• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Jag tillhör nog den skaran som tror att Rolex varumärke skulle skadad av av bli allt för dyrt och luxuös så varumärkets strävan vart att ”alla” ska kunna köpa en bra klocka, dvs Rolex. Nu har man dragit upp priserna 100% de senaste 10 åren när tiderna vart bra och risken är att detta kan blir ett problem ifall det blir sämre tider. Att det ligger heta modeller på KS under längre tid utan att blir sålda tycker jag är ett ganska tydligt tecken vart vi är på väg även om inte alla vill inse det.
Frågan är när gemene man ska inse att ”vanliga” stålmodeller ska ner till list eller mer för blir intressanta. Det ligger ju tex en hel hög med sub för 10-12% över list och dom är ju bevisligen stendöda trotts att det är en intressant modell för många. Ringer man sen runt till AD så tycker iaf jag att det det är ett helt annat tonläge än tidigare när man pratar sub.

Personligen tror jag att dj och op behöver ner ca 10-15% under list på begagnatmarknaden, sub behöver ner till list eller 10% under och gmt behöver ner till ca 10-20% över list. Detta kommer i sin tur innebära att trycket hos ad sjunker och begpriserna sjunker då 5-10% ytterligare, där någonstans behöver marknadspriset vara för att det ska vara en gynnsam utveckling för varumärket på sikt. Jag tror, kanske, inte att det kommer vara nödvändigt för Rolex att öppna egna butiker för att ta kontroll, jag är optimistisk till att konjunkturen kommer lösa detta ändå. I annat fall tror jag faktist att det är mot hållet med egna butiker man kommer gå för att styra flödet. När folk inser att dom aldrig kommer ha råd eller få chansen att köpa en klocka så kommer intresset för varumärket att sjunka vilket är dåligt för varumärket och där kommer man behöva reglera.
 

Lello

Omega
Instämmer. Jag tror att vi sakta rör oss mot ett läge där de, stålsport inkluderat, kommer handlas kring list eller strax under (bortsett de hetaste klockorna då).

Daytona ev. vidhållen strax över, likt Pepsi, Starbucks osv.
Sub, GMT, Sky (stål), President, kring listpris beroende på skick.
DJ, OP, Explorer, strax under.
Dam, Airking, Milgauss, Yacht Master samt tvåton sport en rimlig bit under list.

Vidare hoppas jag att "neo vintage" VC, AP och PP kommer gå ned betydligt. De som verkligen har råd har råd att köpa relativt nytt, fräscht och "senaste".

De som inte har råd med en mer normal räntebana och således sökt sig mot "andrasorteringen" kommer nog få sälja av så småningom.
 
Senast ändrad:

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Påverkar guldpriset klockor så som PP, AD och Rolex mm?
Du menar om guldet ökar eller minskar tre kronor förändrar andrahandsvärdet på en klocka? Nja. Det är så små förändringar så på en klocka för 200-300k och guldpriset ökar 3-15-20kr på 100gram 18k guld gör ingen skillnad värd att justera.
 

FlipSwede

Rolex
Jag tänker med tanke på att guldpriset för 24k pendlar mellan 630-680kr/g så kanske det finns någon påverkar. Därför ställde jag frågan.
Ja?
Blir produktionskostnaden högre pga ökade materialkostnader så kan du vara säker på att konsumenten får betala.

Vem skulle annars göra det?

Eller menar du att begpriserna på guldklockor skulle gå upp pga att guldpriset ökat?

Givetvis blir en skrotklocka värd mer då den ska smältas,dvs värdet är guldet.
Men en klocka där värdet baseras på något helt annat än skrotguldspriset påverkar det inte nämnvärt.
 
  • Like
Reactions: PJZ

DIR

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Av alla nya Rolex släpp här är min favorit.
1679899347694.png


40mm Explorer är inte helt fel heller.
 
Topp