• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Har jag förstått det rätt att om Rolex discontinue en viss referens och släpper en uppdatering variant av samma klocka. Så försvinner min ”köplats” på X år, då den modellen inte längre existerar och jag måste ställa mig på nya lista på den nya referensen? Likt den uppdateringen som precis skett på Daytona?

Har jag förstått det rätt att om Rolex discontinue en viss referens och släpper en uppdatering variant av samma klocka. Så försvinner min ”köplats” på X år, då den modellen inte längre existerar och jag måste ställa mig på nya lista på den nya referensen? Likt den uppdateringen som precis skett på Daytona?

Kan vara olika beroende på återförsäljare. Kontakta den du är uppskriven hos för att få besked vad som gäller för just dig.

Om en femsiffrig referens inte passar en mindre handled och således behöver få en permanent länkbit borttagen - är detta något alla Rolex AD:s gör på samma vis, eller är somliga bättre på det? Brukar sådana operationer se bra ut?

Har du haft en köplats?
Eller har du varit "Uppskriven på intresselistan"?

Om en femsiffrig referens inte passar en mindre handled och således behöver få en permanent länkbit borttagen - är detta något alla Rolex AD:s gör på samma vis, eller är somliga bättre på det? Brukar sådana operationer se bra ut?
Rob. Engström har jag för mig kunde göra det när jag frågade dem för ett tag sedan.

Hej

Var i Stockholm nu i två dagar och passade på och besökte Kroons, Rob och Nymans.

Kroons, fint bemötande, hade en pratstund i lugn och ro när jag kom på tur, ingen stress, jag förklarade att jag inte handlat där innan men handlat hos andra ad söder åt osv det som man kunde brställa 25% hp var Airking. 6-8 trodde hon.
Lite lättare på GS modeller beställ tas på Sub, ej Daytona g/s.

Rob Eng
Mycket trevligt bemötande, en kille vars namn jag inte säger, men borde kanske skriva det då det är bara positivt, han var väldigt bra, avslappnad, påminde mycket om Rolex i NYC där man tror att bara super rika bemöts men ivke, här var det en 10 poängare.
Här hade dom en Sub G/S tillgänglig för köp, explorer 1, och YachtM helguld har jag för mig.
Möjligt att skriva upp sig på listan dock ingen garanti att få klockan, så jag bedömer det lite sådär.
G/S gick att prata om, Datejust slät ring och AirKing.
Vi pratade sedan lite om pre-owned.
Han förklarade att kunderna inte är sådär snabba när dom får ”tha call” på g/s och vissa Guld modeller.
ingen skillnad på stål Daytona, Gmt, Sub där är det fortfarande lika tryck, enligt han.

Nymans

Bra bemötande, dom hade också en g/s explorer, ….. en SeaDweller har jag för mig också i G/S , en sub stod jämte men där stod det Exebition only.

Så man kan nog konstatera att G/S modellerna blivit mer tillgängliga, YachtM, Rootb, Sub , Datejust slät ring/oyster, dom modellerns vag ju också dim som gick upp mest pga det till slut inte fanns något annat Sport Stål att köpa, och här finns väl många av dom som innsätt hypen och ville hopps på, ingen köphistorik och många okuniga inom klockor som då köpte även g/s i hopp om att dom också skulle explodera tänker jag, med det inte sagt att det är något fel med G/S men det är så the stoty goes.

Tack för rapporten! Helt enkelt rätt i linje med vad min indikator för Rolex-priser sa I November förra året " Jag tror vi får se mellan-populära Rolex modeller runt listpris till våren. Vore ju trevligt om det fanns lite tillgänglighet över disk till och med!"

Ingen av dem, gäller en annan modell som jag har en köplats för. Men vill bara förbereda mig på vad jag kan förvänta mig. Läste nämligen min ursprungspost på ett annat forum och blev fundersam.
Nu hänger jag inte med.

Antingen har du ju blivit lovad en klocka efter X väntan. Dvs en riktig köplats.

Uppskriven på en lista är ju kul,men absolut ingen garanti att någon klocka kommer.

Nu hänger jag inte med.

Antingen har du ju blivit lovad en klocka efter X väntan. Dvs en riktig köplats.

Uppskriven på en lista är ju kul,men absolut ingen garanti att någon klocka kommer.
Jag har blivit lovad en klocka efter X väntan. Frågan som ställs är, vad sker med det löftet om referensen blir discounted? Blir jag då erbjuden uppdateringen när väntan är över, eller går jag miste om klockan? Då den jag blivit lovad (referens) inte längre finns kvar.

Jag har blivit lovad en klocka efter X väntan. Frågan som ställs är, vad sker med det löftet om referensen blir discounted? Blir jag då erbjuden uppdateringen när väntan är över, eller går jag miste om klockan? Då den jag blivit lovad (referens) inte längre finns kvar.
Det kan väl bara butiken svara dig på.

Personligen hade jag ju tryckt på att det inte är mitt problem om en modell uppdateras. Ni har lovat mig leverans efter X tidsenheter och jag är villig att köpa den nya modellen

Det verkar ju efter vad du skriver inte vara modellen I sig som slutat tillverkas.

(Discounted betyder rabatterad. Discontinued är det engelska ordet du letar efter dvs Ej längre I produktion.)

Det kan väl bara butiken svara dig på.

Personligen hade jag ju tryckt på att det inte är mitt problem om en modell uppdateras. Ni har lovat mig leverans efter X tidsenheter och jag är villig att köpa den nya modellen

Det verkar ju efter vad du skriver inte vara modellen I sig som slutat tillverkas.

(Discounted betyder rabatterad. Discontinued är det engelska ordet du letar efter dvs Ej längre I produktion.)
Mitt syfte var att få en överblick om någon i tråden varit med om liknande. Men då förstår jag din take (det engelska ordet för uppfattning) på situationen.

Mitt syfte var att få en överblick om någon i tråden varit med om liknande. Men då förstår jag din take (det engelska ordet för uppfattning) på situationen.
Tror det hänger lite på vad för typ av listplats det rör sig om. Lite det @FlipSwede var inne på. Har du blivit garanterad tilldelning? Har du betalt handpenning? En vän till mig stod på intresselista för OP när önskad tavla blev discontinued och då erbjöds man inte något substitut med hänvisning till att det rörde sig om just en intresselista. Är av uppfattningen att det är så det brukar gå till.

Jag hade lagt en handpenning och klockan jag var på lista för Exp 1 i 39 blev discontinued. Butiken ringde mig och frågade om jag var intresserad av 36an, vilket jag var och fick sedan ganska snabbt en leverans (gissade att folk hoppade av).

"Den Rolex modell som du är intresserad av är väldigt efterfrågad och efterfrågan är mångdubbelt större än vad vi kan leverera. Därför har vi tyvärr idag ingen möjlighet att ge dig någon information beträffande leveranstid eller ta nya beställningar.

Däremot skulle vi med stor glädje vilja träffa dig i någon av våra butiker och få möjligheten att visa dig vårt sortiment som kanske skulle kunna möta dina förväntningar."

Jag tolkar det som att dom "med stor glädje" vill träffa mig för att försöka pracka på mig en ful Bratte istället 🥲

Ica försäkring plus. 200 k utanför hemmet.

Där ser man. Hade ingen aning att de ens hade försäkringar. 200 k är ju betydligt bättre än vad försäkringsjättarna erbjuder utanför hemmet. Men det gäller ju också att de levererar när det väl händer något.

Är det någon som har försäkringar hos ICA och som har haft ersättningsanspråk?

Många exklusivare klockor faller under 200 k, men över vad jättarna erbjuder (60- 80 k). Så det återstår att skaffa en dyr sakförsäkring eller acceptera att man är underförsäkrad.

Tillbaka
Topp