• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Där ser man. Hade ingen aning att de ens hade försäkringar. 200 k är ju betydligt bättre än vad försäkringsjättarna erbjuder utanför hemmet. Men det gäller ju också att de levererar när det väl händer något.

Är det någon som har försäkringar hos ICA och som har haft ersättningsanspråk?

Många exklusivare klockor faller under 200 k, men över vad jättarna erbjuder (60- 80 k). Så det återstår att skaffa en dyr sakförsäkring eller acceptera att man är underförsäkrad.
100 kan man ju aldrig vara. Men det står väldigt tydligt i villkoren, så jag har svårt att se att de med framgång skulle kunna neka ersättning.

”Hem Plus
Fördubblar maxersättningen till 200 000 kr för ägodelar som blir stulna eller förstörda utanför din bostad”

Har varit ganska frånvarande på klockfronten sista 1,5åren.
Någon som har koll på om man kan få tag i en TT-Sub hos AD numera? (Dvs utan historik och inom rimlig väntetid)
Priserna på andrahandsmarknaden har ju gått neråt och räntorna gjort sitt så borde väl inte vara omöjligt tänker jag?

Edit: gick en sida bakåt och såg @Masha sammanfattning.
Bekräftade väl lite min teori, får ta en sväng om några AD’s helt enkelt 😊

100 kan man ju aldrig vara. Men det står väldigt tydligt i villkoren, så jag har svårt att se att de med framgång skulle kunna neka ersättning.

”Hem Plus
Fördubblar maxersättningen till 200 000 kr för ägodelar som blir stulna eller förstörda utanför din bostad”

Försäkringsbolag är experter på att formulera sig lite diffust med tolkningsföreträde. Låter bra med en högre ersättning. Ska man teckna försäkringen bör man läsa de specifika villkoren först.

Har själv hamnar i kläm vid ett tillfälle och om man läste det finstilta hade jag aldrig tecknat försäkringen trots att det såg bra ut vid första anblick. Då talar vi försäkringens omfattning, inte premier och dylikt.

Det här är en tråkig aspekt i de allt högre priserna som klockorna betingar. Vintage som folk betalade 20’ för tidigt 2000- tal som nu minde än 20 år senare kostar 250’+. Det är löjligt att folk ska teckna sak försäkringar på varje föremål för någon tusenlapp om året. De använder en klocka åt gången.

Kraschar priserna på klockor kunde jag personligen inte bry mig mindre. Då kanske man kan använda dem på nytt utan huvudbry.

Någon som vet hur det är med servicen på nya Rolex ingår det något vid köp och när brukar den första vara. Finns det avtal vid köp.

Någon som vet hur det är med servicen på nya Rolex ingår det något vid köp och när brukar den första vara. Finns det avtal vid köp.
Rolex själva tycker det ska servas vart 10e år (gäller nya klockor)om jag inte minns fel
Jag har en som gått 32år utan service och fortfarande fungerar utmärkt. Dock har den spenderat 25år orörd I en låda.

Service får du betala själv. Vet inte vad du menar med avtal,men utgår från att det är serviceavtal du menar.
Aldrig hört att det erbjudits,men fråga?

Godmorgon,

Upplever ni att fler får det s.k. "samtalet" från AD idag och erbjuds att hämta ut sitt efterlänkade ur, eller är det lika segt avseende Sub, GMT och Daytona i stål? Det borde röra sig lite mer i takt med att fler kanske hoppar av då den ekonomiska situationen förändrats.

Passar på att önska alla en solig helg!

Godmorgon,

Upplever ni att fler får det s.k. "samtalet" från AD idag och erbjuds att hämta ut sitt efterlänkade ur, eller är det lika segt avseende Sub, GMT och Daytona i stål? Det borde röra sig lite mer i takt med att fler kanske hoppar av då den ekonomiska situationen förändrats.

Passar på att önska alla en solig helg!
Min telefon är då så tyst den bara kan bli vad gäller erbjudanden från diverse Rolex ÅFs...
Men det har fördelen att även en konservativ gubbe som mig vågar doppa tårna I okänt vatten och köpa andra märken.
Det finns mycket som är lika roligt eller roligare än Rolex därute,men det tog mig lång tid att våga prova.

Så länge Sub, GMT och Daytonas marknadspris ligger över listpris så kommer det vara väntelista. Om man inte har råd själv längre att behålla eller man tappat lust så kan man alltid sälja direkt till ganska fin vinst därför kommer nog väldigt få tacka nej till en tilldelning därav kommer inte kön på alla populära modeller minska direkt.

Utöver det så drabbas ju under och medelklass av läget men för övre medelklass och överklassen så har förmögenheterna ökat, och dessa två segment är mer än tillräckligt för att täcka hela rolex utbud.

Senast ändrad:
Så länge Sub, GMT och Daytonas marknadspris ligger över listpris så kommer det vara väntelista. Om man inte har råd själv längre att behålla eller man tappat lust så kan man alltid sälja direkt till ganska fin vinst därför kommer nog väldigt få tacka nej till en tilldelning därav kommer inte kön på alla populära modeller minska direkt.

Utöver det så drabbas ju under och medelklass av läget men för övre medelklass och överklassen så har förmögenheterna ökat, och dessa två segment är mer än tillräckligt för att täcka hela rolex utbud.
Fast överklassen köper knappast rolexklockor. 😂
Det är svennebanan och folk som kommer underifrån, jobbar sig upp och vill visa att dom har pengar som köper statusprylar. Denna grupp har ökat mkt och är förklaringen till varför rolex sålt så enormt mycket klockor.

Det är svennebanan och folk som kommer underifrån, jobbar sig upp och vill visa att dom har pengar som köper statusprylar. Denna grupp har ökat mkt och är förklaringen till varför rolex sålt så enormt mycket klockor.
Håller inte med. Ja kanske har du rätt i Sverige men det stämmer sannorligen inte för överklassen i världen te x Kina, Saudi, Qatar m.m. Vi i Sverige vart omsprugna för många år sedan, så ditt snack om svennebanan känns inte så relevant när vi pratar om ett globalt företag där allokering sker utifrån efterfrågan.

Sen så finns det en hel del flash i överklassen här med även om väldigt många verkar vara precis som du beskriver. (känner inte jätte många själv så det är från ett litet urval så svårt att dra slutsatser om det för mig imo)

Håller inte med. Ja kanske har du rätt i Sverige men det stämmer sannorligen inte för överklassen i världen te x Kina, Saudi, Qatar m.m. Vi i Sverige vart omsprugna för många år sedan, så ditt snack om svennebanan känns inte så relevant när vi pratar om ett globalt företag där allokering sker utifrån efterfrågan.

Sen så finns det en hel del flash i överklassen här med även om väldigt många verkar vara precis som du beskriver. (känner inte jätte många själv så det är från ett litet urval så svårt att dra slutsatser om det för mig imo)
Ok. Jag har jobbar 20 år i stockholms finansbransh där alla tjänar mkt pengar. Dom som har dyrast klockor är dom yngre killarna som kommer från enklare förhållanden. 😄

Ok. Jag har jobbar 20 år i stockholms finansbransh där alla tjänar mkt pengar. Dom som har dyrast klockor är dom yngre killarna som kommer från enklare förhållanden. 😄

Märkligt, då har vi väldigt olika erfarenhet. Känns även som att det är få personer från ”enklare förhållanden” på de lite större firmorna.

Och även om det vore så som du säger så spelar det inte så stor roll för trådens ämne vilket är spekulation om värde och väntetid, något som i allra högsta grad är globalt och Sverige har väldigt lite påverkan på.

Att det kan anses lite fult att flasha inom vissa kretsar i Sverige stämmer nog. Men så är det sannerligen inte i större delen av världen där man rent ut av måste visa sig rik.

Och dessa uppkomlingar kan köpa vad de vill ha från ÅFs?
Eller köper de från Gråis? Vilket då snarare ökar väntelistorna än minskar dem.

Så nu är klockan hämtad så nöjd och väldigt bra bemötande på Bergströms. Fick dra direkt till Jarl Sandin för att få en certifikat på marknadsvärdet. 700kr mån blev det till slut på IF försäkringar.

@EWEA ja bara på klockan 350K utanför hemmet. Mkt lr lite?
Fullt rimligt skulle jag säga. Givet hur det ser ut med ökade antal klockrån, och det faktum att kreti-å-pleti (det är jag det) kan gå runt med något för 100’ k på armen, gör att jag tror vi ska vara glada så länge ens klockor ingår i den vanliga hemförsäkringen. Det är få saker som är värda 350’ som är så enkelt att stjäla, föra ut ur landet och omsätta som en klocka. Hade jag varit du skulle jag vara nöjd med 700 i månaden och inte grubbla en sekund mer på det. :)

Fullt rimligt skulle jag säga. Givet hur det ser ut med ökade antal klockrån, och det faktum att kreti-å-pleti (det är jag det) kan gå runt med något för 100’ k på armen, gör att jag tror vi ska vara glada så länge ens klockor ingår i den vanliga hemförsäkringen. Det är få saker som är värda 350’ som är så enkelt att stjäla, föra ut ur landet och omsätta som en klocka. Hade jag varit du skulle jag vara nöjd med 700 i månaden och inte grubbla en sekund mer på det. :)
@mace nää jag håller med nu fick vi lite tabbar då frugan jobbar på försäkringsbolag. Hon berättar även att de ökat markant med personrån på klockor. Hade även sj en vän som råkade ut för detta. Men helt galet att de kostar mer än att försäkra klockan än teslan.

Nu är det väl en försvinnande liten del i den branschen som faller inom ditt tidigare scope (överklass)? Bortsett från det, så delar jag inte din observation, efter lång tid i branschen.

Mycket möjligt att det är mentalt mer stärkande för ”yngre killarna från enklare förhållanden” att köpa något dyrt för att känna sig framgångsrik. Men jag skulle nog säga att det dräller av dyra klockor på folk med ursprung från Danderyd, Lidingö, Östermalm etc och knappast för att visa upp ”jag har minsann råd”.

Så din slutsats är att folket från dessa platser som klär sig dyrt, luktar dyrt, bär dyraste klockorna och reser till de dyraste resmålen….inte gör det för att hävda sig och visa att de har råd…..utan de gör det för att….? Det ligger i DNA:t eller ?

Så din slutsats är att folket från dessa platser som klär sig dyrt, luktar dyrt, bär dyraste klockorna och reser till de dyraste resmålen….inte gör det för att hävda sig och visa att de har råd…..utan de gör det för att….? Det ligger i DNA:t eller ?
Trtöttsam och dryg kommentar, som (medvetet?) drar alldeles för stora växlar av det jag skrev. Orkar inte bemöta dig, då du ofta har så oskön ton 🙋🏼‍♂️🙂

Väntar och väntar och väntar på min DJ 36 mm silvertavla. Första Rolexköpet och jag la handpenning i slutet av augusti förra året. Har svängt förbi ad ett par gånger och nu ligger jag visst i toppen på kön. Kan komma närsomhelst men kan också dröja ytterligare flera månader. Någon mer som väntar på DJ?

• Like
Reactions: Man
Tillbaka
Topp