Sociala medier har spelat en stor roll.. inte bara för klockor specifikt men för mode och trender generellt.Även om jag läser varenda sida i denna tråden så förstår jag fortfarande inte vad det var som hände för några år sedan när begagnade klockor blev dyrare än nya klockor. Visst Asien och ökad efterfrågan och allt det där. Jag föreställer mig att efterfrågan på klockor har ökat successivt även förut i takt med ett ökat välstånd och då har det tydligen inte varit något problem att öka produktionen. Eller har efterfrågan varit konstant mellan 1905-2016?
Runt 2016-2017 när jag började intressera mig för klockor fanns det inte jättemånga influencers eller YouTubers men det exploderade snabbt och nu finns det fler än jag har koll på.
Den låga räntan har naturligtvis spelat in den med.
Redan då låg begpriserna på många Rolex högt, men du kunde köpa bättre begagnade GMT, Sub och liknande för under listpris. Den riktiga explosionen började under pandemin efter en mindre dipp under början av 2020.
Det syns ganska tydligt på denna graf från Chrono24: