• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Spanjoren

Omega
2-Faktor
Har du en lokal adress? Spanskt ID kort? Spanskt namn?
Och givetvis så säljer ÅF först tröga modeller och sedan vadsomhelst när de lokala kunderna tryter till vemsomhelst.


Kan du be om TaxFree?
Nu är ju Spanien EU men kan tex jag få det om jag fick handla?
Spanskt namn men ingen adress eller spanskt id kort. Kan inte be om tax free tyvärr. Men du skulle säkert kunna be om det gissar jag på? Skulle behöva fråga nästa gång jag går dit.

Patek butiken ställde faktiskt kravet att det behövdes en lokal adress och spanskt id kort, så löste det genom att lista via min fader som bor här numera 😅
 

BankAnden

Panerai
Nu kapar jag tråden, för systermärket och C24, då det är ett färskt och bra exempel på hur skevt C24 kan vara.

Tudor Date+Day 7017/0 med svart tavla har i grunden en för hög värdering och oftast ett fåtal (ca 5-10) till försäljning. Den har legat på ca 50tkr senaste tiden. Knappast rimligt.

Helt plötsligt går värderingen upp till 64tkr. Varför? Jo, någon jeppe har lagt in en annons där en säljs för 98tkr. Och någon annan hakade snabbt på och höjde till rekommenderade 64tkr. Spiral. I vansinne.

Deras algoritm med blandning av annonspriser, säljpriser och XX är så komisk när det gäller ur som inte säljs i stora lass. Den är förvisso ofta komisk även där…
 

Masha

Breitling
Hur tror ni den avgående Daytonan kommer att ligga prismässigt nu när den slutat tillverkas? Alltså 116500 LN . Den har ju en ganska kort tillverknings tid … 7år, 116520 hade ju 16år, och 16520 13år.
Känns som den kanske kan hoppa upp lite i pris ….
Vad tror ni?
 

Knight

Cartier
Var hos Rob idag och frågade efter en dj. Fick som svar att de inte ens tar handpenning på stål/fluted just nu men att jag var välkommen att fråga igen efter sommaren. Har köphistorik hos dem men det spelade ingen roll.
 

sir alex

Panerai
Jag sålde en mindre populär Rolex hos AD och plockade samtidigt ut en ny Explorer 2 Polar med lite mellanskillnad uppåt. Mejlade och frågade om hur ett byte skulle gå till och de sa att de hade en inne åt mig. Vet dock inte hur svårt det är att få en ny Explorer 2 idag jämfört med för ett år sedan.
 
Jag sålde en mindre populär Rolex hos AD och plockade samtidigt ut en ny Explorer 2 Polar med lite mellanskillnad uppåt. Mejlade och frågade om hur ett byte skulle gå till och de sa att de hade en inne åt mig. Vet dock inte hur svårt det är att få en ny Explorer 2 idag jämfört med för ett år sedan.
Vilken AD var det och har du tidigare handlat där? Tror inte att RobE säljer begagnade klockor eller?
 

FlipSwede

Audemars
I nuläget är väl Rob E. den enda Rolex-AD:n som inte säljer begagnade klockor. Hur ser det ut framöver? Kommer de bli tvungna att göra det i och med Rolex Certified Pre-Owned-program rullas ut?
Absolut inte tvugna,finns inget som säger att en ÅF måste deltaga I CPO programet öht.
Men naturligtvis affärsmässigt för de flesta ÅFs en god ide att byta in/sälja begagnade klockor alldeles oavsett om man vill ha Rolex CPO eller som tex Nymans sin egna garanti.
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Finns det någon AD i Sverige som börjat med det? Skulle vara intressant att veta hur priserna är. Kan tänka mig att Rolex står för kvalitén och garantin men att ADs själva kan begära ut marknadspris för dessa?


 

Aha tack! De var lite väl dyra haha.
 

Knight

Cartier
Om CPO hade legat under grå i pris så hade gissningsvis inget förändrats, de hade fortsatt flippas för vinst (om än lägre än tidigare). Strategin är antagligen att strypa tillgången till grå genom att tryggt erbjuda säljare mer pengar än vad grå erbjuder, samt möjligheten att byta upp till nya, svåråtkomliga modeller. I slutändan tråkigt för konsumenten som bara vill ha en klocka, men it is what it is.
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Aha tack! De var lite väl dyra haha.

Nu är det ju C24 som skrev den första artikeln - de är ju partiska eftersom de är en plattform för "gråhandlare". Men något dyrare blir det nog hos AD - dock med en 2-års Rolex garanti och någon man gå o gnälla hos vid fel. Dessutom skapas en kundrelation med en Rolex AD.
 
Nu är det ju C24 som skrev den första artikeln - de är ju partiska eftersom de är en plattform för "gråhandlare". Men något dyrare blir det nog hos AD - dock med en 2-års Rolex garanti och någon man gå o gnälla hos vid fel. Dessutom skapas en kundrelation med en Rolex AD.
Förstår poängen men relation till en Rolex AD och som Knight skriver gynnar det någon som vill byta upp sig eller bara byta sin klocka mot en ny Rolex.
Rolex ger garantier på alla klockor som servas och många begagnade klockor som säljs där ute är nyligen servade ich billigare än vad CPO verkar vara. Men blir spännande att ser hur det utvecklas i Sverige. Bra sätt för någon som
Inte bryr sig om priset och vill ha känslan av att köpa en klocka hos en AD.
 

vnording

Omega
Finns det något tid på året då det generellt sett är liite billigare att köpa begagnat? ex direkt efter jul? Någon som har sett den trenden?
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Finns det något tid på året då det generellt sett är liite billigare att köpa begagnat? ex direkt efter jul? Någon som har sett den trenden?

Nej. Dessa ständiga prishöjningar gör nog att beg. marknaden är stabil. Mer konjunkturkänsligt skulle jag påstå. Dåliga tider - lägre priser. Jag följde annonser på Blocket när Omega höjde speedmastern till 94500 (2023) - dagarna efter var beg priserna justerade uppåt med 3-5000 och i vissa fel mer än så.
 

vnording

Omega
Nej. Dessa ständiga prishöjningar gör nog att beg. marknaden är stabil. Mer konjunkturkänsligt skulle jag påstå. Dåliga tider - lägre priser. Jag följde annonser på Blocket när Omega höjde speedmastern till 94500 (2023) - dagarna efter var beg priserna justerade uppåt med 3-5000 och i vissa fel mer än så.
Ja okej, det låter rimligt. Dåliga tider kan man alltså eventuelt göra ett klipp. Är lite dåligt insatt men gissar att även specificka modeller går upp och ner i trender i förhållande till varandra?
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Ja okej, det låter rimligt. Dåliga tider kan man alltså eventuelt göra ett klipp. Är lite dåligt insatt men gissar att även specificka modeller går upp och ner i trender i förhållande till varandra?

Ett "klipp" blir nog svårt vad gäller en stålrolex. Vissa försöker under "köp" men vem släpper en Batman för 140 (2022:a). Inte jag i vart fall.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Nej. Dessa ständiga prishöjningar gör nog att beg. marknaden är stabil. Mer konjunkturkänsligt skulle jag påstå. Dåliga tider - lägre priser. Jag följde annonser på Blocket när Omega höjde speedmastern till 94500 (2023) - dagarna efter var beg priserna justerade uppåt med 3-5000 och i vissa fel mer än så.
Vilken speedmaster menar du? Speedy PRO listar 82400SEK.
 

FlipSwede

Audemars
Ja okej, det låter rimligt. Dåliga tider kan man alltså eventuelt göra ett klipp. Är lite dåligt insatt men gissar att även specificka modeller går upp och ner i trender i förhållande till varandra?
Gäller ju bara,att den som du tänkt köpa av har "Dåliga Tider" och foryfarande vill sälja till lågpris..
Inte att denne nu står på köpsidan för att "Göra Klipp" och sälja med God avans när tiderna blivit bättre....
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor

94.5 för den med safir fram och baksida.

Jag förstår. Inte den vanliga alltså.
 
Topp