• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Lite kul ändå 😅

C1F14C3D-3C70-4E23-A20A-2D12721E48C5.jpeg

Någon som testat kölistorna på sistonde? Tror ni det hjälper om man väljer att sälja in en klocka till deras pre-owned för att hamna bättre till?

Någon som testat kölistorna på sistonde? Tror ni det hjälper om man väljer att sälja in en klocka till deras pre-owned för att hamna bättre till?
Jag testade att göra detta nyligen hos både Bergströms och krons, Bergströms tar inte in rolex som inbyte pga CPO programmet som är igång.
Krons hävdar stängda listor, men det beror säkert på vad du är intresserad av.
Jag var ute efter GMT.

• Like
Reactions: PJZ
Jag testade att göra detta nyligen hos både Bergströms och krons, Bergströms tar inte in rolex som inbyte pga CPO programmet som är igång.
Krons hävdar stängda listor, men det beror säkert på vad du är intresserad av.
Jag var ute efter GMT.
Vad hade du att byta in då?
Det måste ju vara I samma kategori som ditt tilltänkta köp.

Dvs en gammal TT DJ36 kommer inte leda till att butiken plockarfram en SS Sub.
Men det omvända tror jag inte blir några problem alls.

Rolex CPO som nämnts i tråden kommer inte rullas ut på alla Rolex ADs.
Bucherer hanterar implementeringen, men Rolex ställer kraven. Kan meddela att kravlistan från Rolex och Bucherer för att hoppa på det här är helt sinnessjuk.
Deras avsikt är inte att tjäna in massa extra på det, det är inte direkt som om Bucherer eller Rolex behöver pengar. Båda privat/familjeägda företag.
Snarare så att vissa blir av med Rolex, typ som Rob E antagligen blir snart i samma veva som de blir av med Patek gissningsvis.

Bucherer hanterar implementeringen, men Rolex ställer kraven. Kan meddela att kravlistan från Rolex och Bucherer för att hoppa på det här är helt sinnessjuk.
Deras avsikt är inte att tjäna in massa extra på det, det är inte direkt som om Bucherer eller Rolex behöver pengar. Båda privat/familjeägda företag.
Snarare så att vissa blir av med Rolex, typ som Rob E antagligen blir snart i samma veva som de blir av med Patek gissningsvis.
Kan du utveckla "helt sinnessjuka"?

Kan du utveckla "Snarare så att vissa blir av med Rolex" - kommer RobE bli av med Rolex också?

Hur var värdet på inbytet jämfört med att sälja privat / till gråhandlare?
Jag antar att det var lägre. Men kanske inte så mycket som man kan tro?
Klockan var köpt hos en gråhandlare för ungefär två år sedan. Gjorde en liten vinst på den klockan men fick såklart lägga pengar emellan uppåt. Men tyckte det var värt det för att kunna hämta ut en sprillans ny Explorer 2.

Hej

Var i Stockholm nu i två dagar och passade på och besökte Kroons, Rob och Nymans.

Kroons, fint bemötande, hade en pratstund i lugn och ro när jag kom på tur, ingen stress, jag förklarade att jag inte handlat där innan men handlat hos andra ad söder åt osv det som man kunde brställa 25% hp var Airking. 6-8 trodde hon.
Lite lättare på GS modeller beställ tas på Sub, ej Daytona g/s.

Rob Eng
Mycket trevligt bemötande, en kille vars namn jag inte säger, men borde kanske skriva det då det är bara positivt, han var väldigt bra, avslappnad, påminde mycket om Rolex i NYC där man tror att bara super rika bemöts men ivke, här var det en 10 poängare.
Här hade dom en Sub G/S tillgänglig för köp, explorer 1, och YachtM helguld har jag för mig.
Möjligt att skriva upp sig på listan dock ingen garanti att få klockan, så jag bedömer det lite sådär.
G/S gick att prata om, Datejust slät ring och AirKing.
Vi pratade sedan lite om pre-owned.
Han förklarade att kunderna inte är sådär snabba när dom får ”tha call” på g/s och vissa Guld modeller.
ingen skillnad på stål Daytona, Gmt, Sub där är det fortfarande lika tryck, enligt han.

Nymans

Bra bemötande, dom hade också en g/s explorer, ….. en SeaDweller har jag för mig också i G/S , en sub stod jämte men där stod det Exebition only.

Så man kan nog konstatera att G/S modellerna blivit mer tillgängliga, YachtM, Rootb, Sub , Datejust slät ring/oyster, dom modellerns vag ju också dim som gick upp mest pga det till slut inte fanns något annat Sport Stål att köpa, och här finns väl många av dom som innsätt hypen och ville hopps på, ingen köphistorik och många okuniga inom klockor som då köpte även g/s i hopp om att dom också skulle explodera tänker jag, med det inte sagt att det är något fel med G/S men det är så the stoty goes.

Kan du utveckla "Snarare så att vissa blir av med Rolex" - kommer RobE bli av med Rolex också?
Med tanke på hur de agerat mot gråhandel och andra generella dumheter, så som att bli uthängda ursparkade av Omega och Longines, förlorat Cartier, förlorat ett gäng av sina mest erfarna urmakare, samt att Patek gått ut med att drygt 30% av deras ADs kommer bli av med sammarbetet.
Resultatet är en AD som förlorat ett gäng märken på kort tid, och inte på ett bra sätt heller. Förlorat många av sina urmakare till mer kompetenta konkurrenter, och en av de två märken som de tjänar pengar på kommer antagligen sluta. (Bo B har en närmare relation med Patek, bättre butik, bättre address, sköter saker snyggt.)

Tror ni Rolex inte vet om allt detta, och samtidigt kommer låta dem vara kvar, och få gå med på deras egna CPO?

Kan du utveckla "helt sinnessjuka"?

All kunddata, all info ska ges direkt till Rolex. De styr exakt vilka modeller som köps in, exakt pris, vad som ska göras, och exakt vad den ska säjlas för. Det finns en begränsning på vad, ålder, antal och skick som köps in som är strama så in i helvete.
AD:n kommer i princip inte ha något att säga till om alls, utan få raka direktiv som inte går att förhandla.

Hela idén med deras CPO är att sätta en riktmärke (Mer order än riktlinje dock.) för exakta priset på deras modeller i andrahand.
Att en 116610LN ska kosta exakt X, och en 116713LN ska kosta Y är en klarhet för dem, oavsett vad. De vill kunna påverka priserna på andrahandsmarknaden, vilket de i dagsläget inte kan göra förutom att ändra sina listpriser och tillgång. Som de inte tänker ändra på särskilt mycket.

All kunddata, all info ska ges direkt till Rolex. De styr exakt vilka modeller som köps in, exakt pris, vad som ska göras, och exakt vad den ska säjlas för. Det finns en begränsning på vad, ålder, antal och skick som köps in som är strama så in i helvete.
AD:n kommer i princip inte ha något att säga till om alls, utan få raka direktiv som inte går att förhandla.

Hela idén med deras CPO är att sätta en riktmärke (Mer order än riktlinje dock.) för exakta priset på deras modeller i andrahand.
Att en 116610LN ska kosta exakt X, och en 116713LN ska kosta Y är en klarhet för dem, oavsett vad. De vill kunna påverka priserna på andrahandsmarknaden, vilket de i dagsläget inte kan göra förutom att ändra sina listpriser och tillgång. Som de inte tänker ändra på särskilt mycket.
Intressant info. Tack!

Tack för svaret!

Och om ÅF skiter högaktningsfullt I att RolexCPO sitt beglager utan kör vidare som tex Nymans har idag.
In-House garanti och service (förmodar jag) till de kriterier man nu vill ha.

Blir det då dystra miner måntro?

Dvs ska du som ÅF för ROLEX sälja beggade Rolex så skall de vara
ROLEX CPO.
Annars så blir vi tråkiga?

Med tanke på hur de agerat mot gråhandel och andra generella dumheter, så som att bli uthängda ursparkade av Omega och Longines, förlorat Cartier, förlorat ett gäng av sina mest erfarna urmakare, samt att Patek gått ut med att drygt 30% av deras ADs kommer bli av med sammarbetet.
Resultatet är en AD som förlorat ett gäng märken på kort tid, och inte på ett bra sätt heller. Förlorat många av sina urmakare till mer kompetenta konkurrenter, och en av de två märken som de tjänar pengar på kommer antagligen sluta. (Bo B har en närmare relation med Patek, bättre butik, bättre address, sköter saker snyggt.)

Tror ni Rolex inte vet om allt detta, och samtidigt kommer låta dem vara kvar, och få gå med på deras egna CPO?
Det här är ju intressant, har du faktiska insights?
Omega-situationen hände för ett tag sen, borde inte Rolex redan agerat?
Hur tänker folk runtomkring att lägga deposition med ovan osäkerhet?

Det här är ju intressant, har du faktiska insights?
Omega-situationen hände för ett tag sen, borde inte Rolex redan agerat?
Hur tänker folk runtomkring att lägga deposition med ovan osäkerhet?
Ja hyfsat vill jag påstå, jobbar med affärsutveckling för en större CPO plattform som har väldigt god kontakt med varumärken samt Bucherer, så lite insikt har jag väl.
Rolex hänger ofta ihop med Patek, finns gott om butiker runt on världen som har endast de två som klockmärken, tillsammans med smycken. Rolex har bra koll på vad de håller på med, så antagligen väntar de på att Patek gör sitt drag så drar de sig ur tillsammans.
Gissningsvis så kommer de lämna över tilldelningen till en existerande partner, Nymans alltså, eller så kommer de leta efter en ny partner.
Rob. E har en ganska lång historia av att misssköta sig. Allt från att tidigare VDn tillika nuvarande VDns pappa fick näringsförbud pga momsfiffel som satte en annan Rolex AD i landet i skiten, till att sälja extrema mängder Cartier och Omega grått som ledde till att de förlorade båda varumärken.
Sedan att de haft svårt att hålla i personal mer än några år, och tappat många av sina bästa urmakare är heller inte direkt ett bra tecken.

Jag kan lova att Rolex har stenkoll på exakt vad som sker.

Och om ÅF skiter högaktningsfullt I att RolexCPO sitt beglager utan kör vidare som tex Nymans har idag.
In-House garanti och service (förmodar jag) till de kriterier man nu vill ha.

Blir det då dystra miner måntro?

Dvs ska du som ÅF för ROLEX sälja beggade Rolex så skall de vara
ROLEX CPO.
Annars så blir vi tråkiga?

Det är inte helt klart hur Rolex kommer ställa sig till det. Om de går vägen av Patek och vill att CPO ska skötas av en separat entitet lagligt med egen hemsida, typ som Hvelunlund & WatchClub, eller Schaap & Citroen i Nederländerna och Montro.com.
Patek har satt press på en del handlare att de vill att sina nya klockor och pre-owned ska ha en klar och tydlig separation. Inte så i samma skyltfönster eller ens i det bredvid.
Om AD:n väljer att skita i vad Rolex säger och köra sitt så är man nog ute på tunn is, Rolex är inte ett företag som är kända för sammarbetsvilja.
Jag gissar på att det blir såhär:
Om man är Rolex AD och vill ha pre-owned så gör man en av följande:
Antingen tar sig genom deras CPO process och uppfyller alla krav, sköter saker exakt som de vill.
Eller så får man köra sitt race, men med en väldigt klar och tydlig separation mellan dem för att undika problemen.
Rolex vill sätta en regel på CPO-priser. Kollar man vad de tycker att en 116520 ska kosta så är det 29-30kCHF, oavsett tavla.
Är det en 116500LN så är det 34-35kCHF.
Om nu Rolex själva ger en ny garanti från fabrik, papper på att allt är helt korrekt från Rolex själva, samt att klockan är tillgänglig idag för det priser, varför skulle man någonsin betala mer för den någon annanstans?

Var runt på lunchen och kikade lite, samtliga listor var stängda på SS även som tidigare kund! En kinensisk familj såg ut att tömma Rob E på allehanda klockor...Räntehöjningarna är väl snart klara i USA och SEK är väldigt lågt värderad vilket gör Sverige till ett bra land för turister att handla i!
Tror vi kan glömma att det någonsin kommer lätta igen på Rolex-fronten.

Ja hyfsat vill jag påstå, jobbar med affärsutveckling för en större CPO plattform som har väldigt god kontakt med varumärken samt Bucherer, så lite insikt har jag väl.
Rolex hänger ofta ihop med Patek, finns gott om butiker runt on världen som har endast de två som klockmärken, tillsammans med smycken. Rolex har bra koll på vad de håller på med, så antagligen väntar de på att Patek gör sitt drag så drar de sig ur tillsammans.
Gissningsvis så kommer de lämna över tilldelningen till en existerande partner, Nymans alltså, eller så kommer de leta efter en ny partner.
Rob. E har en ganska lång historia av att misssköta sig. Allt från att tidigare VDn tillika nuvarande VDns pappa fick näringsförbud pga momsfiffel som satte en annan Rolex AD i landet i skiten, till att sälja extrema mängder Cartier och Omega grått som ledde till att de förlorade båda varumärken.
Sedan att de haft svårt att hålla i personal mer än några år, och tappat många av sina bästa urmakare är heller inte direkt ett bra tecken.

Jag kan lova att Rolex har stenkoll på exakt vad som sker.
Tack för bra info!

Det är inte helt klart hur Rolex kommer ställa sig till det. Om de går vägen av Patek och vill att CPO ska skötas av en separat entitet lagligt med egen hemsida, typ som Hvelunlund & WatchClub, eller Schaap & Citroen i Nederländerna och Montro.com.
Patek har satt press på en del handlare att de vill att sina nya klockor och pre-owned ska ha en klar och tydlig separation. Inte så i samma skyltfönster eller ens i det bredvid.
Om AD:n väljer att skita i vad Rolex säger och köra sitt så är man nog ute på tunn is, Rolex är inte ett företag som är kända för sammarbetsvilja.
Jag gissar på att det blir såhär:
Om man är Rolex AD och vill ha pre-owned så gör man en av följande:
Antingen tar sig genom deras CPO process och uppfyller alla krav, sköter saker exakt som de vill.
Eller så får man köra sitt race, men med en väldigt klar och tydlig separation mellan dem för att undika problemen.
Rolex vill sätta en regel på CPO-priser. Kollar man vad de tycker att en 116520 ska kosta så är det 29-30kCHF, oavsett tavla.
Är det en 116500LN så är det 34-35kCHF.
Om nu Rolex själva ger en ny garanti från fabrik, papper på att allt är helt korrekt från Rolex själva, samt att klockan är tillgänglig idag för det priser, varför skulle man någonsin betala mer för den någon annanstans?
Tack för dina synpunkter.
Alltid intressant att få ta del av andras tankar.

Men ditt sista stycke är ju enbart genomförbart om

A. ÅF/Rolex betalar mer för beg än valfri Gråis.
Alternativt kunder självmant hellre gör affär med dem trots sämre betalt
【Mindre troligt】

Då kan de kontrollera andrahandsmarknaden styra flödet till sig själva och på så vis svälta ut de Gråhandlare som inte kan eller vill överbetala för att öht ha beg Rolex att saluföra.

B.
Erbjuda inbyteskunder nya Rolex till list med motkrav på uselt betalt inbyte.
För kunden nollsummespel medan ÅF/Rolex doppar dubbelt I godisskålen.

Problemet (Om nu Rolex SA ser ett problem. ÅF kunde nog inte bry sig mindre) med detta blir ju att som förstagångskund/utan inbyte är det mer eller mindre omöjligt få köpa en ny Rolex,annat än det som redan idag är trögt
Tex PM Damklockor&Pearlmaster med Strössel.

Var runt på lunchen och kikade lite, samtliga listor var stängda på SS även som tidigare kund! En kinensisk familj såg ut att tömma Rob E på allehanda klockor...Räntehöjningarna är väl snart klara i USA och SEK är väldigt lågt värderad vilket gör Sverige till ett bra land för turister att handla i!
Tror vi kan glömma att det någonsin kommer lätta igen på Rolex-fronten.
Sverige är löjligt billigt på väldigt många Europeiska lyxmärken för den som har inkomst i hårdvaluta.

Tex LV Sverige ligger ofta 20-30% under USA listpriser inkl moms.
Kan man då köpa taxfree dessutom.....

Rolex utan taxfree blir nog mer ett nollsummespel.

Tillbaka
Topp