx i stora delar av världen.. vem vet?
Om efterfrågan konstant ökar utan att de ökar sina volymer (vilket det ser ut som att de ämnar göra ändå) måste priserna upp, mycket.
De senaste årens prisökningar har inte indikerat någon sådan strategi från Rolex sida..
Du kan ha helt rätt I dina funderingar. Mina är inte mer än just det. Samma funderingar men annan infallsvinkel.

Vi får väl se vad som skrivs här om 10-15-20år och vilka som är kvar av dagens skribenter.

Hursomhelst
Trevlig Lördageftermiddag på er I solskenet.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Du kan ha helt rätt I dina funderingar. Mina är inte mer än just det. Samma funderingar men annan infallsvinkel.

Vi får väl se vad som skrivs här om 10-15-20år och vilka som är kvar av dagens skribenter.

Hursomhelst
Trevlig Lördageftermiddag på er I solskenet.
Ja, vi får se.
Här är det ingen sol.. det är mörkt och snöar.
Men ha en trevlig lördag ivf.
 

BankAnden

Panerai
Rolex är inte PP eller AP även om de själva verkar tro det. Rolex ska vara en riktigt fin klocka för den vanlige mannen på gatan som vill lyxa till det eller fira en framgång, det är där de hör hemma, det är det som är Rolexklockans charm. PP och AP är och har alltid varit för de stormrika.
Vad är definitionen av ”den vanlige mannen på gatan”? Socionom, kommunanställd, polis, IT-konsult, bankman i lägre leden?

Trodde det var Tudor som lanserats för att den bredare massan skulle kunna ha en bra ur, men till rimligare pris. 100-150tkr för en Sub är nog mycket för ”den vanlige mannen” 🙂

@FlipSwede solsken i The Keys också, men nu dags för Miami airport 🤷🏼‍♂️
 

Uschi

Breitling
Vad är definitionen av ”den vanlige mannen på gatan”? Socionom, kommunanställd, polis, IT-konsult, bankman i lägre leden?

Trodde det var Tudor som lanserats för att den bredare massan skulle kunna ha en bra ur, men till rimligare pris. 100-150tkr för en Sub är nog mycket för ”den vanlige mannen”
"På min tid" kostade en submariner ett par månadslöner för medelklassen. Det är inte mer än ett årtionde sedan det var verklighet. Då fanns de dessutom tillgängliga över disk.

Sedan hände något och ingen verkar kunna sätta riktigt fingret på vad.

Så jo, jag håller definitivt med om att Rolex hade en helt annan kundmålgrupp förut.
 

Lello

Omega
Det som skett är att efterfrågan på senare år ökar snbbare än tillgången. Finns flera förklaringar. Sociala medier, en alltmer global värld där trender setts över landgränser, stark tillväxt i Asien samt utvecklingsländer och därtill gratis pengar sedan finanskrisen som vid pandemin växlades upp samtidigt som många andra tidigare källor till konsumtion begränsades (resor, mm).

Det tar tid att bygga fabriker och utöka produktionen med bibehållen kvalitetssäkring.
Vidare måste bolagen ifråga vara säkra på ihållande trend och efterfrågan för att det skall var en rimlig investering. Risk / reward.

Vi får heller inte glömma att svenska kronan är väldigt svag och att vi vidare haft en låg real löneökning och ett högt skattetryck jämfört med andra länder.

Runtom i världen är Rolex fortfarande tillgängligt för ”gemene hårt arbetande person” om vi använder ett par tre månadslöner som måttstock.
 
Topp