• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Känner också att den där är märklig. Men fair enough - svårt med bilder och kan inte få upp annonsen och svårt att zooma på ovan bild med skärpa.

Nedan är jmf med en annan 2000, förvisso skarpare och bättre bild, men som ni säger känns både placering på ring och font i datum office. Vad säger @SWC

Kan någon som sparat annonsen som favorit gå in på den och anmäla i efterhand?

84DC1857-CD38-4768-9230-5F5CF5915555.png
164A557A-D289-442B-AB00-5063387E0697.png

Den är ok, Troligtvis AM glas.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Känner också att den där är märklig. Men fair enough - svårt med bilder och kan inte få upp annonsen och svårt att zooma på ovan bild med skärpa.

Nedan är jmf med en annan 2000, förvisso skarpare och bättre bild, men som ni säger känns både placering på ring och font i datum office. Vad säger @SWC

Kan någon som sparat annonsen som favorit gå in på den och anmäla i efterhand?

84DC1857-CD38-4768-9230-5F5CF5915555.png
164A557A-D289-442B-AB00-5063387E0697.png
Sök på avslutade annonser så hittar du den. Finns i filtret på tradera.
 

BankAnden

Panerai
Sök på avslutade annonser så hittar du den. Finns i filtret på tradera.
Tack. Missat det helt. Klart lättare att se riktiga annonsbilderna.

Känns som köparen gjorde en rätt bra affär (60,5tkr) även om det inte var helset. Gick ett riktigt vrak (helset) från -89 för 70,8tkr på Kaplans

 

Jay B

Omega
Tänkte sälja en rolex 14060 -97 utan Box n papers men servad nyligen, var är det bäst att sälja den som privatperson? Har sålt här innan privat men tänkte på Kaplans och även Care of Carl?
 

Sovdoktor

Omega
2-Faktor
Tänkte sälja en rolex 14060 -97 utan Box n papers men servad nyligen, var är det bäst att sälja den som privatperson? Har sålt här innan privat men tänkte på Kaplans och även Care of Carl?
Jag har sålt hos Bukowskis, inte Rolex men andra märken. Alltid blivit väldigt nöjd! Finns visst förhandlingsutrymme när det gäller försäljningsprovisionen.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Tänkte sälja en rolex 14060 -97 utan Box n papers men servad nyligen, var är det bäst att sälja den som privatperson? Har sålt här innan privat men tänkte på Kaplans och även Care of Carl?
KS är väl den bästa arenan för en ärlig annons. Vill man maxa finns andra plattformar. Men att behöva betala för att sälja en dussinklocka känns ju lite…..eljest….
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Jag har varit sugen på en riktig porrstjärne- / billhandlarklocka, en 36mm Day-Date i helguld, gärna med diamantindex om det dyker upp något – men de är fortfarande hysteriskt dyra. Utbudet är ju också enormt, till synes.

Vad tror ni? Kommer man komma över en till vettigt pris den kommande tiden, eller ska man skynda sig innan de blir ännu dyrare igen?
 

Bosse2

Breitling
Jag har varit sugen på en riktig porrstjärne- / billhandlarklocka, en 36mm Day-Date i helguld, gärna med diamantindex om det dyker upp något – men de är fortfarande hysteriskt dyra. Utbudet är ju också enormt, till synes.

Vad tror ni? Kommer man komma över en till vettigt pris den kommande tiden, eller ska man skynda sig innan de blir ännu dyrare igen?
logiskt och ekonomiskt sett borde priserna gå ner mer, bolån som varit bundna till låga räntor osv har utgångsdatum och nya räntor förhandlas 3-4x dyrare. Men man vet aldrig med marknaden, kan vända snart också.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
logiskt och ekonomiskt sett borde priserna gå ner mer, bolån som varit bundna till låga räntor osv har utgångsdatum och nya räntor förhandlas 3-4x dyrare. Men man vet aldrig med marknaden, kan vända snart också.

Så tänker ju jag också. Det borde gå ner ännu mer och vi kan inte ha sett början på den här krisen. Men börsen verkar inte hålla med. Och klockorna är fortsatt förbaskat dyra :D
 

FlipSwede

Rolex
Så tänker ju jag också. Det borde gå ner ännu mer och vi kan inte ha sett början på den här krisen. Men börsen verkar inte hålla med. Och klockorna är fortsatt förbaskat dyra :D
Vad spelar svenska räntor och ekonomi för roll på en internationell marknad som (Rolex) klockor nu blivit?
Är det billigare här än "där" kommer utländska köpare handla.

Sedan ska ju säljarna vara drabbade ekonomiskt också och tvingas "rea" ut sina prylar istf att bara vänta på bättre tider om det ska gå att fynda.

Vad är dyrt?
För dig personligen eller internationellt sett?

Personligen sätter jag också ett värde på att få min pryl nu vs att vänta.
Då kan jag ha glädje av den idag och det är ju värt något istf att avvakta och kanske missa chansen på något som inte är så lätt att hitta igen.

Hur du än gör hoppas jag det blir bra I slutänden för dig!

Trevlig Måndagmorgon på er alla
 

TG94

Breitling
Någon som har koll? Kan en 116234 med roulette dial ha olika siffror i rött och svart eller endast varannan siffra?

Det är en som säljer en 116234 där endast nummer 13 är rött, alla andra svart.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Vad spelar svenska räntor och ekonomi för roll på en internationell marknad som (Rolex) klockor nu blivit?
Är det billigare här än "där" kommer utländska köpare handla.

Sedan ska ju säljarna vara drabbade ekonomiskt också och tvingas "rea" ut sina prylar istf att bara vänta på bättre tider om det ska gå att fynda.

Vad är dyrt?
För dig personligen eller internationellt sett?

Personligen sätter jag också ett värde på att få min pryl nu vs att vänta.
Då kan jag ha glädje av den idag och det är ju värt något istf att avvakta och kanske missa chansen på något som inte är så lätt att hitta igen.

Hur du än gör hoppas jag det blir bra I slutänden för dig!

Trevlig Måndagmorgon på er alla
Kikar du på ks ser det ju inte ut att vara rusning direkt. Ser man generellt till de senaste 10 sidorna på ks som sträcker sig en vecka bak i tid så är knappt 20% avslutande, ser du till de senaste 5 sidorna är inte ens 7% avslutade och det ser inte mycket ljusare ut för rolex än något annat märke.
 

FlipSwede

Rolex
Kikar du på ks ser det ju inte ut att vara rusning direkt. Ser man generellt till de senaste 10 sidorna på ks som sträcker sig en vecka bak i tid så är knappt 20% avslutande, ser du till de senaste 5 sidorna är inte ens 7% avslutade och det ser inte mycket ljusare ut för rolex än något annat märke.
Nej då har ju marknaden talat sitt tydliga språk
Blir det inte sålt så är det för dyrt helt enkelt.

KS är iofs kanske inte det bästa forumet om man vill ha toppbetalt heller.
Det är ju mestadels entusiater och folk som har koll vad man "ska" betala här.

Dessutom är forumspråket svenska,så det begränsar ju ytterligare.

Fördelen är väl ett "Alla känner Alla" anda,och I viss mån tryggare och säkrare än andra kanaler.
Sådant har ju också ett värde.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Nej då har ju marknaden talat sitt tydliga språk
Blir det inte sålt så är det för dyrt helt enkelt.

KS är iofs kanske inte det bästa forumet om man vill ha toppbetalt heller.
Det är ju mestadels entusiater och folk som har koll vad man "ska" betala här.

Dessutom är forumspråket svenska,så det begränsar ju ytterligare.

Fördelen är väl ett "Alla känner Alla" anda,och I viss mån tryggare och säkrare än andra kanaler.
Sådant har ju också ett värde.
Jo det klart att det är lättare i ett internationellt forum men jag tänker att ks ända ger en hyfsad fingervisning över marknadsläget och dessutom är det nog långt ifrån alla säljare som är bekväma att sälja internationellt. Klart att det alltid finns människor med pengar som har köpkraft men jag är tveksam att det förändrar saken nämnvärt eftersom dom helt enkel bara skulle vända sig till gråis om dom verkligen vill handla och någon egentligt brist på klockor är det väl egentligen inte.
 

RobHK

Cartier
Någon som har pulsen på tillgång på 41mm Datejust klockor i Sverige? Ska dit om en månad och tänker att det kan kanske vara lättare att plocka upp en sådan i Sverige.

Tidigare hade ju Rolex handlarna någon policy om att inte sälja klockor till turister, gäller det fortfarande? Hur görs den kontrollen, slår dom ditt person-nummer i något register eller hur går det till? Tänker om jag ska be min brorsa köpa klockan istället om jag som utlandsboende nekas att köpa klockan? Eller är det bara om man vill ha tillbaka skatten via Globalblue som man blir nekad köp?
 

FlipSwede

Rolex
Någon som har pulsen på tillgång på 41mm Datejust klockor i Sverige? Ska dit om en månad och tänker att det kan kanske vara lättare att plocka upp en sådan i Sverige.

Tidigare hade ju Rolex handlarna någon policy om att inte sälja klockor till turister, gäller det fortfarande? Hur görs den kontrollen, slår dom ditt person-nummer i något register eller hur går det till? Tänker om jag ska be min brorsa köpa klockan istället om jag som utlandsboende nekas att köpa klockan? Eller är det bara om man vill ha tillbaka skatten via Globalblue som man blir nekad köp?
Jag kan bara tala för migsjälv.

Krons/Nymans/Betgströms Uppsala tvärnej (officiellt) till turister.
Pratar du inte Svenska....Inget svenskt ID...Ingen svensk adress....Frågar om Taxfree.
Men jag gissar man kör person-nr mot folkbokföringen.
Har faktiskt ingen aning hur man kollar om någon nu bor I Sverige som både talar svenska och har svenskt ID.
Bergströms dessuom raka med
InteUppsalabo/Vi är inte närmast för dig? Gå då till din närmaste ÅF

Och jo.
En av de ovanstående .....ville jag köpa en Skydweller I helguld,vitguldssub eller strösslad Pearlmaster så kunde man nog göra ett undantag....
Men givetvis ingen TaxFree och då ointressant för mig.

RobE tog glatt flinande handpeng av min kompis på just en DJ41.
Leverans...tja...ett år? Till då rådande pris givetvis.
Ångrar du dig/inte vill/kan full följande affären så behåller vi handpengen!
Men TaxFree inga problem,och turist eller lokalbo spelade ingen roll.

Men självklart säljer alla till vemsomhelst om lokala kunder tryter,eller om Vemsomhelst nu ska handla slask för sjusiffrigt med krav på en Rolex...eller så går man därifrån och ger konkurrenten samma förslag.

Bara sunt affärstänkande och ingenting personligt alls.
 
Senast ändrad:

RobHK

Cartier
Förstår inte vad nackdelen är med att erbjuda taxfree dock? Det är ju bara ett extra kvitto, är det svart-märkningen ifrån Rolex då de ser att man sålt en klocka till en turist? (Varför det nu skulle vara nå fel, förstår om alla klockor säljs taxfree så höjs ögonbryn)
 

Spanjoren

Omega
2-Faktor
Jag har två gånger köpt Rolex i ett annat land, en gång i år och en gång förra året. Står även på list för ett framtida köp. Så om det finns en sådan regel så är det i Sverige, för här är det iaf inga problem att köpa som turist. Visserligen kan jag lokala språket (spanska) men de märker direkt att jag inte pratar rent så att säga.
 

FlipSwede

Rolex
Förstår inte vad nackdelen är med att erbjuda taxfree dock? Det är ju bara ett extra kvitto, är det svart-märkningen ifrån Rolex då de ser att man sålt en klocka till en turist? (Varför det nu skulle vara nå fel, förstår om alla klockor säljs taxfree så höjs ögonbryn)
Ja antagligen.

Det syns väl I något system att klockan sålts på export.
Plus att det väl kan komma otrevliga förfrågningar från myndigheter om alltförmycket försvinner den vägen mtp momsbedrägerier.

Och därför kan turister få handla,men får inte taxfreedokumentet och då registreras det väl som vilken (lokal) försäljning som helst.
 

FlipSwede

Rolex
Jag har två gånger köpt Rolex i ett annat land, en gång i år och en gång förra året. Står även på list för ett framtida köp. Så om det finns en sådan regel så är det i Sverige, för här är det iaf inga problem att köpa som turist. Visserligen kan jag lokala språket (spanska) men de märker direkt att jag inte pratar rent så att säga.
Har du en lokal adress? Spanskt ID kort? Spanskt namn?
Och givetvis så säljer ÅF först tröga modeller och sedan vadsomhelst när de lokala kunderna tryter till vemsomhelst.


Kan du be om TaxFree?
Nu är ju Spanien EU men kan tex jag få det om jag fick handla?
 

FlipSwede

Rolex
Det där med att inte sälja till turister tror jag inte på, ett svepskäl…..vi har ingen klocka just till dig….men lindar in det.
Ja givervis spelar det stor roll.

Orka stå och tjafsa med turister som du ändå inte kommer sälja något som springer iväg lokalt halva arbetsdagen.

Rolex har sagt vi inte får. Slutdiskuterat.

Problem med det?
Ta det då med Rolex SA
 
Topp